Skolotājs: ko nozīmē - lasīt 1.klasē un vai tas ir vajadzīgs
Tuvojoties bērnudārzos izlaiduma laikam kopā ar laba vēlējumiem, princešu kleitām un smalkajiem uzvalciņiem vecāki aizdomājas arī par to, kas sagaida viņu mazo pirmklasnieku skolā. Vai viņš prot lasīt pietiekami labi, lai pats saviem spēkiem lauztos cauri grāmatu džungļiem?
Bieži vien septembrī pirmklasnieks, viņa skolotāji un
vecāki saskaras ar ne visai patīkamu situāciju – maijā bērns
lasīja, taču septembra otrajā nedēļā vairs to neprot!? Tiek
meklēti risinājumi un skaidrojumi, kur gan palikušas iepriekš
apgūtās zināšanas?
Pirmsskolas izglītības paraugprogrammā latviešu valodas
apguves sadaļā „lasīšana” paredzēts, ka, apgūstot pirmsskolas
izglītības programmu, skolēns izrāda interesi par burtiem un
lasīšanu, atrod tekstā un nosauc pazīstamus burtus, ar
pieaugušā palīdzību lasa dažādus uzrakstus, pazīst
iespiestus burtus (5 – 8 gb.), kā arī mācās lasīt
dažus īsus vārdus un savu vārdu. Tas nozīmē, ka izrāda
interesi, atrod un nosauc burtus, pazīst un mācās lasīt.
Skolēns var tehniski izpildīt lasīšanas funkciju sākuma
līmenī, taču ne vienmēr tas nozīmē, ka skolēns uztver tekstu un
prot strādāt ar šo informāciju, t.i. prot lasīt pēc
būtības.
Protams, drīkst palikt pie tā, kas iestrādāts valsts
apstiprinātā pirmsskolas izglītības programmā un atlikt
lasīšanu pēc būtības uz 1.klases sākumu, tās apguvi nododot
vispārizglītojošo skolu skolotājiem. Taču tad jārēķinās, ka
mazais skolnieks var justies visai apjucis - vieni bērni lasa, bet
viņš - nē.
Kāpēc ir labi, ja pirmklasnieks prot lasīt?
Pirmklasniekam, uzsākot mācības pirmajā klasē, lasīšana nav
nepieciešama, lai lasītu daiļliteratūru, taču tā ir
vajadzīga, lai viņš varētu veiksmīgi funkcionēt jaunā, citādā,
nepierastā izglītības sistēmā un telpā. Kā tieši?
Skolēnam būs jāvar izlasīt mācību priekšmetu
nosaukumus savā dienasgrāmatā. Ja vecāki būs pacentušies
un kaligrāfiski rokrakstā ar rakstītajiem burtiem
dienasgrāmatu būs aizpildījuši, bērns nespēs izlasīt
uzrakstīto.
Katras stundas sākumā nepieciešams no somas izņemt atbilstošo
grāmatu. Prakse rāda, ka, piemēram, latviešu valodas grāmatas
vietā lielākā daļa skolēni izņems visas citas mācību
grāmatas, izņemot vajadzīgo, jo neprot izlasīt nosaukumu uz
grāmatas vāka.
Lasīšana būs nepieciešama arī visos citos mācību priekšmetos.
Piemēram, matemātikā – jālasa teksta uzdevumi un citi
nosacījumi; dabas zinībās – jāizlasa informācijas apjoms viena
grāmatas atvēruma ietvaros, kuros ietilpināti ilustratīvie
materiāli ar komentāriem un jāizpilda tabulas u.c.; sociālajās
zinībās un ētikā jāizlasa īss teksts, lai apspriestu par
problēmu un izteiktu savas domas.
Tas nozīmē, ka jau pirmās klases pirmajās nedēļās nepieciešams ne tikai tehniski izlasīt tekstu, bet arī spēt ar to strādāt.
Uz pirmo klasi bez lasītprasmes
Lai izprastu nelasoša pirmklasnieka izjūtas,
jāiedomājieties kādu svešvalodu, kurā protat izlasīt
5 - 8 vārdus un dažus nosaukumus. Kā ir izdzīvot ar šo zināšanu
krājumu, atrodoties svešā zemē? Tehnsiki mēs prastu izlasīt
svešos vārdus, taču tos nesaprastu. Līdzīgas izjūtas ir
pirmklasniekam, kurš tika maldināts, ka prot lasīt, ka ir pilnīgi
gatavs skolai, taču netika mudināts attīstīt savu lasītprasmi
pēc būtības.
Ko darīt, lai uzlabotu lasīšanas prasmes?
- Lasīšanas pamatprasmes (burtu pārvēršana skaņā, savienošanu
zilbēs, vienkāršu vārdu lasīšanu), iespējams apgūt aptuveni 10
– 15 nodarbībās, kad tiek apgūti visi burti un lasīšanas
pamatprincips.
- Treniņa procesam katru dienu jānotiek aptuveni 10 -15
minūtes.
- Nodarbības laikā jālasa gan daiļliteratūras
materiāli (vēlams adaptētu dažādiem līmeņiem), gan arī
tekstus, kas noderīgi ikdienā (uzraksti, nosaukumi,
frāzes u.tml.).
- Svarīgākai burtus un zilbju lasīšanu apgūt noteiktā,
zinātniski pamatotā sistēmā, tādejādi novēršot, ka bērns
nevarēs kādā posmā ar kaut ko tikt galā. Jāatceras, ka „tehniskā
lasīšana” ir vērtīga tikai procesa pašā sākumā, bet tiklīdz ir
apgūti visi burti un ir bijušas daži treniņi
„tehniskajā lasīšanā”, nepieciešams veikt lasītā materiāla
skaidrošanas procesu, tādejādi attīstot lasītprasmi
augstākajā burtiskajā un mazliet analītiskajā līmenī
(augstākais lasītprasmes līmenis noteiktā vecumposmā).
Lasītprasmes apgūšana un tās attīstīšana nav sarežģīts process tad, ja to veic pakāpeniski, ar mērenību un pēc noteiktas sistēmas.
Raksta autors: Rīgas Franču liceja sākumskolas skolotājs
Andris Krieķis, skolotājs izglītības iestādē "Rize"