Laiks mazbērniem un vecvecākiem: šaha spēle

Vai jūsu atvases prot spēlēt šahu? Šī prasme un spēles iemaņas noteikti piemīt ģimenes vecākajai paaudzei. Jūs varat lūgt, lai vecvecāki iemāca jūsu bērniem šaha spēles pamatus. 

Laiks mazbērniem un vecvecākiem: šaha spēle

FOTO: Shutterstock.com

Vai jūsu atvases prot spēlēt šahu? Šī prasme un spēles iemaņas noteikti piemīt ģimenes vecākajai paaudzei. Jūs varat lūgt, lai vecvecāki iemāca jūsu bērniem šaha spēles pamatus. 

 

Pēc tam varēsiet rīkot brīnišķīgus un aizraujošus čempionātus ģimenes locekļu starpā!

Reklāma
Reklāma

Kā spēlēt šahu: noteikumi un pamati
Nekad nav par vēlu iemācīties spēlēt šahu - populārāko spēli spēli pasaulē! Iemācīties šaha
noteikumus ir viegli.
1. solis. Kā uzstādīt šaha galdiņu
Spēles sākumā šaha galdiņš ir novietots tā, lai katra spēlētāja pusē, labajā apakšējā stūrī atrastos
baltās (gaišās) krāsas lauciņš. Šaha kauliņi vienmēr tiek sakārtoti vienādā secībā. Otrajā rindā
(horizontālē) tiek novietoti bandinieki. Torņi tiek novietoti galdiņa stūros, tiem blakus zirdziņi,
kuriem seko laidņi. Pēc tam tiek novietota dāma, tā vienmēr atradīsies uz lauciņa, kurš atbildīs
dāmas krāsai (baltā dāma uz baltā, melnā dāma uz melnā). Karalis tiek novietots uz atlikušā lauciņa.
2. solis. Kā pārvietojas šaha figūras
Katrs no 6 dažādajiem figūru veidiem pārvietojas atšķirīgi. Figūras nevar pārvietoties cauri citām
figūrām ( tomēr zirgs var pārlēkt citām figūrām), un nekad nevar pārvietoties uz lauciņu, uz kura jau
atrodas viena no šī spēlētāja figūrām. Tomēr tās var tikt pārvietotas uz lauciņu, ieņemot pretinieka
figūras vietu, nokaujot šo figūru. Figūras parasti tiek pārvietotas uz pozīcijām, kur tās var nokaut
citas figūras ( ieņemot to vietas uz galdiņa), vai aizstāvēt savas figūras, ja tās tiek nokautas, vai
pozīcijā, lai kontrolētu svarīgus spēles lauciņus.
Kā šahā pārvietojas Karalis
Karalis ir svarīgākā figūra, tomēr viena no vājākajām. Karalis var veikt kustību tikai pa vienu
lauciņu jebkurā virzienā - uz augšu, uz leju, uz sāniem un pa diagonāli. Karalis nekad nedrīkst
pārvietoties tā, lai nostādītu sevi šaha pozīcijā (tā, ka tas tiek apdraudēts). Kad karalim uzbrūk cita
figūra, tas tiek saukts par "šahu".
Kā šahā pārvietojas Dāma
Dāma ir pati spēcīgākā figūra. Tā var kustēties jebkurā taisnā virzienā - uz priekšu, atpakaļ, uz
sāniem, vai pa diagonāli - cik tālu vien iespējams nešķērsojot lauciņu, uz kura atrodas kāda cita šīs
pašas krāsas figūra. Tāpat kā visām pārējām figūrām, arī dāmai gājiens beidzas, ja tā nokauj kādu
pretinieka figūru. Pievērsiet uzmanību tam, kā baltā dāma nokauj melno dāmu un piespiež
pārvietoties melno karali.
Kā šahā pārvietojas Tornis
Tornis var pārvietoties, cik tālu vien vēlas, bet tikai uz priekšu, atpakaļ, vai uz sāniem. Torņi ir
sevišķi spēcīgas figūras, kad aizsargā viena otru un darbojas kopā!
Kā šahā pārvietojas Laidnis
Laidnis var pārvietoties, cik tālu vien vēlas, bet tikai pa diagonālēm. Katrs laidnis spēli sāk uz
vienas krāsas lauciņa (gaišas, vai tumšas) un vienmēr paliek tikai uz šīs krāsas lauciņiem. Laidņi
labi sadarbojas savā starpā, jo piesedz viens otra vājās vietas.
Kā šahā pārvietojas Zirgs
Zirgi pārvietojas ļoti atšķirīgi no citām figūrām - pārvietojoties divus lauciņus vienā virzienā un tad
vēl vienu, 90 grādu leņķī, veidojot "L" veida formu. Zirgi arī ir vienīgās figūras, kas spēj
pārvietoties pāri citām figūrām.
Kā šahā pārvietojas Bandinieks
Bandinieki ir neparastas figūras, jo tie pārvietojas un kauj atšķirīgos veidos: tie pārvietojas tikai uz
priekšu, bet kauj pa diagonāli. Bandinieki pārvietojas uz priekšu tikai par vienu lauciņu, izņemot
savu pirmo gājienu, kad tie var pārvietoties uz priekšu par diviem lauciņiem. Bandinieki var kaut uz
priekšu pa diagonāli viena lauciņa attālumā. Tie nekad nepārvietojas un nekauj atmuguriski. Ja tieši
bandinieka priekšā atrodas cita figūriņa, bandinieks nevar pārvietoties garām šai figūrai, vai to
nokaut.
3. solis. Atklājiet īpašos šaha noteikumus
Ir daži īpaši šaha noteikum, kas sākumā var nešķist loģiski. Tie ir veidoti, lai padarītu spēli
baudāmāku un interesantāku.
Kā šahā paaugstināt bandinieku
Bandiniekiem piemīt vēl viena īpaša spēja, un tā ir - ja bandinieks sasniedz galdiņa otru galu, tas
var kļūt par jebkuru citu figūru (to sauc par paaugstināšanu). Bandinieku var paaugstināt par
jebkuru citu figūru. Ir izplatīti maldi, ka bandinieku var paaugstināt tikai par figūru, kas jau tikusi
nokauta. Tā NAV tiesa. Bandinieks parasti tiek paaugstināts par dāmu. Bandinieki ir vienīgās
figūras, kas var tikt paaugstinātas.
Kā "iet garām" šahā
Pēdējais noteikums, kas saistīts ar bandiniekiem, tiek saukts par "en passant", kas franciski nozīmē
"garāmejot". Ja bandinieks pirmajā gājienā pārvietojas par diviem lauciņiem, tādā veidā kustību
pabeidzot blakus pretinieka bandiniekam (efektīvi palecot garām pozīcijai, kurā pretinieka
bandinieks to varētu nokaut), tad pretinieka bandiniekam ir tiesības kaut bandinieku, kurš
pārvietojies tam garām. Šo īpašo gājienu, obligāti jāveic tūlīt pēc pretinieka bandinieka
pārvietošanas, citādi tiesības kaut šo bandinieku tiek zaudētas. Klikšķiniet uz zemāk esošajiem
piemēriem, lai labāk saprastu šo dīvaino, bet svarīgo noteikumu.
Kā šahā izpildīt rokādi
Vēl viens, īpašs, noteikums šahā tiek saukts par rokādi. Šī kustība ļauj Jums paveikt divas svarīgas
lietas vienā gājienā: nogādāt Jūsu karali drošībā (cerams), un izdabūt Jūsu torni no stūra, iesaistot to
spēlē. Savā gājienā spēlētājs var pārvietot savu karali divus lauciņus uz vienu sānu un tad pārvietot
torni no tā pozīcijas stūrī, uz pozīciju blakus karalim, karaļa otrā pusē. (Skatiet piemēru zemāk.)
Tomēr, lai veiktu rokādi, ir jāievēro šādi nosacījumi:
• tam jābūt šī karaļa pirmajam gājienam
• tam jābūt šī torņa pirmajam gājienam
• lai veiktu gājienu, starp karali un torni nedrīks būt nevienas figūras
• iespējams karalis nav zem šaha vai arī pagājis tam garām
Ievērojiet, ka, veicot rokādi uz vienu no pusēm, karalis ir tuvāk galdiņa malai. Tā tiek saukta par
"īso rokādi". Rokādes veikšana uz otru, dāmas sākuma pozīcijas, pusi, tiek saukta par "garo rokādi".
Neatkarīgi no tā, uz kuru pusi rokāde tiek veikta, karalis tās laikā pārvietojas tikai par diviem
lauciņiem.
4. solis. Uzziniet, kurš izdara pirmo gājienu šahā
Pirmo gājienu vienmēr izdara spēlētājs ar baltās krāsas figūrām. Tādēļ, to kurš kļūs par balto,
parasti izlozē, piemēram, metot monētu, vai vienam spēlētājam minot kādas krāsas bandinieku otrs
spēlētājs paslēpis plaukstā. Pēc tam, kad baltais izdarījis gājienu, tam seko melnais, tad atkal baltais,
tad melnais un tā līdz spēles beigām. Iespēja izdarīt pirmo gājienu dod niecīgu priekšrocību, kas
dod iespēju spēlētājam ar baltās krāsas figūrām uzreiz uzsākt uzbrukumu.
5. solis. Pārskatiet šaha uzvaras noteikumus
Ir divi veidi kā noslēgt šaha spēli: ar matu, vai ar neizšķirtu.
Kā šahā pieteikt matu
Spēles mērķis ir pieteikt matu pretinieka karalim. Mats tiek pieteikts, kad karalis ir nostādīts šaha
stāvoklī un nespēj no tā izkļūt. Ir tikai trīs veidi kā karalim izkļūt no šaha stāvokļa: pārvietojoties uz
citu pozīciju (nedrīkst veikt rokādi!), bloķējot šaha stāvokli ar citu figūru vai, nokaujot figūru, kas
apdraud karali. Ja karalis nespēj izvairīties no mata, spēle ir galā. Parasti karalis netiek nokauts vai
noņemts no spēles galdiņa, spēle vienkārši tiek pasludināta par beigušos.
Kā panākt neizšķirtu šahā
Laiku pa laikam šaha spēle beidzas nevis ar uzvarētāja noskaidrošanu, bet gan ar neizšķirtu. Ir 5
iemesli, kādēļ šaha spēle var beigties ar neizšķirtu:
• Izveidojas pata situācija, kurā ir spēlētāja gājiens, viņa karalim nav pieteikts šahs, tomēr
spēlētājam nav nevienas atļautas kustības
• Spēlētāji var vienkārši vienoties par neizšķirtu un beigt spēlēt
• Uz galdiņa nepietiek figūru, lai pieteiktu matu (piemēram, karalis un laidnis pret karali)
• Spēlētājs paziņo par neizšķirtu, ja viens un tas pats gājiens tiek atkārtots trīs reizes
(neobligāti trīs reizes pēc kārtas)
• Ir izspēlēti 50 gājieni pēc kārtas un neviens no spēlētājiem nav pakustinājis bandinieku vai
nokāvis kādu kauliņu
6. solis. Izstudējiet šaha pamatstratēģijas
Ir četras vienkāršas lietas, kas būtu jāzina katram šahistam:
Aizsargājiet savu karali
Virziet savu karali uz galdiņa stūri, kur tam parasti ir drošāk. Neatlieciet rokādi. Jums parasti
vajadzētu veikt rokādi cik ātri vien iespējams. Atcerieties, nav nozīmes, cik tuvu esat mata
pieteikšanai savam pretiniekam, ja pirms tam mats tiks pieteikts Jūsu karalim!
Neatdodiet figūras
Vieglprātīgi nezaudējiet savas figūras! Katra figūra ir vērtīga, un Jūs nevarat uzvarēt spēli bez
figūrām, ar kurām pieteikt matu. Pastāv viegla sistēma, ko izmanto lielākā daļa spēlētāju, lai sekotu
līdz savu šaha figūru relatīvajai vērtībai. Cik vērtīga ir katra figūra?
• Bandinieka vērtība ir 1
• Zirga vērtība ir 3
• Laidņa vērtība ir 3
• Torņa vērtība ir 5
• Dāmas vērtība ir 9
• Karalis ir bezgala vērtīgs
Spēles beigās gan šie punkti neko nenozīmē - tā vienkārši ir sistēma, ko Jūs varat izmantot, lai
pieņemtu lēmumus spēles gaitā. Tā palīdz saprast, kad veikt kaušanu, apmaiņu, vai izdarīt citu
gājienu.
Kontrolējiet galdiņa centru
Jums jāmēģina kontrolēt galdiņa centru ar savām figūrām un bandiniekiem. Ja Jūs kontrolēsiet
centru, Jums būs vairāk vietas savu figūru pārvietošanai, un pretiniekam būs grūtāk atrast labu
lauciņu, kurā novietot savas figūras. Piemērā augstāk, baltie veic labus gājienus, lai kontrolētu
centru, kamēr melnie izspēlē sliktus gājienus.
Izmantojiet visas savas figūras
Augstāk redzamajā piemērā baltajiem spēlē ir visas figūras! Jūsu figūras neko nedod, ja tās
vienkārši atrodas uz pirmās rindas. Mēģiniet attīstīt figūras tā, lai tās varētu izmantot uzbrukumā
karalim. Ja uzbrukumā izmantosiet vienu vai divas figūras, pret pretinieku kurš spēlē pieklājīgā
līmenī, uzbrukums neizdosies.
Avots: www.chess.com