Fizikas un matemātiskas skolotājs: Pedagogs mūsdienās ir multitaskers
Laikā, kad Aleksandrs Vorobjovs strādāja par žurnālistu, viņam nebija pat domu par pedagoga profesiju. Šodien viņš ir Mārupes vidusskolas fizikas un matemātikas skolotājs, kā arī audzinātājs 10.a klasei.
Pavadījis pedagoga darbā jau desmit gadus, Aleksandrs saka, ka
lēmums kļūt par skolotāju ir labākais, kas ar viņu noticis.
Pedagoģiju viņš sauc par savu aicinājumu, un skaidro, ka
izplatītais viedoklis par to, ka skolotāji saņem maz, daļā gadījumu
ir tikai mīts.
Fizmats ar pieredzi žurnālistikā
Vairākus gadus strādāju par žurnālistu un tas man ļoti patika. Lai
cik tas dīvaini nebūtu, tā bija iespēja likt lietā savu fizmata
izglītību. Es strādāju pētnieciskās žurnālistikas nodaļā, iegūtā
izglītība man palīdzēja vieglāk izprast, piemēram, dažādas
grāmatvedības shēmas, pētīt liela apjoma datus, tos sakārtot un
skaidrot, turklāt darbs bija ļoti interesants. Pirms desmit gadiem
mainījās laikraksta īpašnieki, jaunie nebija gatavi uzturēt
analītisko nodaļu, un man tika piedāvāts biznesa apskatnieka
postenis. Šis piedāvājums īsti neuzrunāja, tāpēc sāku domāt, ko
dzīvē vēlos darīt. Domās pārskatīju savu bērnības sapņu profesiju
sarakstu, kurā bija trīs iespējamie varianti: žurnālists, šoferis
un skolotājs.
Tā kā žurnālista arods jau bija izmēģināts, bet romantisms par
šofera profesiju pieaugot bija mazinājies, atlika – skolotājs. Šī
joma saistīja jau skolas laikā, mana pirmā piepelnīšanās bija
ķīmijas privātstundas vecāko klašu skolēniem, un tas sniedza mazu
ieskatu profesijā. Iespējams lēmumu kļūt par skolotāju būtu
pieņēmis uzreiz pēc skolas pabeigšanas, tomēr patraucēja kāds šaubu
moments – nebija viegli pieņemt, ka manu darbu vērtēs pēc citu
cilvēku sasniegumiem, ne maniem. Tā ir pedagoga profesijas īpatnība
– mūs vērtē pēc skolēnu sasniegumiem, bet šobrīd esmu ar to pilnībā
saradis un pieņēmis.
Kļūšana par skolotāju - labākais lēmums manā
dzīvē
Šobrīd, raugoties uz lēmumu kļūt par skolotāju, ko pieņēmu pirms
desmit gadiem, varu teikt – tas bija labākais lēmums manā dzīvē.
Pateicoties profesijai, esmu kļuvis atvērtāks, šobrīd iegūstu savu
piekto augstāko izglītību, un, kad daudzi man jautā, vai pēc tam
došos strādāt uz ministriju, ar prieku varu teikt nē, es turpināšu
darbu ar jauniešiem.
Nenoliedzami, kad paziņoju saviem kolēģiem un draugiem par lēmumu,
reakcijas bija dažādas. Vieni uzskatīja, ka es turpmāk neko
nevarēšu atļauties, taču rezultātā varu teikt, ka saņemu pat
vairāk, nekā citu nozaru pārstāvji. Manai audzināmajai klasei reiz
bija karjeras izaugsmes nodarbība par stereotipiem karjeras izvēlē.
Lai gan nodarbības vadītājai vajadzēja kliedēt šos stereotipus,
viņa paziņoja: “Vai jūs ziniet, cik saņem traktorists Aizkrauklē?
Neziniet. Pilnīgi noteikti vairāk nekā jūsu skolotājs. Tūkstoti
eiro.” Mana kritiski domājošā klase nevarēja likties mierā un
jautāja, vai tā ir visu gadu vai tikai sezonā, pirms vai pēc
nodokļu nomaksas u.tml. Neatkarīgi no šiem faktoriem, patiesībā
traktorists saņem krietni mazāk.
Lai gan nauda nav galvenais, jāsaka, ka tas ir stereotips, ka
pilnīgi visi skolotāji saņem maz. Varu teikt paldies Mārupes
pašvaldībai un skolas vadībai, jo atalgojums, ko saņemu, ir
konkurētspējīgs. Un zinu, ka neesmu vienīgais tāds skolotājs visā
Latvijā.
Panākumi nav atkarīgi no dzimuma
Esmu saskāries ar dažādiem stereotipiem par šo profesiju – nereti
dzirdu, ka mani skolēni gūst panākumus tikai tāpēc, ka viņu
skolotājs ir jauns vīrietis. Panākumi nav atkarīgi no dzimuma.
Galvenais ir empātija un rūpes par to, kas notiek skolēna dzīvē. Es
visu uztveru ļoti personīgi, visur iesaistos, un skolēni to jūt.
Arī viņi kļūst draudzīgāki. Savukārt par jaunību varu teikt, ka
esmu relatīvi jauns – kolēģim, kurš skolā strādā jau 30 gadus, varu
šķist jauns un nepieredzējis, bet pusaudzim, kas mācās 7. klasē,
var šķist, ka esmu padzīvojis. Paaudzes mainās ļoti strauji, arī es
vairs tik viegli netieku līdzi – ne vienmēr spēju saprast jauniešu
slengu, tāpēc reizēm gribētos ņemt talkā kādu vārdnīcu.
Manā klasē ir jānotiek lietām!
Stāsts par to, kā es nonācu pie audzināmās klases, ir gana
interesants. Mans sapnis bija vidusskolas klase ar matemātikas
virzienu. Šo ideju skola ieviesa, un, kā jau idejas autoram, šo 10.
klasi uzticēja mācīt man. Papildus tam bija vēl viena matemātikas
virziena 7. klase, kuriem bija savs audzinātājs, bet saikne starp
viņiem neveidojās un skolēni aktīvi lūdza vadībai, lai viņiem kā
audzinātāju piešķir mani. Sekoja viens lielisks Erasmus+ projekts,
kurā es iesaistīju šo matemātiķu klasi. Nemanot sadraudzējāmies tik
ļoti, ka 8. klasē skolēni sāka uzstājīgi prasīt, lai es kļūtu par
viņu audzinātāju. Kā mācēju, centos viņus atrunāt no šīs idejas, jo
man bija bažas, ka audzinātāja perspektīva varētu formalizēt mūsu
draudzību. Skolēni bija pārāk neatlaidīgi, pat nomainīja šiltīti
pie mana kabineta durvīm, lai pasludinātu mani par audzinātāju.
Jāsaka, ka es neizvēlējos klasi, bet viņi izvēlējās mani, un esmu
par to ļoti gandarīts.
Par audzinātāju darbu varu teikt, ka manā klasē ir jānotiek lietām!
Visiem ir jābūt iesaistītiem! Mani neapmierina situācija, ka klasē
ir tikai daži aktīvi bērni un pārējie plūst pa straumi, vēlos, lai
iespēju robežās iesaistās visi. Mani vadmotīvi ir sadarbība,
iniciatīva un draudzīgums.
Skolotājs Instagram un Snapchat
Ja man jautā, kā tas ir – jaunam skolotājam vadīt audzināmo klasi,
kurā ir jau gana pieauguši jaunieši, tad jāsaka, ka galvenais ir
respektēt skolēnus, un to saņemsi arī pretī. Jokojot mēdzu teikt,
ka svarīgākais ir nekrist panikā! Protams, ir bērni, kas pārbauda
robežas un cenšas provocēt, bet tādi bijuši visos laikos. Viss
atkarīgs, cik ļoti skolotājs pavelkas. Vidusskolā bērni jau ir ļoti
prātīgi. Ja skolotāja mērķis ir bērnu panākumi un tas, lai viņi
mācoties gūst arī pievienoto vērtību, bērni to saprot.
Aleksandrs: Pedagoga darbs man ir hobijs, par ko saņemu algu, nevis darbs.
Grūtākais ir atrast laiku, ko veltīt katram bērnam, jo visi vēlas
personisku pieeju. Skolotājam jābūt ļoti lielai atmiņas kapacitātei
– jāatceras, kurus pulciņus un nodarbības katrs apmeklē, ar ko
aizraujas, par ko fano u.tml. Es, piemēram, esmu gan Instagram, gan
Snapchat, ko lieto arī mani skolēni. Kā gan citādi es uzzinātu par
aktuālāko viņu dzīvēs?! Vēlos, lai skolēni zina, ka man viņi
rūp!
Pedagoģija ir mans aicinājums
Kā jau minēju, atalgojums šajā profesijā man nav primārais.
Uzskatu, ka pedagoga darbs man ir hobijs, par ko saņemu algu, nevis
darbs. Kādreiz, lasot Konfūcija teikto - Atrodi darbu, kas tev
patīk un Tev nekad vairs nebūs jāstrādā – es domāju, ka tās ir
muļķības, bet tagad tā ir mana dzīve. Pedagoģija ir mans
aicinājums, stundām gatavojos ar neizsakāmu azartu, domājot, ko vēl
un vēl varu izdarīt. Tas ir radošs process, kuram neskaitu stundas,
jo svarīgākais ir rezultāts. Vienīgais darbiņš, kas mani
nesajūsmina, ir kontroldarbu labošana, bet arī tam pieeju radoši,
vienmēr cenšos uzrakstīt kādu komentāru, pamudinājumu izdarīt vēl
un skaidrojumu, kāpēc vērtējums ir tieši tāds. Ja skolēns ir
ieguldījis darbu, vēlos, lai viņš saņem arī atgriezenisko saiti,
nevis tikai ciparu lapas apakšā.
Ar katru gadu gandarījums pieaug
Ja, sākot skolotāja darba gaitas, daudzi līdzcilvēki raudzījās uz
manu entuziasmu un teica, ka tas pāries, tad tagad, pēc desmit
gadiem, droši varu teikt – tas nepāries! Patiesībā, ar katru gadu
gandarījums tikai pieaug! Es apzinos, ka skolotāja arods nav darbs
no 9 līdz 17. Reizēm vecāki zvana vakarā un atvainojas par
traucējumu, kaut patiesībā viņi nemaz netraucē. Tas ir labi, ka
viņi zvana, informē mani un dalās. Sadarbība ar vecākiem ir ļoti
laba, bieži saņemu uzmundrinājumus, turklāt liela daļa vecāku
aktīvi iesaistās mūsu klases pasākumos un ir ļoti atbalstoši. Jā,
tāpat kā bērni, ir arī vecāki, kuri pārbauda robežas, bet viņiem
varu teikt – es zinu, ko es daru, un ļaujiet man to
darīt!
Aizvadot desmit gadus šajā profesijā, varu teikt, ka mūsdienu
skolotājs ir multitaskers – spēj darīt daudz un dažādas lietas,
turklāt vienlaicīgi. Un mudināt darīt arī skolēnus! Tuvojoties
skolēnu brīvlaikam, es vēlos saviem kolēģiem atgādināt, ka arī
vislabākajam skolotājam ir jāatpūšas. Nav jēgas gatavot stundas
līdz diviem naktī, ja nākamajā rīta būsi noguris un nespēsi to
pienācīgi realizēt. Atpūties skolotājs tomēr bērniem var dot daudz
vairāk!
Autors: Mārupes vidusskolas fizikas un matemātikas skolotājs
Aleksandrs Vorobjovs