VISC uzsāk vecāku informēšanu par pilnveidoto mācību saturu un pieeju
Šī gada septembrī visās Latvijas skolās pakāpeniski tiks ieviests pilnveidotais mācību saturs un pieeja, savukārt pirmsskolas izglītības iestādes pēc jaunajiem principiem strādā jau pusgadu. Līdztekus tradicionālajām zināšanām un prasmēm mācību jomās, bērni un pusaudži skolā mērķtiecīgāk un sistemātiskāk, nekā iepriekš apgūs arī domāšanas, sadarbības, jaunrades un citas vispārīgās prasmes, kā arī vērtībās balstītus ieradumus.
Nozīmīga loma pilnveidotā satura un pieejas īstenošanā ir arī
vecākiem – būt nevis pasīviem vērotājiem, bet gan aktīviem sava
bērna izaugsmes veicinātājiem. Tieši tādēļ Valsts izglītības satura
centrs (VISC) sāk informatīvo kampaņu “Es saprotu, tātad zinu –
protu – gribu – varu!”. Kampaņas mērķis ir informēt vecākus par
būtiskākajām pārmaiņām izglītības saturā – no pirmsskolas līdz
vidusskolai -, kā arī par sagaidāmo vecāku atbalstu bērnam mācībās
un sadarbībā ar skolu.
Kāpēc tagad?
“Vajadzība pēc pārmaiņām izglītības saturā un pieejā ir ilgi
briedusi, jo arī apkārtējā pasaule ir mainījusies – sākot no
mācību procesa un vides un beidzot ar ekonomiskajiem un
sabiedriskajiem procesiem. Mēs nevaram paredzēt, kādas profesijas
būs pieprasītas tuvākā vai tālākā nākotnē, tāpēc mūsdienīgā
izglītībā svarīgi koncentrēties uz zināšanu, prasmju un
vērtībās balstītu ieradumu izkopšanu, tādējādi īstenojot kompetenču
pieeju. Skolai jāmainās, lai palīdzētu jaunajiem cilvēkiem attīstīt
kritisko domāšanu, rīcībspēju, radošumu, vērtībās balstītas
zināšanas un ieradumus, kā arī risināt problēmas reālās dzīves
situācijās,” izglītības modeļa pilnveides nepieciešamību skaidro
Guntars Catlaks, VISC vadītājs.
Skolai jāmainās, lai palīdzētu jaunajiem cilvēkiem attīstīt kritisko domāšanu, rīcībspēju, radošumu, vērtībās balstītas zināšanas un ieradumus, kā arī risināt problēmas reālās dzīves situācijās
Mācību saturs un pieeja, kuru 2020./2021. mācību gadā sāks
īstenot skolās Latvijā, nav pilnīgi jauns. Tas ir pārskatīts un
pilnveidots. Mērķis ir padarīt mācības aktuālas, novērst satura
sadrumstalotību, dubultošanos un informatīvu pārblīvētību,
nodrošināt mācību satura pēctecību. Taču pirmo reizi Latvijā mācību
saturs pārskatīts vienotā sistēmā un pēctecīgi visās izglītības
pakāpēs. Sākot no pusotru gada veciem bērniem pirmsskolā un līdz
pat 12. klasei.
Vai un kādai jābūt vecāku iesaistei, lai atbalstītu
skolēnus?
Lai pilnveidotais mācību saturs un pieeja sasniegtu savu mērķi –
palīdzētu skolēniem kļūt par zinošiem un domājošiem darītājiem –,
jāmainās ne tikai skolai un skolotājiem, bet arī vecākiem. Kā
liecina Skola2030 īstenotās aptaujas dati, vecāki kopumā ir
apmierināti ar izglītības kvalitāti, taču vienlaikus viņu
izpratne par piedalīšanos bērnu mācībās ir ļoti atšķirīga. Saņemtās
atbildes rāda, ka vecāki ir gatavi iesaistīties, taču viņiem nav
skaidrības, vai un kā viņi var atbalstīt savu bērnu vai veidot
sadarbību ar skolu, kas veicinātu skolēnu mācīšanos. Līdz ar
to aicinām skolas kopā ar vecākiem kļūt par komandu, kas ar savu
vīziju, izglītības mērķiem, ko papildina skolotāju profesionālais
skatījums, veidotu vienotu izpratni par sasniedzamajiem rezultātiem
un nodrošinātu katram skolēnam atbilstošāko atbalsta
veidu.
“Skolēna izglītošanās ceļā svarīga loma ir atbalstam, un vecāki ir
viens no nozīmīgākajiem atbalsta sniedzējiem. Vecāki un ģimenes
tradīcijas veido bērna priekšstatus par vērtībām, uzvedības normām,
par dzīvi sabiedrībā, arī mācībām un attieksmi pret skolu. Vecāki
ir gan savu bērnu viedokļa līderi, gan uzticības personas, tāpēc
pozitīva, savstarpējā cieņā balstīta skolas un vecāku sadarbība ir
viens no būtiskajiem priekšnosacījumiem izglītības mērķu
sasniegšanā, bērna izaugsmes veicināšanā un personības attīstībā,”
pauž Zane Oliņa, pilnveidotā mācību satura un pieejas (Skola2030)
ieviešanas vadītāja.
Kā vecāki var atbalstīt bērnu mācībās?
Pirmkārt, mācīties var jebkurā ikdienas dzīves situācijā, ne tikai
skolā. Lemiet kopā, ko gatavot vakariņās, kurp doties brīvdienas,
sarunājieties par multfilmu varoņiem, un ļaujiet bērnam kļūdīties –
piemēram, pašiem uzvilkt zeķes, pat ja tās ir atšķirīgas. Otrkārt,
palīdziet bērnam kļūt pastāvīgākam, neatkarīgākam – māciet pašam
plānot skolas un brīvo laiku, rast laiku hobijiem un draugiem, kā
arī palīdziet saprast, kā pārvarēt grūtības, neizdošanos. Treškārt,
veidojiet konstruktīvas attiecības ar skolu un skolotājiem. Tieši
kopā rodams labākais veids skolēna atbalstam. Interesējieties un
jautājiet, par ko bērns mācās un ko ir iemācījies.
Interesi par mācībām un skolu lielā mērā var veicināt tieši
vecāki. Nozīmīgi, lai vecāki būtu ieinteresēti ne tikai bērna
akadēmiskajos sasniegumos, zināšanu un prasmju apguvē, bet
arī viņa iekšējā pasaulē – domās, jūtās un interešu attīstīšanā.
Tāpēc, ja kāds vaicātu – kāda būtu vēlamā vecāku iesaiste, atbilde
būtu – būt klātesošam bērna dzīvē un atvērtam un motivētam,
strādājot komandā ar skolu.
40 FOTO
Vecāku informēšanas kampaņas atklāšana
+ 36
Skatīt visus
Divu bērnu māmiņa un blogere, Laura Grēviņa, uzsver, ka vecāki
ir ļoti dažādi: “Kamēr vieni pastiprināti interesējas par to, kā
bērns jūtas un kādas papildu prasmes būtu nepieciešams apgūt mājās,
citiem ikdienas steigā neizdodas tam atvēlēt laiku. Diemžēl esmu
pieredzējusi gadījumus, kad vecākiem nevis vienkārši nav laika, bet
nav motivācijas izprast bērna rīcību. Bērnudārzā, kuru apmeklē mani
bērni, audzinātājas vecākiem ir skaidrojušas, kā šobrīd noris
bērnu ikdiena, un, ja pie kaut kā nepieciešams papildus
darboties mājās, to vecākiem dara zināmu individuāli – tas, vai
vecāki to dara, jau tālāk ir viņu atbildība. Mūsu vecākais dēls
šogad uzsāks mācības pirmajā klasē, izteikti jūtu, ka daļai vecāku
vēl mēdz būt diezgan izteikti stereotipi par to, kas bērnam būtu
jāprot, uzsākot skolas gaitas. Viņuprāt, viss tas pats, ko pratām
mēs, uzsākot skolas gaitas pirms 25 - 30 gadiem – glīti rakstīt,
raiti lasīt, kārtīgi sēdēt utt., reizēm aizmirstot par tādām spējām
kā pašam pieņemt savus lēmumus un būt atbildīgiem par tiem,
sadarboties un nepazaudēt bērniem raksturīgo radošumu, ieliekot to
konkrētā rāmī. Ceru, ka līdz ar kompetenču pieejas ieviešanu vecāki
ne tik daudz sēdēs ar bērniem kopā, pildot mājas darbus, bet,
sadarbojoties ar izglītības iestādi, spēs saprast, ka bērna
zināšanas un prasmes var nostiprināt arī vienkārši sarunājoties un
veicot citas, viņuprāt, ikdienišķas darbības.”
Tapuši četri lielformāta sienu zīmējumi Rīgā, Liepājā,
Dobelē un Daugavpilī
Vecākus uzrunājošās kampaņas ietvaros četrās Latvijas pilsētās
tapuši četri mākslinieku sienu gleznojumi, kas radīti kopā ar
skolēniem un kas radošā veidā stāsta par četriem svarīgiem
akcentiem, kas iekļauti pilnveidotājā mācību pieejā.
4 FOTO
Sienu zīmējumi Rīgā, Liepājā, Dobelē un Daugavpilī
Zīmējumi tapuši dažādās Latvijas vietās – Rīgā (Kronvalda bulvārī
4, bijušās Latvijas Universitātes bioloģijas fakultātes ēkā),
Dobelē (Baznīcas ielā 20), Liepājā (Matrožu ielā 5) un Daugavpilī
(Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolas “Saules skola”
teritorijā). Sienu zīmējumi vēsta par dažiem nozīmīgākajiem
pilnveidotās mācību pieejas un satura aspektiem – 1)
integrētu un jēgpilnu mācīšanos (apgūstot un liekot lietā
zināšanas, tehnoloģiju iespējas, jaunradi un uzņēmējspēju, skolēni
mācīsies radīt jaunas lietas un cilvēkiem un dabai noderīgus
risinājumus); skolēna vēlmei mācīties, gribai un spējai
sasniegt vairāk; 2) sociāli emocionālo mācīšanos (skolēna
labjutībai skolā, prasmē saprast sevi un veidot cieņpilnas
attiecības, vēlmei mācīties), 3) iekļaujošu vidi, kurā katram
skolēnam ir vienlīdzīgas iespējas iegūt labas zināšanas un attīstīt
prasmes, kas ved pa izaugsmes ceļu neatkarīgi no sociālā,
ekonomiskā vai veselības stāvokļa, dzimuma vai etniskās piederības;
un 4) valodu kā vērtību, kas ir izglītošanās procesa pamatā, - ne
tikai valodu, bet arī citu jomu un mācību priekšmetos.
Sienu zīmējumu tapšanā iesaistījušie Latvijā zināmi grafiti
mākslinieki – Dainis Rudens, Ēriks Caune, Kristaps Zelmenis un Anna
Vaivare, bērni no Dobeles 1. vidusskolas, Liepājas pirmskolas
izglītības iestādes “Saulīte”, Liepājas 1. ģimnāzijas, Rīgas 93.
vidusskolas, Daugavpils 3. vidusskolas un Dizaina un mākslas
vidusskolas “Saules skola”, kā arī attiecīgo pilsētu pašvaldības un
Latvijas Universitāte.
Stāstot par savu iesaisti projektā, Dainis Rudens norāda:
“Zīmējumā ir vairākas sadaļas ar spilgtu paraugu, kas ir bijis
nozīmīgs cilvēces vēsturē. Mans mērķis bija parādīt inovāciju
attīstību, kas sākuma posmā šķiet neiedomājami sarežģīta, taču,
laikam ritot, idejas realizējas dzīvē. Aprodot ar jauninājumiem,
šķiet neiespējami, ka cilvēce pie tiem nenonāca ātrāk. Zīmējumu
saistīts arī bērniem un skolas vidi – bērni netiek ierobežoti, tiem
piemīt spēja ne tikai iemācīties uzdoto, bet domāt pašiem, ar
iztēlošanos un fantāziju nonākot pie pavisam jauniem un
progresīviem risinājumiem.”
Skola2030 mājaslapa – uzziņai un iedvesmai par sadarbību
ar skolu bērna atbalstam
Plašāka informācija par kampaņu, pilnveidoto mācību saturu un
pieeju un vecāku lomu bērna izglītības ceļā meklējama Skola2030
mājaslapā. Tajā pieejama informācija, kādas ir būtiskākās izmaiņas
mācību saturā un pieejā katrā no izglītības pakāpēm – pirmsskolā,
pamatskolā, vidusskolā, – kā arī brīvi pieejami un
lejuplādējami informatīvi bukleti vecākiem par katru no izglītības
pakāpēm, ieteikumi, kā katrā vecumposmā vecāki var atbalstīt savu
bērnu un veicināt viņa personīgo izaugsmi sadarbībā ar skolu,
skolotājiem
(https://www.skola2030.lv/vecakiem/kas-jazina-vecakiem). Savukārt
atbildes uz vecāku biežāk uzdotajiem jautājumiem no 29. janvāra
līdz 7. februārim iespējams klausīties Latvijas Radio 1
ēterā.
Tāpat ikviens aicināts apskatīt sienu zīmējumus klātienē un būt par daļu no pārmaiņu stāsta, iesaistoties kampaņā “Es saprotu, tātad zinu – protu – gribu – varu!” un daloties savā pieredzē sociālajos tīklos.