Lūk, kā Islande radikāli samazināja narkotiku lietošanu pusaudžu vidū
Deviņdesmito gadu sākumā Islande secināja, ka viņu pusaudžu vidū ir augsts narkotisko vielu lietotāju skaits. Lai problēmu risinātu, tika izstrādāta nopietna valsts mēroga programma. Nu Islande var lepoties, ka atkarību izraisošo vielu lietošana pusaudžu vidū ir straujo mazinājusies.
Amerikāņu profesors, psihologs Harvijs Milkmans (Harvey Milkman), kurš ir pasniedzējs Reikjavīkas universitātē skaidro, ka jau septiņdesmito gadu sākumā, kad viņš strādāja kādā psihiatriskajā slimnīcā Ņujorkā, saskāries ar ļoti daudz narkotiku lietotājiem un marihuānas smēķētājiem. Profesoram tolaik radusies liela interese, kāpēc cilvēki lieto noteiktās narkotikas.
Milkmans doktora disertācijā secināja, ka cilvēki izvēlas vai nu heroīnu vai amfetamīnus, atkarībā no tā, kā viņi cīnās ar stresu. Heroīna lietotāji vēlējās padarīt sevi nejūtīgu pret to, amfetamīna lietotāji – cīnīties ar stresu aktīvi.
Pēc šī darba publicēšanas viņš bija viens no pētnieku grupas ASV Narkotiku apkarošanas institūtā, kurš meklēja atbildes uz šādiem jautājumiem: kāpēc cilvēki sāk lietot narkotikas? Kāpēc viņi turpina? Kad viņi sasniedz narkomānijas robežu? Kad viņi apstājas? Un kad viņi no jauna pie tā atgriežas? Profesors uzskata, ka svarīgākais jautājums ir - kāpēc jaunieši turpina lietot narkotikas.
Mēs neteicām viņiem, ka jūs ieradīsieties, lai ārstētos. Mēs teicām, ka iemācīsim jums visu, ko vēlaties mācīties: mūziku, deju, hip hop, mākslu, cīņas mākslu.
Līdz 1992. gadam viņa komanda piesaistīja 1,2 miljonus ASV dolāru lielu valsts dotāciju, lai izveidotu "Sevis izpētes projektu", kas piedāvāja pusaudžiem dabiskas alternatīvas narkotikām un noziegumiem. Projekta ietvaros tika piesaistīti bērni no 14 gadu vecuma kuri neuzskatīja par vajadzīgu ārstēties, bet kuriem bija problēmas ar narkotikām vai sīkiem noziegumiem.
„Mēs neteicām viņiem, ka jūs ieradīsieties, lai ārstētos. Mēs teicām, ka iemācīsim jums visu, ko vēlaties mācīties: mūziku, deju, hip hop, mākslu, cīņas mākslu. Ideja bija tāda, ka šīs dažādās nodarbības varētu veicināt izmaiņas bērnu smadzeņu darbībā un dot to, kas viņiem bija vajadzīgs, lai labāk tiktu galā ar savu dzīvi: jaunieši varētu iemācīties mazināt trauksmi un nemieru, kā veiksmīgāk menedžēt to. Tajā pašā laikā dalībnieki varēja iegūt dzīves prasmju apmācību, kuras mērķis bija uzlabot domas par sevi un attieksmi pret savu dzīvi, un veidu kā viņi mijiedarbojas ar citiem cilvēkiem. Bērniem tika teikts, ka tā ir trīs mēnešu programma. Daži palika piecus gadus.
1991. gadā Milkmans tika uzaicināts uz Islandi, lai runātu par šo
darbu, viņa atklājumiem un idejām. Viņš kļuva par konsultantu
pirmajam dzīvojamajam narkotiku atkarību ārstēšanas centram
pusaudžiem Islandē, pilsētā, ko sauc par Tindaru. „Tas tika
izstrādāts, domājot par ideju dot bērniem labākas lietas, ko darīt,
” viņš skaidro. Tieši šeit viņš tikās ar psihologu Gudbergu, kurš
bija arī brīvprātīgais.
Narkotiku atkarību ārstēšanas centram ir plašs nodrošinājums. Te ir
divas zāles, kas paredzētas badmintonam un galda tenisam. Parkā ir
arī vieglatlētikas trase, ģeotermiski apsildāms peldbaseins un
futbola laukums. Te notiek dažādas mūzikas, deju un mākslas
nodarbības.
Statistika:
Eiropas mērogā, salīdzinot jauniešu skaitu, kas dzīvo brīvi no
atkarībām, Islande šobrīd atrodas augšgalā. To 15 un 16 gadīgo
jauniešu skaits, kuri ir pagājušā mēnesī bijuši dzēruši ir sarucis
no 42% 1998. gadā līdz 5% 2016. gadā. No 17% uz 7% ir samazinājies
to jauniešu skaits, kuri jebkad ir pamēģinājuši zālīti. Smēķēšana
samazinājusies no 23% uz 3%.
Laikā no 1997. līdz 2012. gadam to 15 un 16 gadīgo bērnu skaits, kuri atzīmēja, ka pavada laiku kopā ar vecākiem darba dienās, dubultojās - no 23% līdz 46%. Un to skaits, kas kas piedalījās organizētajā sportā vismaz četras reizes nedēļā, palielinājās no 24% līdz 42%. Tikmēr cigarešu smēķēšana, dzeršana un zālītes lietošana šajā vecuma grupā samazinājās.
Profesors Milkmans apgalvo, ja Islandes pieredzi pārņemtu arī citas valstis, tas varētu būt ieguvums miljoniem bērnu, viņu vispārējai psiholoģiskajai un fiziskajai labsajūtai, nemaz nerunājot par veselības aprūpes sistēmu un plašāku sabiedrību.
Komandas pētījumi soli pa solim
“Vai esat kādreiz mēģinājuši alkoholu? Ja jā, tad kad pēdējo reizi
dzērāt? Vai esat kādreiz bijuši piedzērušies? Vai esat mēģinājuši
cigaretes? Ja tā, cik bieži smēķējat? Cik daudz laika jūs pavadāt
kopā ar saviem vecākiem? Vai jums ir ciešas attiecības ar saviem
vecākiem? Kāda veida aktivitātēs jūs piedalāties?” 1992. gadā katrā
Islandes skolā 14, 15 un 16 gadus veci skolēni aizpildīja anketu ar
šādiem jautājumiem. Šis process tika atkārtots 1995. un 1997.
gadā.
Šo aptauju rezultāti bija satraucoši. Valstī gandrīz katru dienu smēķēja gandrīz 25 procenti pusaudžu, vairāk nekā 40 procenti aizvadītajā mēnesī bija bijuši piedzērušies. Bet, kad izpētes komanda vairāk iedziļinājās datos, viņi varēja precīzi identificēt, kurās skolās bija vislielākās problēmas un kurās - vismazākās. Analīze atklāja acīmredzamas atšķirības to bērnu dzīvēs, kuri uzsāka dzeršanu, smēķēšanu un narkotiku lietošanu no tiem, kas to nedarīja. Daži faktori parādījās kā spēcīga aizsardzība pret vēlmi lietot narkotikas: piedalīšanās organizētās aktivitātēs - īpaši sportā - trīs vai četras reizes nedēļā, nedēļā kopējais laiks, kas pavadīts kopā ar vecākiem, rūpēšanās sajūta skolā, un nebūšana ārpus mājas vēlos vakaros.
Šo aptauju rezultāti bija satraucoši. Valstī gandrīz katru dienu smēķēja gandrīz 25 procenti pusaudžu, vairāk nekā 40 procenti aizvadītajā mēnesī bija bijuši piedzērušies.
Līdz profesora Milkmana komanda nāca klajā ar jaunu pieeju atkarību
profilaksē, tika īstenotas dažādas kampaņas, kas tika balstītas uz
izglītošanu – bērnus un jauniešus brīdināja par dzērienu un
narkotiku briesmām, bet, kā Milkmans bija novērojis ASV, šīs
programmas nedarbojās. Izmantojot aptauju datus, tostarp Milkmana
pētījuma atziņas, pakāpeniski tika ieviests jauns valsts mēroga
plāns. Tika mainīti likumi, vairs netika atļauts iegādāties tabaku
līdz 18 gadu vecumam un alkoholu - līdz 20 gadiem. Aizliedza
tabakas un alkohola reklāmu. Saikni starp vecākiem un skolu
stiprināja, izmantojot vecāku organizācijas. Likumā noteica, ka tās
jāizveido katrā skolā, kopā ar skolas padomi un vecāku pārstāvjiem.
Vecākus aicināja piedalīties sarunās par to, cik svarīgi ir
kvalitatīvi nevis kvantitatīvi veltīt laiku saviem bērniem, runājot
ar saviem bērniem par viņu dzīvi, zinot, kas ir viņu draugi un cik
svarīga ir bērnu uzturēšanās mājās vakaros. Tika pieņemts arī
likums, kas aizliedz bērniem vecumā no 13 līdz 16 gadiem no plkst.
22:00 ziemā un no pusnakts vasarā atrasties laukā. Tas joprojām ir
spēkā arī šodien.
Valsts finansējums tika palielināts sporta, mūzikas, mākslas, deju
un citu klubu organizētājiem, lai dotu bērniem alternatīvus veidus,
kā sajusties daļai no grupas, justies labi citos veidos, nevis
lietojot alkoholu un narkotikas. Piemēram, Reikjavīkā, kur dzīvo
vairāk nekā trešdaļa valsts iedzīvotāju, brīvdienu karte dod
ģimenēm aptuveni 250 euro gadā par bērnu, lai samaksātu par
izklaides aktivitātēm.
Būtiski, ka datu vākšana turpinās. Katru gadu gandrīz katrs
Islandes bērns pilda aptaujas anketu. Tas nozīmē, ka vienmēr ir
pieejami aktuāli, ticami dati.
Avots: www.weforum.org