Oksfordas universitātes pētniece: Kā izaudzināt gudru bērnu
Kad Latvijā viesojās Oksfordas Universitātes vadošā pētniece un izglītības psiholoģijas profesore Ketija Silva (Kathy Sylva), „Mammamuntetiem.lv” izmantoja iespēju tikties, lai uzdotu jautājumus, kas aktuāli daudziem vecākiem - par tipiskajām vecāku kļūdām bērnu audzināšanā, kādai jābūt mūsdienu skolai un par to, ko bērni no vecākiem sagaida visvairāk.
Nereti vecāku ikdienas pavadone ir vainas apziņa, kad šķiet – nepietiek laika, lai katram bērnam varētu veltīt pietiekami daudz uzmanības. Īpaši, ja abi vecāki strādā un viņiem ir vairāki bērni. Profesore Ketija Silva nomierina – ikdienā pietiek ar īsiem brīžiem un vienkāršām lietām, ko darīt kopā, lai mēs bērniem radītu izjūtu, ka viņi ir pamanīti un vērtīgi. Vēl vairāk – pietiek ar pavisam vienkāršām nodarbēm, lai viņos radītu interesi par pasauli, kas vēlākos gados pāraugs interesē mācīties.
Pamats bērna psiholoģiskajai veselībai un priekšstatiem
par sevi veidojas agrā bērnībā. Kādas, jūsuprāt, ir biežākās
kļūdas, ko pieļauj vecāki, un kas ietekmē bērnu viņa turpmākajā
dzīvē?
Manuprāt, visizplatītākā kļūda ir tā, ka vecāki cenšas nopelnīt
daudz naudas, lai bērniem pirktu visdažādākās lietas, bet nevelta
viņiem savu laiku. Taču tieši kopā pavadītais laiks ir vislielākā
vērtība. Bērnam vajag, lai vecāki ar viņu kopā darbojas, nevis
rokās iespiež kādu rotaļlietu.
Es pati nāku no piecu bērnu ģimenes un atceros, ka savā desmitajā
dzimšanas dienā saviem vecākiem izteicu lūgumu: es vēlos sev tādu
dienu, kurā varētu justies kā vienīgais bērns, vēlos, lai visa
uzmanība būtu veltīta man.
Kā jūs izskaidrotu vecākiem, kāpēc šis kopā pavadītais
laiks bērnam ir tik svarīgs?
Pavadot laiku ar vecākiem, bērns apgūst dažādas svarīgas
dzīvotprasmes, jo mazais cilvēks mācās vērojot. Ja vecāki ir
klātesoši, bērns var dzīvot „šeit un tagad” pasaulē, kur viņš
uztver dažādas dzīves situācijas. Un vēl klātesoši vecāki bērnā
attīsta ārkārtīgi svarīgu personības īpašību – zinātkāri.
Tieši par to jums vēlējos vaicāt, jo nereti, kad bērni
sasniedz skolas vecumu, gan pedagogi, gan vecāki mēdz sūdzēties:
bērnus nekas neinteresē! Tad kā mums pašiem, pieaugušajiem, bērnam
piemītošo zinātkāri nenokaut?
Viens no veidiem – regulāri kopā ar bērnu izpētīt dažādas lietas.
Piemēram, pēc lietus iziet visiem dārzā un paskatīties, kas ir
mainījies: sliekas ir izlīdušas virszemē, puķu ziedlapiņas rotā
ūdens lāsītes, ir parādījusies varavīksne. Un šai brīdī svarīgi
skaidrot, kāpēc tā notiek.
Vēl labs veids, kas palīdz uzturēt bērnos zinātkāri, ir dažādu
darbu darīšana visiem kopā. Gatavojot ēst un tīrot māju, svarīgi
pievērst uzmanību lietām, kas ir mums apkārt. Tas neprasa nekādus
ieguldījumus! Piemēram, ar metāla karoti var piesist pie katliņa un
paklausīties, kāda skaņa veidojas. Tad piesist pie glāzes un atkal
paklausīties, kāda skaņa dzirdama šoreiz. Šīs pavisam vienkāršās
lietas palīdz bērnam mācīties sadzirdēt pasauli, kas ir visapkārt.
Arī tā ir pasaules pētīšana.
Kad mājās no veļas mašīnas jāizņem izmazgātā veļa, bērnam var ļaut
sašķirot un kopā salikt vienas krāsas zeķes no viena pāra. Vecākiem
tas aizņems par desmit procentiem vairāk laika nekā tad, ja viņi to
darītu paši, taču bērna attīstībā un turpmākajā izglītībā tas būs
divsimt procentu ieguldījums.
Nereti vecāki, plānojot brīvo laiku, domā, kā nopelnīt naudu, lai brīvdienas pavadītu kādā skaistā un vienlaikus dārgā vietā, bet bērnam tas nav svarīgi. Viņam būtiski, lai šeit un tagad vecāki ar viņu darbotos.
Pastāv priekšstats, ka ieguldījums izglītībā ir tas, ka
vecāki ļoti laicīgi bērnam māca lasīt un rakstīt. Jūs gluži otrādi
– minat ikdienas sīkus darbiņus, ko daudzi, iespējams, pat
uzskatītu par zināmu muļķošanos.
Viens no izglītības galvenajiem mērķiem ir iemācīt bērnam
fokusēties uz darāmo darbu un to padarīt līdz galam. Tam nav īsti
sakara ar matemātiku, valodu vai cita priekšmeta apguvi. Stāsts ir
par to, ka, spēlējoties gan agrīnā vecumā, gan vēlāk skolā, bērnam
vajadzētu noorientēties un saprast, kas viņam jādara un kas viņam
ir nepieciešams, lai darbu pabeigtu. Stāsts ir par koncentrēšanos
un spēju fokusēties.
Piemēram, klausoties dažādas skaņas virtuvē vai sēžot pie atvērta
loga un cenšoties saklausīt putnus, kaķi, suni, garām braucošu
mašīnu vai tramvaju, mazais ir šeit un tagad, viņš mācās
koncentrēties un fokusēties uz to, ko dzird.
Ko zaudē tas bērns, kurš pārāk ātri tiek sēdināts pie
grāmatām un kuram, iespējams, trūkst laika, lai apskatītu un
saklausītu apkārt esošo pasauli?
Bērns, kuram ir šī plašā pieredze mājās, kur ir gan grāmatu
lasīšana, gan laiks apkārtējās pasaules pētīšanai, iemācās sevī
attīstīt zinātkāri un interesi par to, kas notiek apkārt. Vēlāk
skolā viņš mācās tāpēc, ka viņam pašam ir interesanti, nevis tādēļ,
lai izpatiktu skolotājiem vai vecākiem.
Tātad zinātkāres attīstīšana veido bērna iekšējo
motivāciju mācīties?
Tieši tā. Taču, darbojoties ar savām atvasēm mājās, vecāki rada ne
tikai zinātkāri un interesi par dažādām lietām, viņi bērniem iemāca
arī dažādas prasmes. Kā jau minēju, bērni mācās, vērojot vecākus.
Piemērs no dzīves. Vācijā ir pils, kuru apmeklētāji no iekšpuses
var apskatīt līdz pulksten pieciem pēcpusdienā. Bet viena angliski
runājoša ģimene ierodas piecpadsmit minūtes pirms tās slēgšanas.
Pie kases tēvs tiek informēts, ka biļetes šodien vairs tirgotas
netiek. Taču tēvs prom nedodas un biļešu pārdevējam stāsta, ka viņš
ar dēliem atbraucis no Anglijas, ka abi puikas ļoti grib redzēt
pili. Viņam atbild ar skaidru nē, tas neesot iespējams. Tad tēvs
jautā, vai ir iespējams atrast kompromisu, jo līdz pils slēgšanai
vēl ir piecpadsmit minūtes. Viņi varētu ieiet tikai uz desmit
minūtēm apskatīt iekšpagalmu un nofotografēt pils dārzu. Visbeidzot
sargs teica jā.
Tā vietā, lai vakaros, kamēr vecāki gatavo vakariņas, bērns skatītos animācijas filmas, visiem vajag darboties kopā. Jā, tas aizņems vairāk laika, bet ieguvums būs neatsverams.
Brīdī, kad visa ģimene iegāja pils dārzā, es nodomāju, ka tikko
dēli iemācījās ko ļoti vērtīgu. Pirmkārt, tēvs bija ļoti
pieklājīgs, pacietīgs, konstruktīvs, viņš parādīja biļešu
pārdevējam, ka saprot, ka viņa darba diena tuvojas beigām un viņš
ar savu ierašanos to nepārkāps. Otrkārt, tēvs parādīja, kā risināt
situācijas, lai panāktu kompromisu un neviena no pusēm nejustos
slikti.
Kopsavilkums varētu būt šāds: ļoti svarīgs ir laiks, ko veltām
saviem bērniem, lai kopā daudz ko izpētītu un meklētu atbildes uz
dažādiem jautājumiem. Tāpat būtisks ir piemērs, kādu saviem bērniem
rādām. Un tikai tad seko kopīga skolas lietu darīšana.
Realitātē pietiekami daudz vecāku darbā pavada daudzas
stundas un viņiem īsti nav iespējas strādāt mazāk, jo darba devēji
nelabprāt piekrīt, piemēram, pusslodzes darbam. Kā rīkoties
vecākiem, ja objektīvi laika, ko pavadīt ar bērniem, darbdienās ir
visai maz?
Man ir divas meitas, abas strādā, un abām ir bērni – tātad man šī
situācija ir labi zināma. Taču svarīgi ir brīvajos brīžos,
piemēram, vakaros, patiešām būt kopā, darboties kopā un notiekošo
arī pārrunāt. Tā vietā, lai vakaros, kamēr vecāki gatavo vakariņas,
bērns skatītos animācijas filmas, visiem vajag darboties kopā. Jā,
tas aizņems vairāk laika, bet ieguvums būs neatsverams.
Ikdienā mēs, pieaugušie, bieži uzvedamies kā diktatori, kas pasaka, cikos bērnam jāceļas, cikos jāiet uz skolu, cikos jābūt mājās. Tai brīdī, kad ļaujam viņam izvēlēties, ko kopā darīsim, mēs beidzot atbildību iedodam arī bērnam.
Arī, gaidot autobusu, ar bērnu kopā var izpētīt zīmes,
apspriest, uz kurieni katrs autobuss brauc. Tā vietā, lai sūdzētos,
ka autobuss kavē, var skatīties, kas apkārt notiek, pievērst
uzmanību dažādām detaļām.
Minēšu vēl vienu manis novērotu piemēru. Ceļa malā policists
apstādinājis kādu auto, bet pretējā ielas pusē stāv mamma ar bērnu
un to vēro. Kad policists vadītājam lūdz uzrādīt auto vadīšanas
apliecību, mamma bērnam skaidro, ka šobrīd policists pārbauda, vai
šoferis drīkst sēsties pie stūres. Kad policists atver auto
bagāžnieku, mamma bērnam stāsta, ka policists pārbauda, vai
vadītājs nepārvadā kaut ko nelegālu vai zagtu. Kad policists kaut
ko pieraksta, mamma bērnam skaidro, ka, visticamāk, vadītājs ir
pārkāpis ātrumu ierobežojumus un viņam par to būs jāsamaksā sods.
Mamma bērnam izskaidro ne tikai katru policista darbību, bet arī
notiekošo kopumā: ja šis vadītājs būtu braucis pārāk ātri un kāds
uz ceļa būtu izskrējis, viņš visdrīzāk nespētu laikus nobremzēt un
kāds bērns vai pieaugušais būtu cietis. Tāpēc policists ir savā
īstajā vietā un dara savu labo darbu, uzraugot, lai visi cilvēki
ievērotu noteikumus. Mammai šī saruna ar bērnu prasīja tikai dažas
minūtes, bet mazajam tas bija ļoti vērtīgi. Par drošības
jautājumiem bērniem stāsta arī skolā, bet tas nav tik efektīvi, jo
blakus nav dzīvā piemēra, ko viņi vienlaikus var novērot, kā tas
bija minētajā gadījumā.
Vai jums ir arī kāds ieteikums vecākiem, kuriem bērni ir
jau paaugušies un kuri atskatoties sev pārmet, ka nav pietiekami ar
bērniem pavadījuši laiku, nav pietiekami daudz runājuši un kopā
pētījuši pasauli?
Nekas nav par vēlu arī pusaudžu vecumā! Ja agrāk vecākiem nepietika
laika vai trūka zināšanu, tas netraucē šodien rīkoties citādi.
Vēl viens ieteikums. Ļoti svarīgi ir saprast, ko vēlas bērni, un
tad viņus interesējošās aktivitātes piedāvāt darīt kopā. Piemēram,
mana vecākā mazmeita ļoti gribēja kopā ar mani lasīt dažādas
grāmatas, tas bija ļoti jauki, mēs bieži to kopā darījām. Savukārt
mazdēlam nepavisam nepatika lasīt, viņš savukārt vēlējās spēlēties
ar lego. Lai gan man nebija tādas pat vēlmes, ar laiku es sevī šo
interesi attīstīju, lai mēs darbotos kopā.
Vecākiem jāvēro savs bērns un jāmeklē tie pavedieni, kas viņu
atvasi interesē. Jo bērni, kuriem būs savas padziļinātas intereses,
šajā lietā būs patstāvīgi un par sevi pārliecināti.
Ikdienā mēs, pieaugušie, bieži uzvedamies kā diktatori, kas pasaka,
cikos bērnam jāceļas, cikos jāiet uz skolu, cikos jābūt mājās. Tai
brīdī, kad ļaujam viņam izvēlēties, ko kopā darīsim, mēs beidzot
atbildību iedodam arī mazajam. Un tas ir tikai godīgi.
Jebkurā vecumā viena no mācīšanās neatņemamām
sastāvdaļām ir kļūdīšanās. Taču pieaugušie bērnam nereti liek
justies slikti par viņa pieļautajām kļūdām. Kā mums vajadzētu
attiekties pret kļūdīšanos?
Arī šajā gadījumā ļoti svarīgs ir vecāku piemērs, jo kļūdās arī
māte un tēvs, savukārt bērni redz, kā viņi savstarpēji tiek ar to
galā: piedod viens otram šīs kļūdas vai arī par tām taisa lielu
brēku.
No savas pieredzes atceros situāciju, kad kopā ar ģimeni braucām
ceļojumā: es skatījos kartē un teicu, kur jānogriežas, bet brīdī,
kad kļūdījos, vīrs uz mani kliedza. Tas nebija labs piemērs
bērniem: es ļoti centos, bet otrs to nenovērtēja.
Nekas nav par vēlu arī pusaudžu vecumā! Ja agrāk vecākiem nepietika laika vai trūka zināšanu, tas netraucē šodien rīkoties citādi.
Bērniem ir jāzina, ka kļūdīties ir normāli, izņemot gadījumus,
kad runa ir par drošības neievērošanu, jo tās parasti ir kļūdas ar
smagām sekām. Piemēram, braukt ar velosipēdu, neuzliekot galvā
ķiveri, ir liela drošības kļūda.
Citos gadījumos, kad bērns ir kļūdījies, svarīgi viņu iedrošināt.
Vislabāk to var izdarīt, bērnam palīdzot justies par kaut ko
gandarītam. Piemēram, iedot izpildīt vieglāku uzdevumu, lai viņā
rastos izjūta: šo es varu izdarīt, tāpēc man būs spēks ķerties klāt
arī kaut kam sarežģītākam.
Patstāvību, vēlmi darboties pašiem vajadzētu veicināt arī ar
ikdienas darbiņu uzticēšanu bērniem. Tāpēc labi veidot drošu vidi,
kurā bērns var daudz ko izmēģināt un saņemt atzinību. Labi, ja
bērns tiek iesaistīts mājas darbos, piemēram, grābj lapas, pļauj
zāli, jo tas iedod izjūtu, ka viņš ir par kaut ko atbildīgs, ka
vecāki viņam uzticas, ka viņš ir līdzvērtīgs ģimenes loceklis.
Salīdzinot ar to, kā bērni auga pirms simts gadiem, šobrīd viņiem
ir daudz mazāk zināšanu par saimniekošanu, šīs zināšanas daudz
mazākā mērā tiek nodotas no paaudzes paaudzē. Bet tieši tāpēc ir
tik svarīgi ikdienas lietas darīt kopā, piemēram, gatavot
vakariņas. Jo mācīšanās vispirms notiek darbībā, faktiski visa
ģimenes dzīve norit darbībā.
Bērni mācās gan ģimenē, gan skolā. Saistībā ar gaidāmo
izglītības reformu sabiedrībā ir visai plašas diskusijas. Tāpēc
vēlētos uzzināt jūsu viedokli: kāda, jūsuprāt, ir ideālā skola trīs
aspektos – vide, emocionālais klimats un mācību
metodes?
Šobrīd visā Eiropā notiek izglītības sistēmas standartu
pārrakstīšana, un it visur parādās termins „caurviju prasmes”.
Tomēr gribu uzsvērt, ka caurviju prasmes nav nekas jauns. Skolēni
arī pirms piecdesmit gadiem tās ir attīstījuši, tikai pašlaik tās
ir izceltas saulītē un nedaudz citādi definētas. Es atbalstu to, ka
liela uzmanība tiek pievērsta caurviju jeb vispārīgajām prasmēm, jo
tās sagatavos bērnus nākotnei, kuru šodien paredzēt mums ir ļoti
grūti.
Kad bērniem ir 7, 8 un 9 gadi, ir tikai normāli, ka apkārtējie
vairs negaida, ka viņi visu laiku tikai spēlēsies. Apkārtējie
sagaida, ka bērni tiks iesaistīti intelektuāli saistošās un
izaicinošās situācijās.
Bērniem vajag izkustēties, piemēram, desmit minūtes izskriet laukā, svaigā gaisā. Tas būtu normāli, ja šādas aktīvās atpūtas pauzes būtu no rīta, pusdienlaikā un arī pēcpusdienā. Skolām šie aktīvie izspēlēšanās starpbrīži būtu jānodrošina.
Ap Ziemassvētku laiku apciemoju kādu skolu, kur bērniem notika
diskusija par tēmu – vai dažādus dzīvniekus var turēt zooloģiskajā
dārzā. Daļa atbildēja: jā, jo dzīve zooloģiskajā dārzā dzīvniekus
pasargā no viņu dabiskajiem ienaidniekiem un izmiršanas, turklāt
kāds vienmēr parūpēsies, lai viņiem būtu ēdiens. Bet citi uzsvēra,
ka savvaļas dzīvnieku iespundēt būrītī ir nežēlīgi. Pēc diskusijas
dalībnieki par šo tēmu uzrakstīja vēstuli, ko nosūtīja saviem
vecākiem. Šis piemērs rāda, ka mācību process nav spēle – bērni
strādāja pie jautājuma, kas viņiem bija interesants, viņi izmantoja
dažādas savas zināšanas un prasmes, un vienlaikus viņiem bija
nepieciešams prast savu viedokli arī pamatot. Savukārt, rakstot
vēstuli, skolēniem bija jāievēro arī pareizrakstība un
interpunkcija. Šādi skolas mācību procesā tiek veicinātas caurviju
prasmes, kas bērniem noderēs dažādās dzīves situācijās, piemēram,
kā pamatot savu viedokli, un vienlaikus viņi viena uzdevuma
veikšanai izmanto zināšanas, kas iegūtas dažādu mācību priekšmetu
apguvē.
Manuprāt, fiziskā vide skolā ir vismazsvarīgākā, bet vissvarīgākā –
intelektuālā atmosfēra.
Latvijā daudzās skolās maziem bērniem mācību stundu
starpbrīžos nav iespējas kārtīgi izkustēties, izskraidīties. Tas
taču arī ir svarīgi, lai varētu pilnvērtīgi stundu laikā nodoties
mācību procesam.
Piekrītu, ka bērniem vajag izkustēties, piemēram, desmit minūtes
izskriet laukā, svaigā gaisā. Tas būtu normāli, ja šādas aktīvās
atpūtas pauzes būtu no rīta, pusdienlaikā un arī pēcpusdienā.
Skolām šie aktīvie izspēlēšanās starpbrīži būtu jānodrošina.
Ja Latvijā tā nav, visticamāk, runa ir par finanšu trūkumu. Par to
būtu svarīgi runāt – ka nepieciešams piesaistīt finanšu līdzekļus,
lai skolās būtu cilvēki, kas var bērnus pieskatīt stundu garākajos
starpbrīžos un skolēni varētu brīvi izkustēties.
Ketija Silva viesojās Latvijā pēc VISC projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030) uzaicinājuma un ar British Council pārstāvniecības Latvijā atbalstu.