Skolotājs Mežciema pamatskolā skolēnus apsaukājis par idiotiem un bliezis ar bumbu pa pakausi
"Sporta skolotājs audzēkņiem met ar basketbola bumbu pa galvu, lai rosinātu skolēnus ātrāk kustēties un iesaistās florbola spēlē un skolēnus “ņem ar masu”, bet par paša pazaudētām ieskaišu lapām liek atkārtoti kārtot ieskaites. Nereti stundās nākas dzirdēt tādus vārdus kā “Muļķis! Idiots! Daunis! Stulbenis!”. Visi klusē aiz bailēm, ka skolotājs mācību gada beigās pazeminās skolas beigšanas atestāta vidējo atzīmi. Palīdziet! Kā rīkoties?" - ar šādu stāstu pie Mammamuntetiem.lv vērsās kāds skolēns.
Vēstuli ar lūgumu saglabāt pilnīgu anonimitāti saņēma portala “Mammamuntetiem.lv” redakcija no kāda Mežciema pamatskolas 8. klases skolēna. Puisis, kas lūdza savu vārdu neminēt, bija atsūtījis arī sporta stundā uzņemtu video*, kurā redzams, ka skolēni sporta sacensību laikā šļakstās ar ūdeni. Ūdens trāpa arī skolotājam. Reakcija ir vētraina un diezgan agresīva. Seko vairāki rupji vārdi.
Pat ja skolēns pārkāpis noteikumus un provocē situāciju, pedagogiem jārīkojas ētiski un situācija jārisina atbilstoši, nepielietojot nekāda veida agresiju, vardarbību.
Ja nervi netur, jāiet prom
Pāris nedēļas vēlāk sazinoties ar jaunieti, kas vērsās pēc
palīdzības, noskaidrojam, ka konflikts ir gandrīz atrisināts.
“Skolotājs ir uzrakstījis atlūgumu un direktore ir brīdinājusi
pārējā skolas”.
Mežciema pamatskolas direktore Silvija Tikmere gan noliedz, ka būtu
nepieciešams brīdināt pārējās skolas, jo tā ir skolas iekšējā
lieta, tomēr apliecina, ka pēc pārrunām ar skolotāju skolas vadību
un skolēniem sporta pedagogs pats ir pieņēmis lēmumu no darba
aiziet: “Šis skolotājs skolā vairs nestrādās. Viņam tikai
jāatstrādā likumā noteiktais mēnesis”.
Iespējams, ka šis ir viens no nedaudzajiem gadījumiem, kad
skolas vadības rīcība ir pamudinājusi skolotāju, kas nespēj valdīt
emocijas, pieņemt adekvātu lēmumu un aiziet no darba skolā. „Pirmām
kārtām vienojāmies, ka tiek uzklausītas visas puses. Lūdzām
uzrakstīt paskaidrojumus gan pašam skolotājam, gan iesaistītajiem
bērniem. Izlasot paskaidrojumus, atklājās, ka būtiskas lietas
jaunieši nemaz nav atklājuši! Aicinājām visus uz sarunu, kuras
laikā tad arī noskaidrojām konflikta rašanās iemeslus. Protams, ka
mīnusi jau nebija tikai no vienas puses. Jābūt jau ir arī kādam
ierosinošam faktoram,” stāsta direktore. Šoreiz
konfliktsitācija atrsināta neiesaistot vecākus, norāda
direktore.
Skolotājam jāspēj valdīt emocijas pat ja bērni viņu
provocē
„Lai cik izaicinoši skolēni izturas pret skolotāju, skolotāja
ētikas kodekss neļauj uz bērnu replikām atbildēt tāpat! Tā ir
skolotāja nepedagoģiska rīcība, viņš ir pārkāpis ētikas kodeksu! Nu
tā nedrīkst! Pedagogam jebkurā brīdī ir jāstāv pāri skolēnam,
jo viņš jau rāda piemēru. Šoreiz sporta skolotājs nostājās
līdzvērtīgā frontē ar saviem audzināmajiem. Skolotājs izgāja uz
emocijām, bija vārdu apmaiņa. Skolēni arī bija pie vainas, bet
skolotājam jābūt pāri tam”.
Kā direktore vērtē ar slepeno kameru uzņemto video sporta stundā?
„Jā, redzēju! Skolotājs tika provocēts, uzgāžot viņam virsū ūdeni.
Viņš bija šokā, jo viņš tajā brīdī no maisa ņēma ārā mobilos
telefonus un dārgu tehniku, ko bērni nes uz skolu. Ja to visu aplej
ar ūdeni un sabojā... Viņš arī eksplodēja!”
"Man arī izstāstīja, cik bravūrīgi bērni izturējušies pēdējā sporta
pasākumā. Tur, kur rakstīts, ka peldēties stingri aizliegts, bet
viņi atļāvās to darīt un pasmējās par skolotāju, atbildot „Tu man
neesi vecāks, kas var kaut ko aizliegt!””
Silvija Tikmere gan arī atzīst, ka skolā mācās jaunieši no ļoti
dažādām ģimenēm un atšķirīgas sociālās vides. “Vecāko klašu skolēni
ir ļoti izaicinoši. Ne jau visiem pieaugušajiem ir tik spēcīga
emocionālā noturība, lai to visu izturētu. Nezināju, ka mūsu
skolotājam ir tik švaka nervu sistēma. Skolēniem ir disciplīnas un
uzvedības pārkāpumi, bet skolotājiem ir jāprot šos jauniešus
audzināt ar savu piemēru," uzsver Silvija Tikmane.
Skolotāji neievēro ētikas normas
Skolu psiholoģe, Skolu psihologu asociācijas biedre Aira Briede
visas situācijās, kurās skolotājs pret skolēnu izturas emocionāli,
fiziski jeb kā citādi vardarbīgi, nepiedienīgi, aicina skolēnus
vērsties pēc palīdzības pie pieaugušajiem. “Ja skolēns uzticas,
vajadzētu par situāciju stāstīt vecākiem vai citiem tuvākiem
radiniekiem, arī klases audzinātājam un skolas vadībai. Ja pēc
ziņošanas nenotiek rīcība, vajadzētu vērsties Bērnu tiesību
aizsardzības inspekcijā vai arī zvanot uz anonīmo uzticības
tālruni 11611, kur noteikti ņems vērā bērna sūdzību.
Briede arī atzīst, ka izglītības iestādēs diemžēl pedagogi mēdz
pārkāpt bērna tiesības, tāpēc jāiedrošina skolēnus griezties pēc
palīdzības. Pat ja skolēns pārkāpis noteikumus un provocē
situāciju, pedagogiem jārīkojas ētiski un situācija jārisina
atbilstoši, nepielietojot nekāda veida agresiju, vardarbību.
Uz kafiju pie direktores vai zvans bērnu tiesību
aizstāvjiem
Cik liela iespēja ir skolēnam, pret kuru ir vērsta skolotāja
emocionālā vardarbība, pasargāt sevi, taujājām Valsts Bērnu tiesību
aizsardzības inspekcijai. Inspekcijas pārstāve Inga Krastiņa
iesaka vērsties pie attiecīgās izglītības iestādes administrācijas.
Gadījumā, ja izglītības iestādes administrācija neiesaistās
situācijas noskaidrošanā un risināšanā, tad attiecībā uz ieskaišu
pārkārtošanu un darba rezultātu pazaudēšanu var interesēties arī
Izglītības kvalitātes valsts dienestā, kas
kontrolē izglītības procesu.
Par situācijām, kāda bija izveidojusies Mežciema skolā, VBTI
pārstāve iesaka informēt Valsts bērnu tiesību aizsardzības
inspekciju, norādot izglītības iestādi, kurā skolotājs
strādā, skolotāja vārdu, uzvārdu. “Vienlaikus lūdzam, ja tas ir
iespējams, norādīt pēc iespējas precīzākus situācijas aprakstus
skolotājai rīcībai,” tā Krastiņa.
Tiesa, uzņemtais video vai audioieraksti, ko ļauj veikt mūsdienu
mobilās ierīces, uzsākot lietu, nav izmantojami kā lietiskais
pierādījums, skaidro inspekcijas pārstāve. "Tomēr ar šiem
materiāliem mēs iepazīstamies un izvērtējam šo informāciju".
Sūdzību vairāk nepaliek
Mācību gada sākums un mācību gada beigas ir tipiskākais laiks, kad
VBTI saņem visvairāk sūdzību par skolēnu un skolotāju attiecību un
komunikācijas problēmām, stāsta I. Krastiņa.
2013. gadā inspekcija vispārizglītojošās skolāsveikusi 101 pārbaudi
, kas ierosināta uz sūdzību pamata; 2014. gadā -
108 pārbaudes, bet 2015. gada 9 mēnešos - 51 pārbaudi.
Aptuveni pusē gadījumu rakstiskas sūdzības tiek saņemtas no skolēnu
vecākiem, bet otru pusi veido bērnu zvani uz anonīmo uzticības
tālruni. Pēc sarunas ar psihoogu tiek lemts, vai ir pamats uzsākt
pārbaudi. Izplatītākās sūdzības ir emocionālā un fiziskā
vardarbība, grūtības komunikācijā abām pusēm, arī neatbilstoša
pedagoģiskās metodikas izmantošana mācību procesā, pedagoga
neiesaistīšanās problēmsituācijas risināšanā.
*Ņemot vērā vēstules autora lūgumu un skolotāja lēmumu aiziet no darba, video nepubliskojam.