Skolēns, mācības un mājasdarbi. Ko darīt, ja viņam tie nepatīk?
Vai tas ir pareizi, ka mazajam pirmajā klasē ir tik daudz mājasdarbu, ka pie grāmatām jāpavada visa pēcpusdiena, zaudējot iespēju doties uz kādiem pulciņiem? Un ko iesākt, ja mazais vispār negrib mācīties?
Ko darīt, ja pirmklasnieks negrib mācīties?
Mamma jautā: Mazliet baiļojos, ka mans skolnieks varētu būt
slinks mācībās. Ko es varētu darīt lietas labā?”
Atbild Inga Jansone, Aizupes ekoskolas
direktore:
„Diezgan reti ir gadījumi, kad pirmajā klasē bērns negrib mācīties.
Un, ja šādas izpausmes parādās, tam jāpievērš ļoti liela vērība un
uzmanība. Tieši psiholoģiskais briedums parāda bērna
ieinteresētību. Patiesībā tas ir viens no simptomiem, ka bērns
aizvests uz skolu, psiholoģiski vēl nenobriedis, sarunvalodā var
teikt — bērns vienkārši nevelk. Jaunajam skolniekam sākas iekšēja
panika, viņš netiek līdzi tam, kas citam liekas pašsaprotami.
Tiesa, neviens nevar apgalvot, ka tad, kad bērnam aprit septiņi
gadi, viņš ir gatavs skolai. Pat tad, ja vecāki, zinādami bērna
lasītprasmi, gribēja bērnu laist uz skolu sešos gados un,
paklausīdami bērnudārza audzinātājai, tomēr sagaida septiņus gadus,
nebūt nenozīmē, ka pats bērns iekšēji ir gatavs skolai. Varbūt
viņam ir bailes no kaut kā, ir komunikācijas barjeras.
Es kā mamma noteikti pievērstu lielu uzmanību bērna interesei par
mācībām. Nepieciešams aprunāties ar skolotāju, pavērot bērnu,
vērīgi uzklausīt, mazliet lasīt starp rindām, izjautāt, iztincināt,
kā bērns jūtas skolā, vai ir kāds labs draugs, kurš ir mīļākais
priekšmets un kāpēc nepatīk citas stundas. Protams, bērni mēdz būt
loģiski un viltīgi, taču pirmklasnieki vēl ir tieši un atklāti.
Dažreiz atklājas pat vistriviālākās lietas — nevarēšana aiziet
svešā vietā uz tualeti, kad visu dienu ir jāciešas...”
Skolu psiholoģe Aira Briede iesaka izvērtēt, kāpēc bērns varētu negribēt mācīties. Iemesli varētu būt dažādi, piemēram:
- bērns iepriekš nav radināts patstāvīgi darboties, tad vecākiem
jāsāk pacietīgi un pakāpeniski, iedrošinot, bērnu radināt pie
patstāvīgas darbības;
- bērnam ir kādas specifiskas kognitīvas grūtības, piemēram, vāja
uzmanības noturība, mazs darba atmiņas apjoms, lēns apstrādes
ātrums, kādas telpiskas grūtības, jeb cita veida grūtības, kas
izpaužas dažādās situācijās. To, kā darbojas vispārējās
intelektuālās spējas, visprecīzāk varēs izvērtēt skolas
psihologs, veicot psihodiagnostiku;
- Iespējams, programma bērnam ir par vieglu un garlaicīgu, tad
vajadzētu palīdzēt to padarīt sarežģītāku un aizraujošāku,
piedāvājot visplašākās papildus iespējas;
- iespējams bērns pārdzīvo adaptācijas grūtības, jeb kādas citas
emocionāla rakstura grūtības, kas, iespējams, saistīts vai nu
ar ģimenes situāciju, jeb specifiski tieši ar klases situāciju.
Tad, vecākiem vajadzētu censties noskaidrot iemeslus un sniegt
atbalstu
- iespējams, vajag tikai bērnu iedrošināt un palīdzēt saprast sistēmu, kā būtu jāmācās, t.i. – ar ko sākt, kā plānot utt.
Palīdz arī ārējā motivācija, t.i. apsolot kādu bonusu par cenšanos,
tikai ar šādu motivāciju nevajadzētu pārlieku
aizrauties.
Mājasdarbu tik daudz, ka jāpilda visu vakaru?
Mamma jautā:
„Mans bērns šogad sāks iet pirmajā klasē. Redzu, ka meitene nekādi
netiek galā ar mājasdarbiem — mācoties
viņai paiet visa diena! Ielūkojos dienasgrāmatā un tur
redzu — 4 līdz 5 uzdevumi matemātikā, 4
līdz 5 uzdevumi latviešu valodā, 3 uzdevumi sociālajās zinības, vēl
jāzīmē, jālasa un jāraksta
burtiņi — tāds apjoms no bērna katru
vakaru prasa 4 līdz 6 stundas veltīt mājasdarbu sagatavošanai.
Meitene vairs nevar apmeklēt dziedāšanas un peldēšanas nodarbības,
kuras viņai tik ļoti patika.
Jāmācās plānot laiku
Atbild Sarmīte Freimane, sākumskolas skolotāja un 1. klases
audzinātāja:
„Nē, tas nav pareizi! Ne pirmajā, ne arī vēlākajās klasēs
mājasdarbiem nebūtu jāaizņem tik daudz laika. Vai esat
pārliecināti, ka meitiņa visu šo laiku patiešām mācās? Bērna
uzmanības noturība šajā vecumā gluži vienkārši nav tik liela, lai
viņš to spētu. Šādā situācijā es ieteiktu izrunāties ar bērna
skolotāju, lai noskaidrotu, kāds ir šīs problēmas patiesais cēlonis
— mājasdarbu daudzums, vai bērna neprasme tikt ar uzdoto galā, un
kā šo problēmu vislabāk risināt. Lai, uzsākot skolas gaitas,
mājasdarbu veikšana bērnam sagādātu pēc iespējas mazāk problēmu, es
ieteiktu jau vasarā sākt radināt bērnu saplānot savu laiku
(vislabāk, ja laika plānošana tiek izvērsta par aizraujošu rotaļu),
kā arī koncentrēt uzmanību kādam noteiktam darbam (te būs vietā gan
krellīšu vēršana, gan zīmēšana, gan aplicēšana — viss, kas palīdz
piesaistīt un ilgāku laiku noturēt bērna uzmanību).
1. klasē kopējam mājas darbu apjomam dienā nevajadzētu pārsniegt to, ko bērnam iespējams izpildīt vienas stundas laikā, nerēķinot atpūtas pauzes.
Obligāta atpūta
Kad bērns pārnācis no skolas, viņam vajadzētu ļaut atpūsties un
tikai tad aicināt ķerties pie mājasdarbu pildīšanas. Vispirms
vajadzētu pārliecināties, vai bērns saprot, kas viņam jādara.
Kopīgi izlasiet uzdevuma nosacījumus un aiciniet bērnu pastāstīt
saviem vārdiem, kā viņš tos sapratis. Ja tas sagādā grūtības,
palīdziet ar uzvedinošiem jautājumiem, bet priekšā nesakiet — ir
svarīgi, lai bērns pats iemācītos nonākt pie pareizās atbildes.
Nekādā gadījumā uz bērnu nevajadzētu dusmoties un/vai kritizēt viņu
par to, ka viņš kaut ko nesaprot. Tas tikai radīs papildu stresu un
nepatiku pret mācībām. Kad bērns beidzot ir ticis skaidrībā par to,
kas viņam jādara, neskopojieties ar uzslavu! Pēc tam varat
vienoties par to, cik ilgā laikā uzdevums tiks paveikts (ar
nosacījumu, ka jāstrādā rūpīgi) un ko bērns varēs darīt pēc tam
(ikvienam bērnam patīkama nodarbe būs kā stimuls koncentrēties
uzdevumam, lai paveiktu to pēc iespējas ātrāk). Vismaz pirmajā
klasē pēc katra uzdevuma veikšanas vajadzētu ieturēt nelielu pauzi,
ļaujot mazajam atpūsties. Šādi rīkojoties, pamazām tiks apgūta
mācīšanās prasme.
Ir noteiktas mācību normas
Ieteiktu painteresēties, vai skolā, kurā esat pieteikuši savu
bērnu, ir vienotas prasības attiecībā uz mājas darbu uzdošanu un
slodzi, un — ko tās paredz. Pedagogiem, nosakot mācību slodzi,
jāievēro virkne dažādu likumu (tai skaitā — Bērnu tiesību
aizsardzības likums, kas cita starpā paredz, ka bērnam ir tiesības
arī uz atpūtu un sevis realizēšanu kādā no interešu jomām), kā arī
veselības aizsardzības u.c. speciālistu ieteikumi. 1. klasē kopējam
mājas darbu apjomam dienā nevajadzētu pārsniegt to, ko bērnam
iespējams izpildīt vienas stundas laikā, nerēķinot atpūtas pauzes
(tādas būtu vēlamas pēc katrām 20 minūtēm, ko bērns pavadījis
mācoties). Protams, labāk būtu, ja pirmklasnieks mājas darbus
varētu paveikt vēl īsākā laikā. Lai novērstu pārslodzes risku,
lielāka apjoma mājas darbus — piemēram, iemācīties dzejoli, veikt
kādu radošo vai izpētes darbu, — skolotājs parasti uzdod vismaz
nedēļu iepriekš. Kamēr bērns vēl nav īsti apguvis laika plānošanas
prasmi, vecākiem būtu ieteicams pasekot līdzi tam, kas rakstīts
bērna dienasgrāmatā (tagad tam iespējams izsekot arī caur portālu
„e-klase”) un dienās, kad bērns ar mājas darbiem ticis galā krietni
ātrāk, mudināt viņu pievērsties kādam no lielāka apjoma mājas
darbiem, kas būs jānodod vēlāk.
Arī skolu psiholoģe Aira Briede pieļauj, ka ir
iespējamas situācijas, kad pedagogi nav izvērtējuši mājas
darbu nepieciešamības būtību, bet tos uzdevuši automātiski pēc
plānotā darba apjoma. "Manuprāt, galvenā būtība mājas darbiem
ir nostiprināt skolā iemācīto un trenēt apgūtās prasmes,
mājās apgūto atkārtojot. Taču jāņem vērā ir arī katra bērna
apstrādes ātruma spējas. Ir bērni, kas strādā daudz lēnāk kā
caurmēra vienaudži, un, tad viņiem iznāk pie mājas darbiem
strādāt vairākas stundas, kas arī nebūtu pieļaujams, jo tas
tik pārslogo skolēnu, nevis palīdz spējas attīstīt un
nostiprināt un jēga maza. Iespējams, bērna mājas darbu apjoms
atbilstoši viņa spējām nemaz nav tik liels, bet bērns nespēj
adekvāti menedžēt savu laiku, sākumā to ,,nobumbulējot’’, ne
veiksmīgi atpūšoties, ne padarot darbu. Tad būtu skolēnam
jāpalīdz laiku saplānot un motivēt darbam.
Iespējams, ka bērns arī kādreiz ,,nosēž’’ pie kāda darba, ko
nesaprot, tādejādi zaudējot laiku, kā vietā varētu jau strādāt
pie uzdevumiem, kas saprotami un viegli izpildāmi."