Mazo klašu skolēnus vairs nevarēs atstāt otrgadniekos
Sākumskolas skolēnus vairs nevarēs atstāt uz otru gadu. Ja skolēnam ir sliktas sekmes mācībās, risinājums nav atstāt viņu uz otru gadu bez citiem atbalsta pasākumiem. Arī Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) to apzinoties un jau plāno izmaiņas, lai liegtu 1.-4.klašu skolēnus "marinēt" tajā pašā klasē vēl vienu reizi, ziņo www.kasjauns.lv.
Jaunais izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis (ZRP)
neesot "īpaši priecīgs" par pašu otrgadības ideju, raksta “Diena”.
Viņaprāt, ja skolēns paliek uz otru gadu, tas liecina par
pedagoģiskās pieejas izgāšanos, un likt skolēnam vēlreiz darīt to
pašu, esot bezjēdzīgs risinājums.
IZM plāno izmaiņas, kas noteiktu, ka 1.-4.klasē uz nākamo klasi
pārceļ visus skolēnus, izņemot īpašus gadījumus, stāsta atbildīgais
IZM ierēdnis Edgars Grīnis. "Īpašie gadījumi" nozīmētu, ka
skolotājiem jāanalizē skolēna attīstība, sekmes citos mācību
priekšmetos un sasniegumu dinamika, jāpieaicina vecāki, un tikai
tad, ja citu risinājumu nav, skolēnu var atstāt uz otru gadu. Ja
skolēns kādā priekšmetā iegūs nesekmīgu atzīmi, viņam būs vasaras
darbi un pēc tiem jākārto pārbaudījums. Ja nenokārtos arī to,
skolai būs jāizstrādā individuālais plāns, kā tā ar skolēnu
strādās, lai robus mācībās aizlāpītu. Tā IZM palielināšot
spiedienu, lai bērna problēmas mācībās novērstu laikus.
Pērn par 41% pieaudzis uz otru gadu atstāto pirmklasnieku skaits, kas liecinot par izglītības sistēmas represivitāti un ka tā nespēj pielāgoties atšķirīgiem bērnu spēju līmeņiem.
Latvijas Universitātes profesors Andris Kangro norāda uz
starptautiskiem pētījumiem, kuros secināts - atstāšana uz otru gadu
nedod pozitīvu ietekmi uz skolēnu mācību sasniegumiem.
Latvijas Disleksijas biedrības valdes vadītāja Eva Birzniece
akcentē, ka esot valstis, piemēram, Dānija un Norvēģija, kurās
skolēnus vispār nedrīkst atstāt uz otru gadu. Somijā skolēna
nepārcelšana nākamajā klasē iespējama tikai īpašos gadījumos, un,
ja līdz tam ir nonākts, bērns atkārtotajā gadā saņemot "karalisku
individuālu apmācību".
Speciālistu teiktais liecina, ka skolēnu nepārcelšanai nākamajā
klasē esot dažādi iemesli. Dažiem skolēniem palikšana uz otru gadu
esot sods. Neoficiāli dzirdēts, ka atsevišķās lauku skolās skolēnu
atstāšana uz otru gadu esot "izdzīvošanas stratēģija", kas palīdz
risināt skolēnu skaita problēmas pēc "nauda seko skolēnam" principa
ieviešanas.
Otrgadības ieguvums skolēnam var būt skolotāja maiņa -
veiksmīgākajos gadījumos, tiekot pie labāka pedagoga, bērns var
iegūt jaunu identitāti, saka izglītības vadības zinātniskā grāda
pretendente Solvita Lazdiņa. Taču, ja skolēnam nemainīs
priekšstatu, ka "es jau tāpat nevaru izdarīt", ne otrajā, ne
trešajā gadā vienā un tajā pašā klasē nekas nemainīsies, piebilst
eksperte.
Skolotāji "gandrīz lūdz, lai ļauj atstāt uz otru gadu 1.klasē". Taču IZM esot pētījusi statistiku, un neesot taisnība, ka, paliekot uz otru gadu 1.klasē, skolēniem pēc tam labāk sokas mācībās.
Turklāt otrgadības lielais lāča pakalpojums ir skolēnu sociālās
atstumtības veicināšana, izriet no Birznieces teiktā. Šajā ziņā
liela ir klašu audzinātāju loma - labie piemēri, kad skolēni
izkārpījušies no nesekmības purva, bieži vien tiek skaidroti ar to,
ka klases audzinātājs viņus ir izvilcis, stāsta Lazdiņa. Skolēna
sekmes var būtiski uzlaboties, ja viņš nonāk klasē, kurā skolēni
lielāku nozīmi pievērš mācībām.
Vērtējot IZM ieceri, Lazdiņa norāda, ka nav skaidrs IZM pamatojums
- kāpēc tā attiecas tikai uz 1.-4.klašu skolēniem. No 5. līdz
9.klasei skolēnus arī turpmāk varēs pārcelt, ja viņi būs
nopelnījuši ne vairāk kā vienu zemu vērtējumu, savukārt vidusskolas
klasēs - tikai sekmīgos, apliecina Grīnis.
Lazdiņa gan norāda - viņasprāt, palikšana uz otru gadu skolēniem
vecākajās klasēs ir ne mazāk traumējoša kā pirmajās, iespējams, pat
vairāk. Arī Birzniece norāda, ka vajag atteikties no otrgadības
vispār. Viņa uzsver, ka pērn par 41% pieaudzis uz otru gadu atstāto
pirmklasnieku skaits, kas liecinot par izglītības sistēmas
represivitāti un ka tā nespēj pielāgoties atšķirīgiem bērnu spēju
līmeņiem.
IZM par iecerētajām izmaiņām esot informējusi izglītības pārvaldes
un ļoti noraidošu attieksmi neesot saņēmusi. Tikai skolotāji
"gandrīz lūdz, lai ļauj atstāt uz otru gadu 1.klasē", stāsta
Grīnis. Taču IZM esot pētījusi statistiku, un neesot taisnība, ka,
paliekot uz otru gadu 1.klasē, skolēniem pēc tam labāk sokas
mācībās.
Avots: www.kasjauns.lv