Eksperte par tikumības mītiem: Bērnu seksualitāte ir pilnīgi citādāka nekā pieaugušo
Bērnu seksualitāte ir pilnīgi citādāka nekā pieaugušu cilvēku seksualitāte, un, ja to neņem vērā, tad arī var rasties dažādi pārpratumi. Tā intervijā Latvijas Radio saka Somijas seksuālās izglītības speciāliste, bērnu psihiatre Raisa Kačiatore.
Kačiatore kopā ar citiem ekspertiem izstrādāja Pasaules
Veselības organizācijas (PVO) vadlīnijas. Saistībā ar šīm
vadlīnijām arī Latvijā dažādus mītus par bērnu un jauniešu seksuālo
izglītību izplatīja atsevišķas nevalstiskās organizācijas,
kuras arī iestājās par tā dēvētajiem "tikumības grozījumiem"
Izglītības likumā.
Vaicāta, ko atbilstoši šīm vadlīnijām bērnu vecākiem un
speciālistiem vajadzētu zināt, Kačiatore norādīja: "Vecākiem un
speciālistiem noteikti ir jāsaprot, ka bērnu seksualitāte ir
pilnīgi citādāka nekā pieaugušo seksualitāte. Pirms šīm vadlīnijām
nebija nekādu modeļu un instrukciju - vecāki nezināja, kā aizsargāt
un padarīt stiprākus un pašpārliecinātākus savus bērnus. Pasaule
mainās, un bērniem nepieciešamas prasmes, lai sevi pasargātu un lai
citi cienītu viņu privātumu. Tāpat arī viņiem jāzina sociālie
likumi un jāsaprot informācija sev apkārt."
Izglītība tajā vecumā nozīmē, ka jāapzinās sava ķermeņa vērtība, jāiemācās visu ķermeņa daļu nosaukumi un jāapgūst drošības iemaņas un sociālie likumi.
"Daudzi vecāki norāda, ka bērnu ziņkārība, vēlme izzināt un
emocijas nav seksuālas, proti, tās nav tādas, kā to saprot
pieaugušie. Tā ir patiesība. Izglītība tajā vecumā nozīmē, ka
jāapzinās sava ķermeņa vērtība, jāiemācās visu ķermeņa daļu
nosaukumi un jāapgūst drošības iemaņas un sociālie likumi,"
klāstīja eksperte.
Pētījumā noskaidrots, ka skolotāji vadās tikai pēc savas izpratnes,
kultūras un pieredzes, un viņiem nav zināšanu vai apmācību par
bērnu seksualitāti, seksuālo attīstību un seksuālo izglītību.
Somijā seksuālā izglītība skolās ir obligāta jau vairāk nekā 50
gadus un tā tiek uzskatīta par normālu veselības izglītības daļu,
teica Kačiatore, norādot – seksuālā attīstība, sociālie likumi un
emocijas cieši saistās ar pieaugšanu, pašapziņu un attiecībām.
Ieskicējot, ko Somijā devusi seksuālā izglītība, Kačiatore norāda –
ieguvums ir tad, kad bērns zina, ka viņš var par šiem
jautājumiem runāt ar saviem vecākiem vai skolotājiem un ka zina, ka
iegūs īstās atbildes, jo tad viņu tik ļoti neietekmēs citi
avoti.
"Bērniem ir ļoti daudz neoficiālu informācijas avotu. Piemēram – citi mazi bērni, kas stāsta stāstus. Vai vecāki jaunieši, arī brāļi un māsas, kas rāda mobilajos telefonos, internetā visu ko, pat pornogrāfiju. Arī mediji, kur bērni daudz ko var atrast. Skolā seksuālās izglītības mērķis ir iemācīties pateikt "Nē". Ja saistībā ar seksualitāti pieaugušais vai pat draugs dara ko tādu, ko tu negribi – pieskaras vai ko rāda, tad ir tiesības sevi aizsargāt – teikt "Nē! Ej prom!", un par to ir jāpasaka kādam, kam tu uzticies."
Vai ir iespējams, ka seksuālās izglītības funkciju atstāj ģimenes
pārziņā? Somijas eksperte pauda viedokli, ka mūsdienās tas nav
iespējams: "Apkārt ir ļoti daudz informācijas, un bērni uzdod
jautājumus. Viņi saņem daudz sliktas kvalitātes informācijas, tāpēc
pretī jādod arī daudz labas informācijas. Un tieši skolās ir
apmācīti, sagatavoti skolotāji. Tāpēc skolas arī ir laba vieta, kur
to mācīt. Turklāt visā valstī visiem bērniem izglītībai ir
jābūt vienādā līmenī. Ja katra ģimene izdomās, kad, kurā vecumā un
kā to mācīt, tas nebūs veiksmīgi."
Vaicāta, vai patiesībai atbilst tradicionālo konservatīvo vērtību
paustais, ka seksuālā izglītība tieši pamudina pusaudžus
iesaistīties seksuālās attiecībās agrīnā vecumā, Somijas eksperte
atzina: "Ir ļoti dīvaini ko tādu teikt. Mums, Somijā, seksuālā
izglītība jau ir ļoti ilgu laiku, taču vecums, kad jaunieši sāk
seksuālas attiecības, ir diezgan augsts. Kad viņi to saprot, zina
savas tiesības, apzinās savas jūtas un lēmumus. Viņi
nesteidzas."
Aptuveni puse jauniešu Somijā seksuālās attiecības uzsāk aptuveni 17 gadu vecumā, pārējiem pirmā seksuālā pieredze ir vēlāk.
Avots: lsm.lv