Vai mācībām skolā jāsākas stundu vēlāk? Vērtē Latvijas skolotāji un vecāki
Blatchington Mill skolas, kas atrodas Saseksā (Lielbritānija), vadība veiks pārrunas ar darbiniekiem, skolniekiem un vecākiem par plāniem skolas dienu uzsākt par stundu vēlāk.
Šobrīd skola sākas 8:30 un beidzas ap 15:00, bet ja jaunais
plāns tiks apstiprināts, skolniekiem būs jāierodas 9:25 un jāmācās
līdz 16:00. Skolas vadību iedvesmoja pētījums, kas apgalvo, ka agra
celšanās neatbalsta bioloģiskos ritmus jauniešos.
Viņi uzskata, ka šis varētu uzlabot koncentrēšanās spējas,
punktualitāti un gala rezultātā - atzīmes.
Pārrunas tika veiktas pēc skolas snieguma eksāmenos - rezultāti
bija virs vidējā līmeņa.
Mācību daļas vadītāja saka: "Papildus visam, ko jau skolā darām,
mēs vēlamies izmantot šo pētījumu un ieviest to mūsu darba ikdienā,
lai redzētu, kā tas varētu uzlabot jauniešu un viņu vecāku dzīvi.
Mēs neuzskatām, ka skola ir tāda, kāda tā ir un ka to nedrīkst
mainīt. Varētu būt arī izmaiņas mūsu loģistikas jautājumos. Mūsu
pieredze ir tāda, ka skolnieki diezgan labi koncentrējas no rītiem
un attiecīgi nav lielu problēmu ar rīta stundām. Taču mēs meklējam
veidus, kā izveidot harmonisku mācību pieredzi. Varētu būt, ka viss
ir labi jau tagad, bet varbūt būs vēl labāk, ja stundas sāksim
nedaudz vēlāk."
Pārrunas ilgs divus mēnešus pirms gala lēmuma pieņemšanas šī gada
nogalē. Skola apgalvo, ka izmaiņas varētu notikt 2018. gada
septembrī.
Ko domā pedagogi un vecāki Latvijā?
Iespējamās misijas absolvente, kuratore un atlases vadītāja,
komercdarbības programmas vadītāja un ekonomikas, matemātikas
skolotāja, mācību materiālu autore, Bērnu Universitātes ekonomikas
nodarbību pasniedzēja Agnese Slišāne: „Mans personīgais
viedoklis ir tāds, ka stundas var sākties arī 8:00. Nav nekāda
zinātniska pamatojuma, kāpēc ne. Pēc maniem novērojumiem arī plkst.
9 00 skolēni ir miegaini, viss atkarīgs no tā, cik labi viņi spēj
plānot savu rītu - vai ir fiziskas aktivitātes, vai ir paēduši un
laicīgi aizgājuši gulēt, tas, cik kvalitatīvs miegs ir bijis un
kāda ir motivācija atrasties skolas solā.“
Divu bērnu mamma Kristīne Ošiņa: „Dēlam (1.
klase) stundas sākas 8.30. Atbalstu šo laiku, jo viņš ceļas
septiņos, mierīgi paēd, sagatavojas gājienam uz skolu. Pieļauju, ka
pēc pāris gadiem, kad būs lielāks, celsies vēlāk. Laika tāpat
pietiks, tāpēc atbalstu principu- ka skolai jābūt pēc iespējas
tuvāk mājai, lai var īsākā laika periodā nokļūt tur. Bioritmi
tāds stiepjams jautājums - mani bērni ceļas agri, tas nozīmē, ka,
piemēram, pusdesmitiem viņi jau būtu izdzīvojušies un noguruši.
Lielākiem bērniem tas nozīmētu, ka stundas beidzas stundu vēlāk
pēcpusdienā. Vai tas vajadzīgs, nezinu... jo tad ārā vairs nav
laika nav iziet kaut bumbu paspārdīt. Tas nozēmē, ka pulciņi
sāksies vēlāk, mājās būs vēl vēlāk.
Kad strādāju skolā, redzēju, kādi nāk bērni uz otro maiņu, kur
stundas sākās 11-12. Ļoti daudzi bija jau piekusuši, bez intereses
mācīties, jo rīta cēlienu lielākoties pavadījuši pie tv, cits ēdis,
cits neēdis brokstis, iztrakojušies... utt.
Ja škola sāktos stundu vēlāk, būtu labi, ja arī vecāki varētu uz
darbu iet vēlāk. Tā teikt - ģimene kopā mierīgi paēd, saplāno
dienu. Kā filmās.“
5. klases skolēna mamma Elīna: „Ja stundas sāktos
vēlāk, lielākais mīnuss būtu meklējams faktā, ka vecākiem darbs
sākas tikpat ātri, kā iepriekš. Man dēlu tik un tā nāktos vest uz
skolu laikus. Tātad – viņš nīktu skolā. Ja vecāku darba dienas
sākumu varētu saskaņot ar stundām, tad cita runa. Un vēl
svarīgi, lai stundas katru dienu sāktos vienā laikā, citādi grūti
veidot kādu režīmu. Un bioritmi tiek vēl vairāk jaukti.“
Avots: www.thesun.co.uk