Tikai katrs trešais skolēns mājasdarbus pilda pie rakstāmgalda
Skolā uzdotos mājasdarbus pie rakstāmgalda neveic gandrīz katrs trešais jeb 30% skolēnu, tā vietā izvēloties mācīties pie ģimenes kopējā galda ēdamistabā un viesistabā vai arī dīvānā, liecina bankas Citadele veiktā vecāku aptauja.
Dati par skolēnu ieradumiem norāda uz diviem galvenajiem
iemesliem tam, kāpēc skolas uzdevumus bērni mājās neveic pie
rakstāmgalda – daļā mājokļu tam īpaši piemērota galda nav vietas
trūkuma dēļ, bet daļā ģimeņu izveidojies pieradums mājasdarbus
pildīt citviet mājās.
Katrs desmitais jeb 10% vecāku norādījuši, ka bērni veic
mājasdarbus pie kopējā galda viesistabā vai ēdamistabā, un tāpat
gandrīz desmitā daļa skolēnu izvēlas mājasdarbus pildīt gultā vai
dīvānā.
Arhitekts, interjera dizainers Mareks Birznieks norāda uz
būtiskākajiem principiem, kas jāievēro veselīgam un produktīvam
mācību procesam mājās. „Lai skolēnam jebkurā vecumā nodrošinātu
ērtu un atbilstošu vidi, svarīgas ir trīs lietas – atbilstoša
izmēra un augstuma rakstāmgalds, piemērots krēsls un pareizs
apgaismojums. Skolēnu vēlme mācīties ērtā dīvānā vai pie ēdamgalda
nav pārsteidzoša, taču jāatceras, ka ergonomiski un funkcionāli ir
nozīmīga atšķirība starp žurnālgaldu un rakstāmgaldu,” uzsver M.
Birznieks.
Lai 12 un vairāk mācību gadu garumā saglabātu pareizu stāju un redzes asumu, skolēnam jānodrošina ergonomiska un atbilstoša darba vide. M. Birznieks skaidro: „Ja mājās nav vietas lielam rakstāmgaldam, ir pieejami citi risinājumi, piemēram, mazāki galdi bez atvilktnēm un papildu sekcijām. Šaurai mājokļa platībai pieejamas paceļamas, nolaižamas un bīdāmas galda virsmas, lai tās kā rakstāmgaldu izmantotu tikai nepieciešamajā laikā. Ģimenēs, kurās aug dažāda vecuma bērni, piemērotākie būtu galdi un krēsli ar mehāniski vai elektroniski maināmu augstumu, lai atsevišķu rakstāmgaldu nevajadzētu iegādāties katram skolēnam. Šāds risinājums noderēs arī tam, lai bērna augšanas laikā derētu viens un tas pats galds.”