Stundas laikā skolotājs reklamē medikamentus!
Nav noslēpums, ka skolas un mācību priekšmetu skolotāji mācību materiālus izvēlas pēc saviem ieskatiem. Vai tas nozīmē, ka skolotājs var mācīt visu kas ienāk prātā?
Portālam mammam.lv/tetiem.lv satraukti raksta kāda mamma: "Vakar meita man pienāca klāt un it kā starp citu sāka stāstīt par to, ka viņiem mājturības stundā jāaizpilda tabula par pirmās palīdzības sniegšanu, par aptieciņu, kurai jābūt mājās... Sākumā es viņas vārdiem īpaši uzmanību nepievērsu, pie tam biju aizņemta ar savu darāmo, bet tad es saausījos pie frāzēm, kad viņa minēja medikamentu nosaukumus. Es palūdzu atkārtot to, ko viņa teica vēlreiz, un šausmās sastingu! Palūdzu atnest mācību burtnīcu, un es tajā ieraudzīju tabulu, kurā ir aile: „Medikamenta nosaukums”, kur skolotājas diktēti ir ierakstīti šādi medikamenti: Aspirīns, Ibumetīns, Mezym utt. Virs tabulas ir frāzes, kas ir ļoti nevainīgas un pareizas pēc savas būtības: „Katram mājās jābūt aptieciņai, kurā atrodas pirmās palīdzības sniegšanai nepieciešamie medikamenti un piederumi”. Tabulā tika minēti plāksteris, ūdeņradis utt. Viss kā nākas... Un ieteikts iemācīties sniegt pirmo palīdzību un izrunāt klasē, kuri ir šie aptieciņas sastādošie elementi... Viss ir ļoti pareizi, bet...
Manuprāt, par medikamentiem skolā drīkst runāt nevis kā par ieteicamu palīdzības sniegšanas variantu, bet kā par vielām, kuras drīkst lietot tikai ārsta ieteiktas...
Man neliek mieru divi jautājumi:
* Kopš kuriem laikiem Aspirīns, Ibumetīns utt. ir vielas, par
kurām skolā tiek runāts saistībā ar pirmās palīdzības aptieciņu un
tās sniegšanu?
*Kopš kuriem laikiem skolotājs ir tiesīgs ieteikt medikamentus,
kurus ieteikt ir tiesības tikai ārstam vai farmaceitam? Pie tam tie
ir medikamenti (kā vienmēr), kuriem ir ļoti nopietnas blaknes!
Manuprāt, par medikamentiem skolā drīkst runāt nevis kā par
ieteicamu palīdzības sniegšanas variantu, bet kā par vielām, kuras
drīkst lietot tikai ārsta ieteiktas... Es gan vispār par šo tēmu
runāju mājās savādāk, bet tas ir katras mammas un tēva ziņā.
Manuprāt, medikamenti vispār nedrīkst tikt „aprunāti” skolās, pie
tam normālam, gudram pieaugušajam un īpaši skolotājam sen bija
jābūt skaidram, KAS ir medikamenti un kad tos drīkstētu atļauties
likt mutē un, ka par tiem noteikti nedrīkst runāt, kā par normālu,
pašsaprotamu lietu. Un, izrādās, ka jau ir jau 5.klases meitenes,
kas uz skolu nēsā līdzi pretsāpju tabletes... Vai jūsuprāt tā ir
norma?"
Viedokli jautājām Mēness aptiekas Kamēlijas
aptiekas vadītājai farmaceitei Inesei Sniedzei:
„No sava profesionālā viedokļa neredzu lielu problēmu faktā, ka
bērniem skolā tiek stāstīts par medikamentiem un stāstīts par mājas
aptieciņu. Skolas programma ir kā ievads sarunai vecākiem ar
bērniem arī par šo jautājumu – kas ir mājas aptieciņā, kam tas
nepieciešams un kā bērnam ir jāreaģē dažādās situācijās. Varu
piekrist vecākiem, ka aspirīns starp minētajiem medikamentiem nav
nepieciešams, tam ir izteiktas blaknes un aspirīna funkciju pilnībā
var aizstāt arī ibuprofēnu saturoši medikamenti. Tomēr būtu
jāatgādina gan vecākiem, gan skolotājiem – jebkurš medikaments ir
jālieto saskaņā ar instrukciju, tās ir vienmēr jāsaglabā,
medikamentu lietošanu nozīmē ārsts un vienkārši tāpat uz „savu
galvu” medikamentus lietot nedrīkst, īpaši jau bērni.”
Iesaku vecākiem pašiem nopietni runāt ar bērniem un mācīt, ka par veselības problēmām, kādām sāpēm vienmēr jāstāsta vecākiem, nevis uzreiz jāiegādājas pretsāpju tabletes.
Savukārt Juglas medicīnas centra direktore,
mediķe Ināra Janičenoka pauž viedokli, ka „šeit tomēr ir
nopietni vecākiem jārunā ar skolotāju par to, kas tiek mācīts
bērniem. Bērniem šādā tēmā pirmkārt, jau būtu jāmāca par fito
vielām un pareizu, veselīgu uzturu, nevis par medikamentiem, kuri
palīdz gremošanai, piemēram, minētais Mezym. Bērnu organismam šādi
medikamenti nemaz nav nepieciešami, viņiem pirmkārt ir jāzina par
to, kā dzīvot veselīgi, lai nav jālieto medikamenti. Pavisam
noteikti aspirīns nav pirmā palīdzība. Iesaku vecākiem pašiem
nopietni runāt ar bērniem un mācīt, ka par veselības problēmām,
kādām sāpēm vienmēr jāstāsta vecākiem, nevis uzreiz jāiegādājas
pretsāpju tabletes. Bērns pats nespēj izlemt, kādas ir sāpes, kāpēc
sāp un kādas zāles jālieto, viņam par to ir jāinformē vecāki, kuri
pieņem lēmumu doties pie ārsta. Bez tam, jebkuras no minētājiem
medikamentiem var pārdozēt, nezinot pareizu devu un tad sekas ir
daudz smagākas”.
Valsts
izglītības satura centra Vispārējās izglītības satura
nodrošinājuma nodaļas vecākā referente Ilze Kadiķe skaidro
situāciju: „Atbildot uz uzdoto jautājumu par mācību
literatūras izmantošanu mācību priekšmetā „Mājturība un
tehnoloģijas”, jāatzīmē, ka skolotājs pats var veidot savas mācību
programmas un tematiskos plānus, kā arī mācību literatūras
sarakstu, kuru skolēniem izmantot. Minētā grāmata* nav IZM
apstiprināts mācību izdevums, tāpēc visa atbildība par izdevuma
saturu jāuzņemas autoram un izdevniecībai. Tematu „Drošība” apgūst
mācību priekšmetos „Mājturība un tehnoloģijas” un „Sociālās
zinības” no 1. līdz 9.klasei (saskaņā ar Ministru kabineta
2006.gada 19.decembra noteikumiem Nr.1027 "Noteikumi par valsts
standartu pamatizglītībā un pamatizglītības mācību priekšmetu
standartiem"). Mācību priekšmeta „Mājturība un tehnoloģijas”
standarts nosaka, ka beidzot 6.klasi skolēns „14.3. saskata
paaugstinātas bīstamības objektus un parādības mājoklī un skaidro,
kādi piesardzības un drošības pasākumi veicami; apzinās sekas,
kādas varētu rasties, nemākulīgi rīkojoties ar instrumentiem,
ierīcēm; zina, kā rīkoties, ja noticis negadījums”. Skolotājs pats
izvēlas mācību līdzekļus un mācību metodes, lai sasniegtu šo un
citu prasību apguvi mācību priekšmetā „Mājturība un tehnoloģijas”.
Arī pati vēstules autore norāda, ka par medikamentiem ir jārunā,
taču sarunā varētu piedalīties arī medicīnas darbinieks, kas
sniegtu kompetentāku informāciju.”
*Satrauktās mammas lūguma dēļ grāmatas autores vārds un
grāmatas nosaukums publiski netiek minēts.