Talantīgie skolēni varēs apgūt vielu ātrāk, nesekmīgajiem būs papildus atbalsts - izmaiņas noteikumos
Valdībā apstiprinātie noteikumi paredz šādas galvenās
izmaiņas:
Atbalsts mācību rezultātu uzlabošanai.
Skolēniem, kuriem ir nepietiekams vērtējums pārcelšanai nākamajā
klasē, ir noteikts konkrēts laika posms atbalsta pasākumiem,
piemēram, konsultācijām un individuālajam darbam un pēcpārbaudījumu
kārtošanai. Precizēta arī kārtība un nosacījumi, kas 1. - 8. klasē
skolēna atstāšanu uz otru mācību gadu paredz tikai vienu reizi.
Talantīgajiem skolēniem iespēja apgūt divu klašu mācību
saturu vienā gadā. Šādu ierosinājumu varēs izteikt
izglītības iestādes pedagoģiskā padome, pamatojoties uz vecāku
iesniegumu un izvērtējot katru gadījumu individuāli. Precizēta
norma, kā skolēni vienā mācību gadā var apgūt arī nākamās klases
mācību priekšmetu programmu saturu līdz attiecīgā mācību gada
beigām.
Atbalsts pasākumi reemigrējušajiem skolēniem.
Noteikumi paredz nepieciešamos atbalsta pasākumus pamatskolas
skolēniem, kuri atgriezušies no mācībām citā valstī. Turpmāk skolai
vismaz viena mācību gada garumā ir jānodrošina palīdzība latviešu
valodas prasmju un zināšanu pilnveidei mācību priekšmetos “Latviešu
valoda” vai “Literatūra”, vai “Latviešu valoda un literatūra”,
“Sociālās zinības”, “Latvijas vēsture”.
Palīdzība skolas maiņas gadījumā bērniem ar īpašām
vajadzībām. Atbalsta pasākumi paredzēti arī gadījumos, ja
skolēns no speciālās izglītības programmas speciālās izglītības
iestādē pāriet mācīties vispārējās izglītības iestādē, lai varētu
sekmīgi apgūt mācību priekšmetu saturu un iekļauties jaunajā mācību
vidē.
Pagarināts laiks izglītības ieguvei ģimenē. Izglītības programmas
apguvi ģimenē turpmāk varēs īstenot līdz 6. klasei. Iepriekš tas
bija iespējams tikai līdz 4. klasei.
Tiesības iegūt pamatizglītību nepilngadīgajiem trešās
valsts valstspiederīgajiem vai bezvalstniekiem, kuriem nav
likumīga pamata uzturēties Latvijā, laika posmā, kas noteikts
brīvprātīgai izceļošanai. Plānots nodrošināt resocializācijas
pasākumu kopumu, kas veicina spēju iekļauties sabiedrības
noteiktajās normās.
Novērsti ierobežojumi bērnu, kas palikuši bez vecāku gādības,
uzņemšanai izglītības iestādēs. Izslēgta līdz šim obligātā prasība
pašvaldības dibinātā internātskolā uzņemt bāreņus, bez vecāku
gādības palikušos un bērnus no trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm.
Tādējādi paplašinātas izglītības iespējas šiem bērniem un veicināta
viņu integrēšana vispārizglītojošās skolās.
Vienlaikus mācīties iespējams tikai vienā vispārējās
vidējās izglītības programmā. Noteikumi paredz, ka
vispārējās izglītības iestādē skolēnu uzņem tikai vienā vispārējās
vidējās izglītības vakara (maiņu) vai neklātienes (tai skaitā
tālmācības) programmā, paredzot iespēju līdztekus tai apgūt arī
arodizglītības programmu (2. līmeņa profesionālā kvalifikācija) pēc
pamatizglītības ieguves (mācību ilgums viens gads). Tādējādi tiek
novērstas iespējas vienlaikus apgūt vairākas vispārējās izglītības
programmas, izmantojot valsts budžeta līdzekļus.
Skolu tīkla sakārtošana. Noteikumi paredz arī
sekmēt izglītības iestāžu institucionālā tīkla pilnveidi. Tajos
noteikti minimālā skolēnu skaita kritēriji 10.klases atvēršanai.
Reorganizējot vai likvidējot izglītības iestādi, turpmāk skolām būs
pienākums ne vēlāk kā sešus mēnešus iepriekš informēt skolēna
vecākus vai skolēnu par šo lēmumu.
Jaunā kārtība turpinās Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2014. –
2020. gadam noteikto pārmaiņu īstenošanu, lai nodrošinātu
kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību personības attīstībai, cilvēku
labklājībai un ilgtspējīgai valsts izaugsmei.
Noteikumos tiek apvienoti divi iepriekš spēkā esoši Ministru kabineta noteikumi, tādējādi samazinot birokrātisko slogu. Ar noteikumu projektu varat iepazīties šeit.