Ķīlis: sākot no 7.klases, bērni strādā vairāk nekā pieaugušie
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) saskaitījuši, ka bērni, sākot no 7.klases, ieskaitot mājasdarbus, strādā 53 stundas nedēļā, kas ir vairāk, nekā daudzi pieaugušie pavada darbā, bet starptautiski salīdzināts, ka Latvijā skolotāji ir pārslogotāki nekā vidēji Eiropā, raksta portāls www.kasjauns.lv.
Analizējot šādus datus, var secināt, ka ir pieaugusi spriedze
skolēnu un skolotāju vidū, jo bērni un skolotāji ir pārslogoti, bet
rezultātu nav, šodien intervijā laikrakstam "Latvijas Avīze" atzīst
izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis.
Starptautiskie "PISA" testi, kuros skolēniem daudzās pasaules
valstīs liek pildīt līdzīgus uzdevumus dabaszinātnēs, matemātikā un
lasītprasmē, parāda, ka Latvijas skolēnu prasmes sistemātiski ir
zem vidējā pasaules valstu līmeņa. Igauņu rādītāji ir krietni
labāki - tie ir virs vidējā līmeņa.
"Tas nozīmē, ka mūsu sistēmā trūkst kaut kā, kas nodrošinātu
rezultātu pieaugumu. Iespējams, ir nepareizs skolēnu noslodzes
sadalījums. Piemēram, mūsu kaimiņiem somiem no 1. līdz 9.klasei
dabaszinību stundu skaits ir par 400 lielāks nekā mūsu skolēniem
šajā pašā vecuma grupā. Somijas izglītības rādītāji ir vieni no
augstākajiem pasaulē. Turklāt mūsu skolēniem, kaut sasniegumi ir ne
īpaši labi, noslodze ir tāda pati kā pieaugušajiem," atzīst
ministrs.
Salīdzinot ar citām valstīm, Latvijā skolēniem ir ļoti daudz mājasdarbu.
Tātad mācību darba organizācijā un mācību metodēs kaut kas nav
pareizi. Jau tagad skaidrs, ka obligāti jāmazina mājasdarbu
īpatsvars. Salīdzinot ar citām valstīm, Latvijā skolēniem ir ļoti
daudz mājasdarbu. Taču skola nevar noteikt, kādi mājās ir apstākļi
mājasdarbu pildīšanai, vai mājās bērnus motivē mācīties, vai ir
galds gaišā vietā, vai mājās ir mierīgi.
Līdz ar to liels mājasdarbu skaits veicina skolēnu nevienādos
mācību sasniegumus. Patlaban nodarbības ir pārāk sadrumstalotas. Ik
pa 40 minūtēm mainās ļoti dažādi mācību priekšmeti. Mācību
priekšmeti būtu jāmāca pa blokiem. Trešā lieta, kas jāmaina, ir
fizisko nodarbību īpatsvars. Divas stundas nedēļā, kā ir pašlaik,
ir smieklīgi maz. Mācību procesā būtu jāintegrē arī interešu
izglītība. Tā bērniem ejot pie sirds un caur to arī var mācīt
daudzus priekšmetus.
Avots: www.kasjauns.lv