Vai skolas bērnam dot kabatas naudu?
Vai bērnam jādod kabatas nauda? Cik latu nedēļai? Un no kāda vecuma? Atbildes par skolas bērna kabatas naudu jautājām psiholoģei Lailai Kalniņai.
Kabatas nauda ir labs veids, kā bērns var iepazīties ar naudas
vērtību, tā piešķir viņam neatkarību, un bērns pats var organizēt
savus tēriņus. Iedoto naudas summu viņš var iztērēt tūlīt, bet var
krāt arī lielākam pirkumam. Kabatas nauda iemāca plānot un regulēt
savas darbības.
Kāpēc ir labi dot kabatas naudu
Naudas apgūšana un savu izdevumu plānošana ietekmē bērna pašapziņu,
bērna lēmumu pieņemšanu un veicina viņa atbildības sajūtas
veidošanos. Bērns sāk apzināti atbildēt par savu rīcību — ja
iztērēju naudu, tad zinu, ka šobrīd tās vairāk nebūs, bet tāpat
zinu, ka nākamajā nedēļā būs, es mācos rēķināties ar to. Tāpat
bērns sāk mācīties apzināti plānot — ja nopirkšu šo lietu, tad
nepaliks naudas, ja pirkšu citu lietu, tad atlikums būs tāds un
tāds… Bērni sāk ņemt svešu naudu tad, ja pieaugušie viņiem nav
iemācījuši un devuši iespēju to iegūt citādi — kā kabatas naudu, kā
iespēju naudu nopelnīt …
Svarīgākais, kas vecākiem būtu jāievēro — konsekventi jāpaliek pie
sākotnējās vienošanās ar bērnu — kāda ir kabatas naudas summa un
kādiem mērķiem bērns to drīkst tērēt.
Bērni sāk ņemt svešu naudu tad, ja pieaugušie viņiem nav iemācījuši un devuši iespēju to iegūt citādi — kā kabatas naudu, kā iespēju naudu nopelnīt …
Diemžēl paši vecāki bieži šo robežu pārkāpj, piemēram, sāk kontrolēt bērna pirkumus, nosoda tos vai uzspiež savu viedokli, palielina/samazina naudas summu, neapspriežoties ar bērnu. Viennozīmīgi, ja vecāki bērnam dod kabatas naudu, tad tās izlietojums ir bērna personiskā izvēle, jo nauda tiek dota tērēšanai. Protams, mazi bērni mēdz kļūdīties, pārvērtē savas spējas organizēt naudas lietas, un tieši šajā jomā vecāki varētu būt labi palīgi izprast ne tikai naudas vērtību, bet arī bērna vajadzības. Tāpat vecākiem jāpaliek konsekventiem, ievērojot vienošanos ar bērnu — kabatas nauda nav atkarīga no bērna uzvedības, bērna sekmēm skolā, kā arī no vecāku garastāvokļa. Kabatas nauda var būt atkarīga no kopējā ģimenes budžeta un tā izmaiņām, par kurām jāinformē arī bērni viņu vecumam atbilstošā un izprotamā veidā.”
Kabatas naudas izsniegšanas biežums
Kabatas naudas lielums ir atkarīgs no bērna vecuma un ģimenes
iespējām. Skolas vecums ir labs laiks, kad bērnam sākt dot kabatas
naudu un svarīgi būtu vienoties ar bērnu par naudas summas lielumu,
kā arī to, kādiem mērķiem tā ir paredzēta. Kamēr bērns nav
iemācījies rīkoties ar naudu, nebūtu ieteicams uzreiz bērnam dot
lielāku naudas summu, piemēram, vienu reizi mēnesī. Šādā gadījumā
bērna tēriņiem paredzētos līdzekļus labāk sadalīt pa nedēļām.
Tāpat ieteicams skaidri norādīt, kādiem mērķiem nauda paredzēta,
lai neveidojas situācija, ka bērns var tērēt sev to, kas paliek
pāri pēc pusdienu samaksāšanas. Tātad, shēma varētu būt šāda —
bērns mēneša sākumā saņem noteiktu summu sabiedriskā transporta
izdevumiem un skolas pusdienu tēriņiem, bet katras nedēļas sākumā —
noteiktu summu tēriņiem, par kuriem nav jāatskaitās.
Pie kabatas naudas bērns ir „jāpieradina”, sākot ar iespējami
nelielu naudas summu, pakāpeniski un atbilstoši bērna vecumam to
palielinot. Taču vienmēr ir jāpatur prātā ģimenes finansiālās
iespējas, jo bērnam ir jāsaprot, ka arī ģimenē materiālā situācija
var mainīties un tas attiecīgi ietekmē arī viņa ikdienas
tēriņus.
Tomēr tas nenozīmē, ka obligāti un visās ģimenēs vecākiem būtu
jāseko šādai praksei. Ir ģimenes, kurās kabatas nauda bērniem
netiek dota vai tiek dota tikai kādos īpašos gadījumos, piemēram,
ja bērns dodas uz kādu pasākumu vai ekskursijā.
Padomi, kā pieradināt bērnu pie naudas:
• Veikalos un citur, kur nauda iet no rokas rokā,
ik brīdi bērnam saprotami jāpaskaidro, ko ar to dari un kāpēc. Tas
aizņems tikai pāris minūtes, bet paliks bērna atmiņā, iespējams, uz
mūžu.
• Lielākam bērnam māci pareizi samaksāt par
pirkumu un pārbaudīt, vai ir pareizi izdots atlikums. Mājās varat
uzspēlēt rotaļu – nodod mazajam iepirkumus ar čekiem, un pa jokam
atpērc tos kā no kasiera. Saki, ka tev nav tik daudz naudas, cik
viņš prasa, un kopīgi izrēķiniet, kādus pirkumus tev būtu jāatstāj
veikalā, lai iekļautos nosauktajā summā.
• Mācot naudas vērtību pusaudzim, vienu mēnesi
savāci visus maksājumu čekus, iepazīstinot viņu ar ģimenes
maksājumiem. Paskaidro, par ko tie ir, kopīgi pārrunājiet, kuri no
tiem ir bijuši nepieciešami, bet no kuriem pakalpojumiem un precēm
naudas grūtību gadījumā varētu atteikties.
• Neatkarīgi no bērna vecuma pirms ļaut viņam
izdot naudu, vecākiem būtu jāiemāca bērnam naudu iegūt, piemēram,
sakrāt. Regulāra naudas krāšana ir paradums, kas prasa
pašdisciplīnu. Sākumā bērns bez tava atbalsta to ilgstoši nespēs.
Palīdzi izvēlēties pietiekami ātri sasniedzamus, kārdinošus mērķus,
nodrošini ienākumu avotu, ierādi vietu, kur bērns var turēt iekrāto
naudu, atbalsti ar padomu un uzmundrini. Kad mērķi sasniegti,
izrādi, cik ļoti tu esi iepriecināts un lepns par sasniegto.
• Ja vecāki nonāk naudas grūtībās un saprotami to
paskaidro, bērni parasti labprāt atsakās no izklaidēm paredzētās
naudas un nodod vecāku rīcībā savus iekrājumus, jo tas ļauj viņiem
justies vajadzīgiem un spējīgiem ietekmēt nelabvēlīgos
notikumus.
Pieredzē dalās Sanita, divu bērnu (12 un 17 gadi) māmiņa un
Swedbank pārstāve:
„Divpadsmit gadus vecajam bērnam mēs dodam 15 latu mēnesī, kas
paredzēti ikdienišķiem, sīkiem tēriņiem un reizi nedēļā izsniedzam
pusdienu naudu un naudu transportam. Vecākajai meitai kabatas nauda
ir lielāka — 25 latu mēnesī. Dažkārt gadās, ka bērns pa visu
kabatas naudu nopērk kaut ko sen kārotu, tad atlikušo mēnesi iztiek
bez kabatas naudas.
Par kabatas naudu bērniem nav jāatskaitās, tajā pašā laikā es savā
internetbankā redzu, kur bērns naudu ir tērējis.
Manuprāt, ir ļoti ērti, ja bērnam, kurš ir skolas vecumā, tiek
ieviesta pašam sava maksājumu karte, kurā vecāki var ieskaitīt
naudu. Pirms tam gan vecākiem ar bērniem ir jāvienojas, cik liela
būs šī summa un kādiem mērķiem paredzēta. Ļoti normāla ir
situācija, kad lielākam bērnam dod vairāk naudas, mazākam —
attiecīgi mazāk.
Varbūt pirmajā kabatas naudas saņemšanas mēnesī bērnam var būt tāds
kā šoks — redz, cik man daudz naudas! Tāpēc gadās, ka naudiņa tiek
iztērēta visa uzreiz, turklāt ne jau plānotajiem mērķiem. Tomēr ar
laiku rodas izpratne par to, ka naudas lietas ir jāplāno, rodas arī
pieredze, kā nedaudz iekrāt, lai varētu atļauties lielākus
pirkumus.
Turklāt kabatas naudu var dot dažādi — visu summu vienā reizē vai
arī sadalīt pa nedēļām. Mūsu ģimenē pa laikam tiek runāts, kas ir
saprātīgi tēriņi, cik kas maksā, kā labāk iekrāt un kā veiksmīgāk
tērēt. Turklāt šādas sarunas būtu ieteicamas katrā ģimenē.”
Portālā mamma.lv/tetiem.lv reģistrēto vecāku
viedokļi:
Līga Maleikina: „Kabatas nauda? Domāju, ka nevajag
dot. Pirms pusdienām bērni pērk šokolādes, košļenes, saldējumu. Ir
gadījumi, kad bērni nepaspēj apēst saldējumu, atskan zvans, tad
saldējumu liek somā, un tad… saprotiet paši! Redzu, ka
piektklasnieki dod naudu pieaugušiem, lai tie nopērk cigaretes, un
tas ir šausmīgi! Labāk iedot bērnam līdzi sviestmaizīti.”
Guntars Meluškāns: „Manuprāt, kabatas nauda pati
par sevi nav nekas peļams, ja vien to iztērē sakarīgi, nevis
nopērkot čipsus. Mēs savam astoņgadniekam devām, bet prasījām
atskaitīties, jo skolā viņam bija pieejami dažādi krāsainie,
ķīmiskie mēsli, kas, protams, arī bija iekāres objekts. Centāmies
arī ieviest pelnīšanas sistēmu — tev pienākas 1 lats, ja viss
kārtībā, 2 lati par ļoti labu atzīmi un 0 latu, ja kaut kas
savārīts, bet galu galā viņš par to kabatas naudu zaudēja interesi,
laikam jau arī pārējiem klasesbiedriem tādas nav, un tad tas
neliekas tik svarīgi. Šobrīd, es viņam pat reizēm piedāvāju, bet
viņš atsakās, nevajagot viņam...”
Nosacījumi par tās tērēšanu netiek uzstādīti, viņi drīkst pirkt arī čipsus, ja baigi grib, jo mēs, vecāki, tos nekad nepērkam un viņi zina, cik tie slikti.
Dace Miezīte: „Mani bērni dabū kabatas naudu 5
Ls mēnesī kopš 6 un 7 gadu vecuma, nu jau divus gadus. Nauda
netiek dota par kādu paveiktu darbiņu vai atzīmēm, bet vienkārši
tāpat. Arī nosacījumi par tās tērēšanu netiek uzstādīti, viņi
drīkst pirkt arī čipsus, ja baigi grib, jo mēs, vecāki, tos nekad
nepērkam un viņi zina, cik tie slikti. Pa reizei viņi to
izmanto, bet reti. Vispār ļoti interesanti, kā katrs tērē naudu:
viens "algas dienā" strauji metas uz bodi nopirkt našķus vai mazu
mantiņu, bet otrs liek kaudzītē un tērē nelabprāt. Viennozīmīgi,
tas ir palīdzējis viņiem aptvert naudas vērtību un iemācīties labāk
skaitīt. Nekādas sliktas izpausmes neesmu manījusi, manuprāt, arī
summa ir gana adekvāta vecumam. Paretam, ja galīgi nokaitina, mēdzu
kabatas naudu izmantot šantāžai: "Tev ir jāsakārto sava istaba
šovakar. Ja tu nevari paveikt savu pienākumu mājās, tad nāksies
tavu kabatas naudu samazināt." Taču šāda situācija gadās reti un
vienmēr tik atrisināta.”
Roberts Miķelsons: „Kabatas nauda ir labs variants
kā iemācīt bērnam apieties ar naudu. Vislabāk būtu dot kabatas
naudu regulāri un uz noteiktu termiņu, piemēram nedēļu. Tādā veidā
bērns var mācīties pieņemt lēmumus.. pirkšu čipsus jeb jaunu
rotaļlietu.. utt.
Prasīt atskaites var, bet tad būtu labi to darīt nenosodošā veidā,
arī tad ja visa nauda košļenēs noēsta. Mācīties bērns var vislabāk
caur pieredzi.”
Citus viedokļus par kabatas naudu bērnam lasi forumā.