Vai manam bērnam grūta galva?
Jau piecu sešu gadu vecumā un arī agrāk, apmeklējot pirmskolas izglītības iestādes, bērniem jāiegaumē dažādu veidu un satura informācija: krāsas, skaitļi, burti, dzejoļi, noteikumi utt. Sākot skolas gaitas, iegaumējamais materiāls kļūst arvien plašāks, un daži vecāki novērojuši, ka mazajam skolas bērnam tas var sagādāt arī nopietnas grūtības. Piemēram, viss vakars tiek veltīts neliela dzejolīša apgūšanai, tomēr otrā rītā bērna prātā palikusi tikai viena rindiņa.
Vai tiešām grūta galva?
Līdzīgas situācijas iespējamas, mācoties reizrēķinu vai citu
materiālu, kas prasa informāciju iegaumēt, saglabāt un vajadzīgā
brīdī izmantot. Šādiem gadījumiem atkārtojoties, vecāki nereti
nospriež, ka viņu bērnam ir grūta galva, un sāk izmantot dažādus
paņēmienus, lai šo „trūkumu” novērstu. Tomēr ļoti svarīgi vecākiem
ir saprast un pieņemt, ka dažādiem bērniem (ja ģimenē ir vairāki
bērni, starp radu bērniem un pašu bērnības pieredzi) ir pieļaujamas
atšķirības iegaumēšanā.
Dažiem tiešām pietiek dzejolīti izlasīt divas reizes un viss paliek
prātā, citam vajadzīga sistemātiska un ilgstoša, mehāniska
atkārtošana, tā saucamā „iekalšana” — katrs gadījums ir
individuāls, un katrs izmanto sev pieņemamus paņēmienus, kurus nav
iespējams iedalīt pareizajos vai nepareizajos, labajos vai
sliktajos. Vecākiem uzmanība jāpievērš tad, ja bērns līdz šim ir
spējis labi iegaumēt dažādus materiālus, bet kādā laika posmā
novērojamas pārmaiņas — reizrēķins aizmirstas, dzejolītis sajūk vai
atmiņā palikusi tikai daļa no iegaumējamā materiāla. Visbiežāk tās
ir noguruma un pārpūles vai kādu pārdzīvojumu sekas, tāpēc būtu
nelietderīgi un pat kaitīgi bērnu mudināt uz ilgāku un rūpīgāku
mācīšanos, kas situāciju tikai pasliktinātu.
Vecākiem uzmanība jāpievērš tad, ja bērns līdz šim ir spējis labi iegaumēt dažādus materiālus, bet kādā laika posmā novērojamas pārmaiņas — reizrēķins aizmirstas, dzejolītis sajūk vai atmiņā palikusi tikai daļa no iegaumējamā materiāla.
Kā palīdzēt?
Ja tomēr vecāki nonākuši pie secinājuma, ka bērnam ir nepieciešams
ilgāks laiks, lai kaut ko iemācītos, kā arī iegaumētais materiāls
nav īpaši noturīgs — tas atmiņā saglabājas daļēji vai arī
aizmirstas pēc neilga laika, iespējams, nepieciešams izmantot kādu
no šiem paņēmieniem, lai uzlabotu un trenētu bērna atmiņas
spējas:
• Mācieties kopā, izdomājiet un skaitiet
nelielus dzejolīšus, pantiņus, kuri ir īsi, atraktīvi un ar
atskaņām: „Priekšā bija māja, iekšā kādu rāja…” Veidojiet dažādas
rīmes, vārdus ar atskaņām, vārdu spēles: „Kaķis–zaķis,
Jānis–bānis–čukčukbānis.”
• Spēlējiet kopā dažādas atcerēšanās
spēles, piemēram, novieto priekšā dažādus priekšmetus, bērns tos
aplūko, iegaumē un aizgriežas, tad kādu priekšmetu noņem — bērnam
jānosauc gan pazudušais priekšmets, gan arī (neskatoties) pārējie
priekšmeti. Vēl, piemēram, iztēloties un izskaitīt, cik mājai ir
logu, cik klasē solu, cik un kādas mācību burtnīcas un grāmatas ir
bērna skolas somā utt. Iespējams iegādāties arī dažādas galda
spēles, kas trenē bērna atmiņu un uzmanību.
• Izmantojiet iztēli iegaumēšanas laikā —
tas ir paņēmiens, kad tiek izmantoti vizuālie tēli, nevis tikai
mehāniski vārdi. Piemēram, par katru dzejoļa rindiņu vai pat
atsevišķu vārdu tiek uzzīmēts neliels zīmējums, objekts, ko vēlāk
uzlūkojot vieglāk atcerēties arī ar to saistītos vārdus.
• Mācoties garāku dzejoli vai reizrēķinu,
ieteicams to sadalīt īsākos posmos — tagad tikai vienu pantiņu,
tagad tikai vienu skaitļu stabiņu; iemācoties kaut ko ātrāk (un
salīdzinoši vieglāk), bērnos rodas azarts un vēlme turpināt, nevis
bezpalīdzība un vēlme izvairīties.
• Atkārtošana — visticamāk, ka daži
materiāli būs ik pa laikam jāatkārto, tikai tā iespējams
nodrošināt, ka tas saglabāsies atmiņā ilglaicīgi. Savukārt atkarībā
no materiāla emocionālā satura, vizuālās informācijas un citiem
ietekmējošiem apstākļiem kaut ko cilvēks spēj atcerēties turpat
visu mūžu, kādu daļu iegaumē un pēc kāda laika aizmirst, un tas ir
tikai normāli.
Ja vecāku sirds tomēr ir nemierīga par savas atvases iegaumēšanas
spējām vai arī jau novērojuši kādas būtiskas atmiņas spēju
svārstības, ieteicams konsultēties ar psihologu, lai pārliecinātos,
vai bērnam nav kādi mācīšanās traucējumi — neiroloģiski traucējumi,
kas ietekmē spēju saprast, atcerēties vai lietot informāciju, vai
arī kādi citi atmiņu un iegaumēšanu ietekmējoši cēloņi. Kopīgā
mācīšanās traucējumu iezīme — bērniem ir raksturīga neatbilstība
starp normālu vai pat augstu intelektu un vājām sekmēm vai vājākām
sekmēm, nekā tas būtu sagaidāms ar šādu intelektu.
Bet pārāk centīgajiem vecākiem draudzīgs ieteikums un aicinājums —
visu nav iespējams atcerēties perfekti — vai varat noskaitīt
bērnības dzejolīti „Mazs zaķīt’s, mazs kaķīt’s uz ceļa
satikās”?
Autore: Laila Kalniņa, trīs bērnu māmiņa un
psiholoģe