Kāpēc bērni pārkāpj norunas? Trīs tipiskākās problēmsituācijas un psiholoģes padomi vecākiem
Sākoties mācību gadam, ir svarīgi ģimenē pārrunāt vai ieviest iekšējās norunas, ko bērns drīkst un nedrīkst darīt.
Psiholoģe Iveta Aunīte iniciatīvas “Drošība bērna acīm” ietvaros skaidro, kādēļ bērni parasti nokļūst dažādās ķibelēs, kāpēc neieklausās vecāku norādījumos un kā rīkoties, lai novērstu šādas situācijas.
Situācija: bērns laicīgi neierodas mājās pēc skolas,
treniņa, pulciņa u.tml., jo, satiekot mājupceļā draugus, nolemj
doties ar viņiem kopīgos piedzīvojumos, neinformējot par to
vecākus.
Sākotnēji bērni šādas norunas pārkāpj neapzināti un labu nodomu
vadīti. Pēc mācību stundām vai nodarbībām, viņi izvēlas doties
piedzīvojumu meklējumos, jo neapzinās savas rīcības sekas. Skolēni
neapzinās, ka noteiktais laiks ir paredzēts vecāku sirdsmieram un
arī viņu pašu drošībai, līdz ar to rodas konfliktsituācija – bērns
nesaprot, kāpēc vecāki uztraucas, savukārt vecāki neizprot, kāpēc
atvase neklausa.
Bieži veidojas situācija, kurā vecāki nav laicīgi iemācījuši
bērniem ievērot robežas. “Uzsākot skolas gaitas, bērnam jau
vajadzētu būt skaidrai izpratnei par to, ko drīkst vai nedrīkst
darīt. Šodien daudzi “jaunie” vecāki izvēlas saudzīgu pieeju bērnu
audzināšanā, kuras pamatā ir savstarpēja sarunāšana. Agrīnā bērna
attīstības vecumā tā ir laba prakse, bet bērnam ir arī skaidri
jādara zināms tas, kādu uzvedību vecāki sagaida. Ja tas netiek
īstenots, nepieciešams norādīt uz rīcības sekām. Proti, bērnam ir
svarīgi izskaidrot, kāpēc vecāki izvirza dažādus noteikumus,”
uzsver I.Aunīte.
Uzsākot skolas gaitas, bērnam jau vajadzētu būt skaidrai izpratnei par to, ko drīkst vai nedrīkst darīt.
Psiholoģe skaidro – ja bērns pārkāpj vecāku izvirzītos noteikumus,
vispirms vajadzētu ar viņu izrunāties, jo kļūdīties var jebkurš,
arī pieaugušais. Savukārt situācijai atkārtojoties, bērnam ir
jāliek saprast, ka viņa neapdomīgā rīcība var izraisīt noteiktas
sekas. Turklāt, kā norāda I.Aunīte, ar rājienu šajā gadījumā nereti
nepietiek, jo bērns zemapziņā saprot, ka tas ir tikai rājiens,
tāpēc agrāk vai vēlāk viss atgriezīsies ierastajās sliedēs. Šeit
varētu būt runa arī par ierobežojumu kādu brīdi pavadīt brīvo
laiku kopā ar draugiem vai papildu pienākumi mājās, piemēram,
trauku mazgāšana, lapu grābšana pagalmā, u.tml.
Situācija: bērns apzināti ignorē vecāku
zvanus.
Tipiskākās skolēnu atrunas šādos gadījumos ir: “Piedod, es
nedzirdēju, ka zvana.” un “Man bija izslēgts skaņas signāls.”. Taču
eksperti norāda, ka bērni ļoti labi apzinās telefona lietošanas
funkcijas. Patiesais šādas rīcības iemesls ir tas, ka brīdī, kad
viņi jūtas “lieli un patstāvīgi”, vecāku šķietami pārmērīgā
uzmanība, rūpes var šķist kaitinošas. Līdz ar to, bērni izvēlas
neatbildēt uz zvaniem, uzskatot, ka vecāki tāpat zina, kur viņi
atrodas (piemēram, skolā, ceļā uz pulciņu vai mājām u.tml.) un
kāpēc kavējas (piemēram, nokavēja autobusu).
Ja neatbildēšana uz zvaniem kļūst par apzinātu un regulāru bērna
rīcību, vecākiem šim jautājumam ir jāpieiet ļoti praktiski.
Pirmkārt, atgādinot, ka mobilais telefons, tostarp viedtālrunis, ir
primāri paredzēts savstarpējai saziņai. Otrkārt, uzsākot lietot
mobilās ierīces, bērnam ir jāizskaidro atbildība, kas nāk līdzi
tehnoloģiju izmantošanai.
Tāpat, vecākiem ir iespēja izmantot bērnu uzraudzībai mūsdienu
tehnoloģiju iespējas, piemēram, tā dēvētos bērnu drošības
pulksteņus – “MyKi Touch”, “Sponge”, “KiGO Watch” un citus. Tie
ļauj noteikt atvases atrašanās vietu reāllaikā, sazināties ar viņu
un otrādi, tā sniedzot vecākiem sirdsmieru. Arī bērniem šie
pulksteņi rada lielāku drošības sajūtu, jo viņi var ātri un
vienkārši paziņot vecākiem par bīstamām situācijām, nospiežot tikai
vienu pogu.
Situācija: pavadot laiku pagalmā ar draugiem, bērns satiek
klasesbiedru, kurš aicina kompāniju pie sevis ciemos. Bērni dodas
līdzi satiktajam draugam, neinformējot par to
vecākus.
Ja bērns nepabrīdina vecākus par plānu maiņu, brīdī, kad viņu nav
iespējams atrast, ģimenē izveidojas panikas situācija. Tie ir lieki
kreņķi un pārdzīvojumi visiem. Kā izskaust šo atvases
niķi?
I.Aunīte norāda, ka šajos gadījumos problēma ir nevis bērnu, bet
gan vecāku uzvedībā: “Bērni parasti domā, ka netiks pieķerti, bet
ja tiks - nekas slikts nav izdarīts. Tas ir normāls domāšanas
modelis, jo bērni neapzinās riskus, kurus saskata pieaugušie. Tikai
vecāki aizdomājas par riskiem, ko rada ceļa braucamās daļas
šķērsošanas neatļautā vietā, nikni kaimiņu suņi vai ļaunprātīgi
noskaņoti pieaugušie. Taču paši vecāki nereti rīkojas tieši tāpat.
Piemēram, pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, daudzi uzskata, ka
nekas taču nenotiks.”
Bērni parasti domā, ka netiks pieķerti, bet ja tiks - nekas slikts nav izdarīts.
Tādējādi ir svarīgi atcerēties, ka bērnu audzināšanā būtisku loma
ir arī vecāku savstarpējai sadarbībai. Proti, ja vienā grupā pastāv
vienādi noteikumi visiem, klasiskā bērnu atruna, ka citiem ļāva,
nestrādās. Tāpēc eksperte iesaka apzināt atvases draugu vecākus un
veidot ar viņiem pozitīvas attiecības, jo tā būs iespējams
pārliecināties par bērna drošību.
“Saprotams, ka daudzās situācijās panākt vecāku savstarpējo
vienošanos ir sarežģīti. Taču galvenais uzdevums ir veidot kopīgu
saziņas mehānismu, lai izvairītos no nepatīkamiem starpgadījumiem,”
tā I.Aunīte.
Materiāls tapis mobilo sakaru operators BITE