"Tikumības grozījumi" mudinās skolēnus atbildes uz kutelīgiem jautājumiem meklēt internetā
Skolotāji tā dēvētos "tikumības grozījumus" Izglītības likumā vērtē negatīvi, atzīstot, ka tie rada bažas par viņu profesionālās brīvības ierobežošanu.
Skolotāji arī noraida ideju, ka likumdošanas izmaiņas nodrošinās
tikumiskāku skolēnu audzināšanu.
Gluži otrādi – tie drīzāk veicinās interesi par aizliegto.
Tā liecina Latvijas Universitātes Antropoloģijas studiju katedras
un Publiskās antropoloģijas centra pētnieku veiktais pētījums,
kura mērķis bija noskaidrot, kādu nozīmi skolotāji piešķir
Izglītības likuma grozījumiem par tikumības mācības ieviešanu
skolās. Tā ietvaros veiktas 23 intervijas ar dažādu
mācību priekšmetu skolotājiem gan no pilsētas, gan no lauku
skolām. Daļa respondentu bija klases audzinātāji.
Daļēji strukturētās intervijas ar skolotājiem, papildinātas ar
mediju un kultūrpolitiskā konteksta analīzi, pētniekiem ir
ļāvušas izprast, kā pedagogi uztver potenciālās izmaiņas, kā tās
varētu ietekmēt viņu darbu un izglītības sistēmas nākotni
valstiskā mērogā.
Lielākā daļa intervēto skolotāju uzskata, ka likumdošanas izmaiņas neradīs pozitīvas pārmaiņas jauniešu tikumiskās attīstības kontekstā un neuzlabos izglītības kvalitāti. Šie grozījumi jau ir radījuši neizpratni skolotāju vidū par mācību līdzekļiem un metodēm, kuras viņi drīkstēs izmantot pēc grozījumu spēkā stāšanās. Lielākā daļa pedagogu arīdzan uzskata, ka grozījumu neizbēgamas sekas ir cenzūras ieviešana, kas skars mācību saturu noteiktos priekšmetos. Vairums norāda, ka cenzūras klātbūtne skolās negatīvi ietekmēs mācību procesu. Pastāv arī risks, ka skolēniem tiks dota nepilnīga vai izkropļota informācija.
Skolotāji uzskata, ka grozījumi visvairāk skar priekšmetus, kur mācību viela var tikt saistīta ar seksualitāti, piemēram, bioloģija, sociālās zinības un literatūra.
Tiek minēts arī fakts, ka cenzūra skolās varētu radīt arī pretējo
efektu gaidītajam – skolēniem radīsies pastiprināta interese
par aizliegto un noklusēto. Rezultātā skolēni informāciju meklēs
pašu spēkiem, tāpēc nav garantijas par to, kādu informāciju
viņi iegūs.
"Bērnu un jauniešu reproduktīvās veselības rādītāji Latvijā
tuvākajā laika posmā var nopietni pasliktināties. Tas nozīmē
vairāk negribētu, neplānotu un pārtrauktu grūtniecības gadījumu,
vairāk HIV, seksuāli transmisīvo infekciju, bet mazāk
cieņpilnu, uz savstarpēju izpratni balstītu attiecību. Bērnu
un jauniešu padomdevējs attiecību sarežģītajos jautājumos
aizvien biežāk kļūst internets, kurā var atrast visu –
vardarbību, agresiju un pornogrāfiju. Vai tiešām šādu izglītību mēs
esam gatavi piedāvāt bērniem, uzsver biedrības "Papardes
zieds" valdes priekšsēdētāja Iveta Ķelle.
Publiskās debates jau ir ietekmējušas mācību procesu, piemēram, bioloģijas stundās liekot konspektēt ar apaugļošanu saistītās tēmas, tādējādi izvairoties no diskusijām. Skolotāji uzskata, ka grozījumi visvairāk skar priekšmetus, kur mācību viela var tikt saistīta ar seksualitāti, piemēram, bioloģija, sociālās zinības un literatūra. Pētījuma autori uzskata, ka likuma grozījumi šim seksualitātes noklusējumam piešķir normatīvu spēku. Interviju rezultāti apstiprina arī jau iepriekš publiskajā debatē izskanējušo apgalvojumu, ka likuma grozījumi tika ieviesti, apmierinot politiķu vēlmi cīnīties pret viendzimuma attiecībām un ierobežot to normalizēšanu, nevis domājot par izglītības kvalitātes celšanu.
Kā pirmo tikumības audzinātāju skolotāji skata ģimeni, jo tā ir
primārā sociālā vide, kurā bērns uzturas. Runājot par
tikumības mācīšanas mērķiem ģimenē, uzsvars ir likts uz cilvēku
savstarpējām attiecībām un attieksmi pret citiem, bet neietver
izglītošanu par seksualitāti un ģimenes plānošanas jautājumiem.
Tas liek secināt, ka skolotāji neredz ģimeni kā vietu sarunām
par dzimumaudzināšanu vai arī uzskata, ka tās ir skolas vidē
pārrunājamas tēmas.
Skolotāji uzskata, ka tikumības mācīšana skolās vienmēr ir
notikusi, tomēr norāda, ka tā bija tikumiska mācība skolotāja
uztverē, t.i. pedagogs mācīja, atsaucoties uz savu personīgo
nostāju. Tikumība skolās tiek aprakstīta kā vispārējs zināšanu
pasniegšanas veids, jo tas iekļauj gan vairāku mācību
priekšmetu apguvi, gan savstarpējo saskarsmes veidu starp
skolotājiem un skolēniem, kā arī skolēnu pašu vidū. Līdz ar to
tiek noraidīta ideja, ka tikumiskā audzināšana varētu būt atsevišķs
mācību priekšmets. Toties to priekšmetu mācīšanu, kuri skar
seksualitātes un reprodukcijas jautājumus, skolotāji atzīst
par problemātisku, jo Izglītības likuma grozījumu kontekstā ir
tendence par netiklu atzīt visu, kas ir saistīts
ar reprodukcijas jautājumiem. Pētījuma autori uzskata, ka šāda
tendence var veicināt zināšanu trūkumu par reproduktīvajiem
procesiem un var pastiprināt bailes un kaunu runāt par savu ķermeni
un seksualitāti.
Vairāki skolotāji tikumības mācīšanas grozījumu ieviešanu uztver kā
viņu kompetences un līdzšinējā darba apšaubīšanu. Daļa no
pētījuma dalībniekiem atzīmē, ka finansējumu, kas paredzēts
grozījumu izstrādāšanai, varēja izmantot citādāk, piemēram,
skolas inventāra iegādei. No visām veiktajāmintervijām tikai vienā
tika pausts atbalsts grozījumiem.