Bērnu psihiatrs: Mācības no sešu gadu vecuma var paaugstināt uzmanības deficīta/hiperaktivitātes un mācīšanas traucējumu risku
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) aktīvi virza kārtējo reformu – šoreiz par to, ka obligātai pamatizglītības apguvei jāsākas jau no sešu gadu vecuma.
Savu iniciatīvu ministrija skaidro ar to, ka daudzviet vidējās
izglītības iestādēs gados vecākajiem jauniešiem zūd motivācija
mācīties un psiholoģiski viņi vairs neatbilst vispārizglītojošās
skolās patlaban organizētajam mācību procesam, bet, vai sešus gadus
vecs bērns psiholoģiski ir gatavs uzsākt skolas gaitas? Kā tas var
ietekmēt bērna psihi un motivāciju mācīties?
Šī brīža formātā reforma nav atbalstāma
Spriežot pēc komunikācijas ar kolēģiem - bērnu psihiatriem,
psihoterapeitiem un psihologiem, kā arī viņu profesionālo
asociāciju pārstāvjiem, varu teikt, ka profesionāļu sabiedrībā IZM
piedāvātā reforma par obligāto pamatizglītības apguvi no sešu gadu
vecuma izraisa lielas bažas. Es, kā bērnu psihiatrs, šai reformai
redzu vairākus būtiskus riskus. Tādā formā, kādā tā ir pašlaik,
reforma, manuprāt, nav atbalstāma.
Ir virkne funkciju, ko bērns apgūst pakāpeniski, piemēram, vadības funkcija: spēja koncentrēties, noturēt uzmanību, kontrolēt impulsus, u.tml. Visas šīs funkcijas ir ļoti būtiskas, īpaši laikā, kad sākas mācības skolā.
Šķiet, ka reformas veidotāji ir piemirsuši - bērns ir organisms,
kas atrodas nepārtrauktā attīstībā, un šī attīstība norisinās
pakāpeniski. Ir virkne funkciju, ko bērns apgūst pakāpeniski,
piemēram, vadības funkcija: spēja koncentrēties, noturēt uzmanību,
kontrolēt impulsus, u.tml. Visas šīs funkcijas ir ļoti būtiskas,
īpaši laikā, kad sākas mācības skolā.
Paaugstināsies to bērnu skaits, kuriem būs grūtības
mācībās
Šobrīd, kad bērni sāk apmeklēt skolu vidēji septiņu gadu vecumā,
lielākai daļai no viņiem smadzeņu struktūras ir pietiekami
nobriedušas, taču nebūt ne visiem. Ir bērni ar individuālām nervu
sistēmas attīstības īpatnībām, piemēram, ar uzmanības
deficīta/hiperaktivitātes spektra traucējumiem vai specifiskiem
mācīšanās traucējumiem (disleksiju, disgrāfiju,
diskalkuliju).
Ieviešot pamatizglītības apguvi no sešu gadu vecuma, varam prognozēt, ka noteikti paaugstināsies to bērnu skaits, kuriem būs grūtības mācībās, tāpat arī būs daudz vairāk bērnu ar uzmanības deficīta/hiperaktivitātes simptomātiku.
Sākot skolas gaitas septiņu gadu vecumā, uzmanības
deficīts/hiperaktivitāte būs diagnosticējams vismaz vienam no 20
bērniem, mācīšanās traucējumi – vienam no desmit bērniem. Virkne
pētījumu liecina, ka pat vienas klases (un viena dzimšanas gada)
ietvaros jaunākiem bērniem, kas ir dzimuši kalendāra gada beigās,
ir lielāks risks, ka viņiem skolā tiks konstatēts uzmanības
deficīts vai mācīšanās traucējumi. Tas ir tieši saistīts ar to, ka
viņi hronoloģiski atrodas savas nervu sistēmas attīstības
agrīnākajā posmā. Ieviešot pamatizglītības apguvi no sešu gadu
vecuma, varam prognozēt, ka noteikti paaugstināsies to bērnu
skaits, kuriem būs grūtības mācībās, tāpat arī būs daudz vairāk
bērnu ar uzmanības deficīta/hiperaktivitātes
simptomātiku.
No sešgadīga bērna nevar prasīt 40 minūšu nepārtrauktu
koncentrēšanos
Idejas virzītāji nereti min, ka daudzās pasaules valstīs bērni
skolas gaitas uzsāk sešu, un pat piecu gadu vecumā, taču šeit jāņem
vērā, ka attiecīgās skolas ir veidotas kā pirmsskolas izglītības
iestādes. Sešu gadu vecumā no bērna nevar prasīt 40 minūšu
nepārtrauktu koncentrēšanos vienam mācību priekšmetam. Lielākā daļa
bērnu šajā vecumā nevar mierīgi nosēdēt tik ilgu laika posmu, ja
vien nav kaut kas ļoti interesants. Ja IZM vēlas, lai bērni skolas
gaitas uzsāk jau sešu gadu vecumā, ir pilnībā jāmaina visa
izglītības struktūra – nodarbībām jābūt 15, maksimums 20 minūtes
garām, klasēs jāizveido spēļu stūrīši u.tml. Šis ir tipiskas
pirmsskolas izglītības iestādes apraksts, tāda vide Latvijā jau
pastāv, un nav īsti saprotams, kāpēc tāda jāveido arī
skolās.
Daži bērni nav gatavi skolai arī septiņu gadu
vecumā
Šobrīd izglītības sistēma vecākiem ļauj brīvi izvēlēties, vai bērns
skolas gaitas uzsāk sešu, septiņu vai pat astoņu gadu vecumā. Tas
ir labs risinājums, jo ir arī tādi bērni, kuri sešu gadu vecumā ir
gana nobrieduši, un viņiem bērnudārzā ir garlaicīgi. Taču vēlos
atgādināt, ka ir arī bērni, kuri septiņu gadu vecumā nav pietiekami
nobrieduši (viņiem ir uzmanības koncentrēšanas grūtības,
hiperaktivitāte, lasīšanas/rakstīšanas grūtības u.t.t.), tāpēc
viena no rekomendācijām, ko bērnu psihiatri šādos gadījumos iesaka,
ir skolas gaitu sākšana no astoņu gadu vecuma.
Skolās nav atbalsta sistēmas bērniem ar mācību
traucējumiem
Tas, ka bērni attīstās ar dažādu ātrumu un intensitāti, ir pilnīgi
normāli – vienam labāk padodas lasīšana, bet sliktāk padodas
cipari, citam sagādā grūtības 40 minūšu koncentrēšanās, bet ir labi
panākumi vizuālajā mākslā un sportā u.tml. Problēma nav bērnos, bet
tajā, ka skolās nav atbalsta sistēmas – ja bērns spēj adaptēties,
viss ir kārtībā, taču tiklīdz ir kādas problēmas, vecāki un bērni
ar šīm problēmām bieži paliek vieni paši. Ar atbalsta sistēmu es
šajā gadījumā domāju individuālu pieeju tiem bērniem, kuriem tas ir
īpaši nepieciešams - psihologa vai citu speciālistu palīdzību,
papildus nodarbības vai pagarinātu uzdevumu veikšanas laiku un
citus “saprātīgus pielāgojumus” mācību iestādē. Piemēram, bērnam,
kuram ir uzmanības deficīts/hiperaktivitāte, nebūtu ieteicams
mācīties vienā klasē vēl ar trīsdesmit bērniem un vienu skolotāju,
labāk būtu – desmit vai piecpadsmit bērni un, ja klasē būtu arī
skolotāja palīgs.
Attīstoties bērni apgūst ne tikai uzmanības noturēšanas,
koncentrēšanās funkciju un kustību koordināciju, bet arī lasīšanu,
rakstīšanu, skaitīšanu u.tml. Turklāt jāņem vērā arī emocionālā
attīstība – liela daļa bērnu tikai pakāpeniski spēj emocionāli
adaptēties skolas videi.
Reformas radītās sekas var veicināt bērnos zemu
pašvērtējumu
Jāapzinās, ka problēma neslēpjas tajā, ka bērns sešu gadu vecumā
nespēj pietiekami koncentrēties, problēma rodas tad, kad šo bērnu
nosēdina konkrētā vidē, kur viņš saskaras ar grūtībām izpildīt
vides uzliktās prasības. Bērns ar uzmanības
deficītu/hiperaktivitāti, iespējams, spēs noturēt uzmanību tikai
piecpadsmit minūtes, pēc tam viņš gribēs iziet no klases, radot
troksni un novēršot pārējo uzmanību. No skolotāja šāds bērns,
protams, dzirdēs aizrādījumus, ka jāsēž mierīgi, ka nedrīkst
trokšņot utt. Šeit jāņem vērā, ka atkārtoti aizrādījumi ilgtermiņā
var nopietni ietekmēt bērna pašvērtējumu. Lieki piebilst, ka zems
pašvērtējums samazina arī motivāciju mācīties. Rezultātā bērns
nonāk paradoksālā situācijā – no vienas puses, bērnam, kurš netiek
līdzi citiem mācībās, vajadzētu mācīties vairāk, taču realitātē
vēlme mācīties tikai samazinās.
Izstrādājot reformu, nekonsultējās ar vecāku organizācijām
vai profesionālām asociācijām
Man nav ziņu, ka, izstrādājot šo iniciatīvu, IZM būtu
konsultējusies, piemēram, ar bērnu psihiatriem un psihologiem, vai
vecāku organizācijām, taču tā nav tikai IZM problēma. Diemžēl,
Latvijā tā ir ieraksta prakse – izstrādājot dažādus likumprojektus
vai pamatnostādnes, nenotiek normāls konsultācijas process ar
nozares un sabiedrības pārstāvjiem. Normāla prakse būtu, ja šajā
gadījumā notiktu konsultācijas ar pedagogiem, ārstiem, bērnu
psihologiem, vecāku organizācijām u.tml.
IZM uzsver, ka reformas mērķis ir ātrāk integrēt jauniešus darba
tirgū, lai 19 gadus vecam jaunietim nav jāsēž skolas solā, taču
pastāv iespēja, ka rezultātā mēs iegūsim vēl vairāk jauniešu ar
zemu pašvērtējumu un motivācijas trūkumu. Piekrītu, ka 19 gadu
vecumā, iespējams, vairs nebūtu jāsēž skolas solā, bet situāciju
var mainīt arī ar citiem instrumentiem, piemēram, pārstrukturējot
profesionālo izglītību.
Autors: Bērnu psihiatrs Dr. Ņikita Bezborodovs