Personīgā pieredze: Par bezgaisu klasēs, un kāpēc skolēni "knābā" stundās
Vidusskolas gados centos būt visapzinīgākais skolēns. Pildīju mājasdarbus, stundām ilgi gatavojos ieskaitēm un centos klausīties stundās. Tikai lai kā centos, man nekas nesanāca. Stundu laikā migu ciet, bet ne jau kā parasti skolēni mēdz palikt grāmatu zem galvas un aizmigt, bet gan sēžot, mokoties palikt nomodā, “knābājot” un pa reizei atsitot pieri pret skolas solu.
Esot kladē, nekādi nevarēju palikt nomodā. Izejot no skolas,
savukārt, viss kā nebijis. Enerģija plūda! Mājās, kafejnīcās
varēju lasīt, pildīt mājasdarbus un miegs it nemaz
nenāca.
Vispirms sāku meklēt vainu sevī - gāju pie ārsta, dzēru
vitamīnus, skrēju un sportoju, ēdu pārtikas produktus, kuri it kā
stimulējot smadzeņu darbību. Nekas nelīdzēja. Sāku lasīt un meklēt
informāciju, kas varētu būt pie vainas. Un viens no iemesliem, kas
sāka iezīmēties, izādījās bija skābekļa trūkums! (papildus var
izlasīt arī šo publikāciju par pētījumu The real reason you can't stop nodding off
mid-afternoon: Your OFFICE is sending you to sleep)
Viena vidusmēra klase ir aptuveni 20 – 35 kvadrātmetrus liela. Un
tur sēž 25 – 30 skolēni plus skolotājs, un visi viņi
elpo!
Nolēmu pārbaudīt, vai tiešām tas varētu būt iemesls, – sēdēju
blakus logam, kurš atstāts vaļā uz vēdināšanu, un tiešām jutos
labāk. Migu ciet daudz retāk, galva vairs nesāpēja, pašsajūta
uzlabojās.
Apskatot situāciju mazliet racionālāk tas patiešām ir viegli
izskaidrojams. Skolas ēkas Rīgas centrā, lielākoties, ir vecas
celtnes, kuras no ārpuses, iespējams, ir renovētas un iekšpuse,
iespējams, gadus atpakaļ ir piedzīvojusi “eiroremontu”. Visās
telpās ir plastikāta logi, arhaiskā ventilācijas sistēma nekad nav
nedz aiztikta, nedz tīrīta, dažās klasēs pat tās lūkas dekoratīviem
nolūkiem ir noņemtas un aizšpaktelētas. Principā gandrīz trīsdesmit
cilvēki sēž telpā, kurā, ja logi ir aizvērti, nenotiek absolūti
nekāda gaisa apmaiņa, telpa, kura ir pielīdzināma kara laika gāzes
kamerām.
Ja vēlamais CO2 daudzums telpā, kurā notiek darbs/mācības ir 500
ppm, pieļaujamais ir līdz 800 ppm, tad skolēni bieži vien sēž
telpās kurās CO2 līmenis sasniedz 2500-3000 ppm. Un šeit mēs vairs
nerunājam tikai par iemigšanu, bet par vāju imunitāti, nogurumu,
bezspēku un kaitējumu veselībai kopumā, jo skolēni šadās telpās
pavada 12 gadus!
Jūs, iespējams, teiksiet, kur problēma, atver logu! Ha, to es ļaušu
jums pamēģināt pašiem! Skolotājiem stundu vadīt traucē ielu
troksnis, ziemā – esot auksts, pavasara beigās – tāpat jau karsts,
kur nu vēl siltumu laist iekšā. Un tā uz riņķi.
Kādā brīdī nopirku vienkāršu bezvadu CO2 līmeņa mērītāju, lai
pārliecinātos par to, vai tiešām CO2 varētu būt pie vainas. Tas, ko
konstatēju - pirmkārt, telpās pirms mācību stundas sākuma CO2
līmenis bija apmēram 2000ppm, kas jau ir divtik virs vēlamā. 40
minūšu laikā, klasiska izmēra skolas telpā ar apmēram 25 cilvēkiem
klasē tas sasniedza līdz 3000 ppm (!). Situācija ir mazliet labāka,
ja visu stundu logi tiek turēti vaļā, tad CO2 mērījumi neparādīja
līmeni augstāku par 1700 ppm, kas tāpat ir divkārt virs
normas!
Skolēni un skolotāji, labprātīgi, pavadas piecas dienas nedēļā,
deviņus mēnešus gadā, telpās, kuras nav tālu no gāzes kamerām.
Droši saku, līdzīga situācija ir ne tikai manā agrākajā skolā, bet
vairumā Latvijas skolu. Kamēr darba vietās tiek domāts par
ventilāciju, telpas temperatūru un ergonomisku darba vidi, kādēļ
mēs nedomājam par vidi, kurā katru dienu pavada skolēni?
Mūsdienās, kad dažādi gudro māju risinājumi pieejami ik uz soļa,
tos pat gandrīz met pakaļ, būtu tikai normāli, ja skolas sāktu
uzraudzīt gaisa kvalitāti, lai skolēniem nav jāģībst no
bezgaisa.
Autors: Annija Marta