Tēva viedoklis: Viduvējība skolā dažreiz labāk nekā mūžīgais teicamnieks
Publicējam kāda divu meitu - skolnieču tēta Agra vēstuli, ko saņēma portāla "Mammamuntetiem.lv" redakcija. Piekristi vai nepiekrist, ir katra paša izvēle. Bet aizdomāties noteikti ir vērts. Autors apgalvo, ka ļoti labas sekmes skolā ne vienmēr garantē izcilus sasniegumus dzīvē, labu, interesantu karjeru. Gandrīz vienmēr klasē ir bijis kāds paklausīgs, kārtīgs skolnieciņš, kas nesaņēma piezīmes un vienmēr pildīja mājas darbus, bet dzīvē nekas vairāk par klusu, apzinīgi biroja planktonu tā arī nav kļuvis. Toties mazliet huligāniskais trijnieku karalis 20 gadus pēc skolas izlaiduma ir kļuvis par pašpārliecinātu un veiksmīgu uzņēmēju.
Zinātnieki veikuši eksperimentu - mazus kucēnus sadalīja trīs
grupās. Pirmās grupas suņus lielīja, otrās grupas - bāra un
strostēja, bet trešās grupas kucēnus gan bāra par nedarbiem, gan
lielīja par labu uzvedību. Kāds bija rezultāts? Trešās grupas
kucēni izrādījās visvairāk atkarīgi no apkārtējo viedokļa un
novērtējuma. Tieši pēc šī principa ir veidota mūsdienu skolu
izglītības sistēma.
Bērnus slavē par labām atzīmēm un strostē par sliktām sekmēm. Laba
uzvedība tiek uzteikta, slikta uzvedība un blēņošanās - sodīta!
Iniciatīva, oriģinālas idejas, aktivitāte, spēja aizstāvēt un
strīdēties par savu viedokli, kas nereti tiek novērtētas kā
skolotājam neērtas uzvedības izpausmes, kritizētas un peltas.
Iniciatīva, oriģinālas idejas, aktivitāte, spēja aizstāvēt un strīdēties par savu viedokli, kas nereti tiek novērtētas kā skolotājam neērtas uzvedības izpausmes, kritizētas un peltas.
Tipisks teicamnieks ļoti agri apgūst prasmi iepatikties skolotājam,
izpilda visus norādījumus, apgūst visus mācību priekšmetus, nesaņem
sliktas atzīmes, neizlaiž nevienu mājas darbu. Vienlaikus baidās
neattaisnot uz viņu liktās cerības, negrib, lai skolotāji un vecāki
ir vīlušies, baidās pieļaut kļūdas, tāpēc labāk neriskē un nelec
acīs, ja par sevi nav pārliecināts. "Labāk zīle rokās, nekā mednis
kokā", vai ne? Ar laiku teicamnieks kļūst par ideālu
izpildītāju.
Jāuzsver, ka viduvēju atzīmju pelnītājs nav divnieku karalis! Tā
ir būtiska nianse, jo šīs ir divas atšķirīgas skolnieku grupas.
Pozitīvais "trijnieku karalis" biežāk ir skolnieks, kurš vienkārši
negrib iekalt tos mācību priekšmetus, kas viņu neinteresē. Tam, kas
nav interesenti, nav jātērē dārgais laiks.
Pozitīvais "trijnieku karalis" biežāk ir skolnieks, kurš vienkārši negrib iekalt tos mācību priekšmetus, kas viņu neinteresē.
Mazie trijnieku karaļi, kuriem ir "pareizā attieksme", parasti
ir sekmīgi un pat izcili tajos priekšmetos, kas viņus patiešām
interesē. Ja viduvēju sekmju skolnieks spēj turēties pretī
skolotājas un vecāku nostājai, ka ir jāmācās labi visos
priekšmetos, tad tas norūda ļoti svarīgu īpašību - spēju pastāvēt
par savu taisnību un savām interesēm. Viņš izaudzē mugurkaulu!
Pieauguši, viņi izvēlas strādāt jomās, kurās peļņa un karjeras
rezultāti vistiešākajā veidā saistīti ir pašiniciatīvu un apķērību,
turklāt dara to, kas viņus tiešām interesē.
Par ko vispār ir šīs pārdomas? Ne jau par to, ka skolā nevajadzētu mācīties un jāļauj skolniekam slinkot. Laba izglītība nevienam nav kaitējusi. Stāsts vairāk ir par to, kā novērtēt bērnā to, kas viņam dots - kreativitāte, iniciatīva, nestandarta domāšana, un "nezāģēt" par to, kas nav. Dažreiz tā ir pat labāk.