Skolas direktores viedoklis: bērna vēlmi mācīties ietekmē skolas vide
Vasarā, baudot silto laiku un atpūtu, ne visi bērni ar prieku domā – tuvojas 1. septembris, kad sāksies jaunais mācību gads. Pirmsskolas Patnis direktore Inguna Vārtiņa uzskata – bērnam piemērota vide nereti ir izšķirīga, lai bērns spētu labi un ar prieku mācīties.
Laiks mācībām, rotaļām un mieram
Protams, septiņus gadus vecs bērns vairs neuzskata sevi par mazu un
nevēlēsies gulēt diendusu, bet no pieredzes teikšu, ka liela daļa
no viņiem dienas gaitā kādu brīdi labprāt pavadīs, mierīgi lasot
vai zvilnot, un lielā skolā, kurā mācās bērni no 1. klases līdz 12.
klasei, tas diemžēl nav iespējams. Šāds formāts patiesībā būtu ļoti
vēlams bērniem līdz pat 6. klasei.
Esam raduši dzirdēt par tiem Latvijas reģioniem, kuros bērnu
trūkuma dēļ skolas tiek slēgtas vai telpas tiek atvēlētas arī
piecgadnieku un sešgadnieku apmācībām, taču notiek arī
pretējais - vietās, kurās skolas ir pārpildītas un nākas
meklēt alternatīvus risinājumus, 1. klasi var apgūt arī
pirmsskolā.
Pirmsskola var nodrošināt mazajam pirmklasniekam mācību vielas
apguvi viņiem ierastajā vidē. Laikā, kad Izglītības un zinātnes
ministrija sāka diskusijas par sešgadnieku sūtīšanu skolā, daudzi
eksperti un mediķi plašsaziņas līdzekļos skaidroja, cik liela
nozīme ir videi, kurā bērns mācās. Ka tieši vide var būtiski
ietekmēt viņa vēlmi mācīties, spēju koncentrēties, sekmes, kā arī
garīgo un fizisko veselību kopumā. Pirmklasniekam nereti ir grūti
ilgstoši koncentrēties vienai nodarbei. Ir nepieciešama nodarbes
maiņa, miksējot gan dinamiskas, gan mierīgas lietas.
Laikā, kad Izglītības ministrija sāka diskusijas par sešgadnieku sūtīšanu skolā, daudzi eksperti skaidroja, cik liela nozīme ir videi, kurā bērns mācās. Ka tieši vide var būtiski ietekmēt viņa vēlmi mācīties.
Saimes klases
Bērnu attīstības līmenis septiņu gadu vecumā nereti ir krasi
atšķirīgs – ir bērni, kuri jau 1. klases sākumā ir gatavi un
pietiekami nobrieduši pat 2. klasei, taču ir arī 2. klases skolēni,
kuri nespēj tikt līdzi citiem un vairāk atbilst pirmklasnieka
līmenim. Analizējot šādus gadījumus, mēs aizvien vairāk domājam par
tā saucamajām saimes klasēm. Klase, kurā kopā mācās septiņus un
astoņus gadus veci bērni un kurā skolotāja koordinē apgūstamo
vielu, pielāgojot to katram skolēnam pēc viņa spējām un attīstības
līmeņa. Nenoliedzami, šāds formāts darbosies tikai mazās klasēs, ne
gadījumā ar 30 skolēniem un vienu pedagogu. Bet šāda veida klasēm
ir daudz priekšrocību, piemēram, bērniem ir papildus motivācija
tiekties pēc grūtākiem un sarežģītākiem uzdevumiem, īpaši zēniem,
kuriem sacensības gars ir izteiktāks.
Pavadot pirmos skolas gadus šādā vidē, bērnam veidojas spēcīga
personība, viņš ir pašpietiekams, pārliecināts par sevi, spēj
pieņemt lēmumus un vēlas būt kopā ar saviem vienaudžiem. Jāņem
vērā, ka bērni ir ļoti dažādi – vieni vairāk vēlas mierīgu vidi,
citi – vairāk rotaļu un dinamikas, taču nevajadzētu uzskatīt, ka
bērns, kurš sākotnēji mācījies mazā skolā, pirmo klašu vielu ir
apguvis pirmskolā, būs kā siltumnīcas augs. Bērns būs nobriedusi un
brīva personība.
Autore: Pirmsskolas Patnis direktore Inguna
Vārtiņa