Kāpēc bērni "basto" sporta nodarbības?
No mūsu valsts sporta politikas pamatnostādnēm var secināt, ka valstij ir gan jānodrošina, gan jāpalielina sporta stundu skaits skolās. Tas ļautu iesaistīt nodarbībās visus audzēkņus, piemērojot fizisko aktivitāšu veidus atbilstoši viņu veselības stāvoklim, fiziskajai attīstībai, fiziskajai sagatavotībai un vēlmēm. Bet kāpēc tad tieši sporta stundas ir vienas no neapmeklētākajām skolā?
Neatbilstošs aprīkojums
Iemesli ir dažādi. Viens no tiem - mācību priekšmeta „sports”
standarta neievērošana, kurš ir virzīts uz skolēnu veselības
nostiprināšanu un darba spēju paaugstināšanu. Pēdējos gados
standarts ir papildināts ar tādiem jauniem sporta veidiem kā
peldēšana, slidošana, nūjošana, frīsbijs, badmintons un florbols.
Galvenais uzdevums ir, nevis apgūt sporta veidus, kā tas bija
agrāk, bet, izmantojot sporta veidu vingrojumus un vingrinājumus,
nostiprināt skolēnu veselību un to fiziskās darbaspējas. Kāpēc tad
netiek ievērots no pirmā acu uzmetiena tik labi izstrādātais sporta
stundas standarts? Tāpēc, ka skolu sporta zāles un inventāra
aprīkojums neatbilst nepieciešamajam tehniskajam nodrošinājumam
(daudzās skolās nav pat puses no nepieciešamā inventāra daudzuma un
dažādības).
Bērni atstāti pašplūsmai
Protams, vēl arī tāpēc, ka mūsu bērnu pašreizējais fiziskais,
psiholoģiskais un veselības stāvoklis neļauj izpildīt standartā
noteiktos normatīvus. Būtībā problēmas cēlonis ir meklējams ģimenē,
bērnudārzā un sākumskolā. Pašreizējā straujajā dzīves ritmā
vecākiem nepietiek laika un spēka sekot līdz bērna fiziskai,
garīgai, emocionālai attīstībai, kas noved pie tā, ka izvirzītās
prasības spēj izpildīt tikai neliela daļa skolēnu, kuriem jau
ģenētiski ir ieliktas plašas spējas vai tiem, ar kuriem jau no
bērna kājas ir daudz strādāts, pievērsta liela uzmanība un
attīstītas plaša profila prasmes un iemaņas. Te jāsaprot, ka bērnu
nevienā vecumā nedrīkst atstāt pašplūsmā, viņa attīstībai
nepārtraukti ir jāseko līdz, jādarbojas ar to un, ja kaut kas īsti
nepadodas, tad pie tā ir papildus jāpiestrādā un jāmeklē
neizdošanās cēloņi.
Protams, arī vecākiem jau mājās jāizrunā šīs lietas, jāskaidro bērnam, ka, apmeklējot sporta nodarbības, bērns būs izturīgs, norūdīts, spēcīgs, vesels. Vislabāk demonstrēt to ar savu piemēru...
Pozitīva motivācija
Vēl viens aspekts, kāpēc sporta stundas ir vienas no
neapmeklētākajām, ir tas, ka bērnam trūkst motivācijas un intereses
tās apmeklēt. Kāpēc? Tāpēc, ka bieži vien sporta skolotāji
nepietiekošā atalgojuma vai savas nolaidības dēļ nemaz necenšas
organizēt stundas pēc esošā sporta stundas standarta. Vieglāk ir
iedot bumbu un teikt – pamētājiet to vai uzspēlējiet basketbolu.
Bet, ko darīt tiem bērniem, kuri pat nezina, kā pareizi paņemt to
bumbu rokās? Skolotājiem vieglāk ir iedodot uzdevumu, kur pāris
reizes jāapskrien apkārt stadionam vai sporta zālei un viss,
nodomājot, ka visi būs izkustējušies, ar to arī pietiks. Un ko šajā
situācijā darīt bērnam, kurš nesaprot, kādēļ tas ir jādara, kāpēc
tā ir „jānomokās”! Lai bērns ar prieku dotos uz sporta stundu, viņš
ir jāieinteresē! Ar spēlēm, rotaļām, stafetēm, interesantiem
vingrinājumiem, šķēršļu joslām un arī ar teorētiskām zināšanām
atbilstošām konkrētai klasei par šo fizisko aktivitāšu lietderīgumu
un nepieciešamību. Protams, arī vecākiem jau mājās jāizrunā šīs
lietas, jāskaidro bērnam, ka, apmeklējot sporta nodarbības, bērns
būs izturīgs, norūdīts, spēcīgs, vesels. Vislabāk demonstrēt to ar
savu piemēru, lai varētu teikt, ka nodarbojoties ar sportu, kļūsi
tāds kā tētis vai Maikls Džordans, Jānis Sprukts vai kāds cits
bērnam tuvs sportists.
Kopīgiem spēkiem
Apkopojot iepriekš sacīto, var secināt, ka trūkst adekvāta valsts
finansējuma, lai nodrošinātu skolas ar sporta bāzēm un nepieciešamo
sporta inventāru, kā arī lai nodrošinātu esošo pedagogu
ieinteresētību un jaunu, radošu pedagogu piesaisti darbam. Otrkārt,
trūkst valsts, sabiedrības, vecāku atbildības par sava bērnu
fiziskajām spējām, garīgo attīstību un pašreizējo emocionālo
stāvokli, lai sekmētu bērnu fiziskās un garīgās veselības
saglabāšanu un uzlabošanu, kā arī lai nodrošinātu fiziskās
aktivitātes skolās atbilstoši bērnu veselības stāvoklim. Treškārt,
ar bērnu ir jārunā, lai to motivētu, ieinteresētu, uzmundrinātu,
atbalstītu, sekmētu, radītu visus priekšnoteikumus sporta stundu
apmeklēšanai.
Autore: ūdens fitnesa trenere Evita Volkova
Lai uzdotu
speciālistei savu jautājumu, !