4 gudrības, kas ļaus nepārdegt eksāmenu laikā
Eksāmenu laiks gandrīz ikvienam saistās ar studentiem pārpildītām bibliotēkām, stresu un negulētām naktīm. Nereti, lai gan esam mācījušies visu nakti, eksāmena laikā, kas ir viskritiskākais brīdis, no atmiņas pazūd būtiskākais. Ko darīt, lai tā nebūtu un kā izglītoties nenodarot sev pāri? Uz šiem jautājumiem atbild klīnikas Premium Medical mākslas un drāmas terapeite Kristīne Rudzinska.
Kādai vajadzētu būt mācību un atpūtas proporcijai pirms
eksāmeniem
Ir svarīgi apzināties, ka eksāmens nav tik ļoti zināšanu un prasmju
rādītājs, bet gan pārbaudījums tam, kā cilvēks spēj koncentrēties
stresa situācijā. Tādēļ nekādas pēdējā brīdī apgūtās formulas
nenostrādās, jo tās saglabāsies tikai īslaicīgajā atmiņā.
Savukārt to, kas pirms laika saprasts un apgūts, ir vērts atkārtot
tuvojoties eksāmenu laikam, taču arī to nevajadzētu darīt pēdējā
brīdī. Zelta likums, kas būtu jāievēro ikvienam – starp mācīšanos
un eksāmenu jāatrod laiks pilnvērtīgam 8 stundu miegam, lai
atpūtinātu ķermeni un prātu.
Kā pavadīt pēdējo vakaru pirms eksāmena
Skolēniem un studentiem iepriekšējā vakarā nevajadzētu pārspīlēt ar
mācībām. Savukārt viņu vecākiem vēlams būtu atturēties no jautājuma
– vai tu izmācījies?. Daudz svarīgāk būtu parūpēties, lai
bērnam būtu pieejams pilnvērtīgs uzturs, kas bagāts ar
nepieciešamajām taukskābēm un vitamīniem.
Tā pat visu studiju un mācību laiku ir svarīgi garīgo slodzi
līdzsvarot ar fizisko. Ieteicama ir peldēšana, riteņbraukšana,
skriešana, taču arī šo vajadzētu darīt ar prieku, nepārslogojot
sevi. Baseins vai skrējiens pa mežu noteikti nomierinās un sakārtos
domas, kā arī fiziskā slodze vakarā ļaus labāk aizmigt.
Iespējams, katram pašam vai ģimenē ir savi rituāli, kā sagatavoties saspringtām situācijām: kopīga maltīte, aromterapijas masāža, “veiksmīgo” drēbju sagatavošana. Ja tas līdz un sniedz stabilitātes sajūtu, šos rituālus vajag veikt. Atbilstoši skolēna vai studenta personībai ir vērts izstrādāt arī eksāmena rīta rituālus – kādam svarīgi, lai neviens netraucē, jo jebkura saskarsme kāpina satraukumu, citam būtisks ir kopīgs brauciens uz skolu, apskāvieni un laba vēlējumi.
Traucējoša un kaitinoša var būt lieka uzmundrināšana, piemēram, sakot: “Nesatraucies, viss būs labi, kā vienmēr!”
Protams, dažādās vecuma grupās būs savi veidi, kā palīdzēt, svarīgi ir respektēt katra vēlmes un netraucēt.
Traucējoša un kaitinoša var būt arī lieka uzmundrināšana,
piemēram, sakot: “Nesatraucies, viss būs labi, kā vienmēr!”.
Pirmkārt, tā uzliek papildu atbildību, otrkārt norāda uz to, ka
cilvēks ir pārāk satraucies un pārspīlē situācijas nozīmi.
Daudz labāk būtu teikt, ka neatkarīgi no rezultāta, viss būs
kārtībā un arī ja nebūs, tas ir tikai viens eksāmens, to iespējams
var kārtot otrreiz, vai tamlīdzīgi.
Ko darīt, lai neveidojas "melnie caurumi
atmiņā"
Svarīgi ir iemācīties sevi “savākt” stresa situācijās. Veiksmīgs
paņēmiens ir veidot asociācijas mācoties, tās ļauj vieglāk
atcerēties studiju vielu. Atbildot jautājumu, uz kuru atbilde
nerodas uzreiz, ieteicams virzīties uz priekšu un atgriezties pie
šī jautājuma vēlāk. Iespējams plašāks konteksts un atbildes uz
citiem jautājumiem palīdzēs rast arī šo atbildi.
Ja satraukums šķiet nepārvarams, var palīdzēt elpošanas
vingrinājums, palēninot iekšējos ritmus, iedzert glāzi ūdens un
mēģināt sakārtot domas un zināšanas.
Kā tikt vaļā no lielā stresa pirms
eksāmeniem
Svarīgi saprast, ka būtībā tas ir tikai viens eksāmens no simtiem,
kas būs jāpieredz dzīves laikā. Daži no tiem būs būtiskāki, daži
tīri formāli. Taču neviens no tiem nenoteiks tavu kvalitāti kā
cilvēkam. Reizēm, ja bailes no “izgāšanās” ir nepārvaramas, ir
vērts sev pajautāt: kas ir sliktākais, kas notiks, ja eksāmens
netiks nokārtots?
Bieži atbrīvojoties no bailēm, rodas lieliskas idejas, kā atbildēt
uz šķietami neatbildamiem jautājumiem. Svarīgs ir arī pēc eksāmena
rituāls: sagaidīt ar prieku un pārliecību, ka eksāmenā ir izdarīts
pēc iespējas labākais.
Jāsaprot, ka ne vienmēr uzreiz pēc eksāmena ir pieejami rezultāti, faktiski visu laiku līdz pozitīvam apstiprinājumam turpinās stresa situācija. Savukārt, tas, kāda ir indivīda pieredze saistībā ar jau pārdzīvotajiem eksāmeniem, noteiks to, cik liels nepamatotais stress viņu var pārņemt gaidāmajā eksāmenā.