7 idejas, kā rotaļāties ar 9 līdz 12 mēnešus vecu mazuli

9 līdz 12 mēnešu vecumā bērns pamazām sāk pārvietoties pats. Taču šajā periodā var turpināt arī veselu rindu aktivitāšu, kas mazulim nav svešas jau labu laiku: dziedāšanu, gulēšanu uz vēderiņa, dejošanu, runāšanos, peldēšanu, kutināšanu un smiešanos, šūpināšanu, spogulī skatīšanos, velšanos, bumbas ripināšanu, žestu valodu, bungu spēlēšanu, sunīšus, paslēpes, skaņu vingrinājumus. Vairāk stāsta sertificēta fizioterapeite, "Mammamuntetiem.lv" eksperte Līna Garā.
Šajā vecumā bērns pamazām sāk pārvietoties pats. Taču var turpināt arī veselu rindu aktivitāšu, kas mazulim nav svešas jau labu laiku.

FOTO: Shutterstock.com

Šajā vecumā bērns pamazām sāk pārvietoties pats. Taču var turpināt arī veselu rindu aktivitāšu, kas mazulim nav svešas jau labu laiku.

Rāpošana pakaļ bumbai

Bērns šajā vecumā ir iemācījies rāpot. Dažiem bērniem šī pārvietošanās atpakaļgaitā izdodas labāk, nekā virzoties uz priekšu. Lai novērstu bērna koncentrēšanos tieši uz rāpošanu, bet vienlaicīgi to trenētu, izmantojiet dažādas spēles. Piemēram, paripiniet bumbu kādu gabaliņu prom no bērna un tad kā sacensībās — kurš līdz bumbai aizrāpos pirmais: jūs vai bērns. Bērnam ļoti patiks, ja rāposiet kopā ar viņu un paspēlēsiet, piemēram, rāpošanas paslēpes: aizrāpojiet aiz stūra, un, kad bērns ir ticis līdz jums un jūs atradis, sauciet: “Bū–ū–ū!”


Šūpošanās šūpolēs

Kad bērns jau pats stabili sēž, spēļu laukumā viņu var likt šūpolēs. Tikai atceries, ka tām jābūt piemērotām zīdaiņiem, lai nevarētu izkrist un sasisties. Šūpošanās lielākai daļai bērnu ļoti patīk, un tā ir ļoti nepieciešama, lai attīstītu bērna līdzsvara izjūtu. Ja vien drošības apsvērumi to ļauj, bērnu ieteicams šūpināt diezgan augstu.

"Arī mājās ir iespējams ierīkot mazulim draudzīgas šūpoles paredzētas tieši šim vecumposmam. Piemēram, Latvijā ražotās no “Pašas taisīts”,” iesaka Līna Garā. 

 


Dziedāšana un mūzika

Šajā vecumā bērnam ļoti patīk, ja kāds viņam dzied, un bieži vien mazulis mēģinās dziedāt līdzi. Bērns noteikti prasīs, lai jūs vienu un to pašu dziesmu atkārtojiet vairākas reizes. Šajā periodā dziedāšanai pievērsiet īpaši lielu uzmanību un dariet to tik bieži, cik vien iespējams. Mūzikas pavadījumā var piedāvāt atdarināt kādas kustības, imitēt kāda mūzikas instrumenta spēlēšanu, piemēram, bungas. 

 


Spēles ar kastēm

Bērns būs ļoti laimīgs, ja iedosiet viņam lielu kasti, maisu, bļodu vai jebkādu citu trauku un daudz dažādas lietas, piemēram klucīšus, kurus var tajos mest iekšā. Kad kaste būs pilna, bērns to atkal iztukšos un sāks visu no gala. Šim nolūkam var izmantot arī somas, kuras var atvērt un aizvērt.

Kastes var būt dažāda lieluma un krāsu. Tās var novietot dažādos attālumos vai istabas stūros, lai mazulis var rāpot pie vienas, tad pie otras. Kastēs var būt dažāds saturs, tomēr kasti nevajag aizpildīt pārlieku pilnu ar dažādām mantām. Viena kaste var būt pildīta ar klucīšiem, cita ar dažādām auduma lupatiņām, tādejādi dažādas struktūras un faktūras veicinās arī sīko motoriku. 
 


Torņu celšana

Šajā vecumā ļoti populāri ir dažāda veida klucīši. Vislabāk bērniem patīk tos salikt vienu uz otra lielā tornī un tad izjaukt, lai celtne apgāžas. Lai saudzētu savas un kaimiņu ausis, sākumā ieteicams iegādāties klucīšus no auduma, kartona vai cita ļoti viegla materiāla.

 


Zīmēšana

Daudzi uzskata, ka bērni spēj zīmēt tikai apmēram no gada vecuma, bet droši to var sākt darīt jau daudz agrāk. Svarīgākais ir iegādāties zīmuļus, kas ir tik resni, lai bērns tos varētu turēt dūrītē, jo divos pirkstos zīmuli viņš nemācēs turēt vēl labu laiku. Iedodiet bērnam biezāku papīru, mīkstus, resnus zīmuļus un ļaujiet viņam izpausties. Sākumā piepalīdziet, lai bērns jau no paša sākumā iemācās zīmēt tikai uz papīra, nevis arī uz galda, grīdas vai sienām. Raugiet, lai bērns zīmuļus nebāž mutē. Krītiņus tik maziem bērniem nevajadzētu dot, jo tie viegli lūzt un drūp, un, ja bērns tos iebāzīs mutē, tie ātri tiks nokosti. Var izmantot arī flomāsterus un pirkstiņkrāsas, pievēršot uzmanību sastāvam. Tāpat, pievēršot uzmanību sastāvam, var piedāvāt plastilīnu – to var mīcīt, spaidīt, veidot, tādējādi veicinot sīkās motorikas attīstību. 

 

Reklāma
Reklāma


Plaukstiņpolka

Šajā vecumā bērnam jau pavisam noteikti var sākt mācīt sist plaukstiņas, ja vien viņš pats to nav jau iemācījies. Ar savām meitām plaukstiņpolku sāku spēlēt jau diezgan ātri, un abām jau pavisam mazā vecumā tas likās aizraujoši, lai arī sākumā tas tik labi neizdevās. Iekāms viņas pašas iemācījās sist plaukstiņas, es viņām palīdzēju.

 

Rāpošana vai līšana pāri šķēršļiem

Atkarībā no tā, ko bērns jau prot, var piedāvāt šķēršļu joslu, kas pagatavota no, piemēram, speciālām līdzsvara virsmām, spilveniem, vecāku kājām vai pat pamperu pakām.

 

Vizināšana uz segas

Bērnu var novietot uz segas – uz vēdera vai muguras – un ar nelielu ātrumu vizināt mazuli pa māju. 

 

Grāmatu lasīšana un skatīšanās

Var dot piedāvāt skatīties dažādas vecumam atbilstošas grāmatas, dažādu krāsu, faktūru, biezuma ar pazīstamiem dzīvniekiem vai ikdienas lietām, tādas arī kur var atvērt lodziņus. Tās var skatīties, rādīt, saukt krāsas, attēlā redzamo norādīt, piedāvāt mazulim parādīt kur kas atrodas.

Izlasi arī rakstu: “Kādā vecumā bērnam sākt lasīt priekšā grāmatas? Nenokavē - tas ir agrāk, nekā, iespējams, tu domāji!”

 

Meklēšanas spēle

Kastē var sabērt smiltis un tajās apslēpt kādas mīļākās lielās, cietās rotaļlietas, ko bērna uzdevums ir atrast.

 

Līmlapiņu plēšana 

Dažādos augstumos salīmē līmlapiņas vai uzlīmes un rosina mazuli tās noplēst no virsmas. Ja lapiņas salīmētas augstāk un zemāk, tas bērnu motivēs pietupties, piecelties, varbūt arī pastiepties uz pirkstgaliem. Ja mājās ir stabili nostiprināts spogulis, lapiņas var līmēt arī pie tā.

Izlasi arī rakstu: "Idejas, ko aizņemties no fizioterapeitiem: kā spoguli izmantot mazuļa attīstības veicināšanā"
 

Izmantotā literatūra: 

Zaiga Strutmane. Ikdiena ar mazuli. Jumava, 2008.

Saistītie raksti