Kas peld un kas grimst
Pirms ķeraties pie eksperimenta ar peldošiem un grimstošiem priekšmetiem, nākamajā vannošanās reizē vērs bērna uzmanību uz to, ka viņa ūdens rotaļlietas peld ūdenim pa virsu, savukārt ziepes – nogrimst. Saki bērnam, ka kopīgi izpētīsiet, kāpēc tā notiek.
Nepieciešamās lietas
Virkne peldošu un grimstošu priekšmetu, piemēram, tējkarote,
krūzīte, korķis un sūklis.
Liela, līdz pusei ar ūdeni piepildīta bļoda.
Papīrs un zīmulis.
Iespējams, ka veicot šo uzdevumu, ūdens no bļodas var
izšļakstīties, tādēļ būtu vēlams galdu apklāt. Visus uzdevuma
izpildei nepieciešamos priekšmetus saliec uz paplātes.
1. Sarindo priekšmetus bērnam priekšā, bļodu
novieto aiz tiem. Saki bērnam, ka tagad kopīgi noskaidrosiet, kuri
priekšmeti peld pa ūdens virsu un kuri grimst.
2. Ņem vienu no priekšmetiem un pajautā bērnam,
kā viņš domā, vai tas peldēs avi grims. Ieliec to ūdenī. Pārbaudiet
visus priekšmetus, vai tie peld vai grimst.
3. Mudini bērnu pierakstīt rezultātu. Liec viņam
uz lapas uzzīmēt trauku un tajā novilkt ūdens līniju. Virs ūdens
līnijas uzzīmēt peldošus, bet zem – grimstošus priekšmetus.
Pamēģiniet
Kad eksperimentu esat pabeiguši, pārrunā ar bērnu, no kāda
materiāla dažādie priekšmeti ir gatavoti. Nonāciet pie kopīga
secinājuma, ka daži materiāli peld, daži grimst.
Kad izmantojat sūkli, pievērs bērna uzmanību, ka sākumā tas peld,
tomēr, kad piesūcas ar ūdeni, nogrimst.
Atkārtojiet eksperimentu. Šoreiz pieberiet sāli un pavērojiet, kā
tas ietekmē priekšmetu peldēt spēju.
Kopā ar bērnu pavērojiet laivas un pārrunājiet, no kāda materiāla
tās ir būvētas. Pajautā bērnam, kāpēc laivas būvētas no šādiem
materiāliem. Ja bērns neatbild pārliecinoši, atgādini, ka kopīgi
eksperimentējāt ar peldošiem un grimstošiem priekšmetiem.
Autore: Maija Pitamaka, Es to protu, Spēles
zināšanas un ierosmes bērniem no diviem līdz pieciem gadiem pēc
Marijas Montesori pedagoģijas principiem, Valters un
Rapa, 2008.