Skolotāja sit ar dūrēm pa galvu, bērniem bail doties uz skolu
Redakcija saņēma vēstuli no kādas mammas, kas īpaši uzsvēra, ka vēlas palikt anonīma, jo aprakstītā situācija liek bažīties par to, vai atklātība vēlāk nenāks par ļaunu pašas bērnam. Lūk, ko rakstīja lasītāja "Izveidojusies man nedaudz neizprotama situācija. Bērns, kurš mācās pirmajā klasē, pastāsta, ka audzinātāja stundas laikā situsi klasesbiedreni ar kulakiem pa galvu un raustījusi aiz matiem. Meitene nav zinājusi atbildi. Kā man jārīkojas? Ja skriešu pie audzinātājas, tad var izveidoties situācija, ka uzēstos uz manu bērnu, bet arī klusēt nevar. Varbūt bērns kaut ko ir pārpratis?"
Mamma arī raksta, ka grūti pašlaik ir arī viņam bērnam, kas uz skolu iet ar bailēm un nelabprāt, jo baidās no tādas pašas reakcijas, ja nezinās pareizo atbildi.
Āprakstīto konfliktu Rīgas 53. vidusskolas psiholoģe Zanda
Šneidere vērtē kā risināmu. Tikai vajag saņemties to darīt: "Jā,
mamma tiešām ir nonākusi sarežģītā situācijā ar daudzām iespējām un
jautājumiem. Sākšu ar mammas bažām par to, vai viņas bērns varbūt
ir pārpratis situāciju. To var noskaidrot sarunā ar bērnu mierīgi
runājoties un uzdodot precizējošus jautājumus.
Manuprāt, svarīgi būtu noskaidrot, kāda skolotāja ir ikdienā, ko
viņa parasti dara, ja kāds nezina pareizo atbildi, nav izpildījis
mājas darbu vai blēņojas. Tāpat ir svarīgi saprast, kādas
attiecības ar skolotāju ir bērnam, kā viņš uztver šo pedagogu -
pārsvarā draudzīgu vai bargu.
Ejot uz skolu un risinot jautājumus, mēs stiprinām bērnā pārliecību, ka nepametīsim viņu nelaimēs, ka palīdzēsim, aizstāvēsim un atbalstīsim viņu. Ar savu uzvedību parādam bērnam, kā rīkojas atbildīgi pieaugušie.
Uzdodot jautājumus par aprakstīto situāciju var precizēt, kā tas
viss ir noticis, vai tādas darbības ir pirmo reizi vai vardarbība
no pedagoga puses ir bijusi arī agrāk. Domāju, ka šādā sarunā ir
iespējams nojaust, vai bērns kaut ko ir pārpratis vai tieši otrādi,
situāciju uztvēris korekti. Domāju, ka vērtīgi būtu aprunāties ar
klasesbiedru vecākiem, iespējams, ka citi bērni mājās ir stāstījuši
kaut ko līdzīgu. Domājot par bērnu, kuram ir bail iet uz skolu,
būtu svarīgi saprast, kā bērns vispār dzīvē uztver un pārdzīvo
savas neveiksmes un nezināšanu, atbalstīt viņu un sniegt drošības
sajūtu par to, ka vecāki viņu atbalstīs un palīdzēs.
Ko tālāk? Iet vai neiet pie skolotājas? Domājot par to, kādu ziņu
ar savu rīcību mēs sūtam bērnam: ejot uz skolu un risinot
jautājumus, mēs stiprinām bērnā pārliecību, ka nepametīsim viņu
nelaimēs, ka palīdzēsim, aizstāvēsim un atbalstīsim viņu. Ar savu
uzvedību parādam bērnam, kā rīkojas atbildīgi pieaugušie. Ja mammai
ir izveidojušās labas attiecības ar skolotāju un mamma skolotājai
uzticas, tad var iet pie skolotājas runāt par radušos situāciju. Ja
mammai ir bažas par to, kādas attiecības pēc sarunas veidosies ar
šo skolotāju, var runāt ar direktora vietnieku izglītības jomā
sākumskolas posmā un izteikt savu satraukumu un aizdomas par
skolotājas vardarbīgo rīcību. Protams, ka var uzreiz griezties
bērnu tiesību aizsardzības institūcijās, bet, manuprāt, tomēr ir
svarīgi sākt ar skolas resursiem, īpaši, ja situācija ir neskaidra.
Skolas administrācijas pienākums ir izvērtēt situāciju un rīkoties.
Kā jau minēju, mamma var aprunāties ar klasesbiedru vecākiem,
iespējams, ka saruna ar skolas administrāciju vai skolotāju
varētu notikt arī kopā ar citiem vecākiem.
Lai gan gadījumi, kad skolotājs ir fiziski vardarbīgs pret
skolēniem samazinās, domāju, ka daudzi vecāki ir sastapušies ar
līdzīgām neizprotamām un neērtām situācijām saistībā ar saviem
bērniem un viņu skolotājiem. Es aicinātu vecākus neieņemt upura
pozīciju, bet runāt ar skolotājiem, skolas administrāciju, jo tikai
tā var risināt problēmu. Domājot, vai tas nekaitēs jūsu bērnam - ja
skolotāja ir vardarbīga ( fiziski, verbāli, emocionāli), bet
neviens par to nerunā un uz to nereaģē, kaitējums bērnam tiek
nodarīts atkal un atkal."
Situāciju portālam "Mammamuntietiem.lv" komentē arī Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Bērnu tiesību aizsardzības departamenta direktore Inga Millere. Viņa norāda, ka ir apsveicami jau tas vien, ka mamma nav palikusi vienaldzīga situācijā, kurā tiešais cietušais nav viņas bērns.
Tomēr, spriežot pēc komentāra, var secināt, ka arī citi klases
bērni, redzot šādu attieksmi, var iegūt nopietni emocionālu traumu.
Bērns, kas ir vardarbības gadījuma aculiecinieks, ir trauksmes
stāvoklī, baidās no skolotājas, tas var atstāt negatīvas sekas arī
uz attieksmi pret skolu un mācībām kopumā.
Minētā situācija var radīt tālākas negatīvas sekas, piemēram,
ilgstošu trauksmi, nervozitāti, miega traucējumus, enurēzi, tikus
uc. izpausmes, kā arī negatīvi iespaidot bērna prieku un motivāciju
apmeklēt skolu un aktīvi iesaistīties mācību procesā.
Līdz ar to ir svarīgi zināt, ka par vardarbības gadījumiem izglītības iestādēs (skolās, pirmsskolās u.c. izglītības iestādēs), īpaši gadījumos, kad vardarbīgi izturējies iestādes darbinieks (pedagogs, tehniskais darbinieks vai cits iestādes darbinieks) ir jāinformē Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksa 236.12 pantu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija izskata šā kodeksa 172.2 (par pārkāpumiem, ko izdarījušas institūciju amatpersonas vai darbinieki) un 172.3 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.
Situācija var radīt tālākas negatīvas sekas, piemēram, ilgstošu trauksmi, nervozitāti, miega traucējumus, enurēzi, tikus uc. izpausmes, kā arī negatīvi iespaidot bērna prieku un motivāciju apmeklēt skolu un aktīvi iesaistīties mācību procesā.
Informāciju par vardarbības gadījumiem izglītības iestādē var
nosūtīt ne tikai iesnieguma veidā, bet arī elektroniski, nosūtot
informāciju iz e-pasta adresi: pasts@bti.gov.lv, vai
zvanot valsts bērnu tiesību aizsardzības inspektoriem informācija
pieejama inspekcijas mājas lapā: www.bti.gov.lv, vai zvanot pa
inspekcijas Bērnu un pusaudžu bezmaksas uzticības tālruņa
Nr.116111, darba laiks: darba dienās no plkst. 08:00 līdz plkst.
23:00, sestdienās no 08:00 līdz 22:00, svētdienās no 10:00 līdz
22:00. Sniedzot informāciju par iespējamu vardarbības gadījumu,
ziņotājam ir tiesības lūgt saglabāt viņa
anonimitāti.
Inga Millere vērš bērnu vecāku un citu iedzīvotāju uzmanību uz
to, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 73.panta pirmajā daļā
noteiktajam, ka katra iedzīvotāja pienākums ir sargāt savu un citu
bērnu drošību, ne vēlāk kā tajā pašā dienā ziņot policijai,
bāriņtiesai vai citai bērna tiesību aizsardzības institūcijai par
jebkādu vardarbību un noziedzīgu nodarījumu vai administratīvu
pārkāpumu pret bērnu, par viņa tiesību pārkāpumu vai citādu
apdraudējumu, kā arī tad, ja personai ir aizdomas, ka bērnam ir
priekšmeti, vielas vai materiāli, kas var apdraudēt paša bērna vai
citu personu dzīvību vai veselību.
Pēdējo gadu laikā vecāku sūdzību skaits par par izglītības iestāžu darbinieku vardarbīgu izturēšanos pret bērniem pieaug. Iespējams, ka ne visos gadījumos par vardarbīgām vai nepedagoģiskām metodēm tiek ziņots inspekcijā. Daļa vecāku problēmsituācijas risina iestādes vai pašvaldības ietvaros.
2013. gadā pie 5 gadījumos ir uzlikts administratīvasi sods, bet 7 gadījumos lieta izbeigta. 2014.gadā 5 lietās lietvedība izbeigta, bet 6 lietās pedagogam uzlikts administratīvais sods.
Savukārt gadījumos, kad izglītības iestādes darbinieks tiek administratīvi sodīts, darba devēja pienākums ir izbeigt darba attiecības ar sodīto darbinieku. Jāņem vērā apstāklis, ka valsts bērnu tiesību aizsardzības inspektora piemēroto administratīvo sodu darbinieks ir tiesīgs pārsūdzēt Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas priekšniekam. Savukārt priekšnieka pieņemto lēmumu darbinieks ir tiesīgs pārsūdzēt tiesā. Gadījumos, kad inspekcijas lēmums ir pārsūdzības procesā tiesā, inspekcijas piemērotais sods nav stājies spēkā.
Vai jūsu bērna skolā vai bērnudārzā ir pieredzētas vardarbīgas situācijas? Kāda būtu jūsu rīcība gadījumā, ja būtu iekaustīts jūsu bērns vai kāds cits klases skolēns?
Lasi vēl "Vai skolotājai bērni būtu jākaunina klases priekšā?"
Raksts publicēts 20. janvārī 2015. gadā; papildināts 30. janvārī
2015. gadā.