Jauniešus aicina domāt, kādas pēdas aiz sevis viņi atstāj digitālajā vidē
Puse Latvijas jauniešu ievieto sociālajos tīklos svarīgāko informāciju par sevi – dzimšanas dienu, ģimenes locekļu vārdus un skolu, katrs trešais atzīmē savu atrašanās vietu un teju ½ ir kaut reizi sūtījuši sevi apkaunojošu foto draugam privātā sarakstē, secināts Samsung Skola nākotnei veiktajā aptaujā.
“Gandrīz puse jauniešu pētījumā atzīst, ka ir tikuši apvainoti
vai aizskarti sociālajos tīklos, piemēram, ar nepatīkamu komentāru
vai foto. Tikpat daudzi ir nožēlojuši kādu savu internetā publicētu
foto vai ierakstu. Tas nozīmē, ka ar digitālās pēdas riskiem jaunie
cilvēki saskaras jau patlaban, nerunājot par potenciālajiem
draudiem, kā piemēram, ietekmi uz karjeras izaugsmi vai interneta
uzbrukumiem un šantāžu,” saka Latvijas Universitātes Pedagoģijas,
psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas nodaļas vadītāja,
profesore Zanda Rubene, uzsverot: “Būtiski apzināties, ka digitālā
pēda ir ikvienam no mums, būtu ļoti grūti un arī nevajag
izvairīties no tās. Taču ikvienam būtu jāapgūst, kā to veidot
pārdomāti un pozitīvi.”
Digitālā pēda top arī neapzināti
Digitālā pēda veidojas no daudz dažādām sastāvdaļām - to rada mūsu
aktivitātes sociālajos tīklos, e-pastu sarakstes, mirkļsaziņa,
banku operāciju veikšana un iepirkšanās, dalīšanas ar fotogrāfijām
un video, spēļu spēlēšana, mūzikas klausīšanās, filmu skatīšanās,
dažādu lietotņu izmantošana, tajā skaitā satiksmes un navigācijas,
arī šķietami anonīma rakstu komentēšana un citas aktivitātes.
Regulāri pārbaudiet, kādu informāciju par sevi varat atrast internetā. Iespējams, jums savos sociālo tīklu profilos ir jāveic lielā tīrīšana vēl pirms iestājies pavasaris
Svarīgi atcerēties, ka digitālā pēda ikvienam top gan aktīvi, gan
pasīvi un nemanāmi. Aktīvā pēda veidojas cilvēkam pašam apzināti
publiskojot dažādu informāciju par sevi, savukārt pasīvā pēda ir tā
informācija, kuru dažādas vietnes un viedierīces uzkrāj par cilvēka
darbībām tīmeklī, piemēram, apmeklētās mājaslapas, ierīces IP
adrese, fiziskā atrašanās vieta pieslēgšanās brīdī, interneta
veikalā skatītās vai iegādātās preces u.c.
Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska uzsver:
"Ir labi, ja apzināmies, ka viss ko darām internetā ir gana
publisks. Tomēr mūsu pieredze rāda, ka cilvēki nereti ievieto savos
sociālo tīklu kontos informāciju un fotogrāfijas, bet pēc tam ir
šokēti - "Kā viņš par mani tik daudz zina?"
Vai varam vadīt situāciju?
“Ikvienam der atcerēties, ja profils nav atzīmēts kā privāts, tad
izvietoto informāciju un fotogrāfijas redzēs arī pilnīgi sveši
cilvēki. Katrs "patīk" un "dalies" sociālajos tīklos veido
digitālo pēdu, pēc kuras nepazīstami cilvēki var izdarīt
secinājumus par personu. Pat izveidotā e-pasta adrese var daudz
pavēstīt par cilvēku, tāpēc nebūtu atbilstoši sūtīt pieteikumu
jaunai darba vietai no e-pasta adreses idiotubars@epasts vai
forsha-chikse@epasts,” saka M.Katkovska, aicinot ikvienu: “Regulāri
pārbaudiet, kādu informāciju par sevi varat atrast internetā.
Iespējams, jums savos sociālo tīklu profilos ir jāveic lielā
tīrīšana vēl pirms iestājies pavasaris!“
Lai aktivitātes tiešsaistē nekļūtu par neveiklu lāčošanu,
kas tālākajā dzīvē traucē vai liek justies slikti, svarīgi ievērot
pāris pamatprincipus:
- Pirmais no tiem ir zināt, kas par tevi atrodams tiešsaistē un kādu priekšstatu tas sniedz apkārtējiem.
- Otrais – aktīvi veidot savu digitālo pēdu, lai pats būtu ar to apmierināts.Vajadzētu pārskatīt paroles un privātuma uzstādījumus ierīcēs, lietotnēs un sociālajos tīklos, kā arī domātpar to, ko publicē un ar ko dalies.
- Trešais – uzraudzību veikt regulāri, jo šis ir nebeidzams process
Eksperimentā jaunieši pēta Latvijā zināmu cilvēku digitālās
pēdas
Noslēdzot Samsung Skola nākotnei projektu “Skolēna digitālais IQ”,
šodien tika veikts nebijis eksperiments: jaunieši no Rīgas Valsts
3. ģimnāzijas jauno mediju eksperta Kriša Kupruka vadībā pētīja un
izvērtēja piecu personu digitālās pēdas izmēru. Eksperimentā
piedalījās radio “Pieci.lv” raidījuma “Pilnīgs vakars” producente
Karmena Stepanova, mūziķi Justs Sirmais un Aminata Savadogo, kā arī
skolnieces, Rīgas Skolēnu domes pārstāves Samanta Samarska un Anita
Ramka. Tika noskaidrots, ka lielāko digitālo pēdu īpašnieces ir
Samanta (69%) un Aminata (67%), Justa digitālais pēdas nospiedums
ir nedaudz mazāks (54%), vismazākās pēdas ir Anitai (46%) un
Karmenai (41%), kuras atzina, ka pārdomāti veido savu tiešsaistes
identitāti.
Aminata atzīst: “Eksperimenta rezultāti mani pārsteidza, jo
uzzināju, ka man ir profili sociālajos tīklos, kuros nekad neesmu
reģistrējusies. Tos manā vietā ir izveidojis kāds cits. Piemēram,
vietnē Ask.fm, kāds ne vien izmanto manu identitāti un
fotogrāfijas, bet manā vārdā atbild uz fanu jautājumiem. Tas ir ne
tikai nepatīkami, bet diemžēl var negatīvi ietekmēt ne tikai manu,
bet arī manu līdzcilvēku dzīvi. Tagad daudz vairāk sekošu tam, kāda
informācija par mani atrodama tiešsaistē un šķiršos no profiliem un
ierakstiem, kas man vairs nav aktuāli.”
Vērtējot savu digitālo pēdu, Justs saka: “Vienmēr cenšos piedomāt
pie satura, ko publicēju internetā, it sevišķi tagad, kad sociālie
tīkli ir liela daļa manas karjeras ikdienas. Domāju par to, kādu
piemēru rādu saviem sekotājiem. Cenšos palikt patiess gan pret
sevi, gan pret cilvēkiem, kas seko man. Grūti atcerēties reizi, kad
pats būtu kaut ko aplamu publicējis, bet bieži ir gadījies, ka
informācija tiek nepareizi interpretēta. Piemēram, Vikipēdijā
parādījās ieraksts, ka esmu sācis mācīties džezu jau 6 gadu vecumā.
Protams, tas ir aptuvenais laiks, kad sāku nodarboties ar mūziku,
bet džezam pievērsos tikai pusaudžu vecumā. Droši vien vislielākās
kļūdas saistās tieši ar pirmajām intervijām, kurās nezināju īsti ko
teikt un bieži sanāca arī kādas muļķības sarunāt vai aizrunāties
ļoti plaši.”
Ir noslēgusies "Samsung Skola nākotnei: realizētā
programma “Skolēna digitālais IQ”. Visi mācību materiāli arī
turpmāk būs pieejami www.skolanakotnei.lv, kur tos varēs izmantot un apgūt
interesenti – gan skolēni, gan pieaugušie. Programmā “Skolēna
digitālais IQ” iekļauti 5 kursi, no kuriem katrs veltīts noteiktai
tematikai.
Kurss “Radi!” rosina jauniešus kļūt par kvalitatīva satura
radītājiem.
Kurss “Sazinies!” aicina jauniešus aizdomāties par saziņas drošību,
digitālo identitāti un atstāto digitālo pēdu interneta dzīlēs.
Kurss “Strādā!” iepazīstina ar prasmēm, kas var noderēt uzsākot
darba gaitas.
Kurss “Iesaisties!” paplašina redzeslauku par digitālajā vidē
pieejamajiem līdzdalības un demokrātijas rīkiem. Kurss “Domā!”
mudina izmantot iespējas mācību procesa un ikdienas dzīves
atvieglošanai, kā arī trenēt sevī kritiskas domāšanas prasmi.