ABC vecākiem, lai telefons bērnam nekļūst par problēmu ģimenei
Soma, burtnīcas, zīmuļi...Tagad skolai nepieciešamo lietu sarakstu papildina arī telefons skolnieciņam.
No viedierīcēm pilnībā atteikties mūsdienīgam skolniekam
nevajag, tomēr “Tele2” rīkotās kampaņas ietvaros “Jēgpilns
internets”, atgādina ābeces patiesības vecākiem, kas būtu jāzina
par saprātīgu viedierīču lietošanu bērniem.
A: Atklāj, kas slēpjas aiz pārmērīgas
aizraušanās
Pusaudžu resursu centra vadītājs, BKUS atkarību profilakses
speciālists Nils Sakss Konstantinovs uzsver, ka nav tādu pētījumu
vai pierādījumu par to, ka pārmērīga telefona lietošana varētu
izraisīt atkarībai līdzīgu stāvokli, kādu izraisa, piemēram,
aizraušanās ar apdullinošām vielām. Tomēr aptuveni puse no visiem
vecākiem, kuri savus bērnus atved uz konsultāciju Pusaudžu resursu
centrā, patiešām sūdzas par bērnu pārmērīgu aizraušanos ar
viedierīcēm. “Saukt to par atkarību nebūs korekti, jo nav
vajadzības stigmatizēt šos divpadsmitgadīgos bērnus. Ja bērns
pārmērīgi daudz spēlē spēlītes telefonā, to nevar pielīdzināt
situācijai, kad cilvēks ir atkarīgs no narkotikām. Tāpēc
aizraušanos ar telefoniem vai datoriem saucam par problēmātisku
viedierīču lietošanu, un zem šīs problēmas parasti slēpjas cita
veida grūtības, visbiežāk depresija, paaugstināta trauksme, mobings
skolā, izolācija, nespēja izveidot draudzīgas attiecības ar
vienaudžiem. Iztēlojaties – pusaudzis dzīvo laukos, viņš ir viens,
izstumts, viņam nav draugu, tad dators kļūst par vienīgo veidu, kā
viņš var socializēties un gūt atbalstu. Bieži vien bērni ar
uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu ļoti pielīp pie
ierīcēm – telefona vai datora, jo tā ir vienīgā vieta, kur viņi
spēj noturēt uzmanību,” skaidro atkarību profilakses
speciālists.
Aizraušanos ar telefoniem vai datoriem saucam par problēmātisku viedierīču lietošanu, un zem šīs problēmas parasti slēpjas cita veida grūtības, visbiežāk depresija, paaugstināta trauksme, mobings skolā, izolācija, nespēja izveidot draudzīgas attiecības ar vienaudžiem.
B: Bīstami – aizliedzot riskējam panākt
pretējo
Gadījumos, ja patiesi skolnieks nespēj kontrolēt savu laiku, ko
velta viedierīcēm, visefektīvākais palīdzības veids ir
ierobežošana, bet līdzīgi kā ar azartspēļu atkarību – ja uz katra
stūra sastopama spēļu zāle, cilvēkam no spēlēšanas būs grūti
atradināties. Šai ziņā skolas, kurās pieņemts iekšējās kārtības
noteikums, ka telefonus mācību laikā nav ļauts lietot, ir labs
variants, kā viedierīču lietošanas laiku bērniem ierobežot.
“Pieredze rāda, ka pat pusaudži, kuriem telefonu lietošana mācību
iestādēs tiek limitēta, ātri noteikumiem pielāgojas un par to
nesūdzas, jo tas palīdz iemācīt spēju pašam sadalīt savu laiku.
Turpretim daudzās ASV skolās, kur šāds noteikums ieviests, novēro
citu problēmu – pusaudži izgudro, kā savu telefonu paslēpt vai arī
ņem uz skolu līdzi divus telefonus, lai šo ierobežojumu apietu. Tad
tādam noteikumam zūd nozīme,” stāsta Nils Konstantinovs un
piebilst, ka dažkārt vecāki nepadomā, ka arī lēmums pilnībā bērnam
aizliegt vai atņemt ierīces, cerībā, ka tad viņš labāk mācīsies,
var nest pat vēl sarežģītākas sekas. “Sevišķi zēniem, kuri nespēlē
datorspēles, ir lielāks risks tikt izstumtam savā kolektīvā, viņam
grūtāk būs iegūt draugus, jo vienkārši nebūs par ko runāt. Tā,
pilnībā aizliedzot viedierīces, vecāki riskē, ka viņu bērns kļūst
par mobinga upuri. Pat jautājums par to, vai dažādu aplikāciju
instalēšana bērnu telefonā, kas ierobežo viedtālruņa lietošanas
laiku, nav viennozīmīgs. Spriežot pēc pieredzes klīnikā – šādas
aplikācijas palīdz, ja jāierobežo telefona lietošanas laiks maziem
bērniem, bet, jo vecāks bērns, jo veiklāk viņš iemācās šīs
aplikācijas apiet. Tad vecākiem atkal jādomā, ar kādiem paņēmieniem
ierobežot šo laiku un tas pamazām riskē pārvērsties par jauna veida
apsēstību.”
Zēniem, kuri nespēlē datorspēles, ir lielāks risks tikt izstumtam savā kolektīvā, viņam grūtāk būs iegūt draugus, jo vienkārši nebūs par ko runāt.
C: Centies pamanīt, ka bērns kļuvis
citādāks
Nogurums – galvenais iemesls, kādēļ arī pieauguši inteliģenti
cilvēki mēdz kļūt atkarīgi no viedierīcēm, jo telefons piedāvā
viegli sasniedzamu, ātru izklaidi, kas pielīdzināma izsalkuma
remdēšanai burgeru ēstuvē. Līdzīgi ir ar bērniem. “Ja tas notiek pa
retam, tad ir pieļaujams, bet šis nav uzskatāms par veselīgu
ikdienas paradumu. Tāpat ar viedtālruņu sniegtajām ātrās atpūtas
iespējām – šad un tad var, bet tas nedrīkst aizstāt pastaigu gar
jūru vai grāmatas lasīšanu, pretējā gadījumā riskējam nokļūt
procesu atkarībā,” skaidro psihoterapeite Dace Caica.
D: Darinām vecumam atbilstošus ierīču lietošanas
paradumus
“Valodas attīstība ir saistīta tikai un vienīgi ar dzīvas valodas
lietošanu, bet vārdu krājumu bērns var paplašināt, tikai klausoties
dzīvā tekstā,” saka bērnu neiroloģe Baiba Norīte-Lapsiņa. “Ja agrāk
teicām – nedodiet saldumus bērniem līdz trīs gadu vecumam, tagad šo
pašu ieteikumu var attiecināt uz mobilajiem telefoniem. Pirms 10
gadiem uzskatīja, ka šo laiku var aprēķināt pēc formulas “bērna
vecums x 3 minūtes”, tātad 10 gadu vecumā internetu drīkstētu
lietot 30 minūtes dienā. Šodien, kad arī mācību process paģērē
viedierīču lietošanu, ar šo laiku varētu nepietikt. Es teiktu, ka
bērniem līdz 5 gadu vecumam no viedierīču lietošanas maksimāli
jāatturas, 6-8 gadu vecumā tā varētu būt 1-2 stundas dienā,
sākumskolā 2-3 stundas dienā, pusaudžu vecumā vēl mazliet ilgāk.
Savukārt vecākiem vēlos atgādināt, ka nav jēgas bērnam teorētiski
skaidrot, cik kaitīgi “sēdēt” visu laiku telefonā, ja tieši to dara
arī tētis un mamma. Bērni mācās no reāliem piemēriem, ko viņi dzīvē
redz.” Savukārt pusaudžu resursu centra atkarību profilakses
speciālists Nils Sakss Konstantinovs teic, ka klīniskie novērojumi
rāda – ja bērnam līdz pubertātes vecumam (10-12 gadiem) vecāki
izveido viedtālruņa lietošanas paradumus, pieradina, ka laiks
spēlīšu spēlēšanai ir limitēts, nosprauž stingras robežas, cik
daudz drīkst un kad jāliek ierīce malā, tad pusaudžu vecumā ar
viedierīču lietošanu problēmas visdrīzāk neradīsies. “Turpretim, ja
līdz pubertātei tiek dota visatļautība viedierīču lietošanā,
rēķinieties, ka būs teju neiespējami vai arī tas prasīs izdomāt
kādu daudz radikālāku metodi, lai pusaudzim palīdzētu atradināties
no pārmērīgas aizraušanās ar viedierīcēm vai mainītu lietošanas
paradumus,” teic Nils Sakss Konstantinovs.
E: Esi zinošs, kā bērns pavada brīvo
laiku
Kā vecākiem vislabāk saprast, vai tas, cik daudz bērns patērē
viedierīces, uzskatāms par problēmu? Nils Sakss Konstantinovs
iesaka vienkārši pārdomāt, vai jūsu bērns nodarbojas arī ar citām
savam vecumposmam atbilstošām nodarbēm: apmeklē skolu, pilda
mājasdarbus, pavada laiku ar draugiem, ar ģimeni, sporto, spēlējas
ārā ar draugiem, nodarbojas ar sportu vai kādu hobiju. “Ja viņš to
visu dara, bet vēl atliek kāds brīvs laiks, to viņš varētu
veltīt arī viedierīču lietošanai.”
Bērnam nav nekā veselīgāka par skaidru, sakārtotu dienas režīmu.
Sastādiet grafiku pa stundām, uzrakstiet bērna pienākumus, ar
kuriem pa dienu atvasei jātiek galā. Šai sarakstā var iekļaut arī
tādas nodarbes kā satikties ar draugiem pagalmā, paspēlēties,
izpildīt mājas darbus. Kad grafiks sastādīts, būs skaidri redzams,
cik daudz patiešām brīva laika paliek pāri. Ja tās ir divas trīs
stundas dienā – šo laiku bērns var droši atvēlēt arī viedierīcēm,
neraizējoties, ka tās neizkonkurēs citas dzīvē svarīgākas nodarbes.
“Un vēl noteikti pievērsiet uzmanību, vai bērns labi guļ,” uzsver
Nils Sakss Konstantinovs. “Padomājiet, kā mājās varētu ieviest
noteikumu, ka guļamistabā viedierīces netiek lietotas. Zilā gaisma,
kas tiek atstarota no ekrāniem, nelabvēlīgi ietekmē nakts miegu,
bet nepietiekams naktsmiegs slikti atspēlējas uz mācībām.”