Vecāki noguruši pildīt bērnu mājasdarbus; VISC skaidro – darbu apjoms ir skolotāju ziņā
Latvijā skolēniem sācies brīvdienas un principā brīvdienas arī viņu vecākiem, jo nevajag vairs pildīt mājasdarbus. Daudzi vecāki pauž sašutumu par mājasdarbu apjomiem, bet Valsts izglītības satura centrs (VISC) skaidro, ka mājasdarbu apjoms ir skolotāju ziņā, un vecāki to var pārrunāt ar pedagogiem, ja saredz problēmas, vēstīja LTV raidījums “4. studija”.
Mamma Elīnas pārdomas sociālajos tīklos izraisījušas lielu atbalstu. Viņa rakstīja: “Šis nu ir jautājums, kas pēdējā laikā liek domāt vairāk un vairāk - bērni un mājasdarbi. Es nerunāju par tiem mājas darbiem, kad āboli jānolasa, jāpalīdz uzklāt galdu. Mājasdarbi - tie, kas dzen izmisumā vecākus, kuru atvases nonāk 1. klases solā.”
“Vai nav savādi, ka viens mazs cilvēks ir smagi strādājis - mācījies - visu dienu skolā, un, atnākot mājās, viņam jāturpina tas darīt? Tā vietā, lai atpūstos, lai darītu to, kas sagādā prieku, lai pabūtu ar vecākiem. Te es nedomāju divas pārgurušas sejas pie rakstāmgalda, kas "kopā pavada laiku",” sprieda mamma Elīna.
Teju 500 cilvēku dalījušies ar mammas viedokli, atbalstot viņas nostāju – bērni ir pārāk noslogoti ar mājasdarbiem.
Anglijā bērni strādā skolā
Trīs bērnu mamma Laura, kura Latvijā ir strādājusi kā skolotāja,
bet šobrīd dzīvo Anglijā, raidījumam stāstīja, ka Latvijā viņai kā
skolotājai “meitenes, kas tiešām bija teicamnieces klasē, lūdza,
vai varētu nesaņemt uz nākamo dienu mājasdarbu angļu valodā, varbūt
mēs stundā varam izdarīt vairāk vai kaut kā savādāk, jo mums jau ir
trīs mājasdarbi, kurus mēs nepaspēsim izpildīt”.
“Līdz ar to nav atbilstošs daudzums mājasdarbiem. Anglijā šeit ir savādāk, sistēma ir savādāka. Bērni strādā skolā un mājās strādā ļoti minimāli. Tas, ko no viņiem prasa, ir – vai viņi lasa grāmatas, tas ir jādara katru vakaru apmēram uz kādu pusstundu, un mājasdarbi ir uz kādu nedēļu laikam, kurus var izpildīt pusstundas laikā. Tur arī ir uzrakstīts, ka vairāk par pusstundu nav jāvelta šim mājasdarbam,” stāstīja Laura.
“Es neteiktu, ka Latvijā ir slikti, es varu pateikt, pēc maniem uzskatiem, kur ir problēma. Piemēram, Anglijā pēc mācību līdzekļa es varu parādīt grāmatu - tās ir dabas zinības, šeit ir uzrakstīts viss īsos teikumos, bērnam saprotamā valodā un nav lieku jautājumu bērnam – es nesaprotu to, es nesaprotu to. Viņš izlasa un viņš visu saprot, viss ir salikts pa plauktiņiem, viss ir kārtībā. Latvijā bērns atver grāmatu, un tur ir viens milzīgs teksts. Brīžiem ir uzdotas 3-4 lapaspuses, ko lasīt, un tad tie bērni, kas nesaprot, noliek malā to grāmatu, tie, kas vēlas saprast, iet pie vecākiem un meklē palīdzību vēl kaut kur.
Es uzskatu, ka Latvijā ir problēma pašā augšā, izglītības sistēmā kā tādā. Ir lieli apjomi, kas tiek doti skolotājiem iemācīt ļoti ierobežotā laika posmā,” sprieda Laura.
Viņa uzskata, ka apjoms, kas jāapgūst bērniem, ir pārāk liels un, iespējams, ir pat tēmas, kuras būtu izslēdzamas no izglītības programmas.
Skola bez mājasdarbiem
Ikšķiles Brīvās skolas izveidotāja Kristīne iedvesmu smēlusies
Šveicē. Šeit vairāk nekā 100 bērni nepilda mājasdarbus.
Eiropā un citviet pasaulē no mājasdarbiem ir atteikušies, šo bērnu sasniegumi it nemaz nav sliktāki un nereti - pat labāki nekā tiem skolēniem, kuri ilgas stundas pavada, pildot mājasdarbu gūzmu
Brīvajā skolā pedagogi vairāk iesaista bērnus izglītojošās spēlēs, kā arī ļauj pašiem izpētīt, izzināt, piemēram, notiekošo dabā. Šai skolā uzskata, ka mājasdarbi drīzāk ir pagātnes tradīcija – tā savulaik mācījās vecāki un vecvecāki, un viņiem šķiet, ka tā arī jābūt nākotnē.
Tikmēr Eiropā un citviet pasaulē no mājasdarbiem ir atteikušies, šo bērnu sasniegumi it nemaz nav sliktāki un nereti - pat labāki nekā tiem skolēniem, kuri ilgas stundas pavada, pildot mājasdarbu gūzmu, lai tikai mācību iestāde spētu izpildīt paredzēto valsts izglītības programmu.
Brīvajā skolā uzskata, ka bērns daudz vērtīgāk pavada laiku, iegūstot prasmes, nevis iekaļot standarta teorijas. Un daudz efektīvāk ir kopā ar mammu un tēti vakarā lasīt grāmatu un spēlēt izglītojošu spēli.
Valsts izglītības satura centra pārstāve Liene Bērziņa stāstīja, ka “šobrīd nav regulējumu, kas noteiktu mājasdarbu apjomu izglītības iestādēs”.
“Skolas pašas regulē, kā tiks novērtēti skolēnu sasniegumi un kā
novērtētas viņu zināšanas. Skolotājs ir atbildīgs gan par
mājasdarbu apjomu, gan par formu, kādā tie tiek pasniegti. Un, ja
vecākiem rodas bažas, ka apjoms ir par lielu, par grūtu vai
nesaprotams, pirmā lieta, kas būtu jādara, ir jādodas pie
priekšmeta pedagoga un šis jautājums jāskaidro, jo skolotājiem gan
šis jautājums klasē būtu jāizstāsta, kāds ir konkrētā mājasdarba
mērķis; tieši to pašu viņš var paskaidrot arī vecākiem,” klāsta
Bērziņa.
Visu sižetu var noskatīties LSM.lv portālā.