Paraugies ar izpratni uz emo un gotiem. Ko viņi vēlas pateikt?
...Pusaudži ar spilgti krāsotiem matiem, izaicinoši jautru un spilgtu apģērbu, grabošām un mirdzošām ķēdītēm, krellēm, rotaļlietām vai bālu seju, uzkrītoši melnu, drūmu tēlu, milzu šņorzābakiem un pīrsingiem mūs patiesībā uzrunā bez vārdiem...
Ko viņi vēlas pateikt???
Slavenais psihoterapeits A. Adlers savā individuālpsiholoģijas pieejā aicina mūs pievērst uzmanību tam, cik svarīga ikvienam ir „kopības izjūta” ar tuvākajiem. Un tieši attiecības ar tēti un mammu ir kā spogulis pusaudža pašvērtējumam, ārējam noformējumam, rīcībai un vispārējai harmoniskai personības attīstībai. Jo īpaši, meklēdams atbildi uz jautājumiem, kas es esmu un kāds es vēlos būt, ko citi domās par mani, pusaudzis izmēģina daudzveidīgus paņēmienus, kā pievērst sev uzmanību. Tas nozīmē — viņš cenšas atgādināt par sevi, iegūt atzinību un cieņu klasē un ārpus tās. Pētījumi pierāda, ka pusaudžu vecumā draudzīgas attiecības ar vecākiem, savstarpēja pozitīva saskarsme palīdz viņiem pielāgoties un iekļauties sava vecuma sociālajā grupā. Turpretī, ja tas neizdodas, pusaudzis dvēseliski dziļi pārdzīvo to, un, ja vienaudži viņu neievēro vai atstumj, viņš ir gatavs „izcelties”, lai tiktu pamanīts un novērtēts.
Kādu naudu mēs paši bijām gatavi maksāt par pavalkātām džinsa biksēm, polietilēna maisiņiem ar uzrakstu Marlboro?
Vai tavs pusaudzis ir novērtēts?
Katram cilvēkam pats svarīgākais vērtējums ir paša attieksme pret
sevi, un pusaudzim pašvērtējums ir atkarīgs no tā, kā viņu novērtē
tuvākie — vispirms vienaudži, pēc tam skolotāji un vecāki. Ja
pusaudzis nejūtas novērtēts, viņš cenšas pārvarēt mazvērtību ar sev
pieejamiem līdzekļiem. Dažreiz tas izpaužas kā pārākuma
demonstrēšana — ar ārējo izskatu vai aizsargājoties vārdiski,
rīkojoties agresīvi pret citiem, izrādot varas pozīciju, citus
pakļaujot. Arī vājas sekmes mācībās bieži ir nevis intelekta
rādītājs, bet gan savstarpējo attiecību problēmu rezultāts, kad
skolotāji nenovērtē, vecāki neatbalsta vai piespiež mācīties,
vienaudži nepieņem... „Ko lai iesāk,” domā pusaudzis, „rīt es būšu
gots vai emo, tad gan mani pamanīs un novērtēs!”
Tā ir neverbāla komunikācija, ko mums jāprot atkodēt, saprotot,
kāds ir tās īstais zemteksts. Pievēršoties krāsu izvēlei šo
pusaudžu ārējā noformējumā, var pamanīt gan norobežošanos,
gan rezignētu smeldzi, gan simbolizētu mieru un skaidrību
apvienojumā ar vitalitāti un enerģiju. Pēc savas būtības tās ir
pretrunas, kas izskaidro viņu pašsajūtu un harmonijas
meklējumus.
Atceries savu jaunību
Pusaudžu vecums ir pats skaistākais un sarežģītākais periods
cilvēka dzīvē, kad veidojas viņa identitāte. Diemžēl biežākā
problēma, ar ko saskaras pusaudzis šajā laikā, ir vientulības
izjūta, kas dažkārt ir iedomāta, jo šajā vecumā pasaules uztvere ir
saasinātāka nekā pieaugušiem. Vecāki strādā, draugu nav, nav, kam
uzticēt savas emocijas un pārdzīvojumus, un pusaudzis jūtas slikti.
Tad nu viņi izdomā, kā atgādināt par sevi, — veidojot savus
grupējumus, viņi atrod domubiedrus un kompensē kopības izjūtas
trūkumu ģimenē vai klasē.
Attiecības ar tēti un mammu ir kā spogulis pusaudža pašvērtējumam, ārējam noformējumam, rīcībai
Mīļie vecāki, pamēģināsim atcerēties savu jaunību... Kādu naudu
mēs paši bijām gatavi maksāt par pavalkātām džinsa biksēm,
polietilēna maisiņiem ar uzrakstu Marlboro? Cik ļoti toreiz zēni
bija gatavi cīnīties par katru centimetru matu garuma, kas
pārsniedza atļauto, un kļošenēm, kas skolā bija stingri aizliegtas?
Tas liek mums atcerēties, ka katram laikam raksturīgi savi panki
vai bītli. Tas ir mīts, ka goti un emo noteikti kapos lasa dzeju
vai raud. No visiem gadījumiem tikai daži pusaudži var būt tendēti
uz depresīvām izjūtām un domām par pašnāvību. Tas, ko mēs varam
darīt, ja mūsu pusaudzis kļuvis vai vēlas kļūt par emo vai gotu, ir
mēģināt izprast un atrisināt viņa negatīvas pašizjūtas cēloņus, kā
arī kopīgi atgūt pusaudža ticību sev.
Padomi vecākiem:
• Lai izkoptu pusaudža gaumi, kopā ar viņu
pārrunā un palīdzi izkopt ģērbšanās stilu un izturēšanās manieres,
taču neuzspied savu viedokli. Iespējams, pēc neilga laika pusaudzis
pats atgriezīsies pie tevis piedāvātajiem risinājumiem.
• Uzklausi un novērtē pusaudža viedokli par tavu
ģērbšanās stilu.
• Māci pusaudzim kritiski palūkoties uz savu un
citu cilvēku ģērbšanās stilu.
• Pavēles, aizliegumi un sodi sekmēs kontaktu
zaudēšanu ar pusaudzi, nevis atrisinās samilzušās problēmas mācībās
vai attiecībās.
• Nekad nesalīdzini pusaudzi ar citiem, bet gan
izcel viņa paša sasniegumus, salīdzinot ar iepriekšējo
pieredzi.
• Ieklausies un centies sadzirdēt, ko pusaudzis
vēlas pateikt vai parādīt.
• Apliecini savu mīlestību neuzbāzīgā veidā,
parādot, ka uz tevi vienmēr varēs paļauties. Piemēram, ja pusaudzim
nepatīk, ka publiskā vietā tu viņu nobučo vai apkamp, — cieni
to.
• Draudzība, mīlestība un darbs ir pozitīvas
pašizjūtas pamatā ikvienam cilvēkam. Pusaudža darbs ir mācības,
draudzība ar vienaudžiem, un mīlestība, ko viņš saņem no
tuvākajiem, palīdzēs veidot pozitīvu attieksmi pret sevi un
pasauli.
• Palīdzi pusaudzim justies droši, saskatot viņa
īpašās spējas, talantus un attīstot tos.
• Atceries, ka kompleksus var pārvarēt, ne tikai
pārkāpjot sabiedrībā pieņemtās normas, bet arī izkopjot talantus un
demonstrējot tos. Taču svarīgi, lai šie talanti (nodarbības, kuros
tos realizēt) sniedz prieku pašam pusaudzim, ne tikai viņa
vecākiem.
• Izmanto tikai konstruktīvu, pozitīvā veidā
izteiktu kritiku, centies nekritizēt pusaudža draugus vai lietas,
kas viņam šķiet svarīgas.
Autors: Dr.psych. Ineta Tunne,
Psihologa privātprakse, e-pasts: Ineta.tunne@lu.lv
Materiāla tapšanā izmantotā literatūra: Adlers A. Psiholoģija
un dzīve. R.: IDEA, 1992.