Sešgadnieku apmācībai nebūs gatavi ne bērni, ne skolu skolotāji, uzskata skolu psiholoģe
Sabiedrībā rezonansi ir izraisījusi Izglītības un zinātnes (IZM) ministra Kārļa Šadurska priekšlikums skolas gaitas uzsākt jau no 6 gadu vecuma. No 28 Eiropas Savienības valstīm 21 valstī bērni uz skolu sāk iet no 6 gadu vecuma. Latvija ir to nedaudzo valstu vidū, kur bērniem skolas gaitas obligāti jāuzsāk no 7 gadu vecuma.
Ministrs Šadurskis norāda, ka pašlaik notiek
izmaiņas mācību satura programmā, mācību vielu paredzēts pasniegt
caur rotaļām. “Sešgadīgam bērnam nevar būt tāds stundu saraksts kā
septiņgadīgam bērnam. Protams, tur ir daudz vairāk fizisku
aktivitāšu un aktivitātes vedu maiņu, lai bērns nenogurst un
saglabā interesi.”
Ministrijā vēl nav rēķināts, cik daudz naudas vajadzēs ieguldīt,
lai sagatavotu klases sešgadniekiem. IZM iecerējusi sākot no
2018. gada 1. septembra bērnudārzā 6 grupiņu vietā atstāt piecas.
Pēdējais gads dārziņā būtu gatavošanās skolai. Ietaupīto
naudu, uzsākot skolas gaitas ātrāk, novirzīt pedagogu algu
palielināšanai un bērnu skološanai.
Nepieciešamas vērienīgas izmaiņas
Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības vadītāja Daina Kājiņa
LNT ziņām norāda: ”Izglītības un zinātnes ministrija
runā par to, ka būs izglītības satura reforma, varbūt ir jāsāk ar
šo, lai pārliecinātos praksē un tad varbūt pēc pieciem gadiem visi
lems, ka, jā – šī vide ir atbilstoša un sešgadniekam jābūt skolā.
Ielikt mehāniski pie esošās sistēmas ir absolūti nepārdomāti.
Jautājums par sešgadnieku sūtīšanu skolā aktualizēts ne pirmo gadu,
arī iepriekšējo izglītības ministru laikā. Tikai visi mēģinājumi
izgāzušies. “Ir mēģināta aprobācijas programma, tās analīzē nav
pierādīts, ka šāda akadēmiska vide un mācības orientētas tikai uz
konkrētu zināšanu apguvi būtu piemērots sešgadniekam. Ir ļoti daudz
pierādījumu, kas pasaka, ka tas nav vajadzīgs. Vienīgais, kā šo
reformu īstenot, es redzu, mainīt likumu, lai pirmā klase paliktu
pirmsskolā.”
Izbaudīt bērnību vai sēsties skolas solā?
Vairums pedagogu un psihologu uzskata, ka teorētiski bērns
var uzsākt skolas gaitas arī sešu gadu vecumā, bet tad vecākiem ir
jābūt gataviem saskarties ar virkni emocionālu problēmu.
Ja sešgadnieks ļoti cenšas un spēj koncentrēties, tad vēlāk tas var atspoguļoties veselības problēmās un neirozēs, jo no viņa prasa pārāk daudz šī cenšanās.
1. klases audzinātāja Eva Mežule atzīst, ka
situācijā, kad klasē bērni ar labākām un sliktākām zināšanām,
ieguvēji būs bērni, kuriem zināšanas ir sliktāka. Bērni, kuriem
zināšanas būs labākas, cietīs vairāk. Savukārt logopēde Ināra
Kalēja redz vēl kādu risku – bērns, kas nespēj tikt galā ar
apgūstamo vielu, būs nervozs un neapmierināts, rezultāta nebūs.
Viņš uztvers mācības kā slogu un mocības.
Bērniem ir jāļauj izbaudīt bērnība un nevajag steigties ar
skolas gaitu sākšanu no sešiem gadiem, šādu viedokli pauda
Somijas izglītības sistēmas izveidotājs un īstenotājs
doktors Pasi Sālbergs. Somijā bērni skolas gaitas sāk
septiņu gadu vecumā, tas tā ir bijis tradicionāli un ne pedagogi,
ne vecāki nepieļauj iespējamību mainīt šo kārtību, uzsvēra
Sālbergs. Turklāt sākumskolas klasēs bērniem nav mājasdarbu, taču
skolā pavadītais laiks tiek organizēts ļoti mērķtiecīgi, vēsta
portāls Apollo. “«Vienīgie nopietnie argumenti, ka varbūt vajadzētu
sākt skolas gaitas no sešiem gadiem, ir izskanējuši no Somijas
darba devēju organizācijas, kura uzskata, ka somu jaunieši darba
tirgū ienāk pārāk vēlu, tādēļ skološanos vajadzētu sākt ātrāk, lai
darba tirgū ienāktu jaunāki cilvēki.”
Vecāku organizācijas “ Mammam un tetiem” vadītāja Inga
Akmentiņa Smildziņa saka :” Kas notiek šobrīd – bērns no
bērnudārza smilšu kastes tiek iesēdināts skolas skolā un viņam tur
ir jāsēž. Aizmirstot, ka viņa attīstība joprojām notiek caur
rotaļāšanos”.
Nav gatavi ne tikai bērni, bet arī skolotāji
Skolu psiholoģe Aira Briede kā vēl vienu riska faktoru
redz pašu skolotāju nespēju mācīt sešgadniekus: "Lai arī ir plānots
mainīt izglītības programmu, neesmu pārliecināta, ka daudzi
pedagogi tam ir gatavi. Skolas skolotājs un pirmsskolas pedagogs
ļoti atšķiras savā darbības stilā. Ir tikai neliela daļa skolas
pedagogu, kas spētu pie esošās sistēmas tikt galā ar šo uzdevumus.
Mums taču jau bija sistēma, ka skolā gāja sešgadnieki, viņiem tagad
32 – 33 gadi, jo juta, ka tomēr pedagogi tam īsti nav gatavi. Tas
prasa ļoti lielas pārmaiņas, bet pedagogu klāsts ir liels. Gatavi
šādām pārmaiņām būtu labi ja trešā daļa sākumskolas skolotāju.
Sistēma prasa milzīgas izmaiņas. Izskatās, ka šeit ir vairāk
ekonomiskas intereses. To nevar izdarīt viena gada laikā, kā tas ir
iecerēts."
Pēc ilggadējas skolu psihologa un pedagoga pieredzes varu teikt, ka bērni ir ļoti individuāli un vairums bērnu 6 gadu vecumā nav tomēr gatavi uzsākt skolas gaitas. Pārsvarā bērni gan gatavi tieši emocionālā ziņā, pat ja intelektuāli ir pietiekami gatavi – prot lasī, rakstīs. Ir arī koncentrēšanās grūtības. Ja sešgadnieks ļoti cenšas un spēj koncentrēties, tad vēlāk tas var atspoguļoties veselības problēmās un neirozēs, jo no viņa prasa pārāk daudz šī cenšanās. Viņš ir kārtīgs un apzinīgs, visu izdara, bet slimo. Vai arī kļūst niķīgs, vēršas pret sevi, paliek agresīvs. Protams, ir izņēmumi, kādi 5 – 10% bērnu ar šīm izmaiņām tiks galā, uzskata skolu psiholoģe Aira Briede.