Kā palīdzēt bērnam uzsākt skolas gaitas
Bērna gaitas skolā vecākiem nereti izraisa dažādus strīdīgus jautājumus. Cik ilgi un vai vispār vajadzētu pārbaudīt mājasdarbus? Kā reaģēt, uzzinot par konfliktiem skolā? Ko darīt, ja atšķiras vecāku un skolotāju viedoklis?
Ir tikai normāli, ka vecāki, skolai sākoties, uztraucas, kā
klāsies bērnam, vai viņš sadraudzēsies ar saviem vienaudžiem, vai
iekļausies kolektīvā un sapratīsies ar skolotāju? Taču jo vairāk
vecāki uztrauksies, jo grūtāk būs bērnam, uzskata psihoterapeite
Iveta Pļaviņa. Jo bērni burtiski uzsūc vecāki izjūtas pat tad, kad
vecākiem šķiet, ka viņi tās atklāti neizrāda. Ja bērns pirmajā
skolas dienā turas mammai pie rokas un bažīgi lūkojas apkārt,
visdrīzāk šādi izturas arī mamma, jo no vecāku reakcijām bērns
saņem ziņu, vai var justies droši.
Bērniem jāpalīdz!
Bērni ir atšķirīgi, taču, kā liecina pieredze, vecāku palīdzība
nepieciešama gandrīz visiem pirmklasniekiem, bet lielākajai daļai –
pat līdz trešās klases beigām. Tas tādēļ, ka skola ir gluži jauns
posms bērna dzīvē. Bērns pirmskolas iestādē pieradis mācīties
spēlējoties, bet pēkšņi viņam ir jāmācās vairākas stundas skolā un
jāveic arī mājas darbi. Retais no bērniem ar visu spēj tikt galā
vienīgi saviem spēkiem.
Ir labi, ja vecāki bērniem palīdz, jo tas rada drošību. Bet ar
palīdzību nevajadzētu arī pārcensties. Vecākiem jārespektē, ja
bērns vēlas mācīties patstāvīgi. Tajā pašā laikā vecāki patur
tiesības mājas darbus pārbaudīt un likt arī bērnam tos pārrakstīt,
ja uzskata, ka viņš uzdevumus var izpildīt labāk.
Sabiedrībā vērojams hronisks stress, liels nogurums, pārstrādāšanās vai gluži pretēji – bezdarbs. Problēmu dēļ vecākiem pašiem nereti ir grūti koncentrēties, un šo stresu uzsūc arī bērni
Lielākoties problēmas rodas, ja bērnam ir pārlieku kontrolējoši
vai gluži otrādi – vecāki, kas visu skolas dzīvi atstāj bērna ziņā.
Ja vecāki ir pārlieku stingri, ja viņi pieprasa ļoti labas atzīmes,
bērnā rodas trauksme. Ir labi, ja vecāki spēj pieņemt, ka arī
bērnam kaut kas var neizdoties. "Svarīgi, lai vecāku mīļums, ko
viņi pauž bērnam, nebūtu atkarīgs no viņa atzīmēm. Jo pretējā
gadījumā vecāki mīl savu bērnu ar nosacījumu un bērnā rodas izjūta,
ka viņa vērtība atkarīga vienīgi no viņa panākumiem," saka Iveta
Pļaviņa. Kad vecāki no bērna par daudz pieprasa, bērns kļūst
izteikti norūpējies, trauksmains vai depresīvs.
Ja vecāki uzskata, ka skolas vecuma bērns ir pietiekami liels, lai
pats ar visu tiktu galā, un viņi neinteresējas, vai bērnam
palīdzība nav nepieciešama, bērnā var rasties izjūta, ka vecāki
viņu neievēro. Parasti tas, kas notiek pirmajās klasēs, bērnam ir
ļoti svarīgi un viņš ar vecākiem vēlas dalīties. Ja vecāki
neiesaistās, neinteresējas, kā bērnam klājas, neseko līdzi viņa
mācībām, bērnam šķiet, ka vecākiem par viņu nav intereses. Turpmāk
bērns var noslēgties un par sevi nestāstīt vairs neko. Labi, ja
vecāki ar bērniem var runāt par skolu, atcerēties arī to, kā viņiem
pašiem klājies skolā, un bērniem stāstīt gan par priecīgiem, gan
skumjiem mirkļiem. Tas bērnā radīs izjūtu, ka ar grūtībām iespējams
tikt galā.
Ļauj savam bērnam kļūdīties!
Atbildību bērnam jāsāk mācīt pa vienam solītim vien – sākumā bērns
pēc pusdienām uz virtuvi iznes savu šķīvi, vēlāk iemācās sakārtot
savas mantas, katru vakaru salocīt drēbītes. Ir svarīgi, lai vecāki
raudzītos, ka to dara sistemātiski katru vakaru. Ja vienu vakaru no
bērna prasa sakārtot savas mantas, bet otru vakaru – nē, bērns
jūtas apjucis un pieņem, ka varbūt arī šovakar savas lietas var
nekārtot. Svarīgi sākt ar maziem pienākumiem, tos pakāpeniski
paplašinot.
Vecākiem nevajadzētu tās problēmas, kuras bērns var atrisināt pats,
steigties izdarīt viņa vietā. Piemēram, ja bērns mājās aizmirsis
kādu grāmatu, vecākiem nebūtu tai jāskrien pakaļ, uzskata psiholoģe
Ilze Pastare. Ir jāļauj bērniem piedzīvot arī negatīvas emocijas.
Pretējā gadījumā skolēns sāk gaidīt, lai arī turpmāk kāds cits
pienākumus paveic viņa vietā. Ja vecāki ir pārlieku aprūpējoši,
bērns sāk uzskatīt, ka mācīšanās ir arī vecāku uzdevums. Bērns,
kurš pieradis, ka mamma vai tētis viņam nemitīgi atgādina, kas
jāpaveic, situācijā, kad viņš vakarā būs aizmirsis sakārtot skolas
somu, sacīs: "Bet tu taču nepateici, ka jāsaliek soma!"
Vecākiem nevajadzētu tās problēmas, kuras bērns var atrisināt pats, steigties izdarīt viņa vietā. Piemēram, ja bērns mājās aizmirsis kādu grāmatu, vecākiem nebūtu tai jāskrien pakaļ
Nereti bērns kļūst aizmāršīgs un haotisks arī situācijās, kad viņu
vai vecākus nomoka kāda problēma. "Sabiedrībā vērojams hronisks
stress, liels nogurums, pārstrādāšanās vai gluži pretēji –
bezdarbs. Problēmu dēļ vecākiem pašiem nereti ir grūti
koncentrēties, un šo stresu uzsūc arī bērni," uzsver Iveta
Pļaviņa.
Ja ģimenē ir vairāki skolēni
Visi bērni ir atšķirīgi, un tas, ka ģimenē vecākais bērns ir
teicamnieks, nebūt nenozīmē, ka tādiem jābūt arī pārējiem bērniem.
Ja skolotāja vecākiem norāda, ka viens dēls ir izcilnieks
matemātikā un neizpratnē saka: "Kas jums tur notiek ar jaunāko
dēlu, ka viņš ar šo priekšmetu netiek galā?", tas liecina, ka
problēma ir skolotājā, nevis bērnā. Bērnus salīdzināt nedrīkst ne
skolā, ne ģimenē. Arī vecākiem ir svarīgi katrā bērnā izcelt īpašo,
viņi var sacīt: "Brālis ir foršs, viņam tik labi padodas matemātika
un kāds viņš ir basketbolā! Bet tu savukārt mums ģimenē esi
mākslinieks, turklāt ar labu humora izjūtu!" Lai stimulētu bērnu
mācīties, ir svarīgi viņu uzslavēt, nevis kritizēt. Ja patiesi
bērns ar kaut ko netiek galā, ir vērts domāt, vai nav nepieciešamas
papildu stundas, jo bērnam tikai "borēt", ka viņam jāmācās, ja
reāli nespēj ar kādu priekšmetu tikt galā, nav nekādas jēgas.
Dažkārt, ja vecākais bērns skolā labi mācās, viņam uztic arī
jaunāko bērnu skološanu. To var šad un tad vecākajam bērnam palūgt,
taču tas nedrīkstētu kļūt par viņa pienākumu. Jo otra mācīšana rada
ne tikai pārslodzi vecākajam bērnam, bet abu starpā veido arī
zināmu spriedzi. Līdz ar to bērni savā starpā var sākt vēl vairāk
konfliktēt. "Vecākais bērns var mēģināt jaunākajam "iezāģēt" par
to, ka viņam jāpārbauda viņa mājas darbi," saka Iveta Pļaviņa.
Kā rodas paša atbildība?
Robežšķirtne parasti ir pirmās trīs klases, kad vecāki iesaistās un
palīdz bērniem skolas uzdevumu veikšanā. Bet vēlāk mājas darbu
pildīšanai būtu jākļūst par bērna paša atbildību. Nereti sekmes
pasliktinās pusaudžu gados, un tas ir normāli, jo tas ir pusaudžu
protesta veids. Vecākiem tam jāpievērš uzmanība vien tajā gadījumā,
ja pusaudzim sekmes sāk pasliktināties līdz kritiski zemam līmenim.
Pusaudžu vecumā tam var būt ļoti daudz iemeslu – pirmā mīlestība,
vecāku šķiršanās, tuva cilvēka nāve, draugu kompānijas, kas
jaunieti savā vidū vairs nepieņem. Ja vecāki paši kopumā ar dzīvi
ir apmierināti, viņi parasti intuitīvi jūt, kā bērnam palīdzēt. Tas
ir tikai normāli, ka dažkārt dzīve apmet kūleni un mēs jūtamies tik
ļoti izsisti no līdzsvara, ka nespējam palīdzēt paši sev, kur nu
vēl bērnam. Šādā brīdī nepieciešams atrast kādu cilvēku, ar kuru
runāties, tie var būt draugi vai radi, kas, raugoties uz situāciju
no malas, var dot kādu padomu.
Palīgā, man skolā ir konflikts!
Kad bērnam vai jaunietim kritiski pasliktinās sekmes, tas ir
nopietns signāls, ka kaut kas nav kārtībā. Ja bērnam skolā dara
pāri, ne vienmēr viņi to stāsta vecākiem. Dažkārt bērni jūtas
vainīgi, viņi baidās, ka vecāki uzskatīs: bērns pats pie visa
vainojams. Diemžēl nav reta parādība, kad klasē skolotājs dažus
bērnus izceļ, bet dažus noniecina. Arī skolotāju augsto prasību dēļ
bērns var justies nomākts. Uz skolu vecākiem nav jāskrien par katru
nieku, tomēr, ja bērns atzīst, ka viņam sāp skolotājas attieksme,
vajadzētu runāt ar skolotāju, stāstīt, kā jūtas bērns. Skolotājam
ir dota ārkārtīgi liela vara, un, ja vien vēlēsies, viņš situāciju
var labot. "Arī es šad un tad ar savu klientu piekrišanu zvanu
skolotājiem un pastāstu, kā situācija izskatās no mana viedokļa, un
bieži tas dod labus rezultātus," saka Iveta Pļaviņa.
Dažkārt problēmas skolā rada bērnu savstarpējie konflikti.
Neatkarīgi no bērna vecuma, ja vecāki redz, ka bērns netiek ar kādu
situāciju galā, viņiem ir jāiesaistās. Dažkārt klasē ir negatīvie
līderi, kurus skolotāji nepamana vai nevēlas pamanīt, bet kuri
regulāri ņirgājas par dažiem klasesbiedriem. Ja vecāki neiesaistās
un bērni gadiem spiesti ciest no klasesbiedru izsmiekla, viņiem
turpmākajā dzīvē var būt grūtības veidot attiecības, jo attiecību
pamatā ir uzticēšanās. Ja tā sistemātiski tiek grauta no
klasesbiedru vai skolotāju puses, bērnam visdrīzāk arī turpmāk būs
problēmas uzticēties. Diemžēl ne vienmēr pozitīvs risinājums rodams
sarunās ar skolotāju. Ja bērns tiek noniecināts no skolotāja vai
klasesbiedru puses, dažkārt vienīgais risinājums ir skolas maiņa.
"Reizēm starp bērniem skolā izveidojušās tik iesīkstējušas
attiecības, ka tās ir grūti mainīt. Dažkārt vienu bērnu uzskata par
grēkāzi vai nemitīgi apsaukā, un tas "iet" no klases uz klasi, un
skolas maiņa var būt veiksmīgs risinājums. Manā praksē ir vairāki
gadījumi, kad bērns, aizejot uz citu skolu, pilnīgi atplaukst, jo
viņam vairs nav nepieciešams aizsargāties," stāsta Iveta
Pļaviņa.
Divu bērnu māmiņa Inese: "Sekmes uzmanu vien
dēlam"
"Esmu dzirdējusi pretējus viedokļus par to, vai vecākiem
jāiesaistās bērna skolas problēmu risināšanā, taču esmu
pārliecinājusies, ka jāņem vērā katrs konkrēts bērns. Mana meita,
sākot no otrās klases, visu sāka darīt pati. Viņa labi mācās, un es
redzēju, ka nekāda kontrole vai palīdzība viņai nav nepieciešama.
Biju domājusi, ka ar dēlu būs līdzīgi, taču nekā! Tiklīdz pārstāju
vakaros paskatīties viņa mājas darbus, secināju, ka viņš tos vai nu
nepilda vispār, vai izdara tik pavirši, ka zem katra mājas darba ir
skolotāja piezīme. Man šķiet, šādos gadījumos bērna izpildītajiem
uzdevumiem ir jāseko līdzi. Jo pēc laika, redzot, ka centība, uz ko
gan bērnu ir mudinājuši vecāki, tomēr atmaksājas ar labām atzīmēm,
kas savukārt viņam palīdz celt paša pašapziņu."
Kas jāievēro skolēnu vecākiem
• Pirmklasniekam mājās nevajadzētu mācīties ilgāk par 25 minūtēm.
Ja bērnam mācībām jāatvēl ilgāks laiks, viņam desmit minūtes
jāatpūšas palēkājot vai paskraidot. Bērns šajā vecumā ātri nogurst,
arī viņa rociņa vēl nav pietiekami trenēta, lai bērns ilgstoši
varētu rakstīt.
• Sarunājoties ar bērnu, vajadzētu akcentēt to, kas viņam padodas,
nevis to, kas nepadodas. Uzslavas liek bērnam censties un ticēt
saviem spēkiem, pretējā gadījumā var izveidoties situācija,
ka bērns jūtas tikai tik vērtīgs, cik laba vai slikta ir viņa
vidējā atzīme.
• Ja bērns ir sevī ierāvies, viņam grūtāk var klāties arī mācību
procesā. Nereti bērnam atraisīties palīdz ārpusskolas nodarbības.
Ja viņš gūst panākumus kādā pulciņā, tas palīdz justies vērtīgam,
kas ir svarīgi, lai veiksmīgi varētu kontaktēties ar
vienaudžiem.
• Uzmanība jāpievērš visam, ko stāsta bērns – gan priecīgajam, gan
bēdīgajam. Nereti bērni runā starp rindiņām, un vecākiem tas jāspēj
saklausīt. Jo vairāk vecāki klausīsies, jo labāk spēs saprast
patieso ainu, kas notiek skolā.
• Ja bērnam kas nepadodas, der algot privātskolotāju, jo viņu
attieksme pret bērnu visbiežāk ir labvēlīga, un tas palīdz
stabilizēt viņa zināšanas un justies par sevi pārliecinātākam.
• Problēmas skolā var rasties 5. klasē, kad bērnu sāk mācīt vairāki
skolotāji. Vecākiem vajadzētu izturēties ar izpratni, jo bērnam nav
viegli pielāgoties dažādām prasībām. Tas būtu līdzīgi, kā
pieaugušajiem strādāt ar astoņiem priekšniekiem.
• Nereti bērnā zūd izziņas interese, ja mājās bērns neredz, ka arī
vecāki lasa grāmatas, par kaut ko interesējas. Ja vecāki dara
darbu, kas viņiem īsti nepatīk, bet, mājās atnākuši, skatās vien
seriālus, arī bērniem var rasties izjūta, ka pārlieku censties nav
nekādas jēgas.
Avots: www.kasjauns.lv