Bērns negrib apmeklēt pulciņus. Vai piespiest?
Ir bērni, kas ātri vien atrod savu īsto ārpusskolas nodarbošanos, bet ir arī tādi, kas pulciņus maina citu pēc cita un nekur īsti nevēlas uzkavēties. Kā šādā situācijā rīkoties vecākiem, skaidro psiholoģe, Rimi Bērniem emocionālās labsajūtas un attiecību eksperte Iveta Aunīte un Rimi Bērniem bērnu lietu eksperts Klāvs Smildziņš.
Kāpēc bērnam apmeklēt pulciņus ir tik
svarīgi?
Parasti vecākiem, domājot par pulciņiem, vispirms nāk prātā, ka tie
palīdzēs bērnam attīstīt noteiktas prasmes. Jā, tā ir, taču pulciņu
loma ir daudz būtiskāka. Apmeklējot pulciņus tiek attīstītas
socializēšanās prasmes, kā arī samazināts laiku, kas tiek pavadīts
nelietderīgi, piemēram, veroties tālruņa vai datora ekrānā.
Viens no ārpusskolas interešu uzdevumiem ir arī iemācīt bērnam
nepadoties grūtību priekšā. Jā, uzreiz bērnam viss neizdosies, taču
ar laiku viņš redzēs, ka ieguldītais darbs dod rezultātu. Tāpat
pulciņiem ir būtiska loma pašapziņas celšanā. Jo kā bērnam, tā arī
pieaugušajam ir nepieciešama sajūta, ka ir kāda nodarbe, par kuru
var sacīt: es varu, man sanāk! Šī izjūta ir svarīga pašvērtējuma
veidošanas pamatā. Attiecīgi – jo bērnam vairāk dažādu
prasmju, jo labāk.
Nemitīga pulciņu meklēšana
Ja bērnu nekas īsti neaizrauj, jāturpina meklēt, līdz tiek atrasts
īstais pulciņš. Taču vecākiem vērīgi jāizvērtē, kas ir īstie
iemesli, kāpēc atvase kārtējo reizi vēlas kādu pulciņu pamest.
Gadījumos, kad tas neatbilst bērna interesēm, pulciņu nomainīt ir
ieteicams, bet nereti bērni izsaka vēlmi pulciņu pamest, tiklīdz
parādās pirmās grūtības. Šajā gadījumā vecākiem jau vajadzētu
izturēties citādi.
Ilustrējot situāciju, iedomāsimies meiteni, kas tiek aizvesta uz
pirmo dejošanas nodarbību. Sākumā viss ir brīnišķīgi, jo viņa var
uzvilkt kuplus svārkus, skaistas čībiņas, un parasti pirmajās
nodarbībās viss ir interesanti, jo notiekošais bērnam ir kaut kas
pilnīgi jauns. Taču pēc laika sākas rutīnas darbs, kas vairs nav
tik aizraujošs, turklāt bērns pamana, ka viņam uzreiz viss
nepadodas. Lai izvairītos no nepatīkamām izjūtām, bērns saka: man
šis pulciņš nepatīk, es uz to vairs neiešu!
“Šādos gadījumos būtu vēlams nevis ļaut bērnam pārtraukt apmeklēt
nodarbības, bet ar viņu vienoties, piemēram, mēnesi šis pulciņš tev
tomēr vēl jāapmeklē, bet pēc tam šo jautājumu mēs atkal kopā
pārskatīsim,” iesaka psiholoģe Iveta Aunīte. Novērots, ka bērnam,
trenējoties vairāk, jaunā nodarbe padodas arvien labāk, tāpēc
atjaunojas arī prieks par pulciņa apmeklēšanu.
Kad atkal jāpamet kārtējais pulciņš
Ja vecāki redz, ka interese par pulciņu tomēr zudusi, bērnam
jāpasaka, lai viņš ar pasniedzēju vai treneri par aiziešanu no
pulciņa runā pats. Kāpēc tas ir svarīgi? Jo šādi bērnam mācām runāt
par savām izvēlēm un dodam iespēju aprunāties ar skolotāju. Vecāku
argumenti dažkārt ir pārāk emocionāli, tāpēc bērns tajos
neieklausās, savukārt pulciņa vadītājs nereti prot atrast īstos
vārdus, lai bērnu pārliecinātu turpināt iesākto.
Ja tomēr kļūst skaidrs, ka bērns par konkrēto pulciņu interesi ir
zaudējis, tā apmeklēšanu uzspiest nevajadzētu. “Var sacīt: labi, uz
dejošanu vari neiet, bet kādu pulciņu tu turpmāk apmeklēsi?
Nevajadzētu pieļaut situāciju, ka bērns vairs nekādas interešu
nodarbības ārpus skolas neapmeklē,” saka Iveta Aunīte.
11–13 gadi ir vecums, kad indivīdam arvien svarīgāki kļūst vienaudži, bet pieaugušie savas pozīcijas pamazām zaudē.
Tam piekrīt arī Rimi Bērniem bērnu lietu eksperts Klāvs Smildziņš,
kurš pats jau daudzus gadus trenējas futbolā. “Arī mani vecāki ir
teikuši: ja man kāds pulciņš nepatiks, varēšu to pamest, bet
vietā būs jāatrod kaut kas cits. Savs pulciņš ir svarīgs, jo
jēgpilni aizpilda brīvo laiku un paplašina arī to bērnu loku, ar ko
ikdienā kontaktējos,” stāsta Klāvs.
Vecākiem nebūtu jāuztraucas, ka bērns izmēģina vai maina pulciņus
pareizu mērķu vadīts, tomēr ļoti vēlams, lai savu interesējošo
nodarbi viņš būtu atradis līdz 11 gadu vecumam. Tas ir svarīgi, jo
11–13 gadi ir vecums, kad indivīdam arvien svarīgāki kļūst
vienaudži, bet pieaugušie savas pozīcijas pamazām zaudē. Tāpēc
būtiski, lai bērnam svarīgie vienaudži būtu no attīstošas un
labvēlīgas vides. Ja pusaudzim savas interešu grupas nebūs, pieaugs
risks, ka domubiedrus viņš meklēs un atradīs nevēlamās
kompānijās.
Kur bērnu virzīt?
Labi, ja bērnam ir iespēja darboties gan individuālā pulciņā
(teniss, cīņu sports, peldēšana, mūzikas instrumenta spēlēšana,
solo dziedāšana), kur uzmanība ir vērsta uz viņu, gan komandas
pulciņā (futbols, basketbols, hokejs, florbols un citi), kurā bērns
iemācās sadarboties un rēķināties arī ar citiem. “Tomēr ir jāņem
vērā arī katra bērna vēlmes, raksturs, spējas un fiziskā izturība.
Viens būs gatavs darboties vairākos pulciņos un jutīsies labi, bet
cits, iesaistoties divos pulciņos, būs pārguris. Interešu
nodarbībām noteikti nevajadzētu bērnu pārslogot, tām jārada
prieks!” uzsver Iveta Aunīte.
Tāpat vecākiem nevajadzētu likt bērnam apmeklēt tos pulciņus, ko
savulaik būtu gribējuši apmeklēt paši, jo šādā veidā pieaugušie
caur atvasi mēģina īstenot savus nepiepildītos bērnības sapņus.
Vienmēr jāpatur prātā, ka bērnam, iespējams, ir pilnīgi citas
intereses.
Savu bērnu vēlmes parasti grūtāk ir sajust tiem vecākiem, kas
stereotipiski vēlas izskatīties labi citu acīs. Tad dažkārt vecāki
bērna vietā izvēlas nodarbības, kas tobrīd ir modē. Šādos gadījumos
nevajadzētu atstāt bez ievērības simptomus, kas liecina, ka bērns
visādi cenšas vecākiem parādīt, ka izvēlētā nodarbe viņam rada
nepatiku, nevis prieku. Piemēram, bērni, kas būs piespiesti
apmeklēt mūzikas skolu, centīsies it kā nejauši savainot rokas vai
sabojāt mūzikas instrumentu, lai tikai tas nebūtu jāspēlē. “Priekam
par pulciņa apmeklēšanu jāraisās bērnā, nevis vecākos," atgādina
Iveta Aunīte.
Citus padomus par bērnu audzināšanu, uzturu, bērnu un ģimenes
veselību, kā arī svētkiem var iegūt programmas Rimi Bērniem
platformā www.rimiberniem.lv. Šeit pieredzē par uztura,
veselības un aktīva dzīvesveida tēmām, bērnu izglītību un
kvalitatīvu izklaidi dalās septiņi eksperti – psiholoģe Iveta
Aunīte, pediatre Sanita Mitenberga, fitnesa treneris Kārlis
Birmanis, fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča, pavārs Normunds
Baranovskis, uztura speciāliste Olga Ļubina un skolēns Klāvs
Smildziņš. Bērniem un jauniešiem platformā ir iespēja iedvesmoties
no dažādiem video padomiem, idejām un piemēriem.