Viedoklis: Vai ir iespējama nākotnes izglītība, kas virzīta uz individuālām interesēm
Pirms vairāk nekā gada
cilvēku grupa* sāka strādāt pie koncepta, kas varētu palīdzēt
sakārtot tautskolu izglītības nākotni Latvijā. Darbu sākām ar to,
ka katrs mēģināja ieraudzīt nākotnes sabiedrības vīziju. Pēc tam
aprakstījām, tai atbilstošu bērnu audzināšanas vidi un skolas lomu
bērnu audzināšanā, kā arī konkrēto darbu ceļā uz nākotnes
sabiedrību.
Ieskicējot nākotnes sabiedrību, mēs ieraudzījām vispārcilvēciskās
vērtības darbībā un dzīvē. Vispārcilvēciskās vērtības ir
līdztiesīgi, godīgi, čakli, atbildīgi cilvēki, kas
dzīvo tikumīgu dzīvi. Cilvēki būs iemācījušies mīlēt tuvāko kā
paši sevi. Tie evolucionēs savā apziņā.
Nākotnes sabiedrībā cilvēkam nebūs domas, ka ir jākļūst
bagātākajam, veiksmīgākajam, pārākam par citiem,
konkurētspējīgākam. Tam, ko cilvēks būs radījis, nebūs tik svarīga
saimnieciskā vērtība. Tas būs kaut kas lietderīgs visai dabai,
cilvēkiem.
Pakāpeniskai pārejai uz jaunu izglītības modeli būtu jāsākas, decentralizējot valsts pārvaldību izglītībā. Tā tiktu īstenots ļoti nepieciešamais uzticēšanās princips no valsts puses, t.i., izglītības iestāžu dibinātājiem tiktu radītas brīvas attīstības, funkcionēšanas un patiesas atbildības iespējas.
Cilvēks, dzīvojot saskanīgā vienotībā ar Dabu, būs savas dzīves
radītājs! Cilvēks izpratīs Dabas valodu, mīlēs un dziļi cienīs
visas tās valstības un sugas. Nevienai radībai netiks nodarīts
pāri. Cilvēki arvien vairāk pievērsīsies „zaļajam” dzīvesveidam
(veselīgs uzturs, videi draudzīgs transports, būvniecība,
tehnoloģijas, enerģijas ieguve u.c.). Tā būs sabiedrība, kurai
nozīmīgs būs katra cilvēka personīgais, unikālais mūžs, kurā katrs
cilvēks, atbilstoši savam iekšējam spēkam, realizēs savus dotumus,
talantus; kurā harmoniskā vienotībā atklāsies un realizēsies
indivīda un sabiedrības intereses.
Jaunais izglītībā, mūsu skatījumā, nozīmē to pašu vecu veco
pedagoģijas korifeju, Latvijas domātāju pausto, bet gadsimtu gaitā
nerealizēto, es to nosauktu par ilgtspējas dabiskumu, un tas
citu neko nenozīmē, kā atzīt cilvēku kā Veselumu Veselumā
(holistiska VISA, KAS IR interpretācija).
Pakāpeniskai pārejai uz jaunu izglītības modeli būtu jāsākas,
decentralizējot valsts pārvaldību izglītībā. Tā tiktu īstenots ļoti
nepieciešamais uzticēšanās princips no valsts puses, t.i.,
izglītības iestāžu dibinātājiem tiktu radītas brīvas attīstības,
funkcionēšanas un patiesas atbildības iespējas. Izglītības iestāžu
izglītības, mācību saturs, kā arī darba kvalitāte būtu izglītības
pasūtītāja kompetence.
IZM varētu palīdzēt skolu dibinātājiem apmierināt vajadzības pēc mācību līdzekļiem; sniegtu palīdzību bērnu personību izpētē; palīdzētu ieviest dibinātāju pieprasītas inovatīvas mācību metodes, izdotu metodiskos materiālus
Izglītības pasūtītājs varētu būt ne tikai valsts, tās varētu būt
pašvaldības, tautsaimniecības nozares, konkrēti ražošanas uzņēmumi,
konkrētas nākošā līmeņa izglītības iestādes, vecāki un bērni u.c.
Izglītības iestādes dibinātāji, sadarbojoties ar izglītības
pasūtītājiem, veidotu savus “izglītības standartus” t.i., noteiktu
izglītības-audzināšanas un mācību saturu, savstarpēji saskaņojot to
izpildes kontroles instrumentus. Valstij jeb Izglītības un zinātnes
ministrijai, būtu jārūpējas par to, lai visi līdzekļi: valsts,
pašvaldības u.c. (izglītības finansēšanā varētu iesaistīties visi
izglītības pasūtītāji), tiktu izdalīti taisnīgi visiem izglītoties
gribētājiem.
IZM varētu palīdzēt skolu dibinātājiem apmierināt vajadzības pēc
mācību līdzekļiem; sniegtu palīdzību bērnu personību izpētē;
palīdzētu ieviest dibinātāju pieprasītas inovatīvas mācību metodes,
izdotu metodiskos materiālus; palīdzētu veidot konkrētas mācību
programmas; organizētu pieredzes apmaiņas seminārus, konferences,
kā arī valsts mēroga pasākumus; organizētu izglītības pasūtītājiem
un sniedzējiem nepieciešamo zinātniskās pētniecības projektu
izstrādi; būtu kā centrs, kurā saplūst visa informācija par
notiekošo izglītībā, lai atsevišķiem izglītotājiem, piemēram,
palīdzētu savā starpā koordinēt savu darbību; palīdzētu
izglītības pakalpojuma ņēmējiem atrast saviem bērniem
vispiemērotāko skolu un citas lietas. T.i., likvidētos laikmetam
neatbilstošas uzspiestas vadības un kontroles institūcijas
(atbrīvotos līdzekļi), kuras traucē veidoties dinamiskai, elastīgai
skolai, kura, kā neliela vienība, reāli īsā laikā, būtu daudz
spējīgāka, kā tagad saka, pielāgoties mainīgajai sabiedriskajai
videi, ekonomiskai situācijai un izglītības pasūtītāju prasībām,
izglītojamā interesēm.
Izglītības decentralizācija ļautu izglītojamam atrast skolu, kura
to apmierina, jo būtu saskanīga ar viņa personīgām interesēm.
Tā ļautu izbēgt no izglītības un mācību satura pārsātinātības
ar konkrēta indivīda dzīvei nepielietojamām, nevajadzīgām un līdz
ar to neinteresantām lietām. Šobrīd mācību procesa sadrumstalošana,
mācību satura bezmērķīga pārsātinātība visnedažādām
lietām neveicina ne spēju spriest, ne radoši pilnveidoties
kādā jomā; ne pat kopainas veidošanos, jo informācijas gabaliņi
cilvēku attālina no Veseluma, cilvēks no tā tiek it kā izstumts
ārā, nejūtas ar to ne saderīgs ne tai piederīgs, kā rezultātā rodas
skepse, vienaldzība, nihilisms. Informācijas sadrumstalošana, kā
apgalvo Froms, paralizētē domāšanu.
Nav nevienam noslēpums, ka tikai mūsu katra iekšējā motivācija ir
patiesais neizsmeļamais spēka avots, no kura katram arī būtu
jādzer; iekšējā motivācija ir galvenais katra personības radošuma
avots, kurā meklējama spēja pašrealizēties. Tāpēc, jau pirmskolā
jābūt iedīgļiem bērnu agrīnai profesionālai orientācijai.
Jāveido dabīga vide ar pietiekami daudz izteikšanās iespējām, lai
caur tām bērns pats, pedagogi un vecāki kopīgiem spēkiem caur
konkrēta bērna interesēm, dotumiem un spējām varētu sataustīt
pamata orientāciju. Nākošā izglītības pakāpē - pamatskolā, mācības
būtu jābalsta uz konstatētām interesēm, bet ne uz iekšēji
nemotivētu sabiedrības prasību pamatiem t.i., interešu
apmierināšanas vajadzībām jātop par motivātoru mācībām
vispārizglītojošos mācību priekšmetos. Pieredze rāda, ka galvenās
vispārizglītojošās lietas var tikt apgūtas jau līdz sestai klasei,
tāpēc pēc sestās klases bērni, atbilstoši savām interesēm un
dotumiem, varētu mācīties vai nu amatus amatskolās (arodskolās) ar
krietnu praktiskā darba devu, kļūstost par sava darba mīlošiem,
kvalificēties strādniekiem vai koledžās (tehnikumos),
vienlaikus apgūstot ar profesiju saskaņotu vidējo vispārīgo
izglītību, kļūstot par vidējā līmeņa speciālistiem –
meistariem, vai turpinot, atbilstoši interesēm, mācības vidusskolā.
Respektīvi, skolai jābūt tā organizētai, lai bērna tieksmi
izglītoties vadītu viņa iekšējās motivācijas spēks.
Viens no iemesliem, kas esošajā izglītības modelī ļauj „ražot
brāķi”, faktiski ir no skolas neatkarīgā vērtētāja trūkums. Absurdā
pārbaužu centralizācijas atcelšana ļautu sabiedrībai ne tikai iegūt
patiesāku informāciju par izglītības kvalitāti, bet ļautu ietaupīt
nelietderīgi izšķiestos resursus, novirzot tos kur citur. Lai
iestātos nākošā līmeņa skolā ir jābalstās neviss uz skolā iegūtām
ballēm, kredītpunktiem, bet reāli, caur pārunām, interešu izpētes
rezultātiem, pārbaudes darbiem jaunajā skolā, jāpierāda tai
nepieciešamās zināšanas, iemaņas, prasmes, jāatklāj atbilstoši
dotumi t.i., dabīga atbilstība izvēlētai profesijai. Šo procesu
atvieglotu dažādu līmeņu skolu savstarpējā sadarbība bērnu
skološanā.
Evolūcijas ābeces pirmajā rindā rakstīts: daudzveidība.
Daudzveidība sevi var izteikt tikai caur otro bausli: brīvību.
Brīvība ir nepieciešams nosacījums dabiskajai lietu kārtībai, kas
nozīmē dzīvot savstarpējā saskaņā ar VISU, KAS IR. Trešais
bauslis: dabīga attīstība dabīgā vidē. Dabīga vide ir cilvēku
vajadzību kāpnes (Maslova), bet attīstība ir kāpšana pa tām ar Ruso
vēlējumu: nedari neko tādu, kas neatbilst tavam „iekšējam spēkam”
un tu dzīvosi mierā ar sevi un pasauli. Dabīgā vide ir meklējama ne
tikai dabā, ne tikai cilvēka būtību izteicošajā, bet arī tautas
tradicionālajā dzīves veidā, tautas tradicionālajā kultūrā, tautas
dzīvesziņā. Nekur pasaulē, kā apliecina mūsu tradicionālās kultūras
pētnieki, nevar atrast to, ko rodam mūsu Dainās – Dainu ētiskajai
domai pasaule vēl tikai tuvojas! Izglītības videi (kura nav
meklējama ne Tibetas plakankalnē, ne Āfrikas svelmainajos
tuksnešos, ne Silikonu ielejā) ir jābūt saskaņotai ar
indivīdu – tik stipri saskaņotai, ka indivīds sevi uzskata par
piederīgu tai. Un ne tāpēc, ka izglītības vide ir beidzot
nospiedusi to uz ceļiem un piespiedusi pieņemt sevi, bet tāpēc, ka
tā ir veidota indivīda vajadzību apmierināšanai un ir saskanīga ar
mūsu Latviju.
Ojārs Rode, “99 Balto zirgu” tautskolu dibinātājs un alternatīvās izglītības pārstāvis
*A.Zlatopolskis, A. Aleksejeva-Korta, D. Rubene, E. Garklāvs, J. Filks, J. Tālbergs un O. Rode