Pašdisciplīna palīdz mācīties un gūt panākumus. 21. gadsimta skola
“Lai iemācītos, jāprot uzvesties” ar šādu devīzi Lielvārdes vidusskolas dabaszinību skolotājs Kārlis Greitāns novērtē skolēnu uzvedību katrā stundā. Pašdisciplīna ir svarīga prasme gan mācībās, gan profesionālajā dzīvē.
“Nokļūstot augstskolā, bet dažkārt jau vidusskolas solā sēžot, jaunietis saprot, ka pasniedzējam nav svarīgi, cik labi viņš padara savu darbu un vai vispār apmeklē lekcijas. Tā kļūst par katra paša atbildību un izvēli, tāpēc ļoti svarīgi, ja pašdiscplīna ir iemācīta skolā. Jo arī tālākajā profesionālajā dzīvē sasniegumi ir cieši saistīti ar ieguldīto darbu, un pašdisciplīnai ir ļoti liela nozīme,” saka Swedbank Karjeras centra vadītāja Rita Majore.
Zvans skolēnu vecākiem
Video sižetā redzams, kā skolotājs mudina bērnus nolikt mobilos
telefonus, lai iepazīstinātu bērnus ar stundas mērķi. “Skolēni
zina, ka vēlāk, iespējams, ļaušu telefonus izmantot, jo dabas
mācības stundās mēs tos lietojam. Man šķiet svarīgi mācīt kā
mobilās ierīces izmantot efektīvi – informācijas meklēšanai,
zināšanu pārbaudei, u.c., bet stundas sākumā telefoni jānoliek, jo
visiem jābūt uz vienas nots,” disciplīnas nozīmi uzsver dabas
zinību skolotājs Kārlis Greitāns.
Disciplīna nozīmē darīt to, ko ļoti negribas, lai iegūtu to, ko ļoti gribas
Lai motivētu skolēnus uzvesties pēc iespējas labāk, viņš skolēnu
uzvedību katrā stundā novērtē ar plusiem un mīnusiem. Pēc septītā
plusa zvana vecākiem, lai paslavētu bērnu. “Redzu, ka bērniem
pozitīvs vecāku novērtējums ir ļoti svarīgs,” saka skolotājs,
vienlaikus atzīstot, ka šāda sistēma labi strādā ar bērniem, kuriem
arī pašiem ir motivācija. Bērniem ar lielākām uzvedības problēmām
esot nepieciešama lielāka stingrība. Tāpat jārēķinās, ka ne visus
vecākus var sazvanīt. Taču jebkurā gadījumā daudziem skolēniem
plusiņa iegūšana ir teju sportisks azarts.
Skolotājs cer, ka šādā veidā bērniem palīdz attīstīt arī
pašdisciplīnu un čaklumu. “Visa šī motivēšanas sistēma piešķir
darbam nopietnību un rāda, ka ir jāstrādā, nevis jāslinko. Jo ir
tāds labs teiciens, ka disciplīna nozīmē darīt to, ko ļoti
negribas, lai iegūtu to, ko ļoti gribas,” saka Kārlis Greitāns.
Pašdisciplinētiem bērniem – labāki sasniegumi
„Nevienam nav viegli savākties darbam, kurš prasa piepūli,
nav saistošs un labprātāk gribētos darīt kaut ko patīkamāku. Tādā
brīdī ir vajadzīgs kāds paņēmiens, kas ļauj atgriezties pie dotā
uzdevuma, un šāda sistēma palīdz to darīt,“ atzīst izglītības
psiholoģe Sabīne Vilciņa. „Tāpēc šī ir brīnišķīga sistēma, lai
skolēns mācītos regulēt savu darba gaitu un uzvedību. Skolēnam ir
doti skaidri norādījumi par to, kāda uzvedība klasē tiek vērtēta
pozitīvi un kāda negatīvi, par ko arī tiek dota tūlītēja
atgriezeniskā saite, kas ļauj bērnam rīkoties tā, kā tiek
sagaidīts, netraucējot pārējiem strādāt un pašam piedzīvojot
pozitīvas emocijas plusiņu veidā uz lielā ekrāna.
Zvans vecākiem pēc 7. plusiņa arī ir lielisks dzinulis bērnam mācīties trenēt savu uzvedību. Un pētījumi rāda, ka tie bērni, kuri labāk spēj vadīt savu darbību, vairāk laika spēj veltīt mācību vielai un attiecīgi gūst arī labākus akadēmiskos sasniegumus,“ saka psiholoģe.
Arī vecāki var izmantot līdzīgus paņēmienus, lai trenētu
bērna pašregulāciju.
- Izskaidrojiet bērnam skaidri, kas no viņa tiek sagaidīts, kādu prasmi vecāks grib, lai bērns apgūst, piemēram, nomazgāt pēc ēšanas savus traukus vai iemācīties uzturēt savu istabu kārtībā.
- Sākumā katru reizi mēģiniet „noķert“ bērnu, kad viņš izpilda uzdevumu un pasakiet, ka viņš ir labi izdarījis.
- Pēc kāda laika sāciet bērnu paslavēt par izpildīto uzdevumu jau retāk, bet tomēr turpiniet to reizi pa reizei darīt, jo tajā reizē, kad jūs tomēr paslavēsiet, viņš būs īpaši priecīgs un turpinās darīt to, kas no viņa tiek sagaidīts, gaidot to jauko brīdi, kad jūs tomēr pateiksiet, ka viņš dara labi.
- Līdzīgi kā skolotājs – arī vecāki var ieviest plusiņu un
mīnusiņu kartītes, tāfeles vai burtnīcas un vienoties parkādu
balvu, ko bērns var iegūt, iegūstot noteiktu skaitu plusiņu.
Piemēram, kopīgs gājiens uz kino!