Smilšu spēles terapija – simbolisks ceļš pie sava iekšējā bērna
Viena no draudzīgākajām un aizraujošākajām psiholoģiskās izpētes un psihokorekcijas metodēm ir smilšu spēles terapija jeb sandplay. Smilšu kaste, kurā top paša izfantazētas pilis, tuksneši, jūras, meži vai gluži ikdienišķas situācijas, palīdz atklāt jūtas, emocijas un bažas, ko grūti vai pat neiespējami ietērpt vārdos.
Latvijā pēdējos gados ir kļuvusi diezgan populāra, tomēr, kā
brīdina sertificēta smilšu spēles terapijas metodes
speciāliste, psiholoģe un psihoterapeite Vineta Kesele – nereti to
izmanto nekvalificēti un neapmācīti speciālisti. Nepareizi
izmantojot smilšu spēli, kļūdaini skaidrojot iegūto informāciju, tā
var nodarīt vairāk posta nekā sniegt atbalstu un palīdzību.
“Ja bērnam pašam liek izjaukt un salikt plauktā figūriņas no
smilšu gleznas, ko viņš pirms mirkļa radījis, tad tas ir
līdzvērtīgi tam, kas notiek, kad tiek izjaukta paša radīta un
citiem atklātu iekšējo pasauli. Sekas var būt ļoti nepatīkamas, pat
katastrofālas”.
Smilšu spēles terapijas pamatā ir ceļojums sevis izzināšanā,
iespēja izprast un pieņemt savas jūtas. Savas emocijas ne vienmēr
spēj pastāstīt pat pieaugušais, par maziem bērniem nemaz
nerunājot.
Dažreiz smilšu gleznās atklājas tas, ko bērns nojauš, bet par ko netiek runāts ģimenē. Noslēpumi, nepateikti vārdi, kāda vecāka „dubultā dzīve” vai plāni, piemēram, šķirties.
Apmeklējot profesionālu psihologu - smilšu spēles terapeitu, arī mazs 3 gadus vecs bērns, kas neprot pat vēl runāt, bet prot spēlēties, profesionālim atklās to, kā viņš jūtas, kas notiek viņa iekšējā pasaulē. Būtiski ir zināt, ka smilšu spēles terapijas metode ir pielietojama ne tikai bērniem, bet arī pusaudžiem un arī pieaugušajiem, kuriem ir grūtības paust savas emocijas vārdos, grūtības nonākt kontaktā ar savu iekšējo bērnu un sajūtām, kas saistās ar bērnībā piedzīvotām un mūsu dzīvi joprojām ietekmējošām emocijām.
Spēlēšanās – tas ir nopietni
Spēle un spēlēšanās ir katras cilvēciskas būtnes dzīves neatņemama
sastāvdaļa. Spēlējot savu sociālo lomu, mēs iekļaujamies
sabiedrībā. Spēlējoties ar visdabiskāko no materiāliem – smiltīm –
un miniatūrām figūrām, kas tik ļoti atgādina rotaļlietas, mēs,
neatkarīgi no vecuma vai citām personiskajām īpašībām, pietuvinām
savu iekšējo pasauli, paverot vārtus uz to, ko nezinām un
neapzināmies.
Uzmanīgi vērojot, mēs rodam izpratni par savām vēlmēm, viešam
skaidrību savās atmiņās, atklājam savu iekšējo spēku avotus un
pamanām vārīgos punktus, kā arī saskatām risinājumus sarežģītām
situācijām. Iemācoties atrast harmoniju smilšu ainavā, mēs iegūstam
pieredzi sevis izpratnē un konstruktīvā sadarbībā ar apkārtējo
pasauli.
Kā notiek vizīte
Pirmā vizīte parasti notiek bez bērna klātbūtnes, kad abi vai viens
no vecākiem pastāsta, viņš saredz sava bērna vai abu sadarbības
problēmu. Pēc tam terapeits satiekas ar mazo klientu, kas nāk uz
nodarbībām bez vecāku klātbūtnes. „Tā ir efektīvāk, jo, ja telpā
paliek mamma vai tētis, bērns var baidīties „atvērties”,”skaidro
psihoterapeite.
Tad mazais klients izvēlas vienu no divām piedāvātajām smilšu
kastēm – vienā ir sausas, otrā mitras smiltis. Terapeita kabinets
ir gandrīz vai sapņa piepildījums – plauktos rindojas viss, ko
sirds var vēlēties: cilvēku figūriņas, kas atspoguļo dažādas
emocijas, pasaku tēli, dzīvnieciņi, saimniecības lietas, koki,
dabas materiāli, transportlīdzekļi, miniatūri sadzīves
priekšmeti.... Ikviena no šīm lietām kaut ko simbolizē, bet
kombinācijā ar citiem tēliem un atkarībā no izvietojuma smilšu
gleznā atklāj, kā jūtas klients. Ejot gar plauktiem, lai izvēlētos
figūriņas, cilvēks it kā raugās uz āru, taču patiesībā viņa skats
ir vērsts uz iekšu, sevī. Figūriņa, kas ir radījusi kaut kādu
rezonansi cilvēka dvēselē, ieņem savu vietu viņa smilšu
bildē.
Pēc tam tiek veidota smilšu glezna, bet terapeits ar savu
klātbūtni palīdz tikt galā ar uzvirmojošām jūtām, saprast to jēgu
un atrast sasaisti ar reālajām dzīves grūtībām un problēmām.
Tas ir radošs un interesants ceļojums savās personībās
dzīlēs, kurš ļauj pieskarties neapzinātajam un īstenajam „Es“,
veido tiltu starp iekšējo un ārējo realitāti, veicina personības
integritāti jeb viengabalainību.
Lai iepazītu problēmu, saprastu, kā tā ir risināma, nepieciešamas
vismaz 3-5 iepazīšanās vizītes. „Pirmā glezna, ko saliek bērns vai
pieaugušais, ir stāsts par sevi, tā atklāj, kā mēs sevi saredzam un
uztveram. Tā parāda resursus, kas ir rodami mūsos. Otrā un trešā
smilšu bilde jau atklāj pašu problēmu, bet ceturtajā reizē
smilšu bildē var nolasīt, cik ātri būs rodams risinājums un kā to
labāk darīt. Ja ir nepieciešams, talkā nāk citas terapeitiskās
metodes – zīmēšana, rotaļas, spēles... ”
“Piemēram, pie manis atnāca māmiņa, kas bija nobažījusies par
to, ka viņas dēliņš ir pārāk dusmīgs un impulsīvs. Mamma, būdama
skolotāja, ļoti daudz ar bērnu darbojās mājās, bet puika
daudz mācījās arī esot dārziņā. Smilšu spēles terapijā mazais puika
izpaudās ļoti emocionāli – lidināja man virsū lidmašīnas,
klaigāja, ka neieredz un es eju bojā lidmašīnas katastrofās...
Būtībā šīs emocijas bija vērstas uz mammu, kuras viņš neatļāvās
izpaust, bet parādīja terapeita kabinetā. Izrunājoties ar vecākiem,
tomēr atradām risinājumus. Mammai bija grūtības nodalīt savu
sociālo lomu – būt par skolotāju, un mammas lomu mājās,”
stāsta psihoterapeite.
Dažreiz smilšu gleznās atklājas tas, ko bērns nojauš, bet par ko
netiek runāts ģimenē. Noslēpumi, nepateikti vārdi, kāda vecāka
„dubultā dzīve” vai plāni, piemēram, šķirties. Bērniņš to sajūt pat
tad, ja vecāki to cenšas slēpt.
Kā radusies smilšu spēles terapija?
Smilšu spēles terapijas kā psiholoģiskās palīdzības metodes
pirmsākums ir radies pagājušā gadsimta 20-to gadu beigās. To
attīstīja Lielbritānijas pediatre Mārgareta Lovenfelda, savā darbā
izmantojot divas cinkotas paplātes ar smiltīm un ūdeni, kā arī
miniatūrās figūras. Strādājot ar saviem mazajiem pacientiem
M.Lovenfelda formē tā saukto „Pasaules tehniku”, kura, savukārt,
kļūst par aizraujošu izpētes priekšmetu.
Dora Kalfa (Junga analītiskās psiholoģijas novirziena pārstāve no
Šveices) divdesmitā gadsimta piecdesmitajos gados apmācoties pie
M.Lovenfeldes, attīsta tālāk “Pasaules tehnikas” ideju
apvienojot to ar Junga analītiskās psiholoģijas uzskatiem un
austrumu filozofiju, tā radot smilšu spēles terapiju (Sandplay).
Šādā veidā radusies smilšu spēles terapijas Junga analītiskā
pieeja, kas pamatā satur darbu ar zemapziņas simbolisko vēstījumu
kā pamatu iekšējās pasaules attīstībai un izaugsmei.
Sākotnēji metode tiek izmantota tikai darbam ar bērniem, jo
viņiem ir grūtības ar vārdiem aprakstīt savus pārdzīvojumus.
Taču pēc kāda laikā metodi sāk izmantot arī darbā ar pieaugušajiem,
ar to palīdzot un atvieglojot klientam paust savus traumatiskos
pārdzīvojumus, zaudējuma sāpes, iekšējos konfliktus, kā arī
neizturamās jūtas par kurām reizēm ir tik grūti runāt. Ņemot talkā
tēlus un simbolus kļūst vieglāk runāt par šādām nepatīkamām
izjūtām, tiek atvieglota to transformēšana, tādējādi radot resursus
personīgai izaugsmei, attīstībai. Smilšu spēles terapija aktivizē
katra pieaugušā cilvēka iekšējo bērnu, izmantojot viņa radošo un
dziedinošo spēju.
Smilšu spēles terapijas priekšrocības
- nav vecuma un intelekta ierobežojumu;
- ļauj mazināt apziņas kontroli;
- atraisa cilvēka radošo potenciālu;
- veicina atgriešanos pagātnē, atkārtotu tās izdzīvošanu un atbrīvošanos no tās;
- dod iespēju būt par savas dzīves noteicēju;
- rada saiti starp apzināto un neapzināto;
- ir saprotams pašizteikšanās veids bērniem;
- attīsta spēju pārvarēt grūtības;
- paaugstina pašvērtējumu, palīdz iegūt ticību sev un savām spējām;
- veicina atbildības sajūtu par savu uzvedību un rīcību;
- gan bērnam, gan pieaugušajam dot iespēju būt pašam.
Smilšu spēles terapija pielietojama, ja ir:
- ģimenes iekšējo attiecību problēmas;
- emocionāla rakstura problēmas;
- uzvedības problēmas;
- attīstības aizture;
- autisms, mutisms;
- nakts bailes, murgi, fobijas;
- mācību grūtības skolā;
- hiperaktivitāte, UDS;
- neirozes, stostīšanās, tiki;
- depresija;
- enurēze, enkoprēze;
- traumatiski pārdzīvojumi (šķiršanās, nāve, dzīves vietas maiņa u.c.);
- grūtības saprast sevi un apkārtējos, veidot
attiecības ar apkārtējiem.
Ar smilšu spēles terapiju labi var dziedēt emocionālas dabas
problēmas, kas izpaužas kā somatiskas saslimšanas. Francis
Aleksanders (1891-1964) uzskatīja, ka psihiskie un somatiskie
procesi nav atdalāmi, ka organismā noritošie fizioloģiskie procesi
ir psihosomatiski (“Čikāgas septītnieks” – holy seven).
Psihosomatsika saslimšana ir aizsargmehānisms pret psihotraumu .
Piemēram: enurēze (čurāšana gultā) vai enkoprēze (bērns regulāri
iekakā bikses) - tās ir noliegtas vai apspiestas jūtas, kuras var
atklāt un izspēlēt terapijas laikā.
Uz terapiju nāk arī pusaudži ar attiecību problēmām, tādi, kas
emocionālās sāpes risina, paši sevi graizot vai citādi fiziski
kaitējot.
Kas darbam pielieto smilšu spēles terapiju:
Pateicoties daudzveidīgām iespējām metode tiek pielieta daudzās
jomās ne tikai psihoterapijā. Šobrīd savā ikdienā to pielieto gan
psihologi, gan pedagogi, kā arī sociālie darbinieki. Tā tiek
izmantota psiholoģiskajā konsultēšanā, īstermiņa/ilgtermiņa
psihoterapijā, mākslas terapijā, darbam ar ģimeni un pāriem.
Drošības un psihoemocionālās stabilitātes saglabāšanai pirms smilšu
spēles terapijas uzsākšanas ir būtiski pārliecināties, ka
izvēlētais speciālists ir ieguvis pienācīgu psihologa kvalifikāciju
vai samērojamu izglītību un ir atbilstoši sertificēts šī unikālā
terapijas instrumenta izmantošanai (http://www.smilsuspeles.lv/organizacija/biedru-saraksts).
Vineta Kesele – sertificēts smilšu spēles terapijas metodes
lietotājs
Mag.psych., Diploma Nr. PDE Nr.3776
Psihoanalītiskā psihoterapeite apmācībā, IFPS kandidāte
Raksts veidot sadarbībā ar Latvijas Smilšu Spēles terapijas biedrību