Mainoties izglītības sistēmai, mainās arī skolēns. Kā?
Ieviešot jauno izglītības saturu, tiek sagaidīts, ka mainīsies arī skolēni. Kā? Mērķis – domājoši darītāji. Vispārējās vidējās izglītības uzstādījums ir, lai ikviens jaunietis kļūtu par mērķtiecīgu un lietpratīgu savas profesionālās nākotnes veidotāju.
Kāds tiek sagaidīts nākotnes skolēns?
Atbildīgs sabiedrības dalībnieks, kurš iedziļinās,
līdzdarbojas un sadarbojas, lai kopā ar citiem veidotu tādu
sabiedrību, kādā vēlamies dzīvot:
• pilnvērtīgi piedalās sociālajā, politiskajā, ekonomiskajā un
kultūras dzīvē, kā arī rūpējas par savu un citu kopējo labumu;
• patstāvīgi veido izpratni par pasauli, Latvijas un latviešu
valodas nozīmību tajā;
• sekmīgi darbojas daudzkultūru, daudzvalodu un digitālajā
vidē;
• izsvērti vērtē zinātnes, tehnoloģiju, ekonomikas, kultūras
sasniegumus;
• veido cieņpilnas attiecības, sadarbojas ar citiem cilvēkiem,
vēlas veidot ģimeni un uzņemties atbildību par to;
• uzklausa un iedziļinās dažādos viedokļos, pārliecībās, kultūrās;
iejūtas otra pārdzīvojumos un sniedz atbalstu;
• darbojas ilgtspējīgi un apkārtējai videi draudzīgi, lemj
godprātīgi un uzņemas atbildību par saviem lēmumiem.
Radošs darītājs, kurš ievieš inovācijas:
• rada un attīsta jaunas zināšanas un risinājumus;
• uzņemas iniciatīvu, ir mērķtiecīgs, izlēmīgs un neatlaidīgs;
• analizē savas vēlmes un atsakās no nevajadzīgā;
• sekmīgi darbojas individuāli un komandā, risina sarunas, pieņem
kopīgus lēmumus;
• ir tolerants pret atšķirīgo;
• ieklausās, vēro, pēta pasauli, novērtē situāciju un cieņpilni
rīkojas;
• izprot, respektē un risina kompleksas problēmas;
• eksperimentē, improvizē, tiecas pēc jaunas pieredzes,
pilnveidošanās.
Personība ar pašapziņu, kurš ciena un rūpējas par sevi un
citiem:
• apzinās savas emocijas, vēlmes, intereses, dotības, kā arī
kontrolē un vada savu uzvedību un emocijas;
• uzdrošinās pašizpausties un gūt jaunu pieredzi;
• ir patiess, spēj dzīvot patstāvīgi, saskaņā ar savām
vērtībām;
• saglabā un nostiprina savas garīgās un fiziskās spējas;
• veido savai un citu labklājībai labvēlīgu vidi, paužot
laipnību;
• rūpējas par savu veselību un drošību.
Lietpratējs izaugsmē, kam mācīties nemitīgi un ar
aizrautību kļuvis par ieradumu:
• ir zinātkārs un intelektuāli atvērts;
• izvirza augstas prasības gan sev, gan citiem, darbu tiecas
paveikt pēc iespējas kvalitatīvāk;
• kļūdas uztver kā iespēju izaugsmei;
• prot un vēlas patstāvīgi mācīties visu mūžu;
• plāno un vada savu izziņas procesu, reflektē to;
• apgūto lieto jaunās reālās dzīves situācijās, ievērojot lielāko
labumu;
• lietpratīgi un atbildīgi izmanto informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju iespējas.
Kā skolēni mācās?
Mācās ar jēgu, ar saistību ar reālo dzīvi, mācās ne tikai saturu,
bet arī prasmes, pilnveidojas kā personība – patstāvīga, radoša,
atbildīga, zināt griboša, motivēta. Tikpat svarīgi kā apgūt
gramatiku vai matemātikas un fizikas formulas, ir jāattīsta prasme
sarunāties, saprast sevi un vadīt emocijas, apgūt patstāvīgas
mācīšanās prasmes, domāt radoši un attīstīt savas intereses.
Zina, kas viņam jāapgūst, zina, kas viņam jādara. Zina, cik tālu šajā procesā līdz apgūstamajam rezultātam ir nonācis.
Skolēni mērķtiecīgi, aktīvi un intelektuāli tiek iesaistīts mācību procesā. Mācās tikai to, kas ir jāapgūst. Uzdevumi ir pietiekami, lai dotu iespēju vingrināties.
Mācību procesā saņem regulāru atgriezenisko saiti, kas ļauj saprast, cik tālu skolēns ticis attiecībā pret sasniedzamo rezultātu, kā var uzlabot gan savu sniegumu, gan arī veidu, kā efektīvi mācīties. Ar laiku skolēni mācās novērtēt sevi un savu mācīšanos arī paši.
Bērni mācās apzinātāk, palielinās skolēna atbildība. Skolēni
domā par savu mācīšanos, ne tikai par saturu, kas jāiemācās, apgūst
dažādas domāšanas stratēģijas, kas noder kompleksu skolas uzdevumu
risināšanai, kā arī darbībām reālās dzīves situācijās.
Latvijas vecāku organizācija "Mammamuntetiem.lv" ir izstrādājusi un īsteno programmu “Žurnāls seko bērnam”. Programmas ietvaros izdod žurnālu skolēnu vecākiem. Izdevuma mērķis uzlabot vecāku zināšanas par skolas vecuma bērnu vecumposmu īpatnībām, veselību, piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, emocionālo audzināšanu un savstarpējo attiecību veidošanu, t.sk., ar pusaudzi. Žurnāls bez maksas pieejams ārstu praksēs un izglītības iestādēs.