Pusaudzis un sekmes. Padomi vecākiem, kā motivēt jaunieti mācīties
Pusaudzis mēdz būt spurains un kaitinošs. Ar šīm uzvedības pārmaiņām lielākā daļa vecāku spēj samierināties. Tomēr, kad pie visām esošajām uzvedības problēmām pievienojas sekmju pasliktināšanās, trauksmes zvans sāk zvanīt pavisam skaļi. Kā motivēt pusaudzi šajā vecumposmā nezaudēt interesi par mācībām un kad vecākiem patiešām būtu jāsāk uztraukties, jautājām psiholoģei un psihoterapeitei Līgai Bernātei.
Jo labākas attiecības starp pusaudzi un vecākiem, jo vieglāk ir konstruktīvi risināt problēmas, kas rodas mācību procesā. “Reizēm, iespējams, jāpiever acis uz sekmēm, lai nesabojātu attiecība ar pusaudzi. Jānoliek malā vecāku ambīcijas un jāpalīdz bērnam sajust un saprast, ko viņam dzīvē var dot labas sekmes,” iesaka Līga Bernāte.
Ja bērnam ir grūtības mācībās, vecāki var dalīties ar savu pieredzi, ieteikt praktiskas lietas, kas viņam palīdzēja skolas laikā. Ļoti svarīgi ir sekot tam, lai tīnis būtu paēdis, pietiekami izgulējies un atpūties.
Moralizēt nav jēgas
Pusaudži ir un būs izaicinoši, viņi mēģinās pārkāpt robežas. Tāpat
kā ar mazuļiem, arī tīņu vecumā vecākiem ir jāspēj šīs robežas
noturēt vienlaikus dodot pietiekami daudz brīvības.
Trauksmainie pusaudža gadi jau ir pietiekami liela slodze jaunā cilvēka nervu sistēmai, tāpēc būtu ļoti labi, ja vecāki censtos neradīt papildus stresu moralizējot, aizrādot un biedējot ar sekām, kas var iestāties. Nelamāt, neizdomāt neatbilstošus sodus, nenosodīt par neveiksmēm un neizdošanos. Ja bērns ir sadarījis nedarbus un atnācis uz vaļsirdīgu sarunu, novērtējiet uzticēšanos, nevis sācis strostēt!
Viens no lielākajiem izaicinājumiem trakajā pusaudžu vecumā ir saglabāt labas attiecības ar augošo, spuraino un dažreiz tiešām neciešamo bērnu. Lieliska recepte, kas stiprina vecāku un pusaudža attiecības, ir kvalitatīvi pavadīts laiks. Proti, pusaudzim un vecākiem ir jāatrod kāds vienojošs hobijs vai nodarbe, kas nav saistīta ar mācībām, pienākumiem, cīņu. Hobijs, kurā visiem kopā ir jautri un viegli.
Nedrīkst aizmirst, ka svarīga ir emocionālā situācija mājās un tas, kā un vai pusaudzis jūtas pieņemts vienaudžu vidū. Gan pirmās mīlestības parādīšanās pusaudža vecumā, gan konflikti ar draugiem vecākiem ir jāuztver ļoti nopietni. Ir jārespektē gan tīņa emocijas, gan viņa draugi.
Pāris balles sliktākas sekmes un arī neciešamāka uzvedība pieder pie lietas pusaudža nobriešanas procesā. Vecākiem uztraukties un meklēt palīdzību vajag tad, ja bērnam draud palikšana uz otru gadu un ja ir uzvedības traucējumi – regulāri kautiņi, bēgšana no mājām, nesavaldība un nekontrolējamas dusmu lēkmes, nežēlība pret dzīvniekiem un līdzcilvēkiem, arī regulāra melošana.
Robežas, režīms un palīdzība
Arī pusaudžu gados vecākiem ir jānosprauž robežas, kas ir
attiecināmas uz sekmēm, skolas apmeklēšanu. Ir jāveicina bērna
spēja uzņemties atbildību un atbildēt par sekām, tai skaitā arī par
sliktām sekmēm vai skolotāju atstātām piezīmēm dienasgrāmatā.
Vecāks var būt tas, kas motivē vai palīdz atrast motivāciju
mācībām, bet tam nav jākļūst par tirgošanos objektu. Ja bērns
neizjutīs sekas savām neizdarībām, tad pārmaiņu uz pozitīvo pusi
nebūs.
Psiholoģe Līga Bernāte īpaši iesaka pievērst uzmanību jaunākajam pusaudža vecumam. “Vienpadsmit gadu vecumā vecākiem bērna mācību procesam ir jāseko daudz vairāk nekā 16 gados. Jāņem vērā arī visas fizioloģiskās izmaiņas, kas notiek pusaudža vecumā. Tās ļoti var ietekmēt sekmes, jo hormoni trako, fizioloģisko pārmaiņu laikā organisma nogurums ir daudz lielāks un pilnvērtīgs miegs ir īpaši svarīgs.”
Ir divi periodi, kad bērna mācībām jāpievērš pastiprināta uzmanība. Tā ir 5.klase un skolas absolventu klasēm. 5.klasē ir citāds mācību process, ir jauni priekšmeti, daudzās skolās mainās klases audzinātājs. Pārmaiņas prasa jaunu pieejamu mācīšanās procesā un arī vecāku atbalstu un iesaistīšanos.
Palīdzība mācībās nenozīmē, ka vecākam mājas darbi jāpilda bērna vietā. Drīzāk tas nozīmē turēt “roku uz pulsa” un īpašu vērību pievērst tiem priekšmetiem, kuros bērnam ir grūtības. Šis ir laiks, kad vēl var identificēt grūtību iemeslus un laicīgi meklēt palīdzību. Piemēram, ieviest papildus konsultācijas šajos priekšmetos vai pašam palīdzēt izprast neskaidro vielu.
Ir situācijas, kurās labākais risinājums ir privātskolotājs, kuru pusaudzis respektē un kas spēj labi izstāstīs vielu, turklāt vecāki var palikt ārpus šī procesa un saglabāt labas attiecības bez strīdiem un pārmetumiem.
Vienlaikus jāmudina pusaudzi ar grūtībām, cik vien iespējams, tikt galā pašam. Ja ir nepieciešams risināt problēmu ar skolotāju, rosiniet viņu to darīt pašam. Aizmirsts laikus nodot grāmatas bibliotēkā? Neejiet līdzi risināt problēmu.
Ņem vērā!
* Atliciniet laiku sarunām ar pusaudzi par viņa nākotnes
plāniem, uztveriet nopietni viņa teikto.
* Ja bērns atsakās runāt par to, kas viņu uztrauc vai rada
grūtības, tas nozīmē, ka viņš vecākiem neuzticas. Dariet visu, lai
uzticēšanos atgūtu.
* Pusaudzis demonstrē tādu uzvedību, kādu pieaugušie no viņa
sagaida - ja pieaugušie uzskata, ka bērns ir muļķis, viņš tieši tā
arī izturas.
* Uzslavējiet pusaudzi par viņa sasniegumiem tuvāko ģimenes locekļu
vai radinieku kopīgos pasākumos, viņš jutīsies novērtēts un
motivēts.
* Ja pusaudzis ir nesekmīgs, tā nav viņa vaina. Kaut ko vecāki ir
palaiduši pašplūsmā, nepamanot brīdi, kad ir sākušās problēmas un
ir nepieciešama palīdzība.
* Esiet pieejami jebkurā brīdī, kad bērnam vajadzīgs padoms. Nekad
neatsakiet atbalstu, aizbildinoties ar laika vai zināšanu
trūkumu.
* Laba mācīšanās un motivācija pusaudzim ir tad, ja patīk
skolotājs, mācību priekšmets, tā saturs, klasesbiedri. Vecāku un
skolotāju uzdevums ir padarīt šo procesu interesantu, patīkamu un
saistošu.