Skolēni māca dabaszinības saviem vecākiem: 21. gadsimta skola
Juglas vidusskolas dabaszinību un bioloģijas skolotāja Ramona Urtāne vismaz reizi semestrī rīko vecāku mācīšanās dienu, kurā skolēni māca dabaszinības savai ģimenei. Pārsteidzoši, kā tas spējis mainīt skolēnu iesaisti mācību stundās!
skolēnu vadīto mācību stundu dēļ vienlaikus ar pašiniciatīvas veicināšanu mainās arī attiecības ģimenē un būtiski pieaug skolēnu degsme iesaistīties mācīšanās procesā.
Pašiniciatīva ir svarīga prasme
“Mūsdienās augstas konkurences apstākļos uzņēmuma panākumi ir
atkarīgi tieši no darbiniekiem, kam rūp, kas iesaistās, piedāvā
idejas un ir gatavi rīkoties un izmēģināt jaunus risinājumus. Tāpēc
pašiniciatīva ir būtiska mūsdienu darbinieku iezīme. Darba vidē tā
izpaužas kā interese un gatavība aktīvi līdzdarboties uzņēmuma
norisēs, dalīties ar idejām un paust savu viedokli. Tā norāda uz
darbinieka motivāciju un to, ka viņam ir būtisks darba rezultāts,
piemēram, uzņēmuma sniegtais pakalpojums klientam,” saka Swedbank
Karjeras centra vadītāja Rita Majore.
Uzsākot rīkot vecāku mācīšanās dienas, Juglas vidusskolas dabaszinību skolotāja Ramona Urtāne vēlējusies attīstīt bērnos pašiniciatīvu, kas ir svarīga prasme gan mācībās, gan arī vēlāk profesionālajā karjerā.
Uzlabojas sekmes
Taču liels bija skolotājas Ramonas Urtānes pārsteigums, redzot, ka
skolēnu vadīto mācību stundu dēļ vienlaikus ar pašiniciatīvas
veicināšanu mainās arī attiecības ģimenē un būtiski pieaug skolēnu
degsme iesaistīties mācīšanās procesā.
“Vecāku mācīšanās dienas ir brīvprātīgs pasākums, ko izziņoju
e-klasē aptuveni reizi vai divreiz semestrī. No četrām paralēlajām
klasēm, kur kopā ir aptuveni 120 skolēnu, katru reizi uz vecāku
mācīšanās dienu piesakās aptuveni 10–15 skolēnu vecāki. Lielākoties
nāk tieši delverīgi puiši, kas grib parādīt vecākiem savu varēšanu.
Un viņu vecāki piedalās un vēlas redzēt, vai viņu bērns, par kuru
nepārtraukti ir sūdzības, var kaut ko izdarīt. Un, kad viņi
ierauga, ka bērns spēj izdarīt pat vairāk un labāk, nekā no viņa
teorētiski tiek prasīts, vecāki ļoti to novērtē,” pieredzē dalās
Ramona Urtāne.
Viņa stāsta, ka vislielākais aizkustinājums bijis ieraudzīt asaras kāda tēta acīs, kurš beidzot redzējis, cik daudz spēj viņa bērns un cik šim bērnam svarīgs ir vecāku novērtējums. Turpat blakus stāvošā mamma esot teikusi: “Es nezināju, ka mans bērns ir gudrs.” “Es, protams, sadzirdēju, ka līdz šim viņa domājusi – viņu bērns ir muļķis, bet svarīgākais, ka bērns izdzirdēja to, ka viņš beidzot ir gudrs! Un tagad šis skolēns dabaszinību stundās ir kļuvis daudz atvērtāks un uzlabojas arī mācību sekmes,” stāsta skolotāja.
Iesaistās stundās ar lielāku degsmi
Lai saņemtu atgriezenisko saiti, skolotāja lūdz vecākiem uzrakstīt
bērnam un viņai īsu vēstulīti. “Pēc stundas iedodu vecākiem
aploksni ar divām lapiņām. Viena no tām domāta man, un uz tās
viņiem jāuzraksta atbilde uz jautājumu: kāpēc vecāku mācīšanās
dienām būt? Otra lapiņa ir paredzēta bērnam, un tur ir divi
jautājumi vecākiem: kā mēs kā ģimene jutāmies, kad mūsu skolotājs
(bērns) vadīja stundu, un ko mēs novērojām savā skolotājā (mūsu
bērnā)? Zīmītes bērniem es nelasu, tā ir intīma vēstulīte pašu
dēlam vai meitai, bet es redzu, kas notiek ar bērna seju, kad viņš
to izlasa. Un redzu, ka vēl ilgi pēc tam skolēns mācību stundās ir
pacēlies drusku virs zemes,” stāsta skolotāja.
Vēstulē viņai vecāki parasti uzsver, ko tas, ka viņi bijuši kopā un redzējuši savu bērnu pilnīgi atšķirīgā lomā, ir devis viņiem kā ģimenei. Jo ikdienā vecākiem ģimenē ir vadošā loma, bet te galvenā loma ir bērnam, un viņi var ieraudzīt, ka var savam bērnam uzticēties.
“Redzu, ka ir daudz ģimeņu, kurās šī vecāku diena ir kaut ko
iekustinājusi,” stāsta skolotāja. “Protams, ka delveri tāpat paliek
delveri, bet redzu, ka mācību stundās viņi iesaistās ar daudz
lielāku degsmi.”
Bērniem jāļauj uzņemties iniciatīvu
“Skolotājas ideja par vecāku apmācībām ir brīnišķīga iespēja
skolēnam piedzīvot vairākus pozitīvus mācību, pašizaugsmes un
savstarpējo attiecību aspektus.
Pirmkārt, skolēnam šī ir iespēja attīstīt
atbildības izjūtu par savu mācību darbu, jo apgūtās zināšanas būs
teorētiski un praktiski jādemonstrē savai ģimenei.
Otrkārt, šāds uzdevums paredz ļoti labu tēmas
apguvi, jo, lai spētu izskaidrot un palīdzētu pārējiem uzdevuma
veicējiem, skolēnam ir jābūt detalizētām zināšanām, jāizprot katrs
darbības solis,” vērtē izglītības psiholoģe Sabīne Vilciņa.
Ja skolēnam izdodas tēmu izskaidrot, viņš kopā ar ģimeni piedzīvo izdošanās prieku par paveikto uzdevumu, kas rada labas sajūtas par mācību procesu, bet pat tad, ja neizdodas uzdevumu veikt sekmīgi, tas ir laiks kopā ar ģimeni, kad vecāku uzmanība tiek veltīta bērnam. Tas ļauj bērnam sajust, ka viņa darbs skolā vecākiem ir svarīgs un ka viņš pats ir svarīgs.
Psiholoģe aicina vecākus dot bērnam iespēju uzņemties iniciatīvu
arī mājās. “Tā var būt atbildība par kāda uzdevuma izpildi,
piemēram, kopīga brauciena organizēšana uz vietu, kur bērns vēlas
doties. Ļaujiet, lai bērns izplāno un pēc iespējas organizē
brauciena gaitu pats. Bet arī palīdziet, ja bērns kaut ko nezina,
un dodiet iespēju bērnam realizēt viņa plānu. Un, protams,
neatkarīgi no tā, cik labi bērnam tas izdevies, paslavējiet viņu
par to, kas ir izdevies. Uzslava pienākas jau par to vien, ka viņš
ir uzņēmies atbildību par pasākuma organizēšanu,” iesaka
psiholoģe.