Padomi, kā pirmklasniekam palīdzēt iejusties klasē
Uzsākot skolas gaitas jaunā klasē, skolā, pulciņā vai ierodoties citā jaunā kolektīvā, bērnam ir liels stress, viss jaunais tiek gaidīts ar bažām. Par to, kā vecāki bērnam var palīdzēt iedzīvoties jaunā vidē, stāsta sākumskolas skolotāja un 1. klases audzinātāja Sarmīte Freimane.
Ja jau pirmajās dienās ar satraukumu izdodas tikt galā, tad tālākās problēmas neradīsies, pretējā gadījumā var ciest mācību kvalitāte, mazais no stresa var sākt slimot, jo pamatīgi cieš imūnā sistēma.
Kas liecina, ka bērnam spriedze ir par lielu?
Fiziskas pazīmes: slikts miegs vai pārmērīga miegainība, galvassāpes, caureja vai aizcietējumi, biežāka urinēšana, pastiprināta svīšana, sirdsdarbības paātrināšanās, diskomforts vēderā, ēstgribas zudums vai pārmērīga ēstgriba, ādas nieze.
Emocionālas pazīmes: mainīgs garastāvoklis, dusmas, grūtības atcerēties un koncentrēties, sajūta, ka „galvā ir putra”, nepamatota agresivitāte, raudulīgums, ķildīgums, aizkaitināmība, nomāktība.
Uzvedība: matu šķipsnu virpināšana, nagu un pildspalvu graušana, pieres raukšana, bieža kāju sakrustošana un atkrustošana, bungošana ar pirkstiem, lūpu kodīšana, nervozi smiekli.
Ko var darīt vecāki?
Viena no visbūtiskākajām lietām — vecākiem pašiem ir jābūt ļoti mierīgiem, ir jāpaļaujas, ka bērns ar jauno situāciju ļoti labi tiks galā. Jo patiesībā, ja vecāki uztraucas, bet bērnam apgalvo, ka viss būs kārtībā, tad veidojas apburtais loks, jo bērns jūt vecāku satraukumu un arī kļūst nemierīgs. Tas varbūt nav tik izteikti ar lielākiem bērniem, bet attiecībā uz pirmklasniekiem, otrklasniekiem šī ir ļoti bieži novērojuma situācija.
Ja vecāki ir mierīgi, tad viņi pa īstam ir spējīgi bērnu iedrošināt.
Ja vecāki uztraucas, bet bērnam apgalvo, ka viss būs kārtībā, tad veidojas apburtais loks, jo bērns jūt vecāku satraukumu un arī kļūst nemierīgs.
• Jau pirms skolas sākšanās kopā ar bērnu izstaigājiet skolu, lai iepazītos ar tās izkārtojumu. Mūsdienās skolas ir ļoti atsaucīgas šādām lietām! Piemēram, kur meklējama skolotāju istaba vai medmāsiņa, ja ir slikta pašsajūta; kur atrodas garderobe, tualete, ēdnīca vai kafejnīca, taksofons, ja nepieciešams piezvanīt vecākiem utt. Noteikti izstāstiet arī, kādās situācijās noteikti jāvēršas pie klases audzinātāja pēc palīdzības!
• Ieteicams laicīgi iepazīt ne tikai skolu un klasi, bet arī pirms mācību gada sākuma tikties ar klases audzinātāju, jo parasti nezināmais ir tas, kas bērnu biedē. „Es kā skolotāja būtu tikai priecīga, ja vecāki man piezvanītu un aicinātu satikties neformālā vidē, piemēram, kādā parkā vai rotaļu laukumā,” teic skolotāja Sarmīte Freimane.
• Vecākiem nevajag kautrēties meklēt iespēju sarunai ar skolotājiem un skolas vadību. Viena no kļūdām, ko pieļauj vecāki, ir bērnu biedēšana ar skolu, ka tur būs dusmīgie skolotāji, ka tur ar visu būs pašam jātiek galā utt. Šajos brīžos vecākus nereti vada stereotipi un aizspriedumi no pašu skolas laikiem, bet mūsdienās daudzas lietas tomēr ir mainījušās.
Stāsta S. Freimane: „Kad mans bērns gāja bērnudārzā, pēdējā bērnudārza gadā pat tika rīkotas ekskursijas uz skolām, kuras vecāki iepriekš bija norādījuši kā potenciālās turpmākās mācību iestādes. Tāpat arī daudzās skolās jau no maija beigām tiek rīkotas pirmklasniekiem sapulces, kurās nereti laipni tiek gaidīti arī bērni. Tad nu vecākiem vajadzētu izmantot šo izdevību un ņemt bērnus līdzi.
Kā iepazīstināt bērnu ar jauno kolektīvu?
• Bērna pašsajūtu jaunajā vidē ārkārtīgi daudz ietekmē tas, kā viņu uzņem skolotāja. Viņa nedrīkst būt vienaldzīga un jauno bērnu uztvert kā pašsaprotamu – esi atnācis, tagad sēdi. Svarīgi, lai skolotājs pasmaidītu, pateiktu kādu labu un uzmundrinošu vārdu. Un ar savu attieksmi noskaņotu pozitīvi pārējos bērnus, varbūt kaut ko interesantu un savdabīgu pastāstot pārējiem par jaunpienācēju. Pat ja pārējie bērni savā starpā ir jau pazīstami, sagaidot jaunu audzēkni, lieti der iepazīšanās spēles, jo to laikā arī jau pazīstamie bērni var uzzināt ko jaunu par saviem biedriem. Tāpat ir ieteicams katras nedēļas sākumā rīkot rīta apļus, kur ikviens pastāsta, kā kuram ir gājis brīvdienās.
• Vecāki var izrādīt iniciatīvu, pirms skolas izrunājoties ar skolotāju un kopīgi meklējot labāko stratēģiju, kā bērnam iejusties jaunajā kolektīvā.
• Konfekšu nešana un pārējo bērnu cienāšana, lai bērns ātrāk iekļautos kolektīvā, nav pats veiksmīgākais risinājums, jo tas var radīt situāciju, ka bērnam ir jānes konfektes vēl un vēl, lai pārējie bērni gribētu ar viņu draudzēties.
• Ja bērns, atnākot uz jaunu skolu, ir tik ļoti sakautrējies un sabijies, ka nav spējīgs iejusties kolektīvā, jāskatās, kā bērnam ir gājis iepriekšējā mācību iestādē. Varbūt problēma ir daudz nopietnāka un ir jāpiesaista attiecīgi speciālisti.
REKLĀMA
Palīgs pret stresu
Ja ar saviem spēkiem netiekat galā ar ikdienas spriedzi un nervozitāti, var meklēt palīdzību ārstniecības augos, kas šādās situācijās ar panākumiem lietoti jau gadsimtiem. Šim nolūkam " "Silvanols" iesaka "Relaxen®". Balzama pamatā izmantota dabīgā dzērveņu sula. "Relaxen®" balzama un kapsulu sastāvs ir veidots atbilstoši tieši Latvijas iedzīvotāju vajadzībām un ārstniecības augi nāk no Latvijas mežiem, pļavām un dārziem.
Kombinēta sastāva ārstniecības augu balzams. Sekmē emocionālo līdzsvaru un normalizē garastāvokli. Veicina atpūtu pēc dienas stresa un veselīgu miegu. Pateicoties unikālajai sastāva kombinācijai nerada miegainību dienas laikā.
Sastāvā: apiņu ekstrakts, asinszāles ekstrakts, baldriāna ekstrakts, cukurs, dzērveņu sula, māteres ekstrakts, medus, melisas. ekstrakts, Vīgriezes ekstrakts, Vilkābeles ekstrakts
Piemērots bērniem no 3 gadu vecuma.
Ieskaties: www.silvanols.lv