Pētniece: Pirms lemjam, ko darīt ar skolēnu mājasdarbiem, jāsaprot, kāda ir patiesā situācija
Mājasdarbu ir par daudz, tos ne vienmēr pārbauda, skolotāji pārāk bieži sagaida, ka vecāki palīdzēs bērniem mājas darbu pildīšanā, reāli nepieciešamais laiks mājasdarbu veikšanai ir daudz lielāks, nekā skolotāji domā, ka tas būtu nepieciešams. Šie ir tikai daži no secinājumiem, kas gūti projekta “Jēgpilni mājasdarbi” īstenošanas gaitā.
Šobrīd sabiedrībā ir daudz diskusiju par mājasdarbu nepieciešamību mūsu bērniem. Vieni apgalvo, ka mājasdarbi ir pilnīgi normāla un pat vajadzīga izglītības sistēmas sastāvdaļa. Citi pārliecināti, ka mājasdarbi ir novecojusi mācību metode, no kuras jāatsakās. Rīgas Domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta projekta “Jēgpilnie mājas darbi” eksperte, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (LU PPMF) asociētā profesore, Linda Daniela ir pārliecināta, ka pirms jebkādu lēmumu pieņemšanas un izmaiņu veikšanas ir jānoskaidro patiesā situācija, kā arī jāizvērtē skolēnu motivācija, lai sekmētu mācību sasniegumu paaugstināšanos.
Janvāra beigās tika prezentēti Rīgas domes Izglītības, kultūras
un sporta departamenta (RD IKSD) atbalstītā projekta "Jēgpilnie
mājasdarbi" pirmie rezultāti. Projekts tapis pēc 10 Rīgas
vidusskolu iniciatīvas, sadarbojoties ar LU PPMF mācībspēkiem.
Projektā piedalās Rīgas Rīnužu vidusskola, Rīgas Klasiskā
ģimnāzija, Rīgas 84. vidusskola, Rīgas Juglas vidusskola, Rīgas 53.
vidusskola, Rīgas 28. vidusskola, Rīgas 80. vidusskola, Š. Dubnova
Rīgas Ebreju vidusskola, Rīgas 18. vakara (maiņu) vidusskola un
Rīgas Teikas vidusskola.
Projektā piedalās 10 skolas
Projekta pirmajā daļā anketas aizpildīja
862 skolēni (477 meitenes un 385 puiši)
233 skolotāji
304 vecāki
SECINĀJUMI
Svarīgi vienoties, kas ir jēgpilns mājasdarbs
Kā norādīja projekta īstenotāji, projekta mērķis ir meklēt iespēju
uzdot jēgpilnus mājasdarbus. Lai tie patiešām būtu nepieciešami
zināšanu attīstībai un nostiprināšanai, lai bērni izprastu, kur
viņi iegūtās zināšanas varēs likt lietā. Viens no variantiem, ko
var mēģināt ieviest arī mājas darbu uzdošanas procesā, ir paredzēt,
ka mājas darba pildīšanai tiek izmantotas dažādos mācību
priekšmetos apgūtās kompetences un skolēni saņem vērtējumu vairākos
mācību priekšmetos vienlaicīgi par šo vienu darbu. Tos var arī
izmantot reālās dzīves situācijās. Tāpat mājasdarbiem jābūt tādiem,
lai bērnu motivācija mācīties pilnveidotos. Mājasdarbiem jābūt
veidotiem tā, lai tie atbilstu bērna smadzeņu darbības īpatnībām un
principiem, kā smadzenēs noris zināšanu konstruēšana.
Vairāku skolu pārstāvji uzsvēra, ka ir būtiski vienoties to, ko
nozīmē jēdziens jēgpilni mājasdarbi, turklāt par to jābūt
informētiem ne tikai skolotājiem, bet arī bērniem un viņu
vecākiem.
Rīgas 28. vidusskolas apkopotie dati liecināja, ka tos mājasdarbus, par kuru jēgu skolēni šaubījās, viņi pildīja daudz ilgāku laiku kā plānojuši skolotāji, vai arī nepildīja vispār. Savukārt mājas darbi, kuru pildīšanu atzina par jēgpilnu, pildīji līdzīgu laiku kā prognozējuši skolotāji.
Daudz jāmācās, kad jānodod projekti vai jāgatavojas
kontroldarbiem
Aptaujājot skolēnus un skolotājus, secināts, ka visvairāk
mājasdarbu ir tādos priekšmetos kā latviešu valoda, matemātika,
svešvalodas, mazāk mājasdarbu ir mūzikā, mājturībā, vizuālajā
mākslā. Atsevišķu skolu vērtējumā parādījās liels mājasdarbu
īpatsvars tieši pēdējos mācību priekšmetos, taču to skaidro ar
projektu darbu nodošanu periodā, kad tika veikts pētījums. Līdzīgi
novērojumi ir dienās pirms kontroldarbiem, kad konkrētā priekšmeta
apgūšanai veltītais laiks strauji palielinās.
Mājasdarbus pilda vēlu vakarā
Pētījums pierādīja, ka bērni visbiežāk mājasdarbus pilda, pārnākot
mājās no ārpusskolas nodarbībām, kā arī īsi pirms gulēt iešanas.
Šie aspekti liek pārvērtēt, cik noslogoti ir bērni pēc stundām, kā
arī saprast, vai mājasdarbu pildīšana netiek atlikta uz pēdējo
brīdi, gaidot pārnākam vecākus, kas varētu palīdzēt uzdevumus
izpildīt.
Š. Dubnova Rīgas Ebreju vidusskolas direktore uzsvēra, ka jāveicina
bērnu patstāvība un atbildības sajūta mājasdarbu pildīšanā, lai
arvien mazāka būtu nepieciešama vecāku iesaiste, lai nebūtu
situācijas, ka bērni atliek mājasdarbu pildīšanu līdz vēlam
vakaram, kas vairs nav produktīvs brīdis mājasdarbu veikšanai.
Skolēni mācās garas stundas
Kopējās tendences liecina, ka visvairāk laika mājasdarbu pildīšanai
velta 7. un 8. klases skolēni, kad pedagoģiskajā procesā sākas
jauni mācību priekšmeti. Šajā klašu grupā pārslodzes dēļ vērojama
tendence sākt nepildīt mājasdarbus.
Rīgas Teikas vidusskola aprēķinājuši, ka 7 klases skolēni vidēji
nedēļā mācās 7 stundas, 6 klases skolēni – 6 stundas. Savukārt
Rīgas 84. vidusskola 10. līdz 12. klases skolēni vidēji mācībām
velta 7 līdz 8 stundas nedēļā.
Rīgas Rīnūžu vidusskola aprēķinājuši, ka skolēniem mājas darbu
veikšanai nebūtu jāpārsniedz 11% no laika, ko pavada pie mācībās
skolā, proti, skolēna kopējais mācībām veltītais laiks nedrīkst būt
lielāka par pieauguša cilvēka darba slodzi (40 stundām nedēļā).
Šobrīd Rīgas Rīnūžu vidusskolā laiks, ko skolēni velta mājasdarbiem
ir 162%.
Kā norāda L. Daniela, pārslodze rada negatīvu attieksmi pret
mācībām, sekmē izvairīšanās motivācijas attīstību un tādējādi
pazemina iespējamo mācību sasniegumu līmeni.
Tikai 125 no 800 bērniem apgalvoja, ka mājasdarbi ir aizraujoši.
Nepieciešams vairāk laika nekā domā
skolotāji
Interesanta pētījuma sadaļa bija par to, cik daudz laika skolotāji
plāno, kas bērnam būs nepieciešami mājasdarbu veikšanai un cik
daudz laika skolēniem reāli ir nepieciešams. Tas īpaši parādās,
analizējot lasīšanas uzdevumus, referātu rakstīšanas paradumus un
projektu darbu realizācijas procesu. 37% aptaujāto skolotāju
uzskata, ka bērnam lasīšana mājās aizņems līdz 15 minūtēm, bet
tikai 17% bērnu norāda, ka tik ātri patiešām to būtu iespējams
veikt. 9% skolotāji pārliecināti, ka bērnam lasīšanas uzdevumu
veikšanai būs nepieciešamas 30 līdz 45 minūtes, savukārt 28% bērnu
norāda, ka lasīšanas uzdevumi veicami norādītajā laikā. Līdzīgi
rādījumi ir par rakstiskajiem uzdevumiem – 24% skolotāju norāda, ka
būs nepieciešamas līdz 15 minūtēm uzdevumu veikšanai, bet tikai 7%
bērnu apliecina, ka tas patiešām ir iespējams. 41% skolotāju
pārliecināti, ka uzdevumu veikšanai nepieciešamas 16 līdz 30
minūtes, bet 22% aptaujāto skolēnu to atzīst par iespējamu.
Līdzīgas tendences vērojamas referātu sagatavošanas procesā.
Rīgas 28. vidusskolas apkopotie dati liecināja, ka tos mājasdarbus,
par kuru jēgu skolēni šaubījās, viņi pildīja daudz ilgāku laiku kā
plānojuši skolotāji, vai arī nepildīja vispār. Savukārt mājas
darbi, kuru pildīšanu atzina par jēgpilnu, pildīji līdzīgu laiku kā
prognozējuši skolotāji.
Laika pīķis – projektu darbu nodošana
Pētījumā secināts, ka īpaši daudz laika, pildos mājasdarbus,
skolēni pavada īsu brīdi pirms projektu darbu nodošanas, kā arī
dienu pirms kontroldarbiem. Skolu pārstāvji atzina, ka jāpievērš
īpaša uzmanība skolēnu paradumiem projektu darbu gatavošanā,
ieviešot pakāpeniskumu to nodošanā un vērtēšanā. Līdz ar to tika
aktualizēts jautājums, kā motivēt skolēnus darīt soli pa solim.
Rīgas Juglas vidusskolas pārstāvji īpaši akcentēja, ka izpētījuši,
cik laika bērni velta mājas darbu pildīšanai un secināja, ka
vislielāko laiku bērna velta projektu darbu pildīšanai. Tātad,
noteikti jāpievērš uzmanība, kā šos darbus uzdot, cik daudz, kā
panākt, lai skolēni to sāktu pildīt laicīgi un pakāpeniski nonāktu
pie vēlamā rezultāta. Problēmas rada tas, ka skolēni pie darba
veikšanas ķeras pēdējā brīdī un tad var arī veidoties situācija, ka
vienlaicīgi ir jāizpilda daudzi darbi, kas noved pie pārslodzes.
Tas liek skolotājiem izstrādāt stratēģijas, lai iemācītu skolēniem
secīgu darbu veikšanu.
Palīdzība mājasdarbu pildīšanā ir
nepieciešama
Vaicāti, vai, uzdodot mājasdarbus, skolotāji rēķinās, ka skolēniem
būs nepieciešama vecāku vai citu personu palīdzība to pildīšanā,
skolotāji norādīja, ka palīdzību bērnam sagaida tādos priekšmetos
kā latviešu valodā, svešvalodās, arī matemātikā. Savukārt aptuveni
35% skolēnu norādīja, ka vienmēr mājasdarbus veic paši. Zīmīgi, ka
biežāk palīdzība nepieciešama 7. un 8. klases skolēniem. Tiem,
kuriem nepieciešama palīdzība mājasdarbu pildīšanā, palīdz ne tikai
vecāki, bet arī brāļi/māsas, draugi un klasesbiedri, vecvecāki,
retāk – privātskolotājs. Skolotāji, kuri uzdevuši mājasdarbus, ir
otrie aiz vecākiem, kas palīdz mājasdarbu pildīšanā.
Runājot par vecāku iesaisti bērnu mājasdarbu pildīšanas procesā,
projekta eksperte L. Daniela norādīja, ka vecāku iesaistei ir jābūt
samērīgai, ņemot vērā faktu – jo vecāks bērns, jo vairāk jāvar tikt
galā pašam. Tāpat svarīgi apzināties, ka daļa vecāku dažādu iemeslu
dēļ (darba noslodzes, sociālu apstākļu utt. dēļ) nemaz nav spējīgi
palīdzēt saviem bērniem, līdz ar to nedrīkst veidot situāciju, kad
kāds bērns iekļūst riska grupā, jo nesaņem pietiekamu atbalstu no
vecākiem.
Mājasdarbi nešķiet aizraujoši
Aptaujājot skolēnus, kuri pilnībā paši tiek galā ar mājasdarbiem,
tam kā biežākais iemesls tika minēts tas, ka saprot uzdoto. Mazāka
daļa atbildēja, ka viņus interesē konkrētais mācību priekšmets.
Tikai 125 no 800 bērniem apgalvoja, ka mājasdarbi ir aizraujoši.
Savukārt tie skolēni, kuri nespēja paši tikt galā ar uzdotajiem
mājasdarbiem norādīja, ka ir ļoti liels mājasdarbu apjoms, nepatīk
pildīt uzdotos mājasdarbu, kā arī tos nesaprot.
Mājasdarbus vienmēr pārbauda 40% gadījumu
Tikai 12% skolotāju norādīja, ka katru reizi ievāc un pārbauda
skolēniem uzdotos mājasdarbus, savukārt 40% skolotāju norāda, ka
vienmēr pārrunā mājasdarbus ar skolēniem. 54% no aptaujātajiem
skolotājiem mājasdarbus vērtē ar ieskaitīts/neieskaitīts. Savukārt
8% skolotāju mājasdarbus vērtē ar atzīmi. Pētniece L. Daniela
norāda, lai veicinātu skolēnu atbildības attīstību, ir nepieciešams
pārbaudīt mājas darbu izpildi un sniegt atgriezenisko saiti.