Vai Millenium paaudzei ir svarīga izglītība un kādas ir viņu vērtības?
Jēdziens Millenium jeb Y paaudze ir daudzkārt dzirdēts plasšaziņas līdzekļos, tiek atspoguļoti dažādi pētījumi par šo paaudzi un izdarīti secinājumi. Kas īsti ir milleniāļi? Kādas ir viņu vērtības, intereses, vēlmes? Ko viņi sagaida no izglītības un no darba tirgus, un ko darba tirgus un sabiedrība var sagaidīt no viņiem?
LU profesore Zanda Rubene tuvāk iepazīstina ar šo paaudzi, kas
ir īpaši būtiski laikā, kad tiek diskutēts par to, kādai jābūt
izglītības sistēmai Latvijā.
Vidējais pedagogs Latvijā – X paaudzes
pārstāvis
Millenium paaudze ir dzimuši laika posmā no 1982. līdz 2000. gadam.
Īsi raksturojot, varētu teikt, ka tā ir paaudze, kuras vērtības,
vajadzības, vēlmes un intereses atšķiras no iepriekšējām paaudzēm.
Kāpēc, veidojot izglītības politiku, ir būtiski ņemt vērā
milleniāņu iezīmes? Nesen veiktais OECD pētījums liecina, ka
vidējais pedagogu vecums Latvijā ir no 40 līdz 60 gadiem. Tā ir X
paaudze, kas ir ļoti atšķirīga no milleniāļiem. X paaudze ir ļoti
labi izpildītāji, cilvēki, kuri dzimuši stabilos apstākļos un nav
raduši pie pārmaiņām. Faktiski, pārmaiņas tipisku X paaudzes
pārstāvi biedē un noved panikā. Un iedomāsimies, ka vidēji
aritmētiskajam X paaudzes pārstāvim ir jāizglīto pilna klase vai
auditorija ar milleniāļiem. 60% uzskata, ka viņiem ir taisnība
ikvienā situācijā
Šīs paaudzes pārstāvji ir slinki, izteikti narcisi un orientēti uz savām tiesībām
Milleniāļi - tehnoloģiju paaudze
Milleniāļi ir tehnoloģiju paaudze, kuriem ļoti svarīgs ir savs
“es”. Pētnieki min, ka šīs paaudzes pārstāvji ir slinki, izteikti
narcisi un orientēti uz savām tiesībām. T.s. “es, es, es paaudze”.
ASV Nacionālā institūta pētījumā (2015) tika secināts, ka
milleniāļiem ir trīs reizes augstāki narcisma rādītāji, nekā
cilvēkiem, kuri sasnieguši 65 gadu vecumu. Tāpat viņi ir apmāti ar
slavu, popularitāti un tieksmi izrādīties – 40% no viņiem tic, ka
tiks novērtēti kā īpaši un ik pēc diviem gadiem saņems
paaugstinājumu amatā. Viņi ir pārliecināti par savu pārākumu un
taisnību – 60% uzskata, ka viņiem ir taisnība ikvienā situācijā.
Lai arī šis raksturojums varētu nešķist glaimojošs, eksperti ir
vienisprātis, ka milleniāļi sniegs ļoti būtisku ieguldījumu
sabiedrības attīstībā.
Vecumā no 12 līdz 17 gadiem internetu lieto 100%
bērnu
Vēl viena būtiska atšķirība – X paaudze ir pesimisti, savukārt Y
paaudze – optimisti, kuri izjūt nepatiku pret sociālo hierarhiju.
Millenium paaudzei seko t.s. Z paaudze (2001. līdz 2012. gadā
dzimušie) un Alpha paaudze jeb t.s. digitālie mazuļi, kas dzimuši
pēc 2013. gada. Milleniāļi ir paši rūpīgākie vecāki –
iedomājieties, ja viņi ir tik augstās domās par sevi, tad kādās
domās viņi ir par saviem bērniem?! Šie bērni saskaras ar pāraprūpi
no vecāku puses, kas viņus noved pie t.s. iemācītās bezpalīdzības.
Papildus tam virkne pētījumu atspoguļo bērnu pārņemtību ar
tehnoloģijām, piemēram, dati liecina, ka vecumā no 12 līdz 17
gadiem internetu lieto 100% bērnu. Līdzīga situācija vēl ir tikai
Singapūrā un Igaunijā.
“Dardedzes” veikts pētījums 2017. gadā atklāja, ka vecumā no 4 līdz
8 gadiem ekrānierīces ikdienā lieto 99% bērnu (79,4% vairāk nekā
stundu dienā, 16,7% vairāk nekā 3 stundas dienā), savukārt vecumā
no 0 līdz 3 gadiem - 73,1% bērnu lieto ekrānierīces (46,1% -
vairāk nekā stundu dienā).
Ņemot vērā šo paaudžu iezīmes, ir saprotams, kāpēc pēdējos gados
tik strauji palielinās plaisa starp skolotāju un skolēnu, starp
vecāku un bērnu rīcībspēju, īpaši pirmsskolas un sākumskolas
posmos. Tas sasaucas arī ar šobrīd aktuālo jautājumu par skolas
gaitu uzsākšanu no sešu gadu vecuma, proti, skolas, kādas tās ir
šobrīd, nav veidotas, balstoties uz Z un A paaudzes bērnu vēlmēm,
vajadzībām un interesēm, tāpēc šobrīd būtu pāragri noteikt obligātu
skolas gaitu uzsākšanu no sešu gadu vecuma, bet saglabāt vecākiem
tiesības brīvi izvēlēties.
Tikai 40% uzskata, ka izglītība nosaka cilvēka
nākotni
Milleniāļiem ir arī īpaša attieksme pret izglītību – tikai 40%
uzskata, ka izglītība nosaka cilvēka nākotni. Lai arī kopumā
izglītība šai paaudzei ir svarīga, taču tiek uzsvērts tās sniegto
reālajā dzīvē izmantojamo kompetenču aspekts. Augstākās izglītības
diploms nav kritērijs labam profesionālim, daudz nozīmīgāka ir
tīklošanās, prasmes reaģēt uz pārmaiņām un radīt inovācijas.
Milleniāļi ļoti novērtē materiālās iespējas, ko sniedz izglītība,
taču nav tendēti šo naudu krāt mājoklim vai mistiskajai nākotnei,
bet gan dzīves baudīšanai tagadnē.
Nost ar sociālajām hierarhijām
Kā jau minēju, milleniāļus raksturo arī atteikšanās no sociālajām
hierarhijām, mazinās arī amatu un titulu nozīme, un pieaug nepatika
pret ikvienu sociālās diskriminācijas formu. Y paaudzes pārstāvji
nav tendēti iegādāties greznus īpašumus vai uzņemties lielas
finansiālās saistības, kas attiecīgi nozīmē patērētāju sabiedrības
mazināšanos. Tāpat Y paaudzi var raksturot arī t.s. Pītera Pena
sindromu jeb nevēlēšanos pieaugt. Šie jaunieši atliek pieaugušo
dzīves standartu sasniegšanu – mājokļa iegādi, ģimenes veidošanu
u.c., tā vietā pagarinot jauniešu dzīves posmu. Arī stabilitātes
izjūta, kas ir tik būtiska X paaudzei, milleniāļiem vairs nav tik
svarīga – regulāra dzīvesvietas, valsts vai darba maiņa tiek
uztverta kā norma.
Paaudze, kas apšauba un meklē
informāciju
Aplūkojot tikai dažas no raksturīgākajām iezīmēm, kļūst skaidrs, ka
milleniāļi ir pavisam atšķirīga paaudze, un nākamās paaudzes – Z un
A – kļūst vēl atšķirīgākas, tāpēc, nemainoties pieejai, plaisa
starp paaudzēm tikai pieaugs. Mēs nevaram gaidīt, ka milleniāļi un
viņu bērni mainīsies – pie šīm paaudzēm var piekļūt tikai caur viņu
interesēm, tāpēc ir jāmaina pieeja, t.sk. arī pieeja izglītības
nozarē. Milleniāļi un viņu bērni vairs nav tā paaudze, kas sēžot
skolas solā bez ierunām pildīs skolotāju uzdevumus. Viņi apšaubīs,
uzdos jautājumus, lūgs argumentēt, kāpēc viņiem ir jāmācās tieši
tas, nevis kaut kas cits. Viņi spēj atrast informāciju daudz ātrāk
un efektīvāk, nekā X paaudzes pārstāvji, milleniāļiem nepastāv
valodas barjeras, tāpēc izglītības telpai un formai ir
jāpielāgojas.