Vai bērnam ir uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms? Diagnostikas TABULAS vecākiem
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) ir viens no visbiežāk sastopamajiem psihisko traucējumu veidiem bērniem, kas apmēram trešdaļai pacientu var saglabāties arī pusaudžu un pieaugušā vecumā.
Šiem bērniem ir grūtības koncentrēt uzmanību, novērojama hiperaktivitāte un impulsivitāte, kas nozīmīgi traucē saskarsmes iemaņu attīstīšanai un socializācijai. Šādiem bērniem ir grūti iekļauties vienaudžu kolektīvā, viņiem ir zems pašvērtējums, novērojama trauksme, depresija, personības traucējumu iezīmes.
Neatklāts un neārstēts UDHS būtiski paaugstina citu psihisko
traucējumu (piemēram, grūtības koncentrēties mācībām, problēmas ar
uzvedību, atkarība no vielu lietošanas) attīstības risku, kas var
nelabvēlīgi ietekmēt visu turpmāko dzīvi.
Šobrīd Latvijā ir izdotas “Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem un pusaudžiem” autoru kolektīva: profesore Raisa Andrēziņa, dr. Elmārs Tērauds, dr. med. Laura Ķevere, dr. Ņikita Bezborodovs redakcijā.
Lai atvieglotu UDHS diagnostiku un izvērtētu šo traucējumu
dinamiku, vadlīnijas rekomendē izmantot diagnostiskās
skalas:
“UDHS novērtēšanas skala – IV ir izstrādāta vecāku un pedagogu
vērtējumam par bērnu ar iespējamu vai diagnosticētu UDHS. Tās
kritēriji ir sastādīti, pielāgojot pēc DSM IV klasifikācijas UDHS
kritērijus. Dotā skala ir parocīga arī ārsta darbā, vērtējot UDHS
simptomu dinamiku. Abu skalu variantu nepāra punkti (1, 3, 5, 7, 9,
11, 13, 15, 17) sniedz informāciju par aktīvās uzmanības vājumu
(inattension), bet pāra punkti (2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18)
sniedz informāciju par impulsivitāti un hiperaktivitāti. Katra
skalas simptoma vērtība tiek vērtēta ar 0 līdz 3 punktiem.
UDHS smagumu vērtē pēc hiperaktivitātes simptomu smaguma punktu
summas, aktīvās uzmanības vājuma simptomu punktu summas un / vai
kopējā punktu skaita. Nosacīti esam iedalījuši UDHS diagnozes
ticamību kā zemu, vidēju, augstu un ļoti augstu. Aizpildot skalu,
jāņem vērā bērna vecums. Zemāk tabulā minēts punktu skaits, kas
vērtēts pēc skolā aizpildītajām skalām; ja šī skala tiek aizpildīta
mājās (to dara vecāki), parasti tiek iegūti zemāki rezultāti.
Vispārinot var secināt, ka pēc UDHS novērtējuma skalas – IV dažās
vecuma grupās gan meitenēm, gan zēniem kopējais punktu skaits ar
zemu diagnozes ticamību ir 0–13 punkti, ar vidēju ticamību 4–34
punkti, ar augstu ticamību 12–44, ar ļoti augstu ticamību ir 19–51
punkts. Vērtējot UDHS ar doto skalu zēniem, tiek iegūts vairāk
punktu nekā meitenēm, kā arī, bērnam pieaugot, punktu summai ir
tendence samazināties.”
Veselības centra Vivendi bērnu psihiatrs Dr. Ņikita
Bezborodovs stāsta:
“Pēc skalas var aizdomāties, ka bērnam varētu būt UDHS un saprast
- cik izteikti ir simptomi. Tas nav gluži diagnostikas
instruments, nedz arī stāvokļa smaguma vai prognozes novērtēšanas
skala. Diagnozi uzstāda ārsts, izvērtējot bērna veselības klīniskos
datus un izmeklējumu rādītājus. Šīs novērtēšanas skalas var labi
izmantot, lai novērtētu bērna traucējumus mājas vidē un skolā,
spriestu par terapijas efektivitāti un stāvokli dinamikā, un tas ir
labs, objektīvs palīgs ārsta – skolotāja - vecāku
sadarbībai.”
Adaptēts pēc: ADHD Raiting Scale – IV: Cheklists, Norms, and Clinical Interpretation by George J. DuPaul, Thomas J. Power, Arthur D. Anastopoulos, and Robert Reid. ADHD criteria are adated by permission from DSM–IV, Copyright 1994 by the American Psyhiatric Association.
Materiāls publicēts sadarbībā ar Veselības centru Vivendi.