Jaunais skolotāju uzdevums - domāt no skolēna pozīcijām
Valsts pamatizglītības standarts ir izstrādāts un apstiprināts. Ar kādiem izaicinājumiem tā autori saskārušies dokumenta izstrādē? Kāds ir tā saturs? Ko skolotājam tajā meklēt? Kādas prasmes skolotājam vajadzīgas, un kā pie tām tikt?
To vaicājam Skola2030 mācību satura izstrādes vadītājai līdz 2017. gada augustam, LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra vadītājai, Dr. paed. Dacei Namsonei, kuras vadībā LU kā projekta sadarbības partneris izstrādā mācību līdzekļus dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju mācību jomā.
– Valsts pamatizglītības standarts ir apstiprināts. Kas
šajā dokumentā ir jaunais? Ko tajā var atrast un ko
nemeklēt?
– Atbilstoši likuma prasībām standartā ir aprakstīti galvenie
skolēnam sasniedzamie rezultāti, noteiktu izglītības posmu beidzot.
Proti, tas, ko skolēns spēs, pratīs, varēs izdarīt, un rezultāti ir
sagrupēti mācību jomās (valodu, sociālā un pilsoniskā,
kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā, dabaszinātņu,
matemātikas, veselības un fiziskās aktivitātes, tehnoloģiju).
Nozīmīgs jaunums ir mācību jomas un tas, ka jomas ir izveidotas
vienā sistēmā, sakārtotas pēctecīgi, skolēnam beidzot 3., 6. un 9.
klasi. Sasniedzamos rezultātus visās šajās jomās varam izdrukāt uz
vienas lapas. Ja skolotājs strādā, piemēram, vidējā posmā,
4., 5. klasēs, tad viņš var redzēt, kas ir bijis pirms tam, ko
skolēnam jau vajadzētu zināt, prast un spēt, un kas sagaida tālāk
nākamajā posmā.
Nozīmīgs jaunums ir mācību jomas. Jomas apvieno vairāku
radniecīgu mācību priekšmetu sasniedzamos rezultātus, labāk
palīdzot gan skolotājam, gan skolēniem ieraudzīt šo priekšmetu
savstarpējo saistību. Tā, piemēram, kultūras izpratnes un
pašizpausmes mākslā mācību jomas sasniedzamos rezultātus skolā
īstenos ir vizuālās mākslas, mūzikas, literatūras un teātra mākslas
palīdzību, valodu mācību jomā – ar latviešu valodas,
mazākumtautību dzimtās valodas un svešvalodu palīdzību.
Lielo ideju formulēšana palīdzēs skolotājam mācībās uzsvērt kopsakarības un skolēnam, apgūstot dažādus mācību priekšmetus, skaidri saprast, ko viņš mācās un kur viņam šīs zināšanas un prasmes noderēs.
Vēl viens jaunums ir tas, ka saturs ir būvēts ap lielajām idejām
jeb būtiskākajiem pamatjēdzieniem, ar kuru palīdzību iespējams
aprakstīt nozīmīgākās parādības daudzveidīgās cilvēka darbības
jomās. Lielo ideju formulēšana palīdzēs skolotājam mācībās uzsvērt
kopsakarības un skolēnam, apgūstot dažādus mācību priekšmetus,
skaidri saprast, ko viņš mācās un kur viņam šīs zināšanas un
prasmes noderēs. Lielās idejas rāda, kā skolēns uztvers apkārtējo
pasauli, pabeidzot skolu. Katru lielo ideju veido vairākas mazās
idejas, un katrai no tām ir piemērots sasniedzamais rezultāts
skolēnam. Tā, piemēram, lielā ideja pamatskolā sociālo zinātņu un
vēstures jomā ir “Kādā veidā cilvēki sevi pārvalda?”.
Struktūrelements šajā piemērā ir “vara”, un rezultātā skolēns spēj
pamatot, kāpēc cilvēkiem, kopā dzīvojot, vajag likumus un
vienošanos par sadzīvošanas noteikumiem, viņš spēj izvērtēt, kādas
sekas rada konkrēta rīcība.
Esam dzirdējuši jautājumu: “Kā jūs varat apgalvot, ka saturs ir veidots skolēnam?” Jau izejot no tā, ka esam formulējuši apgalvojumu, ko gribētu, lai skolēns apjēdz, kas ir lielā ideja. Tas ir tas, ko mēs gribam, lai skolēnam paliek, kad viņš visu citu būs aizmirsis. Tāpēc ir lielā ideja un galarezultātu formulējumi noteiktu posmu beigās, un tāpēc tie ir kompleksi, starpdisciplināri un, nenoliedzami, diezgan sarežģīti. Tā ir, jo uz kompetenci jeb lietpratību mēs skatāmies kā uz kompleksu rezultātu, kas ietver gan zināšanas, gan prasmes, gan attieksmes, gan arī rīcību.
Nākamais dokuments – mācību priekšmetu programmas. Programmas paraugā jau daudz izvērstāk un konkrētāk parādās sasniedzamie rezultāti, tur, piemēram, var ieraudzīt arī gramatikas likumus, kas jāmācās valodā. Katrs standartā minētais sasniedzamais rezultāts te ir aplūkots detalizētāk. Tieši tāpat lielās idejas programmās tiek sadalītas nosacīti mazajās idejās.
Sarežģītākais, protams, ir, programmas savstarpēji saskaņot. Šis darbs pašlaik notiek. Īstajai saskaņošanai gan jānotiek pašā skolā. Tas ir jautājums par to, cik lielā mērā konkrētā skolā skolotāji ir gatavi sadarboties, un arī par uzskatu maiņu, par attieksmes un domāšanas maiņu. Vai es, skolotājs, skatos uz mācību stundu kā uz kaut ko privātu, vai uz ko tādu, kas aizved uz konkrētu skolēnu rezultātu? Ir atšķirība, vai mēs aprakstām rezultātus atsevišķos mācību priekšmetos vai septiņās jomās. Mēs dabūjam šos rezultātus skaitliski mazāk, tie ir lielāki un sarežģītāki, bet savstarpēji saistīti, un mums ir vieglāk pārliecināties par to sasniegšanu – vieglāk tos izmērīt.
Caurviju prasmes māca matemātikā, latviešu valodā, mūzikā, ģeogrāfijā utt. Bet rezultāts ir kopīgs, jo panākams ir tikai visu skolotāju kopīgajā darbā.
Līdz ar to izmaiņas ir saistītas ar vērtēšanu, kas arī ir minētas standartā. Ļoti liels uzsvars tagad ir uz formatīvo vērtēšanu, tā kļūst par prioritāti. Līdz šim tā nebija. Tā prasa domāšanas maiņu visām iesaistītajām pusēm – skolotājiem, skolēniem un vecākiem.
Standarta pirmajā pielikumā atsevišķi izceltas caurviju prasmes, kuras māca ar konkrētas jomas satura starpniecību, ne jau atsevišķi. Tās iekļautas sasniedzamo rezultātu formulējumos visās jomās. Caurviju prasmes māca matemātikā, latviešu valodā, mūzikā, ģeogrāfijā utt. Bet rezultāts ir kopīgs, jo panākams ir tikai visu skolotāju kopīgajā darbā. Neapšaubāmi daudz kas ir atkarīgs no konkrētās skolas vadības.
– Ar kādiem izaicinājumiem saskārāties
pamatizglītības standarta izstrādē?
– Mēs uzsveram, ka tagad ir jauns saturs, bet jauns tas ir kā
dokuments, kā struktūra. Konceptuāli jaunais standarts
turpina 2006. gadā aizsākto pamatizglītības satura virzību.
Tas nozīmē to, ka visās skolās jau ir iestrādes. Protams, mācību
iestādes ir atšķirīgas, ir skolas, kurās šīs iestrādes ir dziļākas
un plašākas, ir tādas, kurās to ir mazāk. Šis ir īstais brīdis
katrai skolai izvērtēt, kur tā atrodas un ar ko jāsāk.
Visos trijos līmeņos, vai mēs domājam par standarta, par programmu vai skolas līmeni, pats svarīgākais ir domāt no skolēna pozīcijām. Ko skolēnam vajadzētu spēt izdarīt noteikta izglītības posma noslēgumā vai mācību jomā, vai noteiktā klasē, vai konkrētā stundā? Te sastopamies ar nepieciešamību mainīt domāšanu. Gadu desmitu laikā bija izveidojusies tradīcija uzskatīt, ka skolotājs ir vienīgais zinošais, viņš stundā stāstīs, skolēni klausīsies. Tagad skolotājam jāmācās domāt, ko skolēnam vajag. Kas konkrētā stunda būs, kā ķīmiķi saka, sausais atlikums, un ne tikai vienā mācību priekšmetā, bet kā tas saistās ar to, kas notiek mums apkārt? Un kā mēs vienā mācību priekšmetā apgūto varēsim pārnest uz citiem? Runa ir ne tikai par satura tēmām, bet galvenokārt par prasmēm. Te mēs nonākam pie caurviju prasmēm. Domāšanas prasmēm, sadarbības prasmēm, domāšanas prasmēm arī saistībā ar lasītprasmi u. tml.
Gadu desmitu laikā bija izveidojusies tradīcija uzskatīt, ka skolotājs ir vienīgais zinošais, viņš stundā stāstīs, skolēni klausīsies. Tagad skolotājam jāmācās domāt, ko skolēnam vajag.
Šī plānošanas sistēma ir būvēta, sākot no standarta, vēl vairāk tā pastiprinās mācību priekšmetu programmās, un vissarežģītāk to būs saskaņot skolas līmenī. Izaicinājumi būs visi tie paši. Standartā ir ierakstīts, piemēram, ka, beidzot sesto klasi, skolēnam latviešu valodā jāprot veidot runu, mēs esam ieraduši lietot modes vārdu “prezentēt”. Ko tas vēl nozīmē? Tas nozīmē, ka, sākot no 7. klases, visos mācību priekšmetos liekam kaut ko šim jau apgūtajam klāt. Bet ko konkrēti un kādā veidā? Autori to mēģina iekļaut programmās, tomēr īsti līdz galam to varēs saprast, tikai sapulcinot skolās kopā konkrētos skolotājus, kas strādās 7. klasē. Un tas ir ļoti atšķirīgi no iepriekš ierastā. Skolotāji vairs nestrādās katrs aiz savas klases durvīm, ieslēdzies savā mācību priekšmetā, tagad skolotāji nāks kopā un runās par to, ko vajag darīt katram skolēnam un ko mēs kā skolotāji tāpēc darām. Šī ir vislielākā atšķirība.
Saturs ir mākslīgi uzblīdināts, jo skolotājs nezina, ka blakus kolēģis varbūt nodarbojas tieši ar to pašu.
Ja skatāmies uz lietpratību kā uz kompleksu rezultātu, tad kompleksums ietver domāšanu dziļumu, bet otrs aspekts ir pārnese. Un tas mums dod iespēju nedublēt saturu. Līdz šim tieši skolā bijis ļoti daudz dublēšanas, un tieši tādēļ, ka skolotāji ir strādājuši, katrs aiz sava kabineta slēgtajām durvīm. Saturs ir mākslīgi uzblīdināts, jo skolotājs nezina, ka blakus kolēģis varbūt nodarbojas tieši ar to pašu. Tā ir realitāte, bet skolotāji to nezina, jo nevēro kolēģu stundas. Tātad svarīgi ir plānot skolas līmenī, tā būtībā ir jauna funkcija mācību iestādes vadībai, kas nozīmē saprast galveno, būtisko dažādās klašu grupās konkrētos mācību gados, saprast, kādas skolotāju grupas ir vajadzīgas, kā šīs grupas organizatoriski darbosies, kas tās vadīs, kā tas notiks, kad notiks, uz kādu rezultātu mēs virzīsimies. Tas ietver domāšanu uz rezultātu. Šajā ziņā pieredze dažādās skolās ievērojami atšķiras.
– Kāpēc jaunajā standartā ir septiņas mācību
jomas? Kāpēc radās septītā – tehnoloģiju – joma?
– Standarts ir veidots vienotā sistēmā, pēc vienotiem
principiem, visās jomās fokusējoties uz lielajām idejām. Doma bija
– kā mēs varam pievērst uzmanību būtiskajam? Standartā ietvertās
septiņas mācību jomas ir tuvinātas cilvēka dzīves darbības
galvenajām jomām. Līdzīgi tas ir arī citu valstu izglītības
standartos. Proti, jomas dabiski izriet no cilvēka attīstības.
Bērns sāk runāt (valodu joma), iepazīst savu tuvāko apkārtni, to,
kas objektīvi tur atrodas – dabu, dažāda veida materiālus
(dabaszinātņu joma), iepazīst skaitļu valodu (matemātika), mācās
zīmēt, krāsot – pirmie aizmetņi mākslas pasaulē, pamazām izprot, ka
cilvēks dzīvo kopā ar citiem cilvēkiem – sociālā joma, savukārt
sports un veselība – svarīga joma, kas vajadzīga, lai visu
iepriekšminētajās jomās varētu izdarīt. Tā kā mūsdienās aizvien
lielāku lomu ieņem tehnoloģijas, tad gluži loģiski tehnoloģijām
bija jāieņem sava vieta arī mācību saturā. Mums nebija pieredzes
veidot saturu tehnoloģiju jomā, līdz ar to tas bija ļoti liels
izaicinājums. Gan izveidot jauno standartu, gan pēc tam to
realizēt. Taču dzīvei līdzi jāiet!
Šeit vēl jāpiemin daži izaicinājumi mūsu darbā. Viens bija milzīgais apjoms. Standartu veidojām visām klašu grupām, visām jomā reizē, un tas bija unikāli. Nekad iepriekš Latvijā nekas tāds nebija darīts. Tas nozīmē, ka strādāja ļoti daudz iesaistīto, simtiem cilvēku. Tas ir labi no pārstāvniecības viedokļa, bet ļoti sarežģīti no loģistikas, no organizatoriskā viedokļa. Neapšaubāmi, katra cilvēka spējas, jauda atšķīrās. Kas vēl ir tiešām svarīgi un par ko cilvēki bieži vien neaizdomājas, ir tas, ka standarta izstrāde tāpat kā diagnosticējošo darbu izveide ir cilvēku profesija, viņu nodarbošanās, un tas ir pilnīgi cits darbs nekā mācīt bērnus. Satura izstrāde balstās pētniecībā, tas ir patstāvīgs virziens izglītības zinātnē. Līdz ar to ekspertu skaits, kas profesionāli un ilglaicīgi ir iesaistīti standarta izstrādē, nav ļoti liels. Tas savukārt nozīmē to, ka vajag diezgan ilgu iesildīšanās laiku tiem cilvēkiem, kas no jauna iesaistījušies šajā darbā, saprastu visas nianses. Protams, būvējot kaut ko pilnīgi no jauna, kā tas mums bija tehnoloģiju jomā, viss uzreiz nevar būt ideālā kvalitātē.
Vēl jāpiebilst, ka dažādās mācību jomās Latvijā ir atšķirīga metodiskās domas attīstība jeb pieredze. Ne tikai konkrētā satura, bet arī mācību grāmatu izstrādē sadarbība starp akadēmiskajiem spēkiem un skolām dažādās jomās ļoti atšķiras. Arī tāpēc rezultāts visās jomās nav vienāds. Tas ir gluži objektīvi.
– Kas skolotājam tagad jāprot? Un kā viņam iegūt
vajadzīgās prasmes?
– Daļa skolotāju daudz ko no tā, ko mēs saucam par jauno pieeju,
jau dara, bet intuitīvi. Tad to nevar saukt par profesionālo
kompetenci. Svarīgi ir intuitīvas darbības pārvērst apzinātās,
saprast, kādu rezultātu es sasniegšu, ja darīšu šādi, un kāds
būs rezultāts, ja darīšu citādi, saprast, vai tas, ko es,
skolotājs, daru, ir tikai pirmie soļi, vai tā jau ir profesionāla
darbība.
Tātad vispirms skolotājam jāapzinās, ko viņš jau prot. Svarīgi ir atrast rīkus, ar kuru palīdzību skolotājs varētu objektīvi saprast, ko viņš tiešām jau dara, ko vēl nedara un kas ir tas, kas vispirms būtu jāmācās. Tas, kam līdz šim ir pievērsta mazāka uzmanība, saistās ar pašvadītu mācīšanos, ar sasniedzamo rezultātu, atgriezenisko saiti, metakognitīvajām prasmēm. Būtisks ir jautājums par domāšanas dziļumu, vispār par domāšanas aktivizēšanu. Ko tas īsti nozīmē – mācīt domāt? Tas nozīmē saprast, kā skolēns domā, un ko ar to darīt tieši saistībā ar manu mācību priekšmetu.
Šos nozīmīgos jautājumus līdz šim visai maz esam apsprieduši. Par tiem skolotājam skolā jārunā ar citiem kolēģiem, jāapzina tas viss, ko jau jēgpilni dara, un nepieciešamības gadījumos jāmeklē, kur vajadzīgo apgūt kādās papildnodarbībās. Es tiešām rosinu vispirms katram veikt analīzi, lai tiktu skaidrībā, ko viņam kā skolotājam vajag pirmām kārtām, nevis, daudz nedomājot, pieteikties kādiem kursiem.
– Visbeidzot, nedaudz par sevi. Kur jūs smēlāties
pieredzi, lai šo darbu paveiktu?
– Esmu bijusi iesaistīta satura izstrādē kopš pirmajiem standartiem
Latvijā, tas ir, no 90. gadu sākuma. Tolaik tie bija vieni no
pirmajiem standartiem pasaulē, tad tikai parādījās standarts kā
dokuments. No šī laika dažādās kapacitātēs esmu bijusi iesaistīta
satura izstrādē, arī tad, kad veidoja spēkā esošo saturu, pēc tam
dažādos dabaszinātņu un matemātikas projektos satura
izstrādē, mācību līdzekļu izstrādē.