Mācību satura nepilnību dēļ skolēnu zināšanas par savu ķermeni kļūst arvien sliktākas
Lai gan daļa jauniešu mūsdienās par savu ķermeni un pilnvērtīgu attiecību veidošanu zina daudz, tikpat lielai daļai zināšanu līmenis par cilvēku seksuālo un reproduktīvo veselību ir satraucoši zems. Īstā vieta, kur zināšanu robus aizpildīt ar uzticamu un pareizu informāciju, būtu skola, taču šī brīža izglītības sistēmā šiem tik svarīgajiem jautājumiem nav atvēlēts pietiekami daudz laika, negatīvi ietekmējot jauniešu veselību un spēju veidot cieņpilnas savstarpējās attiecības.
Kam jārunā ar jauniešiem par svarīgiem
jautājumiem
Ikdienā bieži neaizdomājamies par to, cik patiesībā kritiski
svarīgi ir izglītot jauniešus par viņu seksuālo un reproduktīvo
veselību. Laikā, kad ievērojamas pārmaiņas ik dienu skar gan jaunā
cilvēka ķermeni, gan viņa emocionālo pasauli, turklāt veidojas
vērtību sistēma, kas lielā mērā ietekmēs viņu izvēlēto dzīves ceļu,
ir nepiedodami nerunāt par tādām tēmām kā higiēna, pubertāte,
seksualitāte, kontracepcija vai seksuāli transmisīvās
infekcijas.
Politiķi uzskata, ka zināšanas par savu ķermeni, higiēnu un reproduktīvo veselību jauniešiem ir jārod ģimenē. Protams, ģimenei ir milzīga loma pusaudžu izglītošanā, taču ne visi vecāki ir atvērti vai pietiekami kompetenti tik jūtīgu tēmu apspriešanai. Turklāt bieži mūsdienu vecākiem pat pašiem nav visu atbilžu par cilvēku seksuālo un reproduktīvo veselību, kas nepieciešamas īstā skatupunkta radīšanai, un laika trūkums tiek minēts kā attaisnojums nerunāšanai ar bērnu. Tādēļ nav pareizi visu atbildību uzvelt vecākiem. Realitātē jaunieši lielāko daļu sava laika pavada skolā. Mācību iestādes ir lieliska vieta, kur jauniešiem mērķtiecīgi organizēt nodarbības, lai radītu padziļinātu izpratni par cilvēka seksuālo un reproduktīvo veselību, bet tas diemžēl nenotiek vai notiek kampaņveidīgi..
Bieži mūsdienu vecākiem pat pašiem nav visu atbilžu par cilvēku seksuālo un reproduktīvo veselību, kas nepieciešamas īstā skatupunkta radīšanai, un laika trūkums tiek minēts kā attaisnojums nerunāšanai ar bērnu
Jo mazāk laika skolotājiem, jo sliktākas zināšanas
skolēniem
Skolotāji ik dienu cīnās ar katastrofālu laika trūkumu, kas neļauj
atbildēt uz visiem jautājumiem, kas skolēniem rodas. Tādējādi rodas
liels informācijas iztrūkums, jo tā netiek nodrošināta nedz mājās,
nedz skolā. Tā kā interese par seksualitātes tēmām ir liela,
jaunieši atbildes meklē internetā, kur sniegtā informācija bieži
neatbilst patiesībai un tiek kultivēti muļķīgi mīti un
aizspriedumi. Savukārt nepietiekama un nepareiza informācija par
cilvēku seksuālo un reproduktīvo veselību var būtiski ietekmēt
jaunieša nākotni. Pastāv daudz maldīgu priekšstatu par stāšanos
seksuālās attiecībās. Puiši un meitenes izdara neapdomīgas izvēles
tikai tāpēc, ka nav atbilstošu zināšanu un viņi nav piemēroti tam
sagatavojušies. Piemēram, jaunieši uzskata, ka dzimumakts bez
izsargāšanās var izraisīt tikai nevēlamu grūtniecību,
nepadomājot, ka ir iespēja inficēties ar seksuāli
transmisīvajām infekcijām, tai skaitā HIV /AIDS.
Mācoties par menstruālo ciklu, skolēniem ir liels pārsteigums, ka grūtniecība var iestāties jebkurā mēneša dienā.
Skolēnu nepietiekamais zināšanu līmenis nojaušams no viņu
uzdotajiem jautājumiem. Piemēram, pat 6. klases meitenes mēdz
nezināt, ka menstruācijas nav vienreizējs pasākums un turpmāk būs
katru mēnesi, savukārt, mācoties par menstruālo ciklu, skolēniem ir
liels pārsteigums, ka grūtniecība var iestāties jebkurā mēneša
dienā. Bieži nākas kliedēt mītu, ka ar seksuāli transmisīvu slimību
inficējies cilvēks arī izskatās slims, tādēļ par inficēšanos nav
jāuztraucas, kamēr vien ārēji nekas nemainās. Daudziem jauniešiem
arī nav skaidrības, kas ir hepatīts un kā ar to var
inficēties.
Pilnvērtīga izglītība – sabiedrības labklājības
pamats
Mācību stundu skaits šobrīd ne tuvu nav pietiekams, lai skolu
pedagogi spētu organiski piemeklēt atbilstošas metodes, ar kādām
radīt atvērtu un drošu vidi, lai jaunietis justos brīvs apspriest
sev interesējošas tēmas. Turklāt Izglītības likuma 10. pantā
veiktie grozījumi liedz veidot izvērstu diskusiju ar skolēniem arī
tiem skolotājiem, kas to vēlētos vai spētu atrast papildu laiku.
Lai neriskētu ar savu karjeru un darba vietu, pedagogi izvēlas par
jūtīgām tēmām nerunāt, liedzot jauniešiem iespēju saņemt
pilnvērtīgas zināšanas par savu veselību un savstarpējām
attiecībām.
Sabiedrības labklājības un ilgtspējas interesēs ir izglītoti
cilvēki. Bērnam ir vajadzīga droša vide, kur veidot izpratni par
savu ķermeni. Dzīvojot laikmetā, kad visapkārt ir ārkārtīgi daudz
informācijas avotu, vecāki tiek mudināti palīdzēt jauniešiem
saprast, kas no uzzinātā atbilst patiesībai un kas ir tikai
nepatiess izdomājums. Tomēr ne visas ģimenes var vai vēlas
parūpēties par to, lai informācijas trūkums nebūtu galvenais
iemesls neplānotām bērnu grūtniecībām vai smagām saslimšanām, tādēļ
īpaša uzmanība jāpievērš jauniešu izglītošanai skolās. Traģisks un
nepieļaujams ir valstī un valdībā bieži sastopamais uzskats, ka
“problēma neeksistē, ja par to nerunā” jautājumos, kas skar cilvēka
seksuālo un reproduktīvo veselību.
Autors: Rīgas Teikas vidusskolas bioloģijas skolotāja Solvita Melne