Mācies mazāk, zini vairāk. Somijas izglītības sistēmas pamatprincipi
“Vai nu mēs mācāmies dzīvei vai – eksāmeniem. Mēs izvēlamies pirmo” – Somijas skolu izglītības devīze. Natālija Kireeva dzīvo Helsinkos. Viņa pastāstīja, kā darbojas Somijas izglītības sistēma, kuru uzskata par vienu no labākajām pasaulē.
Saskaņā ar starptautiskiem pētījumiem, somu studenti
regulāri uzrāda visaugstākā līmeņa zināšanas augstskolās, bērnu
lasītprasme ir vislabākā pasaulē, skolēni ierindojas 2.
vietā dabaszinātņu un 5. vietā matemātikas olimpiādēs pasaulē.
Pārsteidzoši ir tas, ka tik augsti rezultāti tie sasniegti, pavadot
pie mācību grāmatām salīdzinoši maz laika.
Vispārējā obligātā izglītība Somijā dalās divos posmos - primārā
izglītība (alakoulu), no 1. līdz 6. klasei un vidējā posma
izglītība (yläkoulu) no 7. līdz 9. klasei. Skolēni var
turpināt mācības vēl arī 10. klasē, bet sākot no 11. – 12.
klases mācības turpinās profesionālajā koledžā vai arī licejā
jeb lukio.
Visās mācību iestādēs un valsts skolās tiek ievēroti šie
principi, kurus uzskata par motivējošiem un ļoti efektīviem.
Vienlīdzība
Valstī nav elitāru un “vājo" skolu. Valsts lielākajā
skolā mācās 960 skolēnu, bet mazākajā – tikai 11. Visas skolas
saņem vienādu tehnisko aprīkojumu un proporcionālu
finansējumu. Gandrīz visas skolas pieder valstij, privāto
skolu ir ļoti maz. Privātajās skolās mācības daļēji finansē vecāki,
prasības šajās skolās ir augstākas. Parasti privātās skolā māca pēc
kādas īpašas metodikas - Montessori, Valdorfa vai kādas citas
pedagoģiskās koncepcijas. Vecāki parasti izvēlas skolu, kas ir
tuvāk mājām, jo mācību līmenis visās ir vienāds.
Visi priekšmeti svarīgi, visi bērni -
nozīmīgi
Somijā uzskata, ka bērniem nenāk par labi padziļināti mācīt kādu
vienu priekšmetu. Matemātika, angļu valoda vai zīmēšana ir vienlīdz
svarīgas. Toties dažviet tiek veidotas īpašas klases bērniem,
kuriem ir talants mākslā, mūzikā vai sportā.
Vecāku sociālais statuss skolā nespēlē nekādu lomu. Anketās norādīt
jautājumus, kas varētu atklāt vecāku darba vietu vai nodarbošanos,
iekļaut nedrīkst.
Mājas darbus Somijas skolās neuzdod, jo bērniem pēc skolas ir jāatpūšas. Tieši tāpat kā vecākiem, kuriem nav jākontrolē bērnu mājas darbu izpildi. Toties ģimenēm iesaka kopīgus gājienus uz mežu, muzeju vai baseinu.
Skolēni līdz pat pēdējai klasēm netiek šķiroti ne pēc spējām,
ne arī nākotnes karjeras plāniem. Nav "slikto" un "labo"
skolēnu. Salīdzināt vienu bērnu ar otru klasē ir aizliegts. Netiek
izcelti ne īpaši apdāvinātie, nedz arī bērni ar mācīšanās
problēmām. Visi mācās vienā klasē. Tas pats attiecas uz bērniem ar
īpašajām vajadzībām un bērniem, kas pārvietojas ratiņkrēslos.
Atsevišķa klase var būt veidota vien bērniem ar redzes vai
dzirdes traucējumiem. Interesanti, ka salīdzinot mācību rezultātus,
Somijā ir vismazākā zināšanu atšķirība starp bērniem, kas mācās
ļoti labi un tiem, kas mācās slikti.
Ir stingra prasība klasē neieviest mīluļus un arī skolēnu attieksme
pret skolotājiem ir daudz vienlīdzīgāka. Skolotāju kolektīvā nav
svarīgāko priekšmetu pasniedzēju un mazāk svarīgu skolotāju, jo
vienlīdz nozīmīgs ir gan fiziskas, gan sporta skolotājs.
Somijas darba likumdošanā attiecībā uzskolotāja profesiju
nosaka, ka visi skolotāji paraksta darba līgumu tikai uz 1
akadēmisko gadu. To var pagarināt vai arī tas netiek pagarināts,
ņemot vērā skolotāja darbu. Skolotāju algas mēnesī ir ap 5000
eiro, skolotāja palīgam – ap 2500 eiro.
Bezmaksas izglītība
Skola, protams, ir bez maksas. Bet papildus skolā ir
bezmaksas:
- pusdienas
- ekskursijas, muzeji, ārpusskolas aktivitātes;
- transports, kas nogādā bērnu uz skolu un pēc tam uz mājām, ja skola atrodas divu kilometru attālumā;
- mācību grāmatas, kancelejas piederumi, tai skaitā klēpjdatori un planšetes
Jebkādi fondi un naudas iekasēšana no vecākiem ir
aizliegta.
Individuāls apmācību plāns
Uzsākot skolu, katram bērnam izstrādā individuālu apmācības un
attīstības plānu, nosaka, cik daudz katram jāpilda mājas darbi, cik
sarežģīta viela jāapgūst utml. Visi bērni mācās vienā klasē, bet
vienam var būt jāpilda sarežģītāki uzdevumi, citam – vieglāki.
Apgūto vielu vērtē individuāli, nevis visai klasei pēc vienas
sistēmas. Nepieciešamības gadījumā skolēns var skolā mācīties
papildus, par to neko nemaksājot. Privātskolotāju tīklus Somijā ir
vāji attīstīts.
Praktiskās zināšanas
Somi saka: "Vai nu mēs gatavojamies dzīvei vai arī eksāmenam. Mēs
izvēlamies pirmo." Tāpēc Somijā nav eksāmenu, toties ir kontroles
testi, kurus skolotājs veic pēc saviem ieskatiem. Vidusskolas
noslēgumā viens noslēguma tests, kas ir informatīvs gan skolotājam,
gan skolēnam. Ja tā rezultāti ir slikti, neviens par to netiek
kritizēts.
Skolā māca tikai to, kas ir vajadzīgs dzīvē. Piemēram, kas ir
līgums, bankas konts, kā jāuzraksta CV, kā aprēķināt procentus
no nodokļa par mantojumu vai nopelnītajiem ienākumiem
utml.
Uzticēšanās
Skolotājus nepārbauda, nekontrolē un neveic metodiskās pārbaudes.
Lai arī mācību programma visā valstī ir vienota, veids, kā to
māca katrs skolotājs, paliek viņa paša ziņā. Ir vispārīgi
ieteikumi, bet ne vienota metodika.
Otrkārt, uzticas arī bērniem, tādējādi vairojot viņu pašu atbildību
par paveikto. Piemēram, ja mācību stundā tiek rādīt kāda ar mācību
priekšmetu saistīta filma, bet bērnam tā neliekas interesenta, viņš
drīkst lasīt grāmatu. Viņam neviens nepārmetīs, ka neseko līdzi
stundas mācību plānam.
Brīvprātības princips
Mācās tas, kurš grib mācīties. Skolotāji cenšas piesaistīt skolēnu
uzmanību, tomēr, ja bērnam mācības neinteresē, viņu savlaicīgi
profesionāli orientēs uz kādu praktisku, noderīgu, "vienkāršu"
profesiju. Vismaz par divnieku karali ar sagrautu pašapziņu viņš
noteikti nekļūs.
Vidusskolas uzdevums ir palīdzēt jaunietim un skolotājiem
tikt skaidrībā, vai viņam ir vērts turpināt studijas
augstskolā vai arī vērtīgāk būs mācīties kādā no profesionālajām
skolām, kas valstī ir augstā līmenī un nebūt netiek uzskatītas par
mazāk noderīgu mācību virzienu. Mācību veidu palīdz noskaidrot pēc
specifiskie testiem un tam ir sagatavoti speciāli
skolotāji.
Iespējams, ka vērotājam no malas šķiet, ka Somijas skolu sistēma
pārāk maigi pieiet skolēna studiju procesa virzīšanai. Tā gluži
nav. Skola ir jāapmeklē obligāti, bet ja skolēns stundā vispār nav
strādājis, skolotājs ir tiesīgs viņu atstāt uz pēcstundām.
Var 6.klases slinkotāju nosēdināt pie otrklasniekiem, lai
liktu “pārdomāt dzīvi”. Tiesa, vecāki uz skolu saukti netiek un
piezīmes neraksta, bet, ja individuālā mācību viela nav apgūta,
skolēns tiek atstāts uz otru gadu. Palikšana uz otru gadu pēc 9.
klases nav “kauna traips” skolēna dzīvē. Šim nolūkam ir izveidota
īpaša – 10. klase, kurā mācoties, var aizlāpīt robus
zināšanā.
Patstāvība
Somijas skolas galvenais mērķis – iemācīt skolēnam patstāvību, lai
viņš varētu pats organizēt savu dzīvi. Tiek mācīts domāt un izdarīt
spriedumus un secinājumus pašam. Skolotājs stundu laikā nestāsta
jauno vielu, jo to visu var izlasīt grāmatā, atrast internetā.
Skolā māca, kādi resursi ir jāizmanto, lai atrastu to, kas ir
nepieciešams konkrētā vielas apgūšanai vai problēmas
atrisināšanai.
Kad un cik daudz mācās?
Mācību gads Somijā sākas augustā, beidzas maija beigās.
Rudenī un pavasarī ir 3-4 brīvdienas. Ziemas vidū 2 nedēļas ilgas
Ziemassvētku brīvdienas.
1.-2. klasē apgūst dzimto (somu) valodu un lasīšanu, matemātiku,
dabas zinātnes, reliģiju (saskaņā ar reliģiju, kurai seko) vai
“dzīvesmākslu” jeb dzīves zinības, ja nav piederīgs kādai
konfesijai. Arī mūziku, mākslu, fizkultūru, darbmācību.
3. klasē sāk apgūt angļu valodu. 4. klasē sāk apgūt vēl vienu
svešvalodu - franču, zviedru, vācu vai krievu. Izvēles priekšmeti –
ātrrakstīšana uz datora, datorprasmes, koka apstrāde, kora
dziedāšana. Gandrīz visās skolās ir iespēja apgūt kādu mūzikas
instrumentu.
Jo 5. klases pievienojas bioloģija, ģeogrāfija, fizika, ķīmija,
vēsture. Literatūra nozīmē nevis teorijas apgūšanu, bet lasīšanu
klasē.
7.-9. Klasēs zēni un meitenes netiek dalīti pa grupām, mācoties
darbmācību. Visi kopā mācās gatavot zupas un izgriezt
kokā.