Mans tīnis vispār nemācās... Ko darīt?
Nezinu, ko lai iesāk, esam izmēģinājuši visu, viņu neinteresē nekas. Ja pajautājam, uzdots nav gandrīz nekas, skolotāji sūdzas, bieži par runāšanu izdzen no klases…
Labi, ka nomainījām skolu — šeit ir stingras prasības, lai tikai
dresē un pēc iespējas vairāk uzdod, stingrāk prasa,
beidzot būs kārtība... bet viņu vienalga neinteresē nekas...
Diezgan raksturīgs situācijas apraksts.
Lai runātu par problēmas risinājumu, gribu pastāstīt par terminu
„iekļaujošā izglītība”, kas pēdējos gados tiek pieminēts arvien
biežāk, runājot par bērnu un jauniešu izglītību. Kas ir iekļaujošā
izglītība? Tā ir šā laikmeta aktualitāte, kas pieprasa jaunu pieeju
mācībām, proti, mācīšanās ir ne tikai paša bērna atbildība, bet
šajā procesā iekļaujas arī vecāki un pedagogi.
Lai sekmīgi iekļautos mācību procesā skolā, pieaugušo uzdevums ir
radīt vidi un apstākļus mācīšanās procesa sekmīgai norisei. Kā jau
minēju, iekļaujošā izglītība nenozīmē tikai citādo skolēnu iespējas
mācīties vispārizglītojošās skolās, bet arī visu dalībnieku
iesaistīšanos procesā — skolotāji, vecāki, sociālie darbinieki, ja
vajadzīgs, arī mediķi un psihologi un, protams, paši skolēni ir
aktīvi tā dalībnieki. Šādi organizētas mācīšanās rezultāts ir paša
skolēna progress, salīdzinot ar iepriekšējiem sasniegumiem.
Sākot jaunas vielas izskaidrošanu, skolotājam jābūt pārliecinātam, ka skolēns ir ieinteresēts šajā darbā
Visi bērni var mācīties sekmīgi
Ikviens pusaudzis, kurš ir attīstības posmam atbilstoši attīstīts
un vesels, ir spējīgs sekmīgi mācīties... Tātad iemesli meklējami
citur. Šeit vietā padomāt, kas gan noticis ar mācīšanās motivāciju.
Motivācija un pašmotivācija ir atšķirīgas lietas — ārējie motīvi,
tādi kā vecāku un skolotāju draudi, kontrole, piespiešana, ir
efektīvi tikai īslaicīgi, ja arī mēs norādām: „Tu mācies sev” — tas
neko neatrisina. Viens no faktoriem, kas izraisa skolēnu
pašmotivāciju, ir izziņas intereses vai, citiem vārdiem, zinātkāres
radīšana. Mēs zinām, cik labprāt bērni strādā pie projektiem, kuru
tēmas izvēle ir pašu rokās, tātad interese meklēt materiālus un
kaut ko jaunu uzzināt, individuāli vai kopīgi grupā strādāt un
prezentēt rezultātus ir ļoti augsta, tāpēc arī rezultāti ir augsti
vērtējami.
Ģimenes paraugs
Svarīgs ir arī paraugs ģimenē, kur vecāki lasa, pārrunā kopā ar
pusaudzi visiem interesantas, aktuālas lietas un notikumus. Kopīgi
tās izvērtē un analizē.
Gandrīz pašsaprotami, ka tam seko jau paša pusaudža sekmes, kas
nodrošina pašapziņu un ticību saviem spēkiem, darbojas kā motīvs
sasniegumiem.
Pusaudža motivāciju mācīties kavējoši faktori ir neveiksmes,
zināšanu trūkums, pretreakcija uz pieaugušo spiedienu un vāja
griba. Vecākiem jāzina, ka uzmundrinājums un pozitīva kritika
stimulē labot kļūdas, savukārt peļoša kritika un
uzbraucieni pazemina pašvērtējumu un liek izmantot
izvairīšanās taktiku, nevis meklēt problēmas risinājumu.
Svarīga loma skolotājam
Jauno zināšanu uztvere ir sekmīga, ja skolēns aktīvi iesaistījies
zināšanu uztverē, visus savus spēkus sakopojis šim darbam un lielā
aizrautībā it kā izstaigā kopā ar skolotāju pētnieka ceļu,
meklēdams jaunu atziņu, tās pamatojumu un pierādījumu... Šāds
skolēna prāta darbības stāvoklis nerodas pats no sevis. Skolotājam
tas jārada. Sākot jaunas vielas izskaidrošanu, skolotājam jābūt
pārliecinātam, ka skolēns ir ieinteresēts šajā darbā. Šī vēsturiskā
atziņa apstiprina mūsdienīgās iekļaujošās izglītības vērtību, kur
visi pieaugušie iesaistās un palīdz pusaudzim mācīties un sasniegt
labus rezultātus.
Vecākiem jāzina, ka uzmundrinājums un pozitīva kritika stimulē labot kļūdas, savukārt peļoša kritika un uzbraucieni pazemina pašvērtējumu
Ja patiesi vēlaties izprast situāciju un uzlabot to, tad…
• Atliciniet laiku biežākām sarunām ar pusaudzi
par viņa nākotnes plāniem, uztveriet nopietni viņa teikto.
Pārrunājiet kopīgi, kas būtu jādara, lai to sasniegtu, un kopīgi
sāciet darboties.
• Ja jūsu bērns atsakās par to runāt, tas nozīmē,
ka viņš jums neuzticas, bet, lai uzlabotu situāciju, uzticēšanās ir
jāatgūst, varbūt kopā ar speciālistu.
• Ja pusaudzis atsakās mācīties un censties, viņš
seko nepareizai loģikai, kas radusies, jo trūkusi pozitīva
sadarbība ar pieaugušajiem.
• Pusaudzis demonstrē tādu uzvedību, kādu
pieaugušie no viņa sagaida — ja pieaugušie uzskata, ka bērns ir
„muļķis” vai „āksts klasē”, viņš tieši tā arī izturas. Ja viņu
novērtēs kā atbildīgu un spējīgu, viņš centīsies tāds būt.
• Pozitīvs pastiprinājums mainīs pusaudža rīcību.
Piemēram, ja jūs biežāk uzslavēsiet pusaudzi par viņa sasniegumiem
tuvāko ģimenes locekļu vai radinieku kopīgos pasākumos, viņš
jutīsies novērtēts un motivēts.
• Ja pusaudzis ir nesekmīgs, tā nav viņa vaina.
Kaut ko mēs, pieaugušie, esam palaiduši pašplūsmā, neesam
pamanījuši brīdi, kad vajadzīga palīdzība un atbalsts, taču
situāciju vienmēr var labot.
• Vecāki, esiet pieejami jebkurā brīdī, kad
bērnam vajadzīgs padoms, vecāki ir labākie pusaudžu draugi un
atbalstītāji.
• Pusaudžu pasaules uztverē dominē emocionālā vai
mītiskā apziņa (J. Gebser), kas nozīmē labu mācīšanos un motivāciju
tad, ja pusaudzim patīk skolotājs, mācību priekšmets, tā saturs,
klasesbiedri... Tātad mūsu — vecāku un skolotāju — uzdevums ir
padarīt šo procesu interesantu, patīkamu un saistošu ikvienam, kas
mācās. Lai mums kopā veicas!
Autore: Ineta Tunne, Dr.psych.
Materiāla tapšanā izmantotā literatūra:
1. Dr. Picka N. Paidagoģiskā psicholoģija, Selgas apgāds, 1990.
2. Rozenfelds P. Daži trūkumi stundu norisē, Skolotāju Avīze, 4.
nr., 1948.