Lasīsim kopā! Padomi vecākiem, kuriem ir bērni ar runas un valodas traucējumiem
Bērniem ar dažādiem runas un valodas traucējumiem var būt grūtības izteikt savas domas vārdos vai žestos. Dažreiz parādās grūtības vārdus izteikt skaidri un saprotami. Audiologopēdiem bieži nākas dzirdēt jautājumus, kā palīdzēt šādās situācijās. Viens no veidiem – lasīt kopā ar bērnu, paplašinot vārdu krājumu un stiprinot runas un valodas prasmes.
Bērna vecums var būt viens no indikatoriem, kas norāda uz to, kā būtu jālasa grāmatas, norāda sertificēta audiologopēde Daiga Lagzdiņa.
Padomi lasot ar jaunāka vecuma bērniem
Katru reizi, lasot kopā ar bērnu, mēs palīdzam viņa smadzenēm
attīstīties. Ar bērnu būtu jālasa katru dienu. Jāizvēlas tādas
grāmatas, ko bērns lasītu un izzinātu ar prieku, piemēram, grāmatas
ar īsām frāzēm, skanīgiem pantiņiem vai dziesmām.
Lasām pasaku dažas minūtes
Maziem bērniem pietiks, ja pasaku lasīsim tikai dažas minūtes un
nevajag uztraukties, ja pasaku nepabeidzam. Bērnam augot lielākam,
pieaugs arī spēja koncentrēties un lasīšanas laiku varēs
pagarināt.
Ļaujam bērnam pāršķirt lapas
Pavisam mazi bērni nespēs pāršķirt lapas paši, bet jau ap 18 mēnešu
veci bērni vēlēsies to pamēģināt un bērni ap trīs gadu vecuma
pāršķirs lapas paši. Šeit būtu jāatceras, ka bērnu nevajadzētu
spiest pāršķirt lapas secīgi.
Norādām uz bildēm un runājam par tām
Par attēliem vajadzētu stāstīt un uzdod dažādus jautājumus,
piemēram: “Paskaties uz suni!”, “Kur ir kaķis?”, tādā veidā
veicinot bērna sapratni un paplašinot vārdu krājumu.
Pielīdzināt grāmatā notiekošo reālai dzīvei
Lasot bērnam pasaku, var norādīt uz dažām lietām, kas ir ne tikai
pasakā, bet arī realitātē, piemēram: “Zaķim ir zils krekls, tieši
tāds, kāds ir Tev!” . Bērns būs ieinteresēts un var sākt salīdzināt
šīs lietas, sākot meklēt arī citas kopīgas vai atšķirīgas
pazīmes.
Uzdodam bērnam jautājumus par pasaku
Piemēram: “Vai zaķis slēpjas?”, “Kas apēda zupu?”. Jautājumi
palīdzēs noturēt bērna uzmanību, veicinās sapratni par pasakā
notiekošo un paplašinās vārdu krājumu.
Pasaku atkārtošana palīdz attīstīt valodas prasmes un nostiprināt zināšanas. Piemēram, ja bērns mācās dzīvniekus, tad vairākas reizes lasot vienu pasaku, bērns ar laiku pats sāks nosaukt vai norādīt uz kādu dzīvnieku, kuru ir iemācījies.
Atdzīvinām pasaku
Bērni būs vairāk ieinteresēti klausīties pasaku, ja mēs mainīsim
intonācijas tēliem, izmantosim dažādas ķermeņa kustības un
izteiksmes. Tas bērnu ieinteresēs vairāk kā monotona balss. Lasot
pasaku, mēs varam iesaistīt arī bērnu, piemēram : “Zaķis lec šādi –
hop,hop (rādot bērnam darbību)! Vai Tu arī vari lekt tā pat kā
zaķis?” “Zaķim bija garas ausis! (parādīt uz sevis, cik garas) Vai
Tu vari parādīt, cik garas ausis bija zaķim?” Šādā veidā mēs
palīdzam bērnam apgūt jaunus vārdus rotaļu veidā, kā arī bērnam
saglabājas interese par pasaku.
Ļaujam bērnam stāstīt
Ja bērns pēc pasakas vai pasakas vidū vēlas par to pastāstīt vai
raksturot darbības, kādas notiek stāstā, bērnu nevajadzētu apturēt,
tieši pretēji – iedrošināt!
Padomi lasot ar skolas vecuma bērniem
Ja mēs lasām grāmatas kopā ar bērnu apvienojot to ar samīļošanu un
kādu spēli, ar laiku bērns saista lasīšanu ar jautru izklaidi esot
kopā. Jāturpina lasīt katru dienu! Arī vecākiem bērniem ir jāievēro
tas pats princips – jāizvēlas grāmatas, kas ir bērna vecumam un
valodas līmenim atbilstošas un, protams, tādas, kas patīk pašam
bērnam.
Runājam par pasaku ar bērnu
Kopā ar bērnu var apspriest, kas notika pasakā un kāpēc tā notika.
Tas palīdz veicināt sapratni un paplašina vārdu krājumu.
Palīdzam bērnam apzināties skaņas
Bērnam kļūstot vecākam, mēs varam sākt uzdot sarežģītākus
jautājumus, piemēram: “Ar kādu skaņu sākas vārds - saule?”
Spēlējam spēles ar bērnu
Lasot grāmatas un mācot bērnam apzināties/izdalīt skaņas bieži
aizmirstam, ka šis process ir jāpadara par jautru aktivitāti.
Piemēram, varam ar bērnu spēlēt spēli – kurš nosauks vairāk vārdus,
kas sākas ar “M” burtu vai arī izdomāt vārdus, kas ir ar atskaņām
(rats-lats; aste-kaste; koks-logs).
Ļaujam izpausties radoši
Kopā ar bērnu varam uztaisīt arī savu grāmatu, kurā tiek zīmēti
pasaku varoņi, par kuriem vēlāk var pastāstīt, tādā veidā mācoties
veidot stāstījumu.